Flixster |
A fost odata ca totdeauna in
filmele de actiune un baiat bun, politist de felul lui care trebuie sa infrunte
o gasca intreaga de inamici. Pielea baiatului bun poate fi salvata doar daca
lasa catusele la o parte si accepta sa faca pereche cu baiatul rau de serviciu,
gangster de felul lui. Acesta stie atit de multe despre moarte si are atit de
putine scrupule fata de viata incit risca sa devina repede simpatic in ochii
spectatorului. Asta nu-i umbreste totusi meritele baiatului bun care se lupta
din greu cu alcoolismul si dependenta de anxiolitice si cu trecutul nu tocmai
glorios.
Lasind gluma la o parte “Assault on Precinct 13” este un remake bun semnat
Jean-François Richet dupa un clasic al genului realizat acum ceva timp de John
Carpenter, in 1976 mai exact.
Producatorii au avut
bunul simt sa schimbe pe ici pe colo scenariul, asa incit din caldura
Californiei am ajuns in plina furtuna de zapada intr-o noapte de revelion in
Detroit. Atacatorii nu mai sint zombies ci politai corupti, ceea ce face ca
sectia 13 sa fie atacata dupa toate regulile artei politienesti (detectoare cu
infrarosii, comando de asalt super antrenat, grenade ultimul tip, elicopter).
Zombii lui Carpenter s-au descurcat admirabil si fara asta, numai ca aici tipul
de actiune insusi este schimbat.
M-a interesat mult ideea folosirii politistilor corupti. Intimplarea face ca “Assault on Precinct 13” sa-mi aduca in minte un filmulet cam ignorat, “Cop Land” (James Mangold) in care un Stallone foarte vlaguit si cu un aer de tantalau cu inima mare se lupta cu un intreg oras al politistilor corupti. Nu sintem departe de adevar : acum citeva zile in SUA iesea volumul “The Good Rat (A True Story)” de Jimmy Beslin care povesteste, printre altele, cum doi detectivi de politie din New York au ajuns sa devina ucigasi platiti pentru mafie, cu cel putin 8 crime comanditate la activ in 7 ani !
Flixster |
Se poate deci presupune ca orasul politistilor
din “Cop Land” si politia corupta din “Assault on precinct 13” pot fi privite ca
organizatii paramilitare de tip mafiot grefate pe o institutie de stat. Si daca
fac un pas inainte pe linia “organizatii para“ cine stie catre ce ma indrept?
Hell’s Angels? Mad Max? Gasca de lichidatori de zombies din "Land of the Dead" al lui Romero? Chestia asta cu politia corupta este, zic eu, mai
mult decit o simpla moda in suita de clisee narative a filmelor de actiune
(vezi si “American Gangster” in care acest subiect este la fel de important ca
si ascensiunea gangsterului negru).
Un alt film care imi vine in minte, tot legat de “Assault…”, ar fi “3:10 to Yuma”(tot James Mangold) cu aceeasi trama pe fond de western. La sfirsitul
anilor 70, criticii remarcasera deja apropierea dintre “Assault on Precinct 13”
semnat de Carpenter de “Rio Bravo“ al lui Howard Hawks. Sa spunem ca incet
incet, simtul onoarei si eroismul s-au nuantat putin, incit in remake-ul lui
Richet se vorbeste cu insistenta despre “responsabilitatea pe care o ai fata de
vietile oamenilor din subordine”. Se pastreaza insa subtextul sacru al meseriei
de politist, similara cu apostolatul facut de “sheriff”-ul din western. “Assault...“
si “3:10...” fac pereche in incercarea de a netezi nuantele dintre “bun“ si
“rau” intre ”politist” si “gangster”, mizind mai degraba pe umanitatea complexa
a oricarui individ decit pe exaltare eroic-virila si, mai mult, pe fascinatia
pe care o poate exercita baiatul cel rau pur si simplu asupra celor buni.
Flixster |
Ramine totusi intrebarea urmatoare care ar putea fi un bun subiect de cineclub
: care este soarta unui remake facut dupa un film care este deja referinta
sigura in lumea unui anumit gen de cinema (filmul de asediu) ? Este el destinat
sa fie un etern satelit legat pe vecie de baza de referinta ? Richet a incercat
sa faca in “Assault...” altceva decit Carpenter, filmul sau ramine un bun film
de actiune, care se urmareste cu placere si interes. Pastrarea titlului insa il
plaseaza in umbra filmului de acum 32 de ani si a maestrului Carpenter.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu