sâmbătă, 31 mai 2008

Jurnal de TIFF- 31-05 - despre copii...

Sursa: Pajaro de China

"La Rabia" (2008 Argentina) este in ceea ce ma priveste un must see. Si asta mai ales daca adorati filmele minimaliste, cu dialog numai cind este nevoie, o camera care nu se misca in toate sensurile, un gust aparte pentru cadraje fixe si pentru planuri lungi si cu scenariu care nu se sfieste sa fie brutal daca este nevoie - realitatea este deseori brutala. Organizatorii l-au integrat in categoria "aia" la care lumea se uita crucis si care se numeste "fara limite". Inainte de a intra in sala de cinema, o necunoscuta m-a oprit sa ma intrebe ce e aia "no limits" si deci ce fel de film e, bun sau pierdere de timp? Pentru mine a fost bun si asta pentru ca povestea nu este deloc dulceaga. Povestile devin deseori dulcege atunci cind este vorba de copii, traume, violenta in familie. Daca mai apare si ceva sex, atunci e clar filmul trece la "no limits" si deci la subsol.

Asadar Nati are cam patru ani si dupa toate semnalmentele este autista, locuieste cu parintii intr-un fund de tara necunoscut din care stim doar numele fermei sau al satucului, nu se stie bine, "La Rabia". Mama este adulterina, tatal ar vrea si el numai ca este mai moale. Prietenul lui Nati, Ladeado, este mult mai mare, are citiva ciini, stie sa faca mai toate treburile de la ferma si schioapata de un picior. Viata este dura, aspra si uscata, inca de la inceput, inainte ca genericul sa se termine, sintem avertizati ca animalele din film "lived and died as they normally would," de unde si sacrificiul porcului filmat in detaliu, vinatoarea de iepuri, inecarea puilor de nevastuica si alte nenorociri animale. Corect, Vier Pfoten este un moft de oras. Asta vine de la tonul adesea documentar pe care filmul il capata in descrierea vietii la tara.



Starea de dizarmonie pe care adultii o creeaza in lumea copiilor justifica crimele lui Ladeado si explica destul comportamentul morbid al lui Nati ( interesanta ideea de a puncta angoasele copilei cu secvente animate, creatii ale lui Manuel Barenboim, care reproduc desenele ei de cosmar.) In comparatie cu copiii, adultii par constant depasiti de propriile lor pofte, brutali, egoisti, nedoritori sa-si inteleaga progeniturile. Agresivitatea relatiilor umane merge mina in mina cu peisajul la fel de brutal, care insa traieste altfel la orele apusului si rasaritului, majoritatea faptelor importante au loc in lumina ciudata a amestecului zi-noapte. Morala povestii lui Poldo despre unchiul acela mitic care nu suporta nuditatea propriei neveste (citeste aici : excesul de sex ) contrazice sec numele ciudatei ferme, "la rabia" insemnind "turbare".

***** 

Sursa: Wikipedia


Copiii sint si subiectul filmului devenit celebru "El Espiritu de la colmena" semnat in 1973 de Victor Erice. Filmul incepe cu "a fost odata" undeva in regiunea castiliana in 1940. Data este importanta, razboiul civil abia se terminase, republicanii erau inca vinati de catre franchisti. Ana si Isabel locuiesc impreuna cu parintii intr-un satuc. Ana are o relatie cu totul speciala cu monstrul lui Frankenstein, cu care face cunostinta cu ocazia unei proiectii de cinema in sat. Filmul lui James Whale o obsedeaza, mai ales dupa ce Isabel o convinge ca monstrul nu moare pentru ca este vorba de un spirit care perdureaza. Probabil ca intre Ana si Frankenstein se tes niste afinitati discrete si secrete, de vreme ce monstrul reapare atunci cind Ana fuge de acasa si ii revede imaginea superb reflectata in apa unei balti. Ana se confrunta in mod indirect cu moartea, cu spaima da fi singura in scurta sa calatorie, cu groaza si atractia de "celalalt". "El Espiritu" se remarca mai ales printr-o imagine superba, Luis Cuadrado incepea deja sa orbeasca in timpul filmarilor, la scurt timp dupa aceea artistul s-a sinucis din aceasta cauza, dar ceea ce a lasat in urma este de o frumusete aparte. "El Espiritu" se remarca de asemenea prin tipul de abordare al copilariei care este mai degraba un joc trist si periculos, ca saritul peste focul de uscaturi pe care fetele il practica seara.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu