vineri, 30 mai 2008

Jurnal de TIFF 30-05: "Ecoute le temps" de Alante Kavaite

Sursa: Scifi-universe

Filmul face parte din categoria "Hercule Poirot meets Dark Water". Citind pitch-ul filmului (tradus prin "Asculta timpul") in programul festivalului, imi imaginam ca e vorba de vreun film politist. Adevarul e ca am dat nas in nas cu un amestec de paranormal combinat cu un zest de atmosfera rurala cu mister (ceva gen "L'affaire Dominici" dar mult mai jos, sau poate "Puffball" al lui Nicholas Roeg in premiera mondiala anul trecut tot la TIFF) si cu topping de policier peste toate acestea.


Asadar Charlotte descopera ca are darul mamei ei, clarvazatoare, doar in momentul in care aceasta din urma este ucisa. Charlotte este tehnician de sunet si-si foloseste atuurile si ustensilele meseriei pentru a asculta ceea ce s-a petrecut in momentul crimei. Sincera sa fiu, chestia e cusuta cu ata alba, ne sint prezentate mai multe personaje care ar putea avea chef sa o omoare pe "maman". Intr-un scenariu, totul e posibil cu conditia ca itele afacerii sa tina, or aici Charlotte gifiie si plinge incet, din cind in cind intinde tot felul de sforicele in casa care pare a fi bintuita de o prezenta care din fericire nu ne este aratata. Cu cit casa se surpa, cu atit Charlotte se apropie de adevar, asta intr-o atmosfera mai mult decit noroioasa-ploioasa si umeda. Nici un personaj nu poate sa intre in zona firescului, ai impresia ca toata lumea exista cu scopul de a face placere tinerei regizoare (care semneaza si scenariul.) Flashurile trecutului sint simple scenete pe fundalul unui joc de genul "Cald sau Rece" pe care Charlotte il joaca impreuna cu prezenta aia ciudata in tentativa elucidarii crimei.
Intrebare de 100 de puncte: daca fantoma (sau, ma rog, prezenta aia paranormala) este de partea Charlottei, de ce naiba se mai darima casa in final?

Daca scenariul porneste de la o casa bintuita ( ceva mai darapanata fata de ceea ce puteti gasi in "El Orfanato", mult mai schematica decit constructia sinistra din "Hell House", super romanul lui Richard Matheson la care m-am gindit aproape instantaneu cind am vazut ca era vorba de paranormal) de ce povestea nu a marsat pe partea psihologica (adica trezirea intru clarviziune a Charlottei) ? De ce s-a innamolit povestea in scenariul politist care este atit de inconsistent ?

In "AperiTIFF"ul de azi, Miruna Vasilescu vorbea despre "Asculta trecutul" ca filmul are "suficiente twist-uri care sa il situeze undeva in zona horror-ului japonez", horror-ul ala japonez o veni de la excesele pluviometrice iar twist-urile sincera sa fiu nu prea le vad, pur si simplu nu exista.

PS : Pacat ca sistemul francez de productie incurajeaza cu atita larghete primul film de lung metraj al unui regizor, cu putin noroc si timp "Ecoute le temps" ar fi putut fi regindit si refacut din temelii. Zic pacat pentru ca ochiul de fotograf al regizoarei debutante de origine lituaniana este demn de luat in seama.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu