Flixster |
Sint foarte la moda trilogiile in cinema: Lord of the Rings, Matrix, Piratii din Caraibe, identitatea-suprematia-ultimatumul lui Bourne, Shrek etc. Ele ne populeaza sezoanele cele mai propice pentru premierele filmelor de mare buget sau promo-urile zgomotoase de variante pe DVD, laudindu-se care mai de care cu diverse chitibusuri care sa lungeasca sosul episodului 1 pina in pinzele albe. Moda afecteaza, in egala masura, fantasy-ul, SF-ul, comediile, filmele de animatie si in special cele de actiune. Ca regula generala, episodul 1 spune ce are de spus, dupa care producatorul vede ca merge reteta si hotaraste sa o uzeze turnind episoadele 2 si 3 la simultan eventual, ca sa faca economii. Legatura dintre episodul 1 si ceea ce urmeaza se face simplist, folosind punctele de suspensie, twisturile de ultima ora pe post de “va urma”. Sequel-ul leaga la propriu actorii de rolurile jucate intr-un prim episod, iar imaginarul public desavirseste aceasta tendinta ducind-o pina la identificare. Un singur exemplu in acest sens: bietul Orlando Bloom strivit poate pentru totdeauna de blondoarea elfului Legolas.
Din acest punct de vedere, “Infernal Affairs” este si nu este o trilogie
ca toate celelalte. Regizorii Alan Mak si Andrew Lau au intentionat sa faca un
blockbuster care sa repuna pe picioare industria de film din regiune, cazuta
putin in desuetudine dupa epoca demult apusa a popularitatii lui John Woo, de
exemplu. Filmul este construit dupa tipicul filmului comercial, dorindu-se mai
ales mare succes de casa, adunind toata floarea actorilor din Hong Kong, folosind
clisee americane din filmul politist si de actiune (Brian de Palma, Michael
Mann, Martin Scorsese, Francis Ford Coppola).
Ce mi s-a parut mie interesant a fost suma modalitatilor narative care au permis episodului 1 sa mearga mai departe cu episoadele 2 si 3 si fara sa faca apel la constructiile simplist cirpacite gen Hollywood. “Infernal Affairs” este deci o sora mai inteligenta a trilogiilor americane. Stingacii exista si sint legate mai ales de modalitatea traditionala de a concepe un thriller politist, iar melodrama si stereotipiile sentimentale nu pot lipsi intr-un film din Hong Kong. Subiectul este dealtfel foarte popular in cinematograful hong konghez, marele clasic fiind “Hard Boiled” (John Woo). Ideea de a lungi un film devenit nesperat de celebru cu alte doua episoade a fost si ea exploatata deseori cu stingacie: clasicul este iarasi un splendid produs John Woo, “A Better Tomorrow”, care devine faimos prin disparitia tragica a lui Chow Yun-Fat in final. Daca prima urmare a fost conceputa sub forma unui prequel, episodul trei s-a invirtit in jurul ideii “stiati ca Mark avea un frate geaman…?”, un twist greoi si pretentios.
Ce mi s-a parut mie interesant a fost suma modalitatilor narative care au permis episodului 1 sa mearga mai departe cu episoadele 2 si 3 si fara sa faca apel la constructiile simplist cirpacite gen Hollywood. “Infernal Affairs” este deci o sora mai inteligenta a trilogiilor americane. Stingacii exista si sint legate mai ales de modalitatea traditionala de a concepe un thriller politist, iar melodrama si stereotipiile sentimentale nu pot lipsi intr-un film din Hong Kong. Subiectul este dealtfel foarte popular in cinematograful hong konghez, marele clasic fiind “Hard Boiled” (John Woo). Ideea de a lungi un film devenit nesperat de celebru cu alte doua episoade a fost si ea exploatata deseori cu stingacie: clasicul este iarasi un splendid produs John Woo, “A Better Tomorrow”, care devine faimos prin disparitia tragica a lui Chow Yun-Fat in final. Daca prima urmare a fost conceputa sub forma unui prequel, episodul trei s-a invirtit in jurul ideii “stiati ca Mark avea un frate geaman…?”, un twist greoi si pretentios.
Flixster |
In ceea ce priveste “Infernal Affairs” (Mou gaan dou), primul film propune o
poveste daca nu neobisnuita, atunci interesanta prin caracterul static al
actiunii si prin importanta imbricarii narative a mai multor ploturi. Cei
care se asteptau la scene de actiune de tip dansind cu gloantele à la John Woo
au fost deceptionati. Adeptii pirotehniilor à la Tsui Hark au fost si ei surprinsi.
Asadar nici o urmarire serioasa, nici o masina explodind, nici o cursa contra
cronometru, doar un joc de-a soarecele si pisica intre doua identitati in
oglinda care actioneaza sub acoperire. Succesul acestui thriller bazat pe
atotputernicia celularului si a internetului wireless este atit de mare incit
in 2003, scenaristii Alan Mak si Felix Cheung imagineaza episoadele urmatoare.
Infernal Affairs2 devine prequelul care trebuie sa explice intr-un fel
motivatiile psihologice ale jocului dintre Sam si supraintendentul Wong pe de o
parte, si dintre Yan si Ming pe de alta parte.
Interesant, filmul abordeaza in
plan secund si paralel probleme politice (in 1997 Hong Kongul iese de sub
dominatia britanica si revine Chinei) si sociale (razboiul triadelor, traficul
de droguri cu Tailanda etc). Episodul 3 este mult mai intunecat si este in
parte o urmare a episodului 1 si in parte amestec de flashback-uri care fac
din Yan si Ming personaje foarte contrapunctice. Decupajul trecut-prezent
foarte aleator este combinat cu secvente de delir si dedublare halucinatorie,
expresie a unei existente foarte tulburate. Motivele oglindirii ca semn al
fracturarii identitatii este dominant.
Unitatea celor trei “Infernal Affairs“ este asigurata in parte de distributie, in parte de coerenta twisturilor scenariului, toate acestea pe fondul unei morale unificatoare de sorginte budista.
Forgotten Times
Cei care au vazut cele trei filme isi
amintesc de momentul primei intilniri dintre Yan si Ming: o discutie neutra
despre calitatea unei statii de amplificare urmata de un moment de staza in
care cei doi asculta o melodie inregistrata pe CD. Este vorba de “Forgotten
Times”, un cintec vechi taiwanez in varianta modernizata cu ritmuri de bossa
nova. Secventa are in ea o gratuitate poetica aparte si printre altele pune in
scena pentru prima oara acest complex al timpului uitat si care se cere
recuperat in vreun fel.
Timpul uitat, adica, laolalta, nostalgie, aducere aminte, istorie familiala si
nationala.
Flixster |
Secventa alungarii lui Yan de la scoala
de cadeti si lunga privire schimbata accidental cu Ming care ramine in
rindurile politiei este foarte recurenta, filmata din mai multe unghiuri,
insotita de alte secvente aducatoare de alte detalii. Asadar prim plan pe Yan
de dincolo de poarta, prim plan pe Ming aliniat in rind cu colegii sai cadetii…
Am avut tot timpul senzatia ca aceasta intilnire in privire este fabricata de
ochiul camerei de filmat si ca de fapt Ming si Yan nu s-au privit atunci… Zece
ani mai tirziu abia, Yan si Ming vor face adevaratul schimb de priviri pe
acoperisul inundat de soare al unui imobil. Dupa moartea lui Yan, privirea
acestuia revine in delirul lui Ming in varii forme, evocata fiind de
confesiunile doctoritei Lee sau juxtapusa fiind peste reflexia lui Ming in
oglinda. Ming intentioneaza sa recupereze amintirea lui Yan politistul perfect
si sa si-o insuseasca, distantindu-se de memoria propriului corp si a propriei
identitati (de unde si grotescul si tensiunea secventei in care Ming doreste sa
se auto aresteze.)
Cele doua Mary fac parte din acelasi proces al recuperarii memoriei si al
incercarii de a indrepta trecutul, Ming se casatoreste cu Mary2 doar pentru ca
marea lui dragoste a fost femeia lui Sam, Mary1, pe care neputind-o avea
a ucis-o.
Chiar, ce se intimpla cu cei morti la datorie si care risca sa fie uitati ?
Eroii ramin eroi, fie ei prezente discrete “under cover” sau politai in
exercitiul functiunii, asta par sa zica frecventele secvente filmate in
cimitir, insistenta cu care cei vii ramin legati de cei morti. Memento-urile
sint intotdeauna filmate in ralenti, cu stop cadre pe drapelul cantonez si pe
stelele funerare.
Flixster |
Timpul uitat este si cel al tineretii,
timpul tatalui sau al mentorului care se substituie acestuia cind tatal este
absent: Yan si Keung se apropie unul de altul prin conditia lor de orfani, Ming
intretine cu Sam o relatie ambigua protector-protejat din care doreste sa
iasa pentru ca liantul (Mary) nu mai exista, Yan are o relatie de iubire
si ura cu Wong (protector si comanditar al asasinarii tatalui.) Tatal si
mentorul sint aici personalitati ambivalente, nicidecum exemplare. Politistul
incalca legea cot la cot cu gangsterul, acesta din urma este poate nevoit sa
iasa in afara legii datorita familiei (Hau) sau dovedeste o fidelitate iesita
din comun (Sam).
Povestea familiei Ngai, ascensiunea si eliminarea ei brutala este foarte
influentata de saga “Nasului” lui Coppola, numai ca Hau este un nas mai
cerebral si mai lipsit de relief dramatic, ambitiile lui sint mai mult
politice... Si daca triadele sint structuri clanice care nu fuziuneaza decit de
nevoie sau in fata unui pericol comun, strainul Shen venit din China
continentala nelinisteste pe toata lumea. Referintele la trecut sint
intotdeauna valorizante, iar noua administratie chineza este intimpinata cu
nelinisti surde. Multiplele prim planuri in ralenti pe steagul Hong Kongului,
schimbarea uniformelor, insignelor (si implicit cea a mentalitatilor) sint
sfirsitul unei epoci. Regizorii au preferat sa redea tensiunea politica de la
sfirsitul anilor 90 apelind la colaje de imagini de televiziune cu prim planuri
fictionale golite de expresie (Wong si Sam in paralel) pe fondul comentariului
televizat. Iar zimbetul lui Sam in noaptea Anului Nou 1997 care celebreaza
iesirea Hong Kongului de sub administratia britanica este si el filmat in
ralenti pe fond muzical, timpuri fericite, rememorate prin intermediul unei
fotografii care spune ca nimic nu va mai fi ca inainte.
Alegorii post-moderne si noile tehnologii (a supraveghea, a cenzura, a analiza)
“Infernal Affairs” este o ilustrare a
infruntarilor in care noile tehnologii sint mult mai folositoare ca armele de
foc. Celularul este mijlocul numarul unu de comunicare garantind in
primul rind anonimatul utilizatorului, conectarea directa la internet, mobilitatea
utilizatorului. In ciuda acestor avantaje, soneria celularului il poate trada
pe suspect (vezi secventa din cinematograf, moartea lui Sam, contactul
dintre Yan si Ming in Infernal Affairs1), apelul sau mesajul SMS pot fi
retrasate cu relativa usurinta. Folosirea codului Morse, mijloc de comunicare
relativ demodat in contextul actual este insolita, de aceea Ming are nevoie de
ceva timp sa dezlege enigma comunicarii dintre Yan si Wong.
Celularul este direct legat de problema pierderii identitatii si a depersonalizarii,
atit de acuta in primul film. Legatura lui Yan cu adevarata sa identitate este
relatia clandestina cu Wong, mediata prin celular. In oglinda, Ming se simte
din ce in ce mai strins cu usa de “taticul” Sam care il cheama la ordine tot
prin telefon. La inceputul fiecarei “lovituri” pe care o pregatesc, gangsterii
primesc fiecare cite un nou telefon de la mult prea prevazatorul lor sef.
Extensii ale celularului si implicit instrumente ale supravegherii sint
microfoanele, inregistrarile audio si video, fisierele codate din baza de date
a politiei, surse de santaj de ambele parti. In episodul al 3lea, paranoia lui
Ming este subliniata prin accesul la multiplele camere de supraveghere cu care
acesta impinzeste biroul si masina rivalului sau. Distorsionarea identitatii de
care sufera Ming este invers proportionala cu dorinta acestuia de a supraveghea
pe ce-l pe care-l crede spion si, in fond, dorinta lui Ming de a deveni “baiat
bun” nu este legata de vreo criza morala, cit mai degraba din dorinta de a se situa
dincolo de orice supraveghere. Din acest punct de vedere, zic eu, existenta
unei retele de “cirtite “ din “Infernal Affairs 1” este in plan narativ o idee
mai productiva decit ideea cirtitei unice folosite de scenariul din “The
Departed”. In plan simbolic, reteaua de spioni are aparenta unei pinze de
paianjen din care nimeni nu poate iesi, de unde si angoasa perpetua a lui Ming.
Tot in plan simbolic, reteaua spionilor are corespondente cu excesul
tehnologic,cu fragilitatea identitatilor si cu atmosfera rece care predomina.
Flixster |
Tot in ceea ce priveste importanta tehnicilor moderne, am putea remarca aici,
importanta rolului dr Lee, tinara psihanalista din departamentul justitiei. In
buna traditie a filmului asiatic de actiune, era nevoie de citeva personaje feminine
sustinute de “nume” din showbiz-ul din Hong Kong (Carina Lau de exemplu sau
Kelly Chen). Ceea ce intereseaza este mai ales rolul de “a supraveghea, a
pedepsi” pe care psihanaliza il detine aici. La polul opus se situeaza
autocenzura disperata a lui Yan care foloseste tertipuri puerile pentru a evita
hipnoza care i-ar putea revela adevarata identitate.
Jocul de-a soarecele si pisica si de-a cine supravegheaza pe cine este
multiplicat la infinit la toate nivelurile prin folosirea presupozitiei narative
a cirtitei dedublate. In acest context, ambianta aleasa de directorul de
fotografie (spatii inchise precum lifturile, spatii deschise, aeriene, precum
acoperisurile, pasarelele, etajele superioare, coridoarele si pasajele
pustii si suspendate din aluminiu si sticla) rezuma foarte bine angoasa acestei
eterne puneri in discutie a propriului eu.
Flixster |
In acest sens, secventa intilnirii
fatale dintre Yan si Ming este foarte sugestiva: camera pivoteaza lent in jurul
celor doi, le arata reflectiile in panourile de sticla care ii inconjoara,
urmareste baletul complicat al corpurilor care, pentru a se infrunta, se
apropie unul de altul, se contopesc aproape. Nu acelasi lucru se intimpla in
Infernal Affairs 3, unde Ming evolueaza in spatii subterane si sumbre in tentativele
sale de a-l supraveghea pe inspectorul Yeung. O secventa in prim plan pe o
cutie postala incadrata de aburii noptii, intr-un spatiu pustiu, arhi
geometrizat si luminat straniu este expresia cea mai evidenta a mintii ratacite
a lui Ming.
Reprezentari ale Infernului
De ce “Infernal Affairs“ (afaceri
infernale) si nu “Internal Affairs (afaceri interne, mai precis politia
politiei)? La urma urmei, in paralel cu jocul periculos al activitatilor sub
acoperire avem de-a face si cu competitia dintre departamentul de lupta
impotriva crimei organizate si cel de supraveghere a politiei. Poate
pentru ca opozitia bine/rau nu este chiar atit de antinomica, asistam la
derularea unei lumi in care toate personajele sint damnate, politisti si
mafioti laolalta.
Flixster |
Spuneam ca unul dintre elementele unificatoare ale celor trei episoade este
morala budista, devenita explicita prin cele trei generice cu superbe ilustrari
ale sutrei Ksitigarbha in care Buddha descrie infernul Avici (sau infernul
continuu), cel mai sinistru dintre cele 8 existente. “Nirvana Sutra,
Verse 19: 'The worst of the Eight Hells is called Continuous Hell. It has the
meaning of Continuous Suffering, thus the name'.” (Cel mai rau dintre cele
8 Infernuri este cel numit Infernul Continuu. El inseamna deci Suferinta
Continua, de unde si numele sau). La un moment dat Mary, sotia lui Sam,
marturiseste ca nu doarme cum trebuie datorita temerilor si frustrarilor. Yan e
incapabil sa doarma in afara cabinetului psihanalistei, Ming intra intr-o
insomnie datatoare de halucinatii la citeva luni dupa moartea lui Yan. Insomnia
este suferinta continua si cadere (degradare) continua.
"Avici Hell. Also known as
Continuous Hell. Uninterrupted time. Unlimited space. Boundless suffering for
the fallen souls."
(Infernul Avici. Numit si Cel Continuu. Timp neintrerupt. Spatiu nelimitat.
Suferinta continua pentru sufletele cazute). Sutra budista descrie de fapt
peisajul mental al lui Ming in final, tintuit in fotoliul de handicapat si
incadrat in eternitate intre cele doua Mary, cea ucisa si cea distrusa
sufleteste. Este fata descompusa a lui Wong cind isi da seama ca dorinta lui de
putere, tentativa de manipulare a lumii interlope si usuratatea cu care a
comanditat moartea lui Kwun l-au omorit pe prietenul sau Luk. Este Sam transformat
prin moartea nevestei intr-un mafiot nemilos. Infernul este in morala budista o
optiune personala de aceea “tot ceea ce se duce se intoace apoi” (Whoever
earns by this means (crime and gangsterism) will one day have to pay back some
day) dupa cum spune Hau. De aceea poate toate scenele violente sint de fapt
executii si nicidecum acte gratuite.
Numeroase sint imaginile infernale din cele trei episoade, dar cel mai
cuprinzator este poate subiectul romanului dezvoltat de sotia lui Ming:
omul cu multiple personalitati despre care nu se poate afirma cu certitudine ca
este bun sau rau. Este schizofrenia care vizeaza multtulburata identitate postcoloniala hongkongheza sau, la scara mai
mica, strigatul lui Ming “am vrut sa fiu baiatul cel bun“ si fixatia bolnava pe
care Yan o dezvolta cu privire la fisierul secret care dezvaluie lumii
adevaratul sau eu.
Tari filmele, tare descriere :)
RăspundețiȘtergere