M-am hotarat sa-mi continui proiectul
inceput cu ceva timp in urma aici
si abandonat dintr-un moft. Pentru asta ar trebui sa-i multumesc necunoscutului
aflat in spatele meu in sala cu DVD-uri de la Carturesti intr-o dupa amiaza de
sambata. Ma pregateam sa-mi fac un cadou si ma dadeam de ceasul mortii,
indecisa intre trei-patru titluri “absolut necesare”. Necunoscutul insa arata
altcuiva cu gesturi exagerate exemple din ceea ce pentru el erau filme “smechere”
(a se citi exemplare): Trainspotting,
Taxi Driver, La femme Nikita samd… Nu m-am putut impiedica sa nu trag cu
urechea. Mi-a sarit in urechi iteratia lui “smecher”, insotita de vreun “da’
pe-asta l-ai vazut?” pe un ton entuziast, in timp ce unghia pocnea cu tandrete
coperta de plastic expusa pe masa. Mi-a placut etalarea aproape brutala, lipsita
de subtilitate a propriilor preferinte filmice aninate in memoria afectiva
candva in adolescenta si exhibate in gura mare, cu siguranta unuia care stie
ce-i place.
Voi face si eu precum necunoscutul si voi continua sa adaug
alte (scurte?) intrari in cabinetul meu virtual de curiozitati cinematografice.
Probabil inca ma mai apasa alegerile facute candva. Nici gusturile, nici
cultura, nici inima nu ma lasa insa sa construiesc clasamente cu cel mai/cea
mai “smechera” secventa, asa ca voi merge cu incredere pe drumul acumularii
descriptiilor luate la intamplare (la intamplare?) din fluxul “lecturilor” mele
filmice.
*****
Cabinetul de curiozitati:
B de la Biblioteca Ingerilor
Mi-a fost frica de “Der Himmel über Berlin” (1987),
mai precis de genul acesta de Wim
Wenders, obisnuita fiind cu tonalitatea mult mai intimista din “Tokyo ga”. E genul de pelicula
in stare sa fanatizeze pana si pe cei complet opaci la farmecul cinema-ului,
film “de idei” gata sa lase impresia de deplina satietate la aparitia
genericului de final, film “de arta” capabil sa incante ochiul nerabdator si
interesat doar de imagini frumoase.
O singura secventa imi va ramane insa agatata in memorie,
lungul plan care coincide cu plimbarea ingerilor Damiel si Cassiel (Bruno Ganz
si Otto Sander) prin biblioteca berlineza. Intre paranteze fie spus, ciudata si
nelinistitoare tinuta au ingerii lui Wenders.
Un murmur indistinct se face auzit din ce in ce mai tare pe
masura ce camera coboara de pe tavanul noii Staatsbibliothek si incepe sa
mature randurile de carti, siluetele care stau in picioare, aplecate asupra
cartilor. O clipa camera devine subiectiva, cand, in prim plan o ingereasa
blonda ii zambeste a recunoastere. Spectatorul descopera tot mai multe specimene
angelice, aplecate peste umerii cititorilor.
Descriptia functioneaza ca un fel de “insir-te margarite”,
randuri de carti defileaza, diverse lecturi soptite in gand in diferite limbi
si fragmente venind din diferite domenii se impletesc progresiv cu o arie
ingereasca. Duo-ul se desparte, Damiel si Cassiel au parte de transe
individuale similare - ochi inchisi, camera plasata in plonjeu la mai mult de
un stat de om care da impresia unei rotiri senzuale. Ulterior spectatorul va
intelege ca ingerul prin natura sa nu are parte de asa ceva.
De la prima “rastignire”
a ingerului Damiel pe balustrada cromata la cea de-a doua, prabusirea extatica
in fotoliu, camera are timp sa organizeze spatial pe verticala, ajutata fiind
de arhitectura locului. De fiecare data, climaxul il constituie o imagine in
supraimpresie (mana ingereasca intorcand paginile unei carti care pare a fi mai
degraba un dictionar sau o enciclopedie, mana ingereasca subtilizand ideea de
creion in timp ce echivalentul sau material ramane asezat pe masa). Sa fie
iarasi aici vorba de o camera subiectiva, vector al intalnirii dintre privirea
pustiului in scaun rulant si a ingerului beat de atatea atingeri cerebrale cu
umanitatea soptitoare?
Rapiditatea cu care ingerul se ridica si cedeaza locul
ocupat temporar necunoscutului studios revenit printre cartile sale este cel
putin intrigant; desi omul este carne iar ingerul spirit cei doi nu se pot
completa armonios. Camera, aceeasi, ne ajuta sa-l decodam atunci cand pentru moment
fixeaza titlul unui libret de opera deschis pe masa: “Das Ende einer Welt”.
Lumea lui Homer adica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu