M-am decis sa scriu cate ceva despre
competitia TIFF de anul acesta (a zecea editie) cand astazi mi-am dat brusc
seama ca suntem la jumatatea lunii mai si ca in curand incepe festivalul. Nu
sunt tocmai pe ultima suta de metri, dar nici mult nu mai este, traducerile nu
sunt terminate, lista cu filmele “musai de vazut” nepublicata, primele
declaratii oficiale lasate pentru “mai tarziu”, competitiile zac in atasamente
prin e-mailuri si asa mai departe. Nu-i bine.
Imi fac deci datoria incepand in
primul rand cu competitia “ mare”, de lungmetraj adica, la fel de emotionanta
la urma urmei ca orice bal al debutantilor. Festivalul International de Film Transilvania
aliniaza la start 12 filme, ca de obicei creatii ale regizorilor aflati la
primul sau al doilea lungmetraj, venite din tari precum Islanda, Suedia, SUA,
Germania, Danemarca, Argentina, Belgia, Uruguay, Israel, Rusia si India.
Directorul artistic al Festivalului, Mihai Chirilov, a declarat ca organizatorul a optat pentru o selectie
“echilibrata, eclectica: filme de gen (o comedie: King's Road; doua thriller-uri: No Return si The Silence), dar si filme care sfideaza orice clasificare, veritabile OZN-uri cinematografice (A Useful Life si The Untitled Kartik Krishnan Project); filme realizate cu buget confortabil, dar si filme regizate in regim de gherila, cu microbugete (The Imperialists are Still Alive!); filme inovatoare, temerare, atat prin continut, cat si prin forma (She-Monkeys, respectiv Innocent Saturday). Nu in ultimul rand, filme intimiste care microscopeaza destine individuale aflate in situatii limita (The Flood, Oxygen, Volcano, Principii de viata) - aceasta descriere aplicindu-se, mai mult sau mai putin frontal, tuturor celor 12 aflate in acest an in competitia TIFF-ului.”
Filmul romanesc selectat in cadrul Competitiei Oficiale TIFF este al doilea lungmetraj al
regizorului Constantin Popescu “Principii de viata”, selectat deja in competitia destinata
tinerilor regizori de la San Sebastian.
*****
Lungmetrajul de debut al regizorului
islandez Rúnar Rúnarsson “Volcano”
va veni la Cluj direct de la selectia sectiunii ”Quinzaine des réalisateurs”
de la Festivalul de Film de la Cannes 2011.
*****
Deja selectat in sectiunea ”Piazza Grande” a Festivalului de la
Locarno, “King's Road” este
a doua vizita pe care o face competitiei de la TIFF regizoarea
islandeza Valdis
Oskarsdottir dupa
debutul intr-ale lungmetrajului pe care ea l-a facut cu ”Country Wedding” la editia din 2009.
*****
Cu un tagline precum “this is a modern western about power, sex
and creatures”, “She-Monkeys”, primul
lungmetraj al Lisei Aschan, promite sa atraga destui
curiosi. Intre altele fie spus, pelicula a fost recompensata cu o mentiune
speciala pentru cel mai bun lungmetraj din cadrul sectiunii “Generation 14plus”
la Festivalul International de Film de la Berlin 2011 si cu marele premiu la TRIBECA.
*****
“The Imperialists are Still Alive!”debutul lui Zeina Durra a fost selectionat in Competitia Festivalului de Film Sundance
2010, ceea ce nu-i deloc putin lucru pentru un film cu microbuget.
*****
In ceea ce
priveste “A useful life”, despre care nu stiu nimic in afara
de faptul ca a castigat deja o mentiune speciala in competitia “New Directors”
de la San Sebastian 2010, pot doar spune am facut cunostinta cu regizorul sau
Federico Veiroj, acum doi ani cred, cand tot la TIFF am
putut vedea “Acne”.
*****
Insa nu de debuturi prin comedii si
studii de caz dramatic-intimiste mi-e frica, ci de variantele de thriller cu
care incep tineri cineasti precum Miguel Cohan si
“Sin retorno”, recomandat de premiul FIPRESCI
acordat la Valladolid si Baran Bo Odar, cu “Das letzte
Schweigen”, film selectat
la Locarno 2010).
*****
In ceea ce priveste drama
intimist-familiala a lui Guy Nattiv (imi aduc aminte ca
primul sau lungmetraj, “Strangers”
a fost programat la unul dintre mini festivalurile filmului israelian de la
Bucuresti), “Mabul / The
Flood” se bucura de prezenta electrizanta a actritei Ronit Elkabetz.
*****
Unul dintre cele mai interesante filme
anuntate in competitie imi pare a fi “V subbotu / Innocent Saturday” de
Alexander Mindadze care are ca subiect principal catastrofa de la Cernobîl (aici
o mini prezentare a filmului). Imi permit sa lipesc acestui film, selectat la
una dintre competitiei festivalului de film de la Berlin din primavera aceasta
calificativul de “interesant” nu din politete. Mi-aduc insa aminte cu placere
de debutul lui Mindadze, ciudatenia aia interesanta de “Otryv/Soaring” devenita obiect
de ironii ale unora dintre “criticii” prezenti la editia din 2008 a
festivalului.
*****
Nu stiu mare lucru despre Adem/Oxygen semnat de Hans Van Nuffel, de pe al carui
site oficial (il puteti vedea aici
) am aflat despre premiul “Grand Prix des Amériques” castigat la festivalul de la
Montreal din 2010.
*****
Inchei cu ultimul film din competitie,
filmul indian semnat de Srinivas
Sunderrajan, “The Untitled
Kartik Krishnan Project”: e filmat in Mumbai, destul de artsy prin ambitia
metafictionala a scenariului, cu o imagine studiata indelung, un dialog care nu
se ia in serios si, bineinteles, cu actori neprofesionisti. Putina comedie,
putina drama cu alura de thriller, amesteca laptele acru cu admiratia pentru
Tarantino si-un concentrat de teorie a filmului.
In episodul urmator, promit sa revin cu mici comentarii-informatii despre competitia “mica” aka “Shadows” pentru care am o slabiciune aparte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu