Imi programez sa vad in intregime cele 5 calupuri de competitie internationala si pana acum iata care sunt preferatele mele :
A fost odata, nu prea demult, un urs singuratic, care-și fabrica noptile povestea pe care o va spune a doua zi, public, prin intermediul unei diaporame mecanice. Este povestea unei pierderi care pare de nereparat si pe care ursul o recreeaza noaptea atunci cand reface traseul mecanic al personajelor sale.
“Historia de un Oso/Bear Story”(2014) de Gabriel Osorio (Punkrobot) este un scurt metraj foarte ingrijit care pare ca foloseste o gama diversa de procedee de animatie (teatrul de umbre, papusi/marionete samd). De fapt nu este deloc asa:
“Although some people think it is a stop motion film, Bear Story uses 3D animation. It was all done digitally. Nevertheless, we used a variety of techniques to achieve the style we wanted. For example, we made a clay model of the bear and then we scanned it into the computer. That way the essence of the handmade process is visible in the final digital model. Within the film itself, there are several animation techniques. See the paper shadows when the bear is kidnapped (bearnapped?) or the animated posters of the circus. I wanted to pay homage to the process of animation. The bear himself is a sort of animator, bringing the tin puppets to life.”
Am preferat sa citesc din start povestea in cheie politica (Pinochet, lovitura de stat din anii 70, exilul fortat), am descoperit apoi ca aceasta era si motivatia principala a cineastului chilian. Am admirat apoi folosirea povestii in poveste (prin intermediul diaporamei) ca modalitate de re(cu)perare a elipselor temporale si resorturilor narative, lipsa dialogului si varietatea decorului propus de animatori.
Trailer HISTORIA DE UN OSO from Punkrobot Studio on Vimeo.
“處暑/ The Swallow" (2014)- de Xi Chen, Xu An
Probabil cantecul din fundal spune multe despre povestea acestui film al carui titlu eu l-as fi tradus cu “Sfarsitul verii”. Pitch-ul suna cam asa: “Trei femei, trei generații, povestea unei familii chineze lipsite de iubire din anii 1940.”
Animatia mi-a adus aminte de putinele filme mute chinezesti vazute pana acum, cu muzica lor dulceaga, cu fondu-urile lor tremurate si cu pelicula care ba sare, ba pe alocuri este mancata de timp. Caracterele se misca nefiresc, trama are frontalitatea lineara a unui teatru de desene/umbre. Femeia eleganta imbracata in qipao pare a-si deplange, pierduta in contemplarea oglinzii, pierderea tineretii. Batrana tese intrigi veroase, singura care se bucura (oare ?) de o libertate provizorie este fetita care vine sa-i ia locul mamei in fata oglinzii.
Probabil ca ati avut ocazia sa vedeti "The Winter Solstice/冬至" (2008) primul scurtmetraj al celor doi animatori chinezi, foarte apreciat la Annecy ( premiul juriului) si la Hiroshima (in 2010). Pentru curiosi, Chen Xi vine din zona benzii desenate, iar animatie face in duo impreuna cu Xu An din 2007.
The Winter Solstice 冬至 (2008) from Xi Chen on Vimeo.
Mi-a placut mult ambianta in doi timpi din “Fuligem / Soot” (2015) de David Doutel si Vascá Sá.
Pentru curiosi, aici cateva mini interviuri cu cei doi regizori portughezi.
FULIGEM / SOOT - TRAILER from Bandoaparte on Vimeo.
Mi-a placut de asemenea si storytellingul jucaus din “A Single Life” (2014) de Joris Oprins, Marieke Blaauw si Job Roggeveen
(va urma)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu