sâmbătă, 7 mai 2011

De vazut iarasi si iarasi la cinema (Festivalul filmului European si, ca de obicei, alte rautati bucurestene)


Nici bine nu s-au stins miroznele festivalului de cinema B-Est (morala: excelenta selectia de anul acesta, organizare asa si asa) si iata ca joi seara a inceput probabil unul dintre cele mai lungi si mai persistente festivaluri din peisajul bucurestean (10 zile, peste 50 de filme) si nu numai. Este vorba despre Festivalul filmului European, de cativa ani incoace pastorit de catre ICR.

FFE

Deschiderea festivalului s-a facut joi seara cu cateva discursuri, ceva intarziere si intrare numai pe invitatie. Asa am aflat lucrul cel mai important pentru cinefaga din mine: selectia filmelor este facuta de catre institutele culturale si ambasadele tarilor din spatiul (geographic) european care participa la manifestare, lucru care se vede in tematica peliculelor care ”reprezinta culorile tarilor” cu pricina, ca sa vorbesc ca un comentator sportiv.


Vedeta startului a fost filmul lui Jerzy Skolimowski, “Essential Killing” o mica bijuterie mutica care face 360 de grade fara incetare in jurul ideii de alinerare, cu toate simptomele si fatele sale: spaima de toate gradele, furie ucigasa, crize de dementa, momente in care umanitatea este redusa la animalul din fiecare. Mi-a placut sobrietatea si onestitatea  camerei, lipsa sentimentalismelor si a infloriturilor metaforice, scenariul cerebral si solid. Filmul merita cu siguranta o analiza mult mai atenta, nu pot spune acelasi lucru insa despre “Crush”, scurtmetrajul irlandez semnat de Michael Cneagh, o gluma scolareasca de incepator.



Ma grabesc sa anunt cele cateva filme selectate de mine pentru aceasta editie si sper sa nu fi facut ca mine in seara aceasta si sa ratati “Iztochni plesi/ Eastern plays” de Kamen Kalev pe care din pacate nu l-am mai vazut programat intr-o alta seara. Cu aceeasi ocazie nu ma mandresc, am pierdut si un alt film (inscris pe lista lunga a filmelor selectate pentru aceasta editie), adica “Poll/The Poll Diaries” de Chris Kraus.

  • Pentru ziua de maine, duminica am prevazut “Irène” de Alain Cavalier, un animal cinematografic ciudat (l-am asimilat imediat ideii de literatura autofictionala cu amestecul acela de trei sferturi jurnal pseudo-intim si un sfert fictiune crasa). Ar trebui sa ma clonez ca sa vad aproape la simultan si “Dom durakov/House of Fools” de Andrei Konchalovski programat la “Eurocinema-Tinerimea romana” (mare pacat ca filmele sunt puse aproape toate la aceleasi ore, nu-i asa?)




  • Marti am intentia sa fac sport, sprintand de la Institutul francez unde este programat “A proposito de Bunuel“ (filmul face parte din “Ciclo de cine documental de autor” cu proiectoarele pe José Luis López-Linares & Javier Rioyo) la sala Eforie unde este programat “Armadillo” de Janus Metz Pedersen.


  • Miercuri voi spune ca marti va fi fost o zi norocoasa pentru ca, iata, este cazul sa fac alegeri dureroase intre cineclubul care programeaza “La Joven” de Luis Bunuel si “”Garbo: El espia/ Garbo: The Spy” de Edmon Roch.


  • Joi mi-am programat ceva light, un film cu alura de film politist care m-a facut putin curioasa, “Complices” semnat de cineastul elvetian Frédéric Mermoud.


  • Vineri va fi probabil o zi dedicata festivalului, una alegerile mele fiind filmul croat “Crnci/The Blacks” de Goran Dević si Zvonimir Jurić. Dintre filmele cehesti, mi-ar place sa vad “Zoufalci/Dreamers” de Jitka Rudolfová.




*****

Iata recomandarile mele celor interesati de programul festivalului si decisi sa-si petreaca serile in salile de cinema:

  -      Nu ratati daca se poate "Essential Killing", filmul lui Skolimowski  este reprogramat luni seara la cinema Eforie.

-         Nu ratati superbul Unter dir die Stadtde Christoph Hochhäusler, una dintre cele mai placute surprize de anul acesta in materie de cinema european;



-          Nu ratati Der Raüber /The Robber”, am tinut sa vad filmul lui Benjamin Heisenberg cu ocazia TIFF-ului de anul trecut si nu mi-a displacut deloc. (Nota pentru uzul celor care fac urticarie la mentiunea “inspirat dupa o poveste reala”, considerand ca aceasta functioneaza ca un fel de Nemesis restrictiva pentru lumea autonom-fictionala a peliculei: povestea lui Pump-gun Ronnie, cine-o fi fost el intr-adevar nu este aici deloc relevanta. Respiram deci usurati si mergem sa vedem filmul.)



-          Nu ratati “Ajami” in regia lui Scandar Copti si a lui Yaron Shani, vazut si el la TIFF.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu