Flixster |
Citiva ani buni
separa cele doua filme ale lui James Gray, unul este filmul sau de debut din
1994, cistigator al premiului criticii la festivalul de la Deauville si al
Leului de Argint la Venetia (ex aequo cu “Heavenly Creatures“ al lui Peter
Jackson), iar celalalt, al treilea opus al autorului dupa “The Yards” din 2000,
prezentat in premiera la Cannes 2007. Cu trei filme in aproape 15 ani, James
Gray poate fi socotit un regizor minimalist, poate prea putin bankable pentru
a atrage proiecte de mari dimensiuni, cu toate ca se bucura de aprecierea si
admiratia unor realizatori precum Claude Chabrol sau Roman Polanski. Nemultumit
de calitatea scenariilor care i se ofera, Gray isi fasoneaza singur povestile
si personajele, asa incit nu este de mirare ca putem regasi aceleasi teme si
motive in cele trei filme concepute pina acum.
Flixster |
Nu este vorba de o repetitie, ci
de o redare mereu altfel si intrucitva familiara a aceleiasi lumi, si “Little Odessa” si “The Yards“ si “We Own the Night” pornesc de la aceleasi premize:
mediul familial al descendentilor emigrantilor rusi evrei sositi in America in
anii 30, cartierele lor mizere si oarecum inchise in care diferenta dintre
generatii este enorma si generatoare de conflicte dostoievskiene. Si totusi, lucrurile nu sint ceea ce par a
fi in filmele lui James Gray: nu violenta personajelor legate mai mult sau mai
putin de activitatile mafiei evreilor rusi care opera in zona Brighton Beach si
nici conflictele dintre mafioti si politisti sint importante, ci mai degraba
ceea ce mentine coerenta acestui mediu dezradacinat si claustral, adica legea
si singele. Violenta, impuscaturile si rarele secvente de actiune au mai
degraba rolul de a masca adevaratele conflicte pe care le propun scenariile lui
Gray; nu este de mirare ca acestea au fost ulterior judecate pornind de la
premize complet gresite, ca fiind palide copii ale unor filme de actiune deja
cunoscute carora li s-a adaugat pentru condimentare o oarecare ambianta exotica
(vezi cronica lui Roger Ebert la “Little Odessa”).
Am ales spre exemplificare o comparatie
intre “Little Odessa” si “We Own the Night” din aceasta perspectiva, a legii si
a singelui, care inseamna ceva mai mult decit corpuri zacind pe caldarim,
creieri imprastiati pe pereti sau mafioti si ucigasi platiti. Punctul de plecare a fost un foarte
interesant interviu al regizorului din revista “Les Inrockuptibles”. La
intrebarea “tatal ca figura a Legii este o imagine centrala in filmele
dvoastra, este aceasta influenta unui Gestalt evreiesc ?”, Gray
raspunde povestind istoria familiei sale, care ar explica intr-un fel
complicatul balet de tati, fii, razbunari si renuntari din filmele sale:
”… sint evreu dar nu practicant, dimpotriva, sint ateu. Cred chiar ca religia este ceva ridicol. Astea fiind spuse, exista o cultura evreiasca, nelegata de credintele religioase. In ce masura este reprezentata aceasta cultura evreiasca in filmele mele n-as sti sa spun. Ce pot sa va spun este ca strabunicii mei au fost ucisi de catre cazaci intr-un pogrom. Bunicii au sosit in 1924 in Statele Unite, numele familiei a fost schimbat si anglicizat. Tata mi-a povestit cum bunica a avut toata viata ei cosmaruri din care se trezea noptile urlind. Cu toate ca bunicii se simteau in relativa siguranta in America, au ramas bintuiti de acest pogrom al copilariei lor, de o insecuritate existentiala imposibil de uitat. Aveau amindoi tendinta sa se inchida in sinul familiei, ieseau foarte putin, erau speriosi si anxiosi. Intr-o anumita masura ei nu au fost niciodata complet asimilati, ca niste americani adevarati. Poate ca aceasta stare de anxietate mi-a contaminat filmele (…)”
Asadar Legea…
AVClub |
Sa precizam,
Bobby Green nu este la inceput un fiu sau frate iubitor, dimpotriva, nici Legea
propovaduita cu fervoare aproape religioasa de tatal sau, ofiter superior de
politie, nici Modelul intruchipat de fratele devenit si el politist mai degraba
din lipsa de tarie morala sau din lipsa de imaginatie decit din convingere nu
sint pe gustul sau. Bobby si-a schimbat numele, alegindu-l pe cel mult mai
american al mamei decedate si a taiat orice legatura cu tatal si fratele. S-a
lasat adoptat cu placere de numeroasa familie a boss-ului sau, importator de
blanuri rusesti si posesor al unui mare club de noapte in Manhattan, pe care
Bobby il gestioneaza. Interesanta familia asta de adoptie care, in ciuda
afacerilor pe care le invirte, pastreaza inca sistemul de organizare
patriarhal: batrinul patriarh inconjurat de o droaie de femei blonde si
rotofeie care vorbesc doar ruseste si gatesc admirabil, de copilasi infloritori
si, in umbra, de nepoti mult mai mari si mai cruzi, creatori ai unei retele de
trafic de droguri aproape imposibil de detectat. Pe de o parte, batrinul cel
blind, cum nu se poate mai rus, cu vorba moale si un anumit simt al onoarei, pe
de alta, Vadim si acolitii lui, fete impietrite, priviri goale, gata sa se
sinucida sau sa ucida mai degraba decit sa coopereze cu politia. Cert este ca
Bobby se implineste in aceasta ambianta calda si hranitoare, opulenta si
prietenoasa care-l accepta fara rezerve si careia el i se supune fara rezerve.
La polul opus se afla Joshua Shapira, transfugul, renegat de familie, autoexilat din “Little Odessa”, obligat sa isi cistige existenta ca ucigas platit si care se intoarce in cartier, intre altele, pentru a-si regla vechile conturi cu tatal. Arkadi este patriarhul ratat, lipsit de autoritate si dispretuit de proprii fii. Nu ca intentiile lui nu ar fi bune, numai ca actiunile sale capata sistematic o turnura de catastrofa (alungarea lui Joshua, brutalitatea corectiilor aplicate lui Reuben, adulterul sau jenant si patetic, denuntarea lui Joshua) care vor distruge intr-adevar familia. Joshua isi uraste tatal tot asa de mult cit se uraste si pe sine, negarea autoritatii tatalui este dovada ca fiul si-ar fi dorit un tata mai puternic, mai iubitor, mai putin abulic, mai asumat si mai curajos, un tata capabil sa impuna legea tuturor tatilor in familia Shapira. In scena umilirii lui Arkadi intr-un cimp inzapezit, avem de-a face cu un Joshua amar si aproape innebunit de rusinea de a avea un astfel de genitor. Tinarul Reuben este mai putin radical in manifestari, desi impartaseste rusinea fratelui sau : aproape mutic, solitar, preferind evadarea in filmele de la cinema, evitind cu grija scoala. Relatiile cu familia sint minime, Reuben se fofileaza intre bunica senila, mama grav bolnava si tatal agresiv si depasit de viata, iar sosirea fratelui il marcheaza profund, Joshua este poate tatal visat.
In ceea ce-l
priveste pe Joshua, acesta repeta modelul patern un pic cam defect, in momentul
in care face greseala sa-l impuste pe unul dintre fiii unui sef mafiot din
Little Odessa, de unde si exilul obligatoriu. Si daca majoritatea criticilor
americani au vazut in Joshua un adevarat “hitman”, asta se datoreaza in mare
masura abilitatii regizorului de a folosi cu intermitenta privirea si perspectiva lui Reuben atunci cind il
prezinta pe Joshua. Cum spuneam, Reuben isi adora si admira fratele, este
singurul care vede in el un erou, de unde incapatinarea de a-i fi util
acestuia, de a veghea asupra lui si de a muri in locul lui. Din aceasta
perspectiva, crima infaptuita de Joshua si acolitii sai este prezentata (prin
ochii lui Reuben care asista nevazut la uciderea lui Pahlavi) inr-un fel de
halo eroic. “Little Odessa” vorbeste foarte putin despre paternalismul brutal
al mafiotilor, asa cum o face de exemplu mai nou Cronenberg (“History of
Violence” si mai ales “Eastern Promises“), motivatia sa este mai degraba acest
transfer delicat al puterii si al ratarii de la tata catre fiul risipitor,
toate vazute din perspectiva lui Reuben.
…… si singele
James Gray nu este un adept al folosirii
scenelor violente in filmele sale, poate de aceea deceptioneaza el publicul
indopat in mare parte cu scene de actiune spectaculoase. Criticii ii recunosc
in mare parte stiinta construirii suspansului, dar ii reproseaza faptul ca o da
in bara in momentele explozive. Luati de exemplu secventa razbunarii lui Bobby
din “We Own the Night”: avem o mlastina inecata in fumigene, o gramada de
trestii cit statul de om care ascund practic vederii dusmanul, camera se misca
in toate partile si adopta perspectiva lui Bobby care se deplaseaza orbeste,
cautindu-l pe Vadim. Se aud
fosnete din toate partile si respiratia gifiita din off a lui Bobby. La un
moment dat apare Vadim intins pe jos, cu miinile ridicate. In momentul
impuscaturii camera alege sa se plaseze pe fata lui Bobby dupa care ni se arata
cadavrul lui Vadim, si gata. Doza de adrenalina este instilata discret de-a
lungul secventei intilnirii mafiotilor pinditi afara de politisti, care nu par
deloc a detine controlul asupra situatiei, de unde si nota de realism. Fratele
Joseph este paralizat de un atac de panica, Bobby are nevoie sa auda primele
impuscaturi ale celorlalti ca sa intre in transa justitiara. Punctul culminant
nu este cadavrul lui Vadim abandonat in mlastina, ci umilirea batrinului sef
mafiot, tatal de suflet al lui Bobby. Acesta il obliga pe batrinul Bujaiev sa
ingenuncheze tot asa cum Joshua procedeaza cu tatal sau Arkadi, umilirea
tatalui, contestarea legii acestuia este mai spectaculara decit razbunarea in
sine care nu este deloc un fapt eroic in sine.
Aici se afla
adevarul despre James Gray. El nu va putea niciodata construi un caracter
precum Dirty Harry sau oricare alt justitiar american, fie el si foarte
marginal. Maniheismul moral (politistul bun/mafiotul veros, gangsterul cu
suflet mare/tatal delator) nu-si are rostul. Si pentru ca veni vorba de
justitiar, cei care au urmarit “Little Odessa” isi aduc aminte poate de
pasiunea lui Reuben pentru cinema, de faptul ca tinarul urmareste la un moment
dat un western care datorita unei erori tehnice se sfirseste prea repede, in
momentul in care pelicula se arde inainte de happy end. Westernul cu
pricina este “Vengeance Valley“ (regizor Richard Thorpe) o poveste de razbunare
intre doi frati vitregi, unul bun (Burt Lancaster) si celalalt nu (Robert
Walker). Liantul povestii este tatal care-si recunoaste in final slabiciunile
in indeplinirea indatoririlor paterne si in consecinta responsabilitatea morala
pentru omucidere. Crima are o justificare morala, sfirsitul poate fi fericit.
Proiectia la care asista Reuben se sfirseste cu scena acestui omor si marturisirea
tatalui ; in viata de toate zilele insa, razbunarea naste un sir nesfirsit de
crime si nu exista sfirsit fericit.
Allmovieportal |
Ca dovada, secventa in
care Joshua ucide in plina zi un individ care se afla intr-o cabina telefonica.
Filmata intr-un tempo foarte rapid, aflata in completa disonanta cu
peregrinarile lui Joshua prin cartier, crima are in ea ceva monstruos si
lunatic in acelasi timp si seamana cu secunda in care camera lui Gray ne arata
pelicula arsa (in forma de gaura singerinda) de pe ecranul cinematografului in
care se afla Reuben. Dubla
prefigurare a mortii apropiate si violente a pustiului, dar si perspectiva lui
James Gray asupra violentei. Nu vezi mult singe in scenele brutale : impuscarea
lui Pahlavi este mai mult un fel de ritual, cea a batrinului Grusinsky pare un
accident brutal vazut prin mai multe filtre intermediare (parbrizuri, ploaia
torentiala, ochii innebuniti de spaima ai lui Bobby). Alla si Reuben mor in
tacere, caderea corpurilor este mascata de cearsafurile albe puse la uscat, citiva
stropi rosii abia pateaza tesatura imaculata. Cadavrele insingerate sint
aratate pret de o secunda (Vadim, tinarul sinucigas mafiot) sau chiar ascunse
privirii (cadavrele lui Reuben si Pahlavi infasurate in cearsafuri sint arse).
Cinema.de |
”Bunicii mei - spune James Gray in acelasi interviu - n-au vorbit niciodata engleza. Era foarte greu sa comunici cu ei. Bunicul a ramas mut sase luni de-a rindul. Un mutism total si lipsit de orice explicatie. Se intorcea de la lucru, minca si mergea sa se culce. Era un om tare ciudat, in rarele momente in care vorbea, putinele cuvinte rusesti pe care le intelegeam evocau tara lui de bastina care ii lipsea foarte mult”.
Filiatii cinematografice si nu numai
Mi-as fi dorit mai multa cultura cinematografica pentru a aborda acest
punct foarte important pentru intelegerea unui regizor atopic ca James Gray.
Acesta nu este genul care sa-si transforme filmele in ghicitori, presarind ici
colo semne, citate si aluzii cinematografice care sa antreneze publicul intr-un
astfel de joc. Ceea ce cred eu ca este foarte interesant este modul foarte
european de a nuanta story-ul si mai ales personajele si asta dintr-o
perspectiva cinematografica americana gen beget.
generique-cinema |
generique-cinema |
Inainte de a incepe sa filmeze “The Yards“, colaboratorii lui Gray au vizionat “On the Waterfront / Pe chei“ de Elia Kazan si “Rocco si fratii sai“ de Luchino Visconti, pentru onestitatea dramatismului pe care Gray il dorea in filmul sau. Mai tirziu, pentru “We Own the Night“, Gray va relua modelul viscontian, de data asta interesat fiind de constructia in trei tempo-uri :
“ma gindeam la modul in care “Rocco si fratii sai” trece de la neo-realism la melodrama si apoi la opera, fara ca asta sa altereze coerenta filmului. Voiam ca filmul sa capete la sfirsit o dimensiune meditativa si mitologica : Joaquin Phoenix iesind din trestii pe fundalul furtunii si al fumigenelor, asta nu este deloc realism, ci imagerie mitologica construita pe o baza realista”.Interesant amestecul de Visconti, de realism al “noului Hollywood” si de Kurosawa (mlastina aceea plina de trestii vine poate din “Ran“ si din “Ciine turbat” dupa cum sugereaza insusi Gray). Desi pastreaza acelasi tip de constructie in trei acte (sa vina asta din apetitul regizorului pentru bel canto-ul italian?), ”Little Odessa” capata o ciudata alura circulara si impenetrabila, asta in mare parte datorita genericului si sfirsitului peliculei care rotunjesc implacabil destinele familiei Shapira.
Si cum personajele sale sint ilustrari ale unor situatii imposibile (ce se
intimpla cind cineva merge prea departe si nu mai are moralmente loc de intors
? ce se intimpla in momentul in care datoria primeaza asupra liberului
arbitru?) influentele literare sint si ele evidente: Shakespeare de exemplu, Henric al IV-lea, Falstaff si, uimitor, “Masura pentru masura” ; sau
referintele biblice : onomastica, dilemele morale, razbunarea si fatetele ei;
Althusser si Eneida. Gray afirma ca isi construieste cu
rabdare povestile (scenariul pentru “We Own the Night” a fost scris in aproape
doi ani) utilizind astfel de debuseuri exemplare, pe care le grefeaza aparent
in actualitate. “We Own the Night” aminteste de o perioada foarte grea pentru
New Yorkul anilor 80, cind criminalitatea si traficul de droguri au inregistrat
cresteri uluitoare, “Little Odessa” atinge tangential cam aceeasi perioada cu
problemele ei aparte legate de saracie si violenta in Brooklynul de atunci.
Ceea ce m-a frapat in primul rind vazind “Little Odessa” a fost calitatea picturala a imaginii si plastica aparte a atmosferei. Lumina aceea de iarna rece si insorita care inunda un cimp inzapezit, sau cimitirul evreiesc cocotat pe-o costisa parca iese din pinzele flamande; promenada din Brighton Beach pustie sub zapada care cade, la fel; rapirea si uciderea lui Pahlavi aduc cu umbrele lui Georges de la Tour. Mai tirziu aveam sa aflu ca James Gray are o formatie de pictor, ca “The Yards” a fost pregatit de vreo patruzeci de acuarele facute de insusi regizorul, sursa de inspiratie pentru Harry Savides, directorul de fotografie. In “We Own the Night”, alternanta intre griurile terne si nuantele cernelii usor supraexpuse din comisariatul de politie cu opulenta rosie-aurie din clubul de noapte al lui Bobby si semnificatia ei nu au fost remarcate de publicul de la Cannes care-i reprosa lui Gray atitudinea pro-NYPD.
Cum sa filmezi distanta
Cinema.de |
Planurile fixe abunda in
“Little Odessa”, insistind pe protagonistii aflati in propria lor
recluziune:Joshua in masina in final, Reuben intins in pat pierdut in ginduri,
Joshua si Alla in camera de hotel. Planurile in distanta la fel : Joshua si Reuben discutind filmati de undeva
de sus, Alla si Joshua plimbindu-se in departare, intreaga secventa a crimei se
desfasoara la distanta in contratimp cu prim planurile apropiate si fixe pe
pupila lui Reuben. Uneori camera este in miscare, ”pe umar”, ca in reportajul
ancheta foarte realist, numai ca banda sonora a corului funebru care
inlocuieste cuvintele deturneaza senzatia de realism si creeaza atmosfera aceea
fantomatica in care corpurile par a se misca cu o oarecare lentoare. Mai mult,
combinatia de banda sonora - aceeasi tinguire funebra de cor rusesc - si de
planuri largi este ceea ce da fixitate de tablou anumitor secvente importante.
“We Own the Night” reia aceleasi cadre foarte largi, aceleasi ansamble filmate de sus care turtesc oarecum corpurile (vezi petrecerea politistilor in subsolul bisericii). Suspansul este asigurat de filmarile cu camera de umar, citeva secvente au alura camerei subiective, mai ales in mlastina din final. In schimb, secventa uciderii tatalui este perceputa prin intermediul unei multitudini de filtre care lichefiaza imaginea, expresie extrem de plastica si de cinematografica a spaimei lui Bobby prin ochii caruia spectatorul are acces la scena crimei, tot asa cum Reuben permite spectatorului sa ia parte la uciderea lui Pahlavi. Tot acest joc al privirilor si distantelor este foarte interesant analizat de catre specialistul in generic de film Alexandre Tylski (vezi articolul sau ”La Boîte Percée" si scurta analiza a filmului “Little Odessa” pe care o ofera).
Tim Roth, actorul care joaca atit de convingator rolul lui Joshua,
povesteste cum producatorii filmului “Little Odessa” doreau ca, in final,
Joshua sa verse o lacrima, ca inceput posibil al caintei si reabilitarii
morale, numai ca James Gray a refuzat categoric si a preferat sa-si lase
personajul sa fie pina la capat ceea ce este, adica un mort viu. La fel, in “We
Own the Night”, Bobby murmura printre dintii inclestati un “te iubesc“ catre
fratele sau numai ca privirea ii este pustie. Poate ca asta trebuie retinut in
ceea ce priveste felul de a fi al regizorului Gray, care alege sa fie pina la
capat ceea ce este, cu onestitate, eleganta si convingere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu