sâmbătă, 15 martie 2008

"Restul e tacere" de Nae Caranfil

Restul e tacere


Vuieste tirgul de succesul noului film al lui Nae Caranfil si bine face. Asta pentru ca este un film romanesc cotat destul de bine, asta si pentru ca Nae Caranfil a luat ceva premii pentru scenariul la care a lucrat indelung. Nu prea dau atentie cronicilor care apar cas ciupercile in cazul unui astfel de eveniment, prefer sa vad filmul mai intii. Dupa aceea insa, ma delectez cu spusele si nespusele din articolele de ici-colo. Iau trei exemple la intimplare in acest caz, numele cronicarilor nu conteaza, ci doar atitudinile cu pricina fata de film.



Primul este o cronica bloc, tip monolit fara paragrafe, gen tirada scuipata dintr-o suflare, in care totul se amesteca si se reia fara incetare. Cronicarul vorbeste despre “intoarcerea in trecutul unei arte, ca in orice copilarie” si evident, pentru cronicar copilarie rimeaza cu nostalgie, melancolie si duiosie, desi filmul lui Caranfil numai duios nu este. Chestia asta cu nostalgia este foarte frecventa, mi-am tot sucit mintea sa inteleg de unde vine. Filmul nu este un act de recuperare a trecutului, ci o reconstructie a acestuia din perspectiva foarte moderna.

Restul e tacere


Se citeaza apoi “Acei oameni minunati si aparatele lor de filmat“ al lui Jiri Menzel, probabil pentru ca titlul aduce cu “blinda intelegere si admiratie” pentru cei care resuscita istoria. Menzel nu o resuscita defel, o fi vazut cronicarul filmul lui Menzel la cinemateca si hai sa-l mentioneze, doar e bine sa citezi referinte cinematografice.

Se vorbeste despre “seductia inceputurilor”, despre ”spectacolul dificilei desprinderi a cinematografului din chingile teatrului”, desi pe vremea aceea cinematograful nu rivaliza nici pe departe cu teatrul, iar receptarea publicului situa inca acest tip de spectacol alaturi de umbrele chinezesti si de femeia cu barba de la bilciurile itinerante.
Se vorbeste despre asemenea despre necesitatea de a crede “nebuneste in noua arta pentru a te bate pentru ea”. Ei, Grig Ursache foloseste o singura data sintagma “filme de arta” si asta din ratiuni publicitare; din fericire scenariul, foarte echilibrat, evita utilizarea conditiei geniului neinteles si vizionar.

Cronicarul nu ezita sa-si condimenteze textul cu alte referinte simpatice care dau bine intr-un articol de gen - Aristizza Romanescu (Ioana Bulca) ar aduce cu una dintre eroinele lui Anghelopoulos, atunci cind interpreteaza rolul mamei indurerate. Concluzia este corecta : “revizitate, filmele lumii ne trimit zimbind unele la altele”.

La urma urmei, “Restul e tacere “ este un film despre film, in peisaj antebelic.

*****

Altundeva, cronicarul nr. 2 este mult mai vehement, probabil ca are pe undeva o fixatie de istoric si a fost deranjat de modul in care Caranfil a adaptat povestea turnarii primului blockbuster romanesc. Ce nu-i place este preaplinul “povestii extrem de elaborate si prea lungi”, cica plina de personaje secundare care nu duc nicaieri (povestea de amor dintre Grig si tinara artista-model de exemplu), de aceea prefera sa situeze “Restul e tacere“ pe raftul “spectacolului vizual, cu o imagine calda, jucausa, atenta la detalii, si care, de multe ori, coboara o aura asupra chipurilor”. Banuiesc ca aura asta e menita sa indulceasca tonul critic si tentativa (tentatia?) de a situa filmul pe raftul de sus, intr-o pozitie modesta.
Iarasi, istoria rimeaza cu “tinjitul cu melancolie” dupa vremuri apuse. Dupa mine, tinjitul asta dupa perioada inceputului de secol este un cliseu si mai mare decit “dialogurile foarte cliseizate” care cica l-ar mihni pe orice degustator autentic de Nae Caranfil, de parca regizorul este un label care, pentru a-si pastra calitatea, nu trebuie cu nici un chip sa devieze de la stilul productiilor precedente (doamne fereste!) Sa fie asta un comportament de fan care vede totdeauna trecutul idolului in tuse aurite si prezentul aceluiasi decazut in tonuri de gri ? De aia cronicarul nr.2 considera ca tonul lui Caranfil este “agresiv, trivial si populist” ? Ca regizorul se ia prea in serios cind vorbeste despre sine prin intermediul personajului Grig ? Ca umorul “fin si elegant“ de altadata este ingreunat acum de clisee “surprinzatoare”, care or fi alea ? Iata un pasaj foarte ciudat:
“E foarte transparenta pasiunea lui Caranfil pentru aceasta istorie (..) insa cu cit o justifica si o dramatizeaza la sfirsit, pentru a fi convinsi de esenta si insemnatatea acestui episod din istoria cinematografiei romanesti, cu atit isi pierde din misterul speculatiilor narative, iar viziunea estetica devine foarte ambigua”. 

Restul e tacere

In ceea ce ma priveste, iau “Restul e tacere“ drept un film despre film, nu neaparat dedicat dezgroparii adevarului si importantei “Independentei Romaniei”, Caranfil s-ar fi apucat in acest caz sa faca un documentar. Fictiunea isi are legile ei si libertatea ei de miscare. Marturisesc, nu inteleg ce-i cu viziunea estetica devenita ambigua. Concluzia acestei cronici se ghiceste usor de la inceput : filmul ar fi un “comert admirabil“ si sofisticat cu imagini, in care fictiunea ramine in aer sau doar pe pinza salii de cinema.

*****

A treia cronica citita este mult mai onesta si dupa mine tinteste mult mai aproape de inima filmului. Filmul este considerat, cuminte, “o reconstituire de epoca si de istorie”, in care ceea ce conteaza nu este adevarul istoric ci legenda “Independentei”; in care, dincolo de razboiul de culise, de orgolii si sacrificii, ceea ce conteaza este doar faptul ca filmul a supravietuit. Gestul de a incadra “Restul e tacere” in genul comediei dramatice sau al dramei comice este de bun simt. Intre ridicol si sublim (vezi Leon Negrescu) nu este decit un pas. Se citeaza cinicul amarui al lui Billy Wilder, se compara duetul Leon-Grig cu cel similar din “Producatorii” lui Mel Brooks, se vorbeste despre cit s-a ingrasat Ovidiu Niculescu pentru a capata alura impozanta a lui Leon, despre calitatea culorilor vii, a costumelor, a muzicii peste care domneste “contabilul” ,”administratorul“, “regizorul“ Caranfil care face un film “ambitios si sofisticat”, “plin de muzicalitate si exuberanta, epic si operatic”.
Am preferat sa las la urma cronica nr. 3 pentru ca este intr-adevar cea mai pe gustul meu. Am vazut in “Restul e tacere” un film despre cinema in primul rind. Se vorbeste mult despre producerea filmului, despre conditia regizorului care trebuie sa domneasca asupra tuturor pentru a obtine rezultatul dorit, despre dificultatile de adaptare a adevarului istoric pe pelicula, despre furtul ideilor si al gloriei antume si postume, despre salile de cinema si pretul prea mic al biletului, despre salile de teatru devenite in febra momentului sali de cinema, despre promovare si publicitate in perioada antebelica, despre rivalitati intre societati de productie si multinationale precum “Gaumont”.
Am vazut in ”Restul e tacere“ o foarte interesanta transpunere cinematografica a polemicii care e mai tare teatrul sau cinematograful care a chinuit spiritele pina pe la al doilea razboi mondial. Am vazut “Restul e tacere” ca fiind un tablou de epoca nu neaparat fidel (nu asta conteaza), ci coerent si inchegat, pentru ca grija pentru detalii a fost foarte mare (revedeti daca puteti secventa filmarii scenei de gelozie).

Am vazut in filmul lui Caranfil un amestec foarte baroc de film de epoca si film de animatie (admirabila gaselnita de a inlocui mare parte din perioada pariziana cu fotograme desenate) si o si mai baroca imagine care parca imprumuta ceva din statica tablourilor (sedintele de pozat in oglinda; prim planurile pe fetele cele mai diverse, de la tincii murdari pina la cucoanele in valuri negre; secventa inmormintarii atit de diversa si de bogata gestual). Personajele, oricit de secundare or fi ele, sint conturate cu justete, un gest, o replica sint de ajuns.
Am vazut de asemenea in filmul lui Nae Caranfil o mostra de virtuozitate a montajului care se joaca teribil pe amestecul de cadre de lungimi diferite (filmarile scenelor de lupta sint prezentate in formatul ingust tipic filmelor de epoca de exemplu, in contrast cu formatul extralat care frapeaza ochiul de la inceput, din secventa “afisarii” finalistilor la concursul de la Conservator), de prim planuri sau stop cadre de detaliu, cu spatiile largi ale bataliilor.

Mi-a placut in mod special varietatea filtrelor utilizate, alternanta de lumini si penumbre care rimeaza asa de bine cu subiectul. In ceea ce priveste scenariul, care a avut la dispozitie foarte mult timp ca sa creasca si sa se maturizeze, nuantarea ar fi dupa mine cuvintul de ordine si bunul simt. Adica lipsa sentimentalismelor gratuite, ambiguitatea personajelor printre care nimeni nu este perfect, atmosfera de provincie si rafinament, de naivitate, grobianism si prospetime, in care tiradele despre arta vs. investitie financiara, teatru vs. film, reusesc sa surprinda dilemele unui inceput de secol.

Cronicarul nr.3 are dreptate, povestea cinematografului este si trebuie spusa in varii forme. La final, cind monologul lui Hamlet se consuma in penumbra, intelegem de ce restul este tacere si, eventual, interpretare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu