Scriu randurile
acestea in urma programului special Alex Budovsky organizat in cadrul Animest. Ceea
ce stiam pana acum despre el: interes special pentru Clerkenwell - London
exclusive in alb-negru, explozii de pasari, ceasuri cu cuc, apetit pentru ceainice
si pentru versurile absurde din cantecele lui Stephen Coates. Anul trecut,
vazandu-i “The Royal Nightmare” tot la Animest l-am banuit de adanci reflectii
asupra istoriei, puterii, revolutiei si timpului care trece, nebunul, regele si
calaul fiind personajele sale principale. Ii mai stiam si doza aparte de umor
(vezi genericele sale de final) si legaturile cu gasca animatorilor
independenti din New York (zic gasca nu pentru ca filmele lor ar avea un aer de
familie, o consensualitate duioasa, ci pentru ca sunt atat de putini care sa se
tina pe propriile picioare).
Sursa: situl lui Alex Budovsky |
Programul Alex Budovsky de duminica seara a inceput tocmai cu o trecere in revista a spiritului independent, cu exemplificari celebre printre cei care iubesc filmul de animatie. Au fost acolo “Puppet” (2006) de Patrick Smith, un John Dilworth deloc MTV-ist (“Life in transition” din 2005), un Andy&Carolyn London se pare pe cale de disparitie (“The Back Brace” 2004), un Bill Plympton surprinzator de delicat (“The Fan and the Flower” - 2005), o Signe Baumane (“Five Infomercials for Dentists” 2005) muult mai cuminte decat cele “Five Fucking Fables “(2002) cu care a fost in prealabil citata in programul “Avoid Eye Contact” despre care am de gand sa vorbesc.
Imi place sa cred ca
toti cei mai sus citati sunt pentru Alex Budovsky mai mult decat ilustre
exemple de animatori care au reusit fara a fi obligati sa semneze contracte cu
Disney & Co.
Cert este ca programul
Budovsky m-a pus putin pe ganduri si asta datorita comentariului cu care
cineastul si-a insotit fiecare scurt metraj. Am aflat astfel ca niciunul din
filmulete nu este pregatit cu vreun storyboard sau scenario, ca desenul si
animatia sunt rezultatul unui soi de dicteu automat care functioneaza foarte
bine daca urmatoarele conditii sunt indeplinite:
- filmul sa fie alb-negru (toate filmele sale sunt astfel, mai putin “Jukebox“ si “The Middle Class Hell” care sunt animatii ale desenelor lui Jim Avignon)
- filmul sa aiba la baza (ca sursa de inspiratie si mai ales de ritmica) o melodie (exceptie ”The Royal Nightmare”, ei, uite ca se poate si fara soundtrack)
- filmul sa fie scurt metraj.
Am mai aflat ca nici
sa nu ne gandim sa cautam sensuri ascunse in multimea repetitiva a pasarilor
sale, costumate in soldati sau marinari sau in faptul ca ceasurile sale arata
mereu ora 7:00. Sunt idei pe care habar nu are de unde le are, de parca “cineva
i le dicteaza” in timp ce lucreaza. In ceea ce priveste “The Royal Nightmare”,
cea mai dichisita fabula din creatia sa, s-a nascut din pariul facut cu sine
insusi de a realiza o animatie fara soundtrack si refolosind idei lasate la o
parte. Eu una continui sa cred ca acest scurt metraj este o mica bijuterie de
concizie, ironie si stil.
M-a surprins sinceritatea
absoluta a lui Budovsky: nu tu cunostinte in domeniu, nu tu cultura intr-ale
animatiei ori pregatire speciala, doar un amarat de soft care nici macar nu era
destinat filmelor, convertit ulterior in Flash. Descoperit de Signe Baumane
care il invata ce sa faca cu filmele create, Budovsly intra in grupul
independentilor newyorkezi; doua din operele sale sunt incluse in volumul 1 din
“Avoid Eye Contact”. Foloseste festivalurile pentru a invata tot soiul de
lucruri despre animatie. Este genul de muncitor solitar, de aceea spune nu
variantelor in 3D. In prezent isi doreste sa faca ceea ce ii place (adica
scurtmetraje in alb-negru cu soundtrack), ceea ce este, dupa parerea mea,
culmea atitudinii independente in cinema. Nu s-a gandit niciodata sa abordeze
lungmetrajul? Da si nu, cineastul marturiseste ca nu are curajul Ninei Paley de
a se inhama singur timp de mai multi ani la un lungmetraj.
Puteti gasi un minim
de informatie despre Alex Budovsky pe Square Footage, situl animatorilor independenti din NY,
pentru mai multe informatii folositi cu incredere situl oficial al cineastului.
In incheiere, va invit
sa revedeti “The Royal Nigthmare":
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu