sâmbătă, 22 martie 2008

Tintuit in pat

Flixster
Planuisem un articol ceva mai mare despre subgenul acesta de fictiuni medicale ale caror personaje principale sint condamnate la imobilitate fizica. In acest caz scenariul nu are incotro si evolueaza de la constientizarea starii de fapt care este una limita, la evolutia personajului catre un soi de stare de gratie in care umanitatea descarnata invinge boala, sindromul, mutilarea pe cai nebanuite. Totul este frumos si mai ales impresionant, numai ca din perspectiva cinema-ului, caile sint cam batute. Cum potentialul de box office pentru un asemenea subiect este foarte mare, regulat apar astfel de titluri care sint apreciate de public in special si unele de catre critici. Este poate aura de “caz extrem” care le face sa para foarte impresionante sau, stiu si eu, gustul voyeurist pentru cazurile senzationale ?


A trebuit sa ma restring insa la doar doua titluri: “LeScaphandre et le Papillon” al lui Julian Schnabel (2007) printre altele Premiul pentru regie la Cannes si “Johnny Got his Gun” al lui Dalton Trumbo (1971), premiul FIPRESCI la acelasi festival. Comparatia este datorata si premiilor incasate de cele doua filme (multa lume a spus ca “Scafandrul” lui Schnabel nu merita atitea premii iar Trumbo, foarte bun scenarist intre altele, a intrat in uitare dupa vinatoarea de vrajitoare de la Hollywood din anii 50) si subiectelor abordate (si John si Jean-Do sint doua “cazuri“ medicale serioase in care, dincolo de orice problematica clinica, imposibilitatea comunicarii cu ceilalti este cea mai frustranta; poate de aceea am lasat la o parte “Mar adentro” in care tare mult se mai comunica despre suferinta si moarte.)


“Tot ce-mi mai ramine este imaginatia si memoria,” spune la un moment dat Jean-Do, scafandrul si fluturele lui Schnabel, atunci cind trece peste socul vestii ca sufera de sindromul “locked-in” in urma unui accident vascular. Intr-adevar, Schnabel ar dori tare mult sa le recupereze pe amindoua, de unde si folosirea camerei subiective in timpul primelor 10-15 minute din film, timp in care asistam astfel la trezirea din coma a personajului.


Nu inteleg insa de ce Schnabel isi lasa balta proiectul, Jean-Do alege sa traiasca mai mult in prezent, impartit fiind intre sedintele cu draguta logopeda si cu domnisoara cea afabila care il ajuta sa scrie o carte. In cimpul lui vizual apar din cind in cind citiva anonimi in halate albe, familia fata de care Jean-Do are sentimente foarte ambigui si citiva vizitatori de circumstanta, dintre care unul singur reuseste cumva sa se detaseze (barbatul caruia Jean-Do ii cedase un loc in avionul in care urma sa calatoreasca el si care, in urma deturnarii aparatului de zbor cu pricina, fusese retinut ca ostatic, locked–in, timp de citiva ani in Liban).


Flixster

 


Ochiul bolnavului inregistreaza deci prezentul, iar somnul lui mai aduce citeva fragmente din trecut si foarte putine secvente de vis. Cartea se scrie pe nesimtite, numai ca spectatorul o traieste foarte putin, cantonat fiind in recitarea alfabetului special conceput pentru cazurile limita de invaliditate.

Trecutul este vag legat de familie, de amanta, de copilarie, de slujba de cronicar de moda, poate singurul moment cit de cit mai inchegat este barbieritul tatalui. Memoria lui Jean-Do imi pare lipsita de subtilitate, nu are tresariri, meandre, reluari, insistente pe anumite momente preferate, nu incearca sa mascheze vina, lasitatea, indiferenta, furia, nu dezgroapa nimic. Pe scurt, nu pare a fi memorie, ci ilustrarea unor citate din cartea pe care Jean-Do este pe cale sa o caligrafieze cu pleoapa sa stinga. Nici cu imaginatia nu stam mai bine, din pacate. Imaginatia unui om, oricit de obisnuit ar fi el, si Jean-Do nu are nimic eroic in ceea ce a facut in viata si nici in varianta sa imobilizata, este mult mai dinamica decit derularea unor imagini tip clip publicitar pe fond muzical (banchiza care se topeste, costumul de scafandru plutind in apa tulbure, plaja cu cei doi amanti inantuiti si dunele). Asadar fraza aceea magica de la inceput este lasata la o parte, spectatorul este ingropat in prezentul medical prin intermediul ochiului pacientului. Rarele momente de vis si de cosmar (imparateasa Eugenie preumblindu-se pe coridoarele sanatoriului fondat de ea demult, visul propriei ingropari intr-o sala dezafectata, inconjurat de membrii staff-ului medical) sint rarele tresariri ale monotoniei descriptive generalizate.
Schnabel foloseste cu intermitente camera subiectiva; alternanta cu panoramicele pe plaja de la Berck sur Mer si planurile medii cu Jean-Do inghesuit in caruciorul sau provoaca o senzatie “montagnes russes”: cind intri in propriul tau stomac si-l simti cu acuitate medicala, cind parca te detasezi din tine insuti si poti vedea intreaga lume in jurul tau ca un mic dumnezeu al aparatului de filmat. Vocea din off puncteaza cotidianul aseptizat cu consideratii care merg de la canalele TV alese de personalul medical pina la aforisme despre viata si moarte, ba-si permite sa faca mici glumite pe seama existentei sale de leguma. Scenariul nu insista prea mult pe panica lui Jean-Do la aflarea starii sale de sanatate, si in mod ciudat nici pe dorinta sa de a muri, apoi de a rezista si de a scrie.

La iesirea din sala am avut senzatia ca acest ochi al lui Jean-Do este la fel de golit de expresie ca irisul aparatului de filmat, ca personajul, foarte transparent, a fost folosit de Schnabel pentru a face un miscator spectacol descriptiv despre universul unui invalid sau poate o complicata metafora despre cinema, imagine, privire, inregistrare a propriei interioritati.

*****

Cu siguranta, gasiti ca sint tare acra cu scafandrii-fluturi. N-as fi atit de vehementa daca nu as fi vazut aproape in aceeasi perioada “Johnny Got his Gun” (1971) care grefeaza povestea invaliditatii pe fondul primului razboi mondial. La aproape sfirsitul razboiului, in urma unei explozii care seamana cu ceea ce va fi napalmul in Vietnam, Johnny nu mai are nimic: nu tu brate, nu tu picioare, nu tu fata, este doar un trunchi (va mai amintiti de Torso din “Freaks“ al lui Todd Browning?) Culmea este ca mutilarea lui Johnny are loc in timpul unei incursiuni nocturne cu scopul ingroparii crestinesti a cadavrului unui inamic, care putrezea prea aproape de liniile aliate si deranja nasul prea fin al unui superior cu principii.



Lasat in viata de catre medici asa, de chestie, poate pentru ca militarii nu-si omoara proprii camarazi ci doar inamicul, Johnny este deci destinat sa devina, pina la moarte, un cobai pe care medicii pot face exercitii pentru a “invata“ ceva despre aceasta socanta si oribila incapatinare a corpului uman de a trai. Devenit oarecum un secret militar, imagine vie a ororii razboiului, contraproductiva pentru promovarea spiritului militar si campaniile de recrutare, torsul viu este depozitat intr-o debara din spital ca un obiect oarecare care are nevoie de o minima intretinere periodica, restul (lumina, caldura soarelui si a atingerii umane, compasiunea) nefiind necesar. Privirea dezgustata a medicului-chirurg-macelar convins ca pacientul sau este o leguma, reactia personalului medical care evita sa priveasca bucata de carne respirinda sau o manipuleaza cu indiferenta, reactualizeaza sfinta oroare a oamenilor intregi la trup fata de exemplarele monstruoase. La polul opus se situeaza reactia tandra a surorii medicale care reuseste sa stabileasca o minima comunicare cu pacientul.


Filmul se concentreaza pe aceleasi momente - trezirea, constientizarea handicapului, urletul continuu, resemnarea, incercarea de a-si pastra echilibrul psihic prin varii activitati : inregistrarea vibratiilor, a temperaturii, a senzatiilor tactile, de umezeala si racoare, asta pentru ca Johnny este o masina cu abilitati senzoriale.






Vocea din off modeleaza gratios imaginea statica in alb negru. Ceea ce vedem in mai tot filmul este un prim plan pe o fata acoperita de o masca, un corp micsorat drastic si acoperit de cearsafuri. Monologul invalidului este cel care creeaza tensiunea dramatica. Nu se intimpla nimic si totusi filmul se misca, regizorul a ales culoarea pentru partea de vis si fantezie din visele lui Johnny si alb-negrul pentru realitatea spitaliceasca.
Tintuit complet pe pat, Johnny are marele avantaj de a nu fi paralizat, singurul lucru pe care-l poate misca voluntar este capul. Interesant insa, chiar de la inceput medicii precizeaza intr-o doara ca organele sexuale nu i-au fost amputate, asta descopera si buna infirmiera intr-o secventa foarte abil voalata. Asta il face diferit de amorful Jean-Do in al carui jurnal de bord sexualitatea dispare sau comuta intr-un soi de tandrete neutra, in ciuda unui trecut foarte tumultuos. Bucata de carne care se numeste Johnny are mai multa consistenta si carnalitate decit orice alt tetraplegic, reactiile lui sint umane (spaima fata de lipsa de control a timpului, amintirile legate de familie si de Kareen, fata pe care o iubea poate cind a plecat in razboi voluntar, relatia atit de simpla si de complicata in acelasi timp cu infirmiera care incearca sa comunice cu el). Johnny are fantasme cu Kareen, discuta cu Isus despre diferenta dintre vis si realitate care il macina, isi intilneste tatal mort, prietena probabil moarta, camarazii de razboi morti si ei. Fantezia se amesteca cu amintirile reale (episodul cu undita, copilaria de la tara, intilnirea cu Kareen si noaptea petrecuta impreuna inainte de plecarea pe front, lunga discutie cu prostituata), culorile sint palide, uzate parca de trecerea timpului sau poate de patrunderea intr-o alta lume, cea a limburilor in care spectatorul invata sa ii recunoasca pe cei morti cu care Johnny mortul-viu poate vorbi.


Optiunile folosite de catre regizor sint tare simple : planurile medii preponderente si statice, omniprezentul monolog interior, alternanta alb/negru si culoare. Nu se recurge la camera subiectiva (camera subiectiva era folosita cu prudenta de ceva vreme; “Lady in the Lake” de exemplu, film politist de Robert Montgomery din 1947, a fost regizat aproape in intregime in camera subiectiva; procedeul nu poate fi folosit aici pur si simplu pentru ca personajul nu mai are ochi iar perceptia sa se limiteaza la senzatii tactile, ceea ce este tare greu de aratat intr-un film). Toate acestea ii dau carnalitate invalidului Johnny, lipsa bratelor, picioarelor etc nu-l impiedica sa aiba o interioritate foarte bogata si complexa, visurile, fantasmele si disperarile sale sint in perfecta concordanta cu reactia unui biet anonim de 19 ani (Jean-Do avea peste 50 de ani la trezirea din coma) la spectacolul propriei sale orori. Secventa in care Johnny repeta “Kill me” de nenumarate ori in fata comisiei medicilor militari reuniti ad hoc la capatiiul torsului care incearca sa comunice cu ei in codul morse are o mare incarcatura dramatica. Sfirsitul, un fade-out pe corpul care se zbate si vocea care repeta monocord “SOS Help me” reuseste sa induca mai multa tensiune decit banchiza care se prabuseste in mare si alte trucuri dintr-astea.
In raport cu Jean Do, Johnny traieste, are apetenta unui personaj perfect conturat si coerent in miscarile vietii sale interiorare. In raport cu filmul lui Schnabel, “Johnny Got his Gun” este mult mai mult decit descrierea unui univers in care personajul nu face decit sa fie. In raport cu scenariul lui Ronald Harwood, care exploateaza studiul de caz medical care devine Jean-Do, scenariul lui Donald Trumbo, care are la baza cartea scrisa de el in 1938, foloseste tema razboiului pentru a exploata cu minutie culmile disperarii pe care se poate situa Johnny atunci cind isi da seama ca SOS-urile sale vor fi tratate cu sedative pina la ultima sa suflare, ba are curajul sa abordeze si problema eutanasiei, a raportului dintre morala crestina si simpla compasiune.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu