Flixster |
Despre filmele cu monstri s-a scris si
ras-scris. Monstri de tot felul, de la insecte devenite ostile la dinozauri
invadatori ai marilor metropole, ba chiar la prezente extraterestre de tot
soiul care ameninta cu extinctia speciei umane. Peliculele cu pricina pedaleaza
pe ideea catastrofei pe care o aduce un astfel de monstru si pe nefirescul,
grotescul si oroarea pe care acesta le induce publicului. Si pentru a avea
parte de efectul horror sau macar thriller e nevoie de entitati foarte
convingatoare in interactiunea lor cu oamenii, monstrul trebuie sa fie crud,
etern hamesit, siret, sa posede o inteligenta malefica in stare sa produca o
oarecare tensiune intre el si victimele sale. Monstrul apare din neant pentru a
dispare tot acolo la sfirsitul fimului, dar existenta lui trebuie sa aiba o
explicatie, care de obicei vine din criptozoologie combinata cu varii aspecte stiintifice (insula complet
izolata de lume care permite dinozaurilor din Jurassic Park sau lui King Kong
sa existe inca) si sociale (bombardamentele atomice de la sfirsitul celui de-al
doilea razboi mondial care prilejuiesc inventarea Gojirei de exemplu). Monstrul
are slabiciuni, dar si super puteri. Tehnic vorbind, in zilele noastre nu
mai este o problema sa creezi efectiv un monstru, efectele speciale, tehnicile
CGI sint la indemina, slabiciunea poate veni doar din coerenta narativa a
povestii care pune la lucru imaginarul publicului, altfel monstrul, cit o fi
el de infricosator, nu va tine. Poate asta face diferente intre Jurassic Park de exemplu si Jaws (Falci).
Poate asta face ca “Gwoemul” (The Host) sa fie un film mai aparte si foarte contrariant, in care contextul monstruos este mult mai difuz si mai insidios decit simpla utilizare a entitatii ca atare.
Este clar, orice film de acest gen vorbeste in ultima instanta despre
psihozele unei epoci sau ale unei lumi si devine astfel o critica sau o
ilustrare a unor adevaruri sociale sau istorice, numai ca “The Host” capteaza
interesul prin incercarea de a fisura conventiile filmelor de gen. Nu exista,
de exemplu, un lung preambul care sa pregateasca aparitia monstrului, acesta
este vizibil din primele momente ale filmului, minus cele doua preambuluri
explicative.
Monstrul este in egala masura diurn si nocturn, Joon-ho Bong este
capabil sa realizeze suspansul in afara unor locuri comune ca “ambianta
nocturna” sau “spatiul strimt/intunecos/clarobscurul”. Cel mai tare si mai tare
a nedumerit (mai ales in cinematografele americane) amestecul de genuri la care
face apel regizorul, comedia, drama, filmul catastrofa intilnindu-se in aceeasi
pelicula. “The Host” a fost cotat ca un soi de amestec aberant de “kitchos”
care contine mai toate genurile de film care fac reteta in SUA minus, poate,
comedia romantica. Cu alte cuvinte, “The Host” a fost resimtit ca un soi de
Alien in peisajul cinematografic, cel putin de publicul obisnuit cu super
saturatele conventii cinematografice. Cu siguranta mai sint si alte aspecte
novatoare pe care nu le-am mentionat aici si care merita sa fie discutate pe
larg.
Flixster |
In ceea ce ma priveste, monstruosul
m-a interesat in primul rind, spuneam ca acest aspect se regaseste in forme
difuze peste tot si este in stare sa dea nastere la noi sensuri ale filmului.
Mutantul
Monstrul din “The Host” este un
mutant, rodul unei deversari de formaldehida in riul Han provocate cu buna
stiinta de armata americana, eveniment care a avut loc in 2000 in Seul. Nimic
nou sub soare, veti spune, mutantii sint in voga incepind cu anii 50 odata cu aparitia
Gojirei. Aceasta este un Dai Kaiju, un monstru gigantic, rezultat al testelor
atomice efectuate de armata americana. Radioactivitatea a transformat
accidental sopirla intr-o arma de lupta aproape perfecta.
Flixster |
Exista multe similaritati intre
monstrul nostru si Gojira: mutatia a intervenit datorita incapacitatii
oamenilor de a proteja mediul, ambele entitati isi fac aparitia din apa si
traiesc in vecinatatea apei, ambele entitati sint implicit mesaje critice cu
caracter social (iata care ar putea fi rezultatul folosirii puterii
atomice/rezultatul poluarii), ambele entitati sint foarte americane. Exista
bineinteles si diferente foarte clare, cea mai importanta fiind talia.
Gigantismul Gojirei este esential pentru optica anilor 50 in ceea ce priveste
monstruosul. Monstrul din “The Host” este conceput pe masuratori mult mai
realiste, optica inceputului de secol 21 asociaza gigantismul cu filmul de
entertaiment pentru copii si preadolescenti.
“Oamenii – spune Bong Joon-ho intr-unul dintre interviurile sale - se uita la
dimensiunile unui zgirie-nori de 63 de etaje si se asteapta la ceva enorm
precum Godzilla, dar cu cit e monstrul mai mare, cu atit oamenii au tendinta sa
considere ca filmul este facut pentru copii (rîde). Cu cit monstrul ar fi mai
mare, cu atit el ar fi mai putin realist, si, ce e mai important, nu ar fi in
stare sa fie la fel de dinamic cum este acesta, asa ca am vrut sa-l fac mic.
Iarasi daca ar fi fost prea mare, unde s-ar fi putut ascunde?”. (People
look at the 63 Building and expect some kind of gigantic Godzilla thing, but
the bigger the monster becomes, the more people would get the tendency to treat
this as a film for kids (laughs). So the bigger the monster was, the less
realistic it would have been, and more importantly, it wouldn't be able to move
as dynamically as this one does, so I wanted to make it small. Then again if it
was too big, where would it possibly hide?) Asadar mic si agil, capabil sa
se furiseze printre secventele filmului si sa nu apara la tot pasul pentru ca,
trebuie spus, amestecul acesta de peste si saurian, este cel mai scump rol
secundar din cinematografia coreeana de pina acum, el a costat 11 miliarde de
won dintre care 4 miliarde au fost aruncati numai pentru a stabili
designul monstrului.
Flixster |
Vorbind de design, mi s-a parut
interesant interesul echipei coreene pentru look-ul animalului cu pricina. “In
plin proces de conceptie, designul fetei (monstrului-nn) era mult mai urit si
chiar un pic caraghios. Fata monstrului semana destul de mult cu Steve Buscemi
intr-un fel. Si cum asta ar fi putut face ca lucrurile sa para mai comice decit
voiam, am renuntat la asta, desi parea foarte rustic, aducind cu o hiena,
foarte alunecos si rautacios. (towards the middle-final portion of
production the face's design was much uglier and even a little funny. The
monster's face looked a lot like Steve Buscemi, in some ways. As it could have
made things a little too comical we decided to give up on it, but it had a very
rustic feel, something like a hyena, very sneaky and mean-spirited.) A fost
nevoie de doi ani si jumatate si de sute de schite pentru ca aspectul
animalului sa se contureze in sfirsit cu ajutorul celor de la Weta and Orphanage
care s-au ocupat exclusiv de efectele speciale. Si asta pentru ca pentru Bong
Joon-ho creatura este mai mult un ”device” care permite povestii sa se
desfasoare in jurul personajelor principale, familia Park si fluviul Han.
Flixster |
Ceea ce mi-a placut in mod special la creatura din “The Host” a fost
dorinta regizorului de a-i mentine statutul de animal. King Kong de
exemplu a suferit un intens proces de umanizare in remake-ul lui Peter Jackson
devenind mai mult o caricatura paroasa capabila sa rezoneze convenabil la
farmecul feminin. Un alt exemplu este Mothra, un alt kaiju din seria monstrilor japonezi folositi in filmele de gen,
unul dintre darurile ei este vocea superba – aici nu mai avem de-a face cu o
umanizare inutila a monstruosului ci cu o trecere a sa in registru feeric:
cine a mai auzit de o molie care sa cinte cu voce ingereasca? La polul opus,
creatura din “The Host” se multumeste sa manince orice inclusiv cutii de bere,
sa regurgiteze gramezi intregi de oase, sa faca oaresce provizii de cadavre pentru
zile mai negre. Rapiditatea de a se deplasa intr-un galop deselat pe uscat,
abilitatea de a inota de a se scufunda, de a se catara, de a face loopinguri in
aer sint atribute foarte realiste. Hameseala lui este primara si rimeaza cu
caracterul sau de predator, moartea sa este consecinta directa
a voracitatii inscrise in genele sale. In sfirsit un monstru care nu vrea
sa se joace de-a frumoasa si bestia sedusa de umanitatea ei.
Flixster |
De notat de asemenea si legatura foarte subtila (si foarte asiatica) dintre aparitiile
creaturii si hrana. Sa ne aducem aminte, monstrul american survine mai degraba
dupa o partida cu incarcatura erotica.
Virusul
Varianta engleza a titlului filmului,
“The Host” (Gazda) este foarte inspirata: creatura este o etapa intermediara
pentru ceva mult mai tare si mai insidios pe care ea il poate transmite si care
probabil ca a ajutat la mutatie. Vectorii acestui monstru in mic sint rind pe
rind creatura, apoi Gang-du, amindoi vinati de toata lumea. “Transmiterea” se
face pe cale exclusiv mediatica, toate explicatiile sint furnizate de stirile
televizate care alimenteaza delirul legat de acest hoax. Manipularea este atit de difuza, nu se stie bine cine a
initiat aceasta poveste. Sa ne aducem aminte secventa din sala municipala
transformata in capela funebra, in care oficialul intra in costum de protectie
ultimul racnet si este incapabil sa explice ce se intimpla, prefera sa deschida
televizorul pentru ca “totul este explicat la stiri”. Pina si medicul american
care stie precis ca virusul nu exista, doreste ca acesta sa se gaseasca totusi
in creierul lui Gang-du. Mesajul este foarte clar: virusul este o prezenta
difuza care contamineaza si corpul uman, si mass-media, si mediul animal.
Flixster |
Jean Baudrillard vorbea intr-un articol al sau
despre aceasta demonetizare a corpului animal si uman care duce la imbolnavirea
cu maladii precum Kreutzfeld-Jacob. “Virusii invadeaza corpul bovinei pentru ca
acesta a devenit un ne-corp, o masina de carne. La fel virusii invadeaza corpul
uman pentru ca acesta a devenit un ne-corp, adica o masina neuronala si
operationala (…)”. In ultima instanta “toti virusii sint complici: de la
prionul care infecteaza bovina la cel care se ocupa de creierul omului si pina
la cel care infecteaza intreaga planeta, pina la infiltrarea in propriul cod
genetic si modificarea sa.”
Flixster |
Virusul concentreaza aici intreaga mitologie contemporana a SRAS-ului, a gripei
aviare, a atacurilor teroriste cu agenti patogeni reactivati. Spaima de mutatii
bruste care transforma microbii domesticiti in bestii letale are multe in comun
cu miturile urbane ale monstrilor care bintuie subteranele, canalele si fluviile
din apropierea metropolelor.
Notiunea de gazda ajunge sa acopere mai tot (riul este gazda monstrului, acesta
il gazduieste pe virus, la fel si Gang-du care in final va accepta sa-l
gazduiasca pe orfanul care-i seamana atit de bine) intr-o realitate esentialmente
tranzitorie...
Apa
In 2004, cind filmul lui Bong Joon-ho
a fost prezentat inca in stadiul de proiect la festivalul de la Pusan in
cadrul unui proiect de promovare, el purta inca titlul provizoriu, “The River”.
Si asta pentru ca fluviul Han are o importanta coplesitoare pentru coreeni. In
anii 20-30, datorita monstruoaselor inundatii care produceau pagube materiale
si morti, administratia ajunsese sa compare fluviul cu un monstru care inghitea
anual aproape o treime din bugetul local; 40- 50 de ani mai tirziu, se vorbea
despre “miracolul de pe fluviul Han” in ceea ce priveste economia
coreeana aflata in plin avint. In contextul acestei cresteri
accelerate, fluviul a contat mult in efortul de modernizare a capitalei Seul in
anii 60-80. S-au scris carti avind ca fundal acest curs de apa,
s-au filmat documentare, iar Bong Joon-ho a ales ambianta brumoasa si
ambigua a fluviului ca fundal pentru unul din primele sale scurt metraje, “Sink
&Rise”. Ideea pentru “the Host” tot din fluviu a iesit: foarte tinar fiind,
regizorului i se pare intr-o zi ca vede iesind din apa o laba enorma si
neagra si ca apele mocirloase ale fluviului sint tulburate de o umbra
intunecata...
Flixster |
Intr-o perspectiva mai larga, apa este deseori privita cu rezerve in imaginarul
asiatic. Ea poate ascunde virusi sau monstri (The Host), sau boli necunoscute
(superbul “The Hole“ al lui Tsai Ming Liang), ea poate cauza morti neobisnuite
si renasteri fantomatice (“Dark Water”- Hideo Nakata). Prea multa sau prea
putina, ea nu este niciodata numai materie inerta, ci probabilitatea unui rau
subtil, cel mai adesea reprezentat prin poluare. Dispretul militarului
american care ordona varsarea formaldehidei in canalul de scurgere pentru ca
“Fluviul Han este lat” si care prilejuieste mutatia are un corespondent in
hotarirea guvernului de a folosi “agentul galben” menit sa ucida orice urma de
viata. In secventa uciderii monstrului, filmata impecabil cu incetinitorul,
eliberarea agentului galben este poluantul absolut si, poate, cauza unei
posibile viitoare mutatii genetice la oamenii care s-au aflat la locul faptei.
Ultimele secvente ale filmului sint memorabile, regizorul reuseste sa creeze in
maniera proprie un ultim spasm de teama in maniera filmelor americane. Asadar
Gang-du locuieste in buticul din tabla ondulata de pe marginea fluviului
impreuna cu baietelul orfan. Lungul prim plan de pe fata sa incordata, apoi
prim planul pe arma de la picioare apoi pustietatea nocturna care invaluie
fluviul si malurile sale, toate acestea dau spectatorului senzatia de fol in
stomac, si daca, totusi, creatura nu a murit si se va intoarce inapoi la fel de
fulgerator ca la inceput ?
“Cred, spune Bong Joon-ho, ca
nemarginita mea afectiune si dezgustul fundamental pentru filmele de gen
americane coexista in mine“, iar “the Host” (Gwoemul) este ilustrarea cea mai
vie a acestei contrarietati fertile. (I think my boundless affection and
fundamental dislike for American genre films coexist inside me.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu