marți, 15 ianuarie 2008

"The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford" de Andrew Dominik


Motto: “Do you want to be like me or do you want to be me?” 
(Jesse James catre Robert Ford)

Flixster
Povestea reala ar suna cam asa : nascuti in Missouri, fratii Frank si Jesse James iau parte la razboiul de Secesiune facind parte din Quantrill’s Raiders, trupele de gherila sudiste menite sa hartuiasca in spatele liniei frontului inamicul yankeu. Se spune ca la virsta de 16 ani Jesse ar fi fost biciuit salbatic de niste soldati yankei, de unde si ura sa neimpacata fata de Nord si glumitele nesarate despre nevasta presedintelui Lincoln din film. Mai tirziu, pe la 1870, tot fratii James conduc un grup de banditi si comit mai multe crime si jafuri care ii fac celebri in regiune. Aura de Haiduci care ii fura pe cei bogati (adica bancile, posta, societatea cailor ferate) pentru a imparti celor saraci, adica micilor fermieri si de Rebeli care inca se opun invadatorului nordist le raspindeste faima in tot Midwestul. Banditismul cu fata umana si lupta de gherila pe care pretind ca le practica cei doi frati sint colportate cu sirg de acele “dime novels” (romanele in fascicole care suprapun personaje in mare parte reale pe stereotipuri narative à la Fenimore Cooper si a caror perioada de maxima inflorire se intinde intre 1860 si 1890) care transforma in legende vii aventurieri precum Billy the Kid sau Davy Crockett. Frank, fratele cel mare, prefera sa renunte la ocupatia asta marginala si redevine fermier, moare linistit in 1915 fara a avea probleme cu politia. Jesse, in schimb, prefera sa ramina spargator de banci, sa duca o viata dubla de familist sub nume de imprumut dupa ce se casatoreste cu verisoara sa Zerelda. Cind pe capul lui se pune o recompensa, Jesse este tradat de unul dintre complici, Robert Ford, apoi grav ranit in timpul unei tentative de jaf la Northfield (Minnesota) si in cele din urma ucis de acelasi Ford cu un glont tras pe la spate in 1882.


Filmul lui Andrew Dominik este si nu este urmasul unei lungi cariere cinematografice a personajului la Hollywood, printre care adaptarea “Jesse James” al lui Henry King (1939) dupa un scenariu de Nunnally Johnson este considerata a fi cea mai conforma cu figura banditului intrat in legenda si in care acesta era interpretat de Tyrone Power. “I Shot Jesse James”(1947), superbul debut low-budget al lui Samuel Fuller, este primul film care exploateaza figura lasului absolut Robert Ford (jucat de John Ireland) si din care Andrew Dominik imprumuta secventa trubadurului cintind balada lui Jesse James intr-un saloon in prezenta lui Robert Ford. “The Return of Frank James” este o urmare produsa in 1940 de Twentieth Century Fox in care Frank James este interpretat de Henry Fonda. Regia semnata Fritz Lang exploateaza bineinteles tematica familiara langiana a razbunarii si implicatiile ei morale. “The True Story of Jesse James” de Nicholas Ray (1957) este un remake in Cinemascope al filmului lui Henry King, produs tot de studiourile Fox, ocazie cu care Jeffrey Hunter creeaza un Jesse James exaltat si sinucigas, iar Nicholas Ray prefera o mizanscena mai degraba lirica, lucruri pe care, iarasi, Andrew Dominik a gasit demn sa le reia in adaptarea sa din 2007. Anii 70 intorc cu susu-n jos calitatea de erou a lui Jesse James, vezi “The Great Northfield Minnesota Raid”(1972) semnat Philip Kaufman unde Robert Duvall face un Jesse James aproape hippie, megaloman, fara scrupule si cam exaltat, un fel de buba a istoriei americane; or eroul lui Dominik are ceva din toate acestea, daca ne gindim doar la subrezenia lui fizica si la toate bolile de care sufera. In 1980, Walter Hill merge mai departe, propunind in “The Long Riders” o adaptare in care fratii James, Younger, Miller si Ford sint jucati de fratrii autentice de actori: James si Stacy Keach, David, Robert si Keith Carradine, Randy si Dennis Quaid, Christopher si Nicholas Guest. Dominik a preluat din adaptarea lui Hill ciudata (pentru anii 80 era o ciudatenie) ambitie a acestuia din urma de a reprezenta scenele de violenta in ralenti.

Flixster

Regizorul neo-zeelandez porneste deci de la romanul lui Ron Hansen, pastreaza aproape intacte povestea si personajele, se tine relativ aproape de conventiile genului western si totusi reuseste altceva. Si asta, zic eu, se datoreaza pe de o parte fotografiei (directorul de imagine este nimeni altul decit Roger Deakins, unul dintre colaboratorii cei mai apropiati ai fratilor Coen de la “Barton Fink” incoace) si pe de alta parte diferentelor de accent, perspectiva si tonalitate care fac din “Asasinarea lui Jesse James” un film foarte modern, o meditatie in putine cuvinte despre crepuscul . Este vorba despre amurgul unei vieti, a unei mentalitati, a unei epoci si, de ce nu, poate, al unui gen de film care a exaltat decenii de-a rindul masculinitatea si valorile ei.

Flixster

Deja lungimea neobisnuita a titlului filmului spune multe: inca de la primele secvente cunoastem deznodamintul, precum si cele doua personaje importante ale dramei care, in perspectiva regizorului, stau pe picior de egalitate. Interesant este faptul ca pelicula incepe pe un fundal de nori rascoliti in imagine accelerata, fara generic, fara titlu; din pacate subtitrarea in limba romana a ignorat complet aceasta optiune estetica a realizatorului care prefera sa anunte titlul peliculei la sfirsit, inaintea genericului neobisnuit de sobru. Observati de asemenea, va rog, ca in titlurile adaptarilor cinematografice din trecut, numele lui Robert Ford este ocultat; singurul care s-a ocupat in mod direct de personajul acesta este Samuel Fuller, cunoscut pentru gustul sau pentru personajele dubioase din punct de vedere moral. Vocea din off are grija sa ne faca un portret exhaustiv al eroului Jesse James (Brad Pitt) inca din primele 5 minute : semnalmentele fizice, capacitatile cvasi-paranormale, viata dubla, personalitatea ciudata, taciturna si usor depresiva. In cele 160 de minute de film, acest portret venit din off va fi rind pe rind contrazis: nu, Jesse James nu este intotdeauna un gentleman, mai degraba cinic decit filantrop, mai degraba tiranic, dispretuitor, suspicios pina la disperare si violenta, insuportabil de vulnerabil, solitar si mai degraba asocial. Imbracat in negru, pufaind adesea din trabuc si leganindu-se in scaunul balansoar, adevaratul Jesse James nu are prea multe in comun cu reprezentarea sa mediatica, ceea ce face ca idolatria post mortem si portretul jurnalistic pe care Bob il citeste la inceput lui Jesse sa para amindurora ridicol de departe de adevar. Discrepanta aceasta il covirseste pe Jesse si il exaspereaza pina la crima pe admiratorul sau Bob Ford (Casey Affleck).

Flixster

Interesanta aceasta privire insistenta a lui Andrew Dominik asupra istoriei americane, care practica cu sirguinta ironia si exaltarea: nu, Jesse James nu a dorit niciodata celebritatea si totusi are parte de ea, pe cind Bob Ford si mai tirziu asasinul sau, un oarecare Ed O’Kelley, au ajuns la crima pentru faima, in zadar insa. Si seria asta nu este decit la inceput in 1882 - amintiti-va de lungul sir al presedintilor asasinati din sete pentru glorie.
Iar in ceea ce priveste exaltarea, “The Assassination…” nu este primul film care vorbeste despre ciudata balanta dintre realitate si fictiune nascuta in Far West. In “The Man Who Shot Liberty Valance” (1962) John Ford isi punea unul din personaje sa spuna “This is the West, sir. When the legend becomes fact, print the legend.” Dealtfel, “The Assassination…” are multe lucruri in comun cu capodopera lui Ford, exploatind aceeasi perioada de sfirsit de virsta epica (vezi interesanta analiza a filmului fordian semnata de Pierre Lauret din Positif 557-558/2007) in care prozaica lume burgheza si civilizata inlocuieste virsta pre-juridica, in care binele si raul nu sint nici definite de lege, nici garantate de alte institutii precum politia agentilor Pinkerton. Jesse James se afla pe muchie de cutit intre eroul de odinioara cu tot ceea ce il reprezinta (pistolul Colt, calul si cizmele cu pinteni, violenta salbatica, hold-up ul eroic, ferma mica pierduta intre dealuri, cele saptesprezece crime recunoscute) si noua lume (orasul, micul om de afaceri, emigrantii, trenul ca mijloc revolutionar de locomotie si de colonizare). Si daca Jesse este ros de o melancolie grea, este pentru ca el apartine intrutotul trecutului, iar asasinarea sa este de fapt cronica unei sinucideri anuntate si dorite. Trei sferturi din film nu fac decit sa pregateasca acest fapt teribil.

Flixster

I s-a reprosat lui Andrew Dominik ca a realizat un film prea lent in care nu se intimpla mai nimic : jaful trenului de la Blue Cut este un fiasco trecut repede in revista, hold-up-ul de la Northfield (Minnesota) din istoria reala a fost lasat la o parte de catre scenariul filmului. Jesse se margineste sa cutreiere indelung Midwestul in cautarea fostilor tovarasi, sa-i elimine, brutalizeze, banuiasca paranoic pe cei care inca nu au disparut din zona. Sa le dispretuiasca spaimele, sa le ridiculizeze prostia. Sa plinga ascuns in saua calului si sa spuna “Ar trebui sa ma compatimesti”. Sa vorbeasca despre sinucidere si sa boteze serpii de gradina cu numele dusmanilor. Sa vada agenti Pinkerton sau tradatori pretutindeni. Exista o tensiune surda si constanta in toate aceste du-te vino calare prin zapada, in toate prim-planurile pe schimburi indelungi de priviri de toate felurile, de la cele infierbintate de dorinta la cele golite de orice pofta de viata.
(Sin)uciderea intra oarecum ciudat in acest context programat, un fel de happening indelung repetat de cei trei actanti, Charley (Sam Rockwell), Bob si Jesse. Acesta se livreaza ucigasilor cu miinile goale, pretextul de a sterge de praf tabloul ecvestru este mai mult dorinta de a-si putea privi propria-i executie pe la spate in sticla cadrului tabloului, iar triangularea mizanscenei in aceasta secventa este o reusita. Spectatorul asista la prabusirea unui cadavru pe podea, de fapt crima are loc mai inainte, in timpul schimburilor de priviri care se intretaie unele cu altele. Impuscarea pe la spate este oarecum o extensie a perpetuarii unicei crime a lui Jesse James la care asistam, impuscarea lui Ed. Secventa va fi apoi repetata iar si iar de cei doi frati Ford care se reconvertesc la teatru si sint sortiti sa joace la infinit aceeasi unica piesa a tradarii lor. Scenariul are meritul de a fi surprins delicata balanta a sentimentelor prin care Charley si Bob trec ulterior: culpabilitate, nevoie continua de justificare, frustrare, tristete si golul imens lasat de Jesse dupa moarte.

Flixster
Bob beneficiaza de o oarecare faima legata mai mult de oroarea faptului divers si doar latura sa megalomana il impiedica sa vada din prima ca locul pe care istoria i-l releaga definitiv este acela de las, de negativ al eroului cu care are o lunga lista de lucruri in comun. Un alt merit al scenariului, al carui autor este tot Andrew Dominik, ar fi lipsa de emfaza cu care este tratata evolutia lui Bob Ford, prezenta lui patologica si nelinistitoare care il sperie pe Frank (Sam Shepard) dintru inceput nu este profilul unui killer detracat. Bob nu este nici idiotul de serviciu, monomaniac si ambitios (vezi varianta Samuel Fuller) care colectioneaza toate tarele posibile. In el coabiteaza fixatia bolnava pentru Jesse, gelozia, tendintele (auto)distructive, dar si foamea de recunoastere sociala a nenumaratelor sale merite si dorinta de a capata prima pusa pe capul lui Jesse. Bob este un fel de Jesse si amindoi stiu asta, de unde si fuziunea lor in scena omorului. Disparitia lui Jesse ii releaga lui Bob melancolia si furiile celuilalt, senzatia unei iminente disparitii care sa puna capat unei vieti deja aflate in suspensie, zbaterea inutila in fata rolului desemnat de istorie. Nu incape indoiala, viata lui Bob va avea acelasi sfirsit, lasul va fi ucis si el miseleste de un glont tras in spate. Scenariul accentueaza senzatia de halucinatie care caracterizeaza ultimele 20 de minute ale filmului prin sfirsitul lui Charley care, tot jucind rolul lui Jesse James pe scena, ajunge sa se identifice cu acesta, imitindu-i mersul, inflexiunile vocii, postura corpului un pic cocirjat. Sinuciderea este inevitabila.

Flixster

Si daca personajele sint abil construite din semi tonuri care le nuanteaza asperitatile si le umbresc aura eroica, daca modernitatea scenariului campeaza victima si ucigasul in doua roluri principale de ordin egal, cu partituri contruite parca in oglinda si subsumate istoriei cu majuscula care face si desface destine, nu putem ignora importanta imaginii. Spatiile enorme din natura, inzapezite si reci din Alberta unde s-au facut filmarile au fost anume alese pentru a inghiti oarecum indivizii care se deplaseaza solitari ici-colo, filmati de departe, in planuri foarte largi si fixe. Aceeasi senzatie de amortire razbate din superba scena de calarire in nocturna sau in secventa ingroparii in zapada a cadavrului lui Wood Hite. Griurile matinale si ploioase si clarobscurul nocturn sint prezente pretutindeni, chiar si in secventele de interior (masa la ferma familiei Ford, masa in casa familiei Hite), iar scurtele momente domestice legate de familia lui Jesse sint parca suite de “tableaux vivants”, instantanee picloase intrate deja in istorie care se repeta ici-colo in timpul povestirii. Fotografiile post mortem ale lui Jesse ma fac sa vad imaginea filmului in ansamblu ca fiind o imensa derulare de instantanee in care cadrele putin tulburi aduc patina timpului si aerul de ”a fost odata demult in Far West”. Cineva spunea char ca, din aceasta perspectiva, ”The Assassination…” este cumva un film de interior psihologic in care imensele spatii naturale functioneaza ca un cadru de fotografie si nimic mai mult. La fel, norii care gonesc in imagine accelerata à la Gus Van Sant si abilele fondus au noir folosite in mizanscena sint mai degraba racorduri. Tot in ceea ce priveste fotografia, s-a vorbit de incercarea regizorului si a lui Roger Deakins de a pune ceva din Terrence Malick aici; ei bine, or fi ele cimpuri de grine peste tot cit vezi cu ochii, numai ca natura nu este dotata cu acelasi freamat propriu ca la Malick, este mai degraba cadru sticlos care reflecta, precum tabloul ecvestru al lui Jesse, psihologia unei realitati mai degraba interioare.

Flixster

Senzatia pe care mi-a lasat-o filmul lui Andrew Dominik depaseste cumva speculatiile criticilor : avem sau nu de-a face cu un western revizionist ? Mda, cind filmul a iesit “Variety” vorbea despre“ unul dintre cele mai bune westernuri ale anilor 70”, afirmatie dealtfel discutabila. Avem de-a face mai degraba cu un huis-clos psihologic cum spuneam mai sus? Ar trebui sa citim filmul in cheie actuala si sa vedem o transpunere curioasa a relatiei dintre crima si celebritate, tema care-l intereseaza foarte tare pe regizor inca de la filmul lui de debut din 2000, “Chopper”? Orice interpretare si apropiere sint posibile, cea mai interesanta pe care am intilnit-o este lista asemanarilor pe care un cinefil fanatic le vedea intre “The Assassination…” si piesa de teatru si filmul regizate de Peter Brook in 1967 si care se numeste “The Persecution and Assassination of Jean-Paul Marat as Performed by the Inmates of the Asylum at Charenton Under the Direction of the Marquis de Sade”. Sau mai pe scurt ”Marat/Sade”. Este vorba de folosirea cazii de baie, de problema echilibrului mental al personajelor, de un asasinat care schimba un intreg regim, de discutii in subtext despre crima si crearea de mituri, rolul istoriei si o mie de alte chestii si, evident avem de-a face cu o piesa de teatru care pune in scena uciderea lui Marat in baie.

Dupa mine, “The Assassination…” este un fel de rezumat foarte personal al tuturor povestilor imaginate de cinematograf pornind de la viata si mai ales de la moartea faimosului Jesse James. Eu am vazut filmul ca o trecere in revista a tuturor perspectivelor interpretative ale acestui moment care celebreaza in felul sau trist si melancolic disparitia asa numitei “Frontier“ a salbaticiei Vestului de altadata in profitul civilizatiei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu