今 敏 - Satoshi Kon (12.10.1963 - 24.08.2010)
Stia el ce stia Satoshi Kon atunci
cind si-a numit compania “Madhouse Studio”: toate filmele sale
propun explorari ale psihicului perturbat, metamorfozari ale
realitatii intr-o spirala a iluziei iesita de sub control (Perfect Blue), un du-te vino intre trecut si prezent care rupe linearitatea
timpului (Millenium Actress, Tokyo Godfathers), problematica
amintirii, uitarii si a pierderii identitatii (Paranoia Agent).
Satoshi Kon adora filmele, internetul si povestile, mitologia, SF-ul,
Philip K. Dick, Alfred Hitchcock, thrillerul si prefera sa-si puna
intrebari de etica si morala printre altele.
Sursa: www.japanator.com
Evident, Paprika
(2006), ultimul sau lungmetraj animat, aduna un pic din toate acestea
intr-o sarabanda de momente foarte imaginative si atit de viu
colorate, incit nu ma pot abtine sa nu ma gindesc la arta
psihedelica. Ai crede ca este un film pentru copii, numai ca in
Statele Unite a fost restrictionat R pentru violenta si nud, scena
care a socat cenzura americana este insa doar tulburatoare prin
frumusetea grafica. Nu, nu este hentai, ci doar o explorare a
psihismului uman in care sexualitatea este sugerata cu multa finete.
Caracterizat de
insusi Satoshi ca fiind “o coliziune intre Hello Kitty si Philip K.
Dick”, “Paprika” este o poveste in care adultii nu fac decit sa
viseze. Ambianta este SF, actiunea este plasata intr-un viitor nu
foarte indepartat, in care o companie high tech este pe cale sa
lanseze un fel de telefon cu casca, numit DCMini, menit sa
imbunatateasca practica medicala psihiatrica. Acesta poate repetoria,
inventaria si memora visurile pacientilor, ba mai mult, el poate pune
in contact doi sau mai multi visatori. Pentru Satoshi, inventia
aceasta este un McGuffin, un pretext, iar ambianta SF nu face decit
sa bruieze pistele. El porneste de la ideea ca in orice stare te-ai
afla (in vis sau stare de trezie, sub influenta LSD-ului sau cu mintea
clara) tu consideri acea stare ca fiind reala. Problema se pune sa
distingi intre ceea ce este obiectiv si ceea ce este subiectivitate.
Evident nu exista limite intre cele doua conditii, de aceea actiunea
propriu zisa a filmului este foarte subtire si totul se concentreaza
pe vis si pe dualitate.
Sursa: www.colourlovers.com
Medicul
psihiatru Atsuko Chiba, de exemplu, o femeie de o frumusete rece si
rezervata, foarte devotata muncii sale, si-a dezvoltat un soi de
dublu virtual, o persona menita sa evolueze in lumea viselor
pacientilor. Nu stim prea bine de ce pe aceasta dreamgirl o
cheama Paprika, probabil datorita parului rosu, al aspectului sexy si
feminin si al comportamentului jucaus pe care il adopta ea. Paprika
poate fi orice, o unda, o parere, o reflexie, o inscriptie de pe
t-shirtul cuiva, un fluture, Tinkerbell si Pinochio si Mica sirena,
capacitatile ei de a se transforma sint nelimitate. Iar existenta ei
este independenta de cea a lui Atsuko. In momentul dezastrului
generat de invadarea realitatii de un vis megaloman, Paprika si
Atsuko se despart aproape in intregime si numai capacitatile
extraordinare ale fetei virtuale vor salva lumea.
Osanai si
Presedintele alcatuiesc un alt tip de dualitate in care doua creiere
locuiesc acelasi corp si il folosesc diferit. Himuro si papusa copil
dezvolta un soi de dualitate pe care numai cosmarul o scoate la
iveala, iar Tokia pare un copil obligat sa lucreze si sa locuiasca
intr-un corp supradimensionat si etern transpirat.
Sursa: www.colourlovers.com
Raul este el
insusi o dualitate care evolueaza de-a lungul cosmarului : bucataria
dezmembrata, numai buna sa fie transformata in jucarii ad-hoc, devine
ingrozitoare pe masura ce se umfla si asimileaza alte si alte obiecte
ale viselor celorlalti. Raul vine din neant, invadeaza
personalitatile tuturor si ii transforma in cochilii goale si
bolborositoare. Contaminarea se face din aproape in aproape in timp
ce oamenii viseaza, ba mai mult irealitatea da pe dinafara si risca
sa infesteze realitatea astfel incit la un moment dat diferentele
sint complet bruiate. Norul de confetti care invaluie in halo
cuptoarele cu microunde papusile, luptatorii samurai si broscoii
tobosari, portile torii saltarete si papusile cu fetele umflate face
ecou la norul “atomic” din visul Presedintelui care incearca sa
asupreasca lumea.
Ceea ce este mai
pasionant in ”Paprika” este faptul ca Satoshi Kon aliniaza visul,
cyberspatiul (“Don't you think dreams and the Internet are similar?
They are both areas where the repressed conscious mind vents”) si
filmul pe aceeasi lungime de unda (Paprika spune la un moment dat ca
in somnul paradoxal visele seamana cu niste scurt metraje foarte
artistice, in timp ce somnul profund produce mai degraba
blockbustere). Fata din vis este atrasa de virtualitatea cinema-ului
pentru ca e, de fapt, congenera cu acesta, iar realizatorul nu ezita
sa presare foarte multe aluzii si citate din alte filme de referinta
pentru a crea efectul de “vis in vis”. Astfel, in cosmarul
detectivului, imbracat à la Akira Kurosawa, un soi de lift utopic il
propulseaza pe acesta de la etajul lui “Tarzan-omul maimuta” la
“Vacanta la Roma”, la James Bond apoi mai departe catre o scena
dintr-un thriller hitchcockian si tot mai departe catre “The Shining”...
Sursa: www.colourlovers.com
Intr-un
interviu, Satoshi Kon s-a declarat fascinat de filme ca “Blade Runner” (bazat pe un roman al lui Philip K. Dick) si
“Slaughterhouse-Five” (ecranizare a unei carti a lui Kurt
Vonnegut de catre George Roy Hill), de posibilitatile pe care le
aduce SF-ul anilor 70 prin distorsionarea timpului, spatiului si
identitatii personajelor ; aici se intilneste Satoshi Kon cu David
Cronenberg (cel din “Videodrome” si “ExistenZ” mai ales).
Nici influenta hotaritoare a lui Mamoru Oshii (Ghost in the Shell) nu
este de lepadat, bebelusul gigantic aduce cumva cu Tetsuo care devine
si el un bebe enorm in”Akira”, papusile sinistre descind direct
din cartile insingerate ale lui Clive Barker, functia inventiei lui
Tokita pare imprumutata din “Dreamscape”... Ba mai mult pe
bulevardul intesat de cinematografe, Satoshi nu ezita sa isi plaseze
propriile afise ale celor trei filme anterioare precum si noul
proiect care evident se va numi “Dreaming Kids”. Viitorul este
deja prezent, cu alte cuvinte.
Sursa: www.colourlovers.com
“Paprika”
dispune de un stil vizual venit direct din pictura “acid”
(trebuie sa vedeti fluturii aceia de un albastru abisal) destul de
departe de “Perfect Blue” care este mai curind sumbru decit
albastru si de “Millenium Actress” in care fluiditatea imaginii
tinea de culorile melancoliei. Iar explozia aceasta de culori care se
schimba cu iuteala gindului este in perfecta concordanta cu
atemporalitatea dementa si voioasa a oricarui cosmar.
Aceasta cronica a fost publicata prima data in 2 iulie 2007 pe Movieblog.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu