sâmbătă, 15 decembrie 2012

Cineasti in corespondenta

Ce au oare in comun Jonas Mekas si José Luis Guerín? Cei doi cineasti sunt in prezent pusi fata in fata prin intermediul expozitiei-retrospective cu tematica "Cinéastes en correspondance" pe care Centrul Pompidou o propune anul acesta intre 30 noiembrie si 7 ianuarie. Surprinzatoare asociere, iata un eveniment multifatetat pe care mi-ar fi placut sa-l intalnesc : expozitie, intalnire, retrospectiva cu alura de instalatie, o intalnire cinematografica intre doua necunoscute catalogate "aparitii underground".



Jonas Mekas, José Luis Guerin, deux cinéastes... de centrepompidou

Despre Jonas Mekas nu stiu mare lucru, iar putinul acesta reprezinta mai degraba lucrul lui cu arhivele suprarealiste si calitatea de curator in cinema. Vocea sa de critic de cinema m-a interesat mai degraba. In ceea ce priveste filmele sale, extrem de rare in programele cinematecilor si festivalurilor, am vazut numai  "The Brig"(1964) si asta gratie cineclubului Film Menu. Experienta a fost suficienta pentru a ma transforma intr-un vizitator destul de constant al sitului cineastului care colcaie de informatii, explicatii si proiecte.Cu toate acestea, daca sunt sincera trebuie sa spun ca nu prea stiu cum sa ma apropii de filmele lui Mekas, de cinema-ul lui de galerie de arta plasat in sfera instalatiei si a experimentului polimorf.


Jonas Mekas : lettre à José Luis Guerín (janvier... de Telerama_BA

Cu José Luis Guerín ma simt insa mult mai in largul meu. L-am descoperit acum cativa ani, cu ocazia unui foarte interesant festival de film spaniol, cand am nas in nas cu “En construcción”. Este genul de abordare de care ma aproprii imediat, atrasa de perspectiva arheologica, de circumscrierea indelunga in imagini a spatiului urban care rimeaza intim cu mine.


José Luis Guerín: lettre à Jonas Mekas... de Telerama_BA

Asadar Guerín, cineastul "sarac", meditativ, profund european care-i citeaza pe Benjamin si Bazin mai degraba, aflat in continua deplasare. Apoi Mekas, artistul energic etern indragostit de imagine, de puterea acelui 2ème degré,adeptul underground-ului de catifea ironic, poetic si putin decadent al carui alfabet incepe cu A de la Andy Warhol.

Probabil ca ceea ce ii leaga ( ?) pe cei doi cineasti este gustul pentru deambulare, apetitul pentru flanerie care genereaza in cazul unuia faimoasele jurnale si in cazul celuilalt lungile promenade visatoare pe care el le numeste "reactii (cinematografice)la viata".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu