vineri, 15 octombrie 2010

Anim'est 2010: Competitie scurt metraj - calupul 5


Playtime – (Canada 2009) regia Steven Woloshen
I think spontaneous urges and desires are the best part of handmade film making.” (Steven Woloshen)
Trebuie sa iubesti foarte tare stilul ultrasincopat de montaj, scrap-ul si jazz-ul pentru a simti acest film. Ma indoiesc ca exista un sens ascuns in spatele acestei defilari vertiginoase de fotografii combinate cu desene, in afara de simtul ritmului si al improvizatiei imagistice care tine pasul cu muzica. Cei care au vazut “Cameras Take Five” (2002) inteleg perfect aceasta sincronicitate.

Sursa: visualmusic.com
 Aici gasiti scurte si pertinente comentarii pe seama celor mai importante momente artistice din cariera de animator a lui Steven Woloshen.

◘◘◘◘◘

Theatre Patouffe – (Olanda 2008), regia Maarten Koopman
 
Sursa: NPO Sales
Deja inainte de a vedea acest scurtmetraj mintea mea a plecat de la titlul sau si a imaginat un obiect atat de demodat incat deja intrat in era vintage. Este drept, teatrul Patouffe aduna numai obiecte vechi, din care improvizeaza numere de circ: de la triouri de scaune care practica echilibristica la fotoliile pe picioroange, stramosi ai cutiei cu imagini in miscare si tot soiul de alte obiecte insolite. Totul prezentat in stop motion.
Filmele lui Maarten Koopman pot fi vazute aici.

◘◘◘◘◘

L'homme qui dort / The Man Who Slept – (Franta 2009), regia Inès Sedan

Un pic ironica, un pic mai mult romantica, morala povestii din “L’homme qui dort” poate fi citita in cheie metaforica: o relatie somnolenta refuleaza adesea impulsuri neasteptate, un partener absent inabusa prin prezenta sa simbolica elanurile celuilalt care se simte “strivit” de povara culpabilitatii, separarea/acceptarea unui doliu presupune infrangerea unor rezistente, trecerea unor praguri si “spargerea” unor convingeri morale intime.
Varianta estetica aleasa de catre realizatoare este “dominata de tonuri in sepia si mizeaza  pe pulsatia texturilor evocand pastelul uscat.” Perspectiva scurta este folosita pentru marcarea intimitatii ca spatiu in care se desfasoara adevaratul conflict din “L’homme qui dort” un produs Sacrebleu.


Aici cateva note interesante despre functia disproportiei intre personaje, despre omniprezenta rotunjimilor si curbelor intr-un univers intim melancolic.

◘◘◘◘◘

Munjiai / Dust Kid – (Corea de Sud 2009), regia Yu-mi Jung

Bucurandu-se de un perfect echilibru intre fond si forma, “Munjiai” ofera prin intermediul unei animatii in 2D si a unui elegant desen in penita o perspectiva putin diferita asupra universului domestic, din care ghemotoacele de praf fac inevitabil parte, alaturi obiecte care umplu de-a valma viata singuratica a eroinei.
Pentru Jung Yu-mi, praful se materializeaza in oglindiri in versiuni reduse ale tinerei eroine, parabola a alteritatii in care ne putem recunoaste in cele mai neasteptate momente.

Sursa: Nisimazine
Ceea ce mi-a placut: filmul nu are absolut nicio lungime, absenta totala a dialogului si a muzicii (cu optiunea pastrarii zgomotului propriu ambiantei domestice) il face delicios. Desenul minimalist si animatia simpla sunt ideale pentru acest tip de simili parabola. Selectionat pentru categoria “Quinzaine des réalisateurs “la Cannes, filmul s-a bucurat de aprecieri si critici pozitive.
Aici cateva detalii despre Yu-mi Jung.


◘◘◘◘◘

En el insomnio / In Insomnia –(Spania 2010), regia Jose Angel Ayalon Devora

In versiunea cineastului Jose Angel Ayalon Devora, insomnia este o stare profunda si durabila de nervi careia nimic nu ii poate veni de hac, nici ceaiul de tei, nici plimbarile nocturne si nici, la o adica, un glont in cap.

Sursa: pagina Facebook a filmului
Ceea ce mi-a placut : muzica (o puteti asculta aici) si desenul in carbune, animatia fluida care-si face timp sa creeze o atmosfera aparte, monologul din off si distantarea pe care scriptul o impune in raportul cu personajul.
Ceea ce mi-a displacut: glumita-twist din final,  pe care probabil filmul il inghite de mila de sila pentru a face pe plac unei mode scolaresti.

◘◘◘◘◘

Anna Blume – (Germania-Bulgaria 2009), regia Vessela Dantcheva

Din start, adica de pe situl oficial, “Anna Blume” se propune ca poem vizual inspirat dupa (acum uitatul, altadata celebrul) poem dadaist al poetului Kurt Schwitters.
Cum, dupa vizionarea filmului, universul vizual propus de Vessela Dantcheva mi-a ramas complet strain, propun aici intru vizionare trailerul scurtmetrajului:
 

◘◘◘◘◘

Le concile lunatique / Lunatic Council – (Franta/Belgia 2010), regia. Christophe Gautry, Arnaud Demuynck

Urmaresc indeaproape creatiile propuse in festival de catre “Les films du Nord” si in special de ceea ce produce Arnaud Demuynck, am acordat deci o atentie speciala acestui filmulet in care Demuynck apare pe generic si in calitate de regizor si in cea de producator.
Filmul a pornit in competitie cu doua handicapuri importante: calitatea copiei trimise (genericul de final si cel de inceput erau ilizibile la proiectia in sala) si calitatea subtitrarii in engleza care pe multi a ametit. Pentru un film eminamente literar si sofisticat, iata doua neajunsuri care pot sapa o groapa adanca.

“Le concile lunatique” este, ca orice proiect de debut, o tentativa foarte ambitioasa de a spune totul dintr-o data si daca se poate cat mai repede. Ploua cu referinte la Hamlet, Derrida, Pierre Louys, ca sa nu mai vorbesc de fragmentele din poeziile lui Laforgue folosite pentru a ingheba cateva cuplete de vodevil pe tema lunii, mortii, curgerii timpului, geniului trist si unui anumit gen de ennui.
Ce-i prea mult e prea mult, scenariul este prea “greu” pentru animatia folosita (marionete, amestec de 2D si 3D).
Aici cateva fotografii legate de crearea marionetelor cu care s-a lucrat la “Le concile...”, iar aici fisa filmului de pe situl producatorului.

◘◘◘◘◘

Kinematograf / The Cinematograph – (Polonia 2009), regia Tomek Bagiński

Competitia Animest nu este elitista asa ca inteleg de ce un scurtmetraj precum “Kinematograf” a fost selectionat si plasat in acest calup. Filmul are tot ce-i trebuie pentru a place publicului cel mai larg si pentru a propulsa direct echipa de (buni) tehnicieni care a lucrat la conceperea sa direct in sfanta sfintelor animatiei industriale.
Nimic de spus despre povestea dulceaga si previzibila in care evolueaza acest uitat inventator al cinematografului faultat dur de catre fratii Lumière.


◘◘◘◘◘
Je criais contre la vie. Ou pour elle / I Was Crying Out At Life. Or For It (Franta 2009), regia Vergine Keaton

Intr-un scurt document privitor la filmul sau Vergine Keaton (aka Violaine Tateossian) ilustratoare si animatoare vorbeste foarte pe scurt despre punctul de plecare al acestui film care concureaza pentru filmul cu cel mai lung titlu din competitia de anul acesta: gravurile populare din secolul al XIXlea. La care se adauga colajul dupa gravuri din secolul XIX si tehnica cut-out, la care se adauga animatie in 2D si 3D. Rezultatul este un produs experimental cu alura foarte clasica; dupa mine “Je criais ….” este de departe cel mai interesant si mai novator produs din acest ultim calup din competitie. Filmul se doreste a fi o asamblare si o deconstructie foarte sofisticate ale referintelor artistice dintr-o epoca demult apusa.

Sursa: l'ACID
Aici o cronica in stare sa semnalizeze toate directiile pe care spectatorul amator de arta trebuie sa le ia in considerare atunci cand decodeaza filmul.
De remarcat soundtrack-ul original semnat de Vale Poher.
Aici un trailer si fisa tehnica a acestui scurtmetraj.

◘◘◘◘◘
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu