duminică, 27 martie 2011

OneWorld Romania ziua 1: Dusmanii popoporului / Enemies of the People


Intotdeauna mi-a placut tagul “Cum se (re)scrie istoria”, legat de una dintre cele mai interesante subdiviziuni One World; definitia descrie perfect intentia cineastilor care se pun pe reconstruit si dezgropat orori si erori ale trecutului politico-social.

Enemies of the People”, filmul din 2009 semnat de Rob Lemkin si Thet Sambath a fost inclus in aceasta categorie documentara pentru ca are ca fir conducator perseverenta  obsesiva a unui journalist din Phnom Penh in incercarea de a afla raspunsul la o intrebare simpla: cine si ce a facut posibil genocidul practicat de catre Khmerii Rosii?

Spectatorul va fi fost in primul rand tulburat nu atat de intrebarea ca atare, cat de tonalitatea ei: Thet Sambath nu vrea razbunare, ci explicatii oferite de insisi autorii morali si fizici ai genocidului. Sambath si-a propus sa caute variantele de top si de baza ale acestui lant trofic al perversiunilor totalitare. Interviurile pastreaza aceeasi tonalitate afabila si politicoasa, usor deferenta si, in final, plina de compasiune pentru batraneii care accepta sa depuna marturii mai mult decat simbolice in fata camerei. Inca mai cred ca compasiunea nu este un sentiment european.



Spectatorul interesat de faptul istoric ca atare va fi atras de scurtul comentariu istoric al faptelor: vocea inconfundabila a lui Nixon clamand din offWe take this action for the purpose of ending the War in Vietnam” plus bombardamentele si sentimentele americane, apropierile ideologice de Vietnam si China, plus prejudecatile nationaliste ale cambodgienilor si complicata lor relatie cu vietnamezii, extrase din buletinele de stiri, defilari, vizite de lucru, sedinte.

Jurnalist de formatie, Thet Sambath face ce face si nu campeaza in reportajul senzationalist cu pretentii obiective. Dimpotriva, “Enemies of the People” este subiectivitate asumata. Personajul principal este Sambath insusi cu povestea sa de acum (familia care traieste in suspensie asteptand ca el sa termine in sfarsit “proiectul” caruia i se jertfeste totul) si de atunci (uciderea tatalui, umilirea mamei si moartea ei, executarea fratelui mai mare). Povestile sunt incastrate intr-un expozeu foarte personal care incearca sa vorbeasca despre lagarele de exterminare, despre atmosfera de teroare, despre optiunile politice ale Khmerilor prin perspective catorva dintre fostii tortionari, de la cei amarati precum Khoun si Suon, pana la pestele cel mare, numarul 2 in ierarhia partidului khmer. Punctul de sosire trebuie sa fie descoperirea unei cai care sa duca la recuperarea trecutului (Sambath vorbeste in termeni tulburatori despre uitarea istoriei contemporane) si la pacificarea spiritelor tulburate ale victimelor si tortionarilor de acum jumatate de secol.


Notiunea de “dusman al poporului” este cel putin pentru misteriosul Frate nr 2 Nuon Chea foarte cuprinzatoare: ea include sentimentele antioccidentale, adversarii lui Pol Pot luati de-a valma, mefianta paranoica fata de minoritatile entice, micii proprietari, orasenii aflati in vizita la rudele de la tara, oamenii educati. Ce inseamna “dusman al poporului” pentru ucigasii din rangurile inferioare? Nimic, ei se considera instrumente si invoca aceleasi motive invocate de toti calaii de gradul 2 sau 3 din toata lumea: “am fost obligat de catre altii sa…”. Rare sunt marturiile de epoca adaugate la montaj, filmul prefera sa se concentreze pe acum, cand natura se face ca nu mai recunoaste gropile comune aflate sub campurile de orez. Bucolismul acesta de fundal sustine povesti de groaza explicate in planuri foarte stranse despre cea mai eficace modalitate de a taia gatul cuiva, despre ultimele clipe de viata ale cutarei victime. Povestitorii sunt batrani, mancati de spaima karmei compromise si de culpabilitate (este interesanta dinamica jocului de-a “nu eu am fost de vina…”) pe care Sambath ii trateaza cu aceeasi deferenta si blandete. Fascinant cu adevarat insa este alunecosul Nuon Chea, caruia Sambath ii dedica ani de zile in speranta obtinerii unui raspuns la intrebarea sa: cine a ordonat genocidul?


In ceea ce priveste (re)scrierea istoriei, interesanta aici este neincrederea pe care si batranul si tanarul intervievator o au fata de solutia occidentala a judecatii in tribunal, ambii sunt constienti ca numai memoria constant hranita cu fapte si dovezi ale trecutului este solutia viabila.
Am apreciat eleganta cu care a fost spusa in acest documentar una dintre povestile legate de cel mai virulent regim totalitar al secolului 20. Ma asteptam ca “Enemies…” sa fie diferit de varianta sa mai incrancenata, mai analitica, mai cuprinzatoare semnata de Rithy Panh, ”S21: The Khmer Rouge Killing Machine” ("S21, la machine de mort khmère rouge").

Intre Rithy Panh si Thet Sambath exista aceasta concordanta de ton, calm si lipsit de emotie manifesta, aceeasi atitudine fata de istorie, reamintire, povestire, consemnare a trecutului. Iata doua dintre cele mai adecvate documente cinematografice, unul profund personal, celalalt mai detasat si prin aceasta mai direct care s-au inhamat la abordarea momentului de nebunie care a fost restauratia de inspiratie maoista a Khmerilor Rosii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu