◘◘◘◘◘
Iata un film
interesant. Amintirea&copilaria sunt subiecte batute si dezbatute de foarte
multe filme, problema este, cred eu, felul in care o faci. Ceea ce m-a atras la
"Jean-François” este sobrietatea cu care se abordeaza astfel de subiecte
sensibile.
Teaserul filmului se
poate vedea pe situl Cube Creative.
Filmul intreg se poate vedea online pe situl coproducatorului Arte.
Spuneam ca povestea este simpla: Jean-François, campion de natatie devenit faimos, este de fapt un ditamai omul mancat in secret de nostalgia copilariei petrecute la malul marii, cu valurile, scoicile si geamandura care i-a servit la primele antrenamente de inot. Figura tatalui, mult mai mare decat a copilului Jean-François arata cat de grea este povara amintirii si cat de stringenta necesitatea calatoriei pe care eroul o intreprinde pana la urma pana la malul marii. Numai ca in copilarie oricat ai vrea nu te mai poti intoarce.
Mi-a placut optiunea
pentru o animatie simpla in 2D plecand de la desen. Mi-a placut si mixture
realitatii cu amintirea, precum si fondul muzical ales, foarte nostalgic si in
acelasi timp de o melancolie sobra cu totul aparte.
Filmul a primit
premiul “Jean-Luc Xiberras” pentru cel mai bun debut la Annecy editia de anul
acesta.
Aici cateva informatii
si fotografii ale scurtmetrajului pe blogul colectiv al celor doi animatori
iesiti din scoala de la Gobelins.
Despre Bruno Mangyoku, cateva informatii aici, despre
Tom Haugomat, aruncati un ochi aici.
◘◘◘◘◘
“Zero” face parte din
categoria filmelor placute, cu o morala serioasa in final si o gaselnita
narativa interesanta (matematicile sa traiasca) care dau bine in programele tv
de promovare a scurtmetrajului si animatiei. Realizarea (stop motion cu papusi
din lana) nu are nimic extraordinar, filmul insa se incheaga si merge pe
picioarele lui de la inceput pana la sfarsit.
Intrand pe
pagina filmului am aflat ca exista un festival dedicat
filmelor realizate in stop motion la Montréal unde filmul a fost selectat. Tot
pe pagina filmului gasiti informatii complete despre conceptie, festivalurile
in care acesta a fost si este selectat pentru competitie si un trailer.
◘◘◘◘◘
Teclopolis – (Argentina 2009), regia Javier Mrad
A fost unul dintre
filmele pe care le asteptam, asta pentru ca am vazut la una dintre editiile
trecute Animest un alt film realizat de catre Javier Mrad, “2 metros” (il
puteti revedea aici). Mi-a placut atunci ideea de-a fabrica daca nu o lume intreaga, cel putin o
situatie utilizand obiecte carora stop
motion-ul le confera viata. Mi-a placut si situl producatorului Can Can Club, implicat in proiecte video, publicitare, de scurtmetraj de animatie
folosind exclusiv 2D si stop motion.
“Teclopolis” este mult
mai ambitios, propunandu-si sa descrie nasterea si prabusirea unei civilizatii
tot in stop motion; in prim plan,
dragostea dintre o camera super 8 si efigia din metal a unei sirene care se
lupta cu invadatorii tehnocrati. In opozitie cu acestia, inceputul filmului
este aproape bucolic: o iarba deasa alcatuita din comicsuri vechi, o plaja
linistita pe care spuma marii (o cuvertura crosetata suprapusa cu o folie de
polietilena albastra) aduce la mal din cand in cand pesti (chei de alama). Doua
pasari multicolore (doua chei franceze) completeaza peisajul.
Cand Teclopolis apare
din nimic, privelistea este maiestuoasa, stop
motion-ul face sa rasara din pamant & mare o padure de zgarie nori (mii
de tastaturi aruncate la gunoi au fost folosite in acest scop) printre care
circula sute de indivizi dubiosi de forma unui mouse (iarasi nenumarate
variante de mouse au fost recuperate si refolosite in film).
Puteti vedea un
trailer mai sus si pe situl filmului au fost selectate mai multe fotografii de making
of. Sunt convinsa ca
filmul este direct legat de notiuni precum recuperare / refolosire / consumerism
dar, dincolo de asta sta imaginatia celor care au construit filmul.
Dintr-un interviu-fulger
acordat la Annecy de catre Becho Lo Bianco (responsabilul cu animatia) si de Mariano Bergera (animator), proiectul s-a nascut prin ricoseu dintr-o creatie de arta care nu avea
legatura cu animatia, urmand ca, ulterior, ideea de a extrage un scurt metraj
animat sa ocupe 2 ani, timp impartit in mod egal intre realizare si conceptie.
◘◘◘◘◘
Ente, Tod und Tulpe /
Duck, Death and the Tulip –
(Germania 2010), regia Matthias Bruhn
Ei, de-acuma stiti
deja doua lucruri:
- Matthias Bruhn e tipul cu “Post!” de anul trecut, adica cel care a incasat premiul publicului.
- “Ente, Tod und Tulpe” a castigat anul acesta o mentiune speciala a juriului pentru scurt metraj.
Aici se gaseste situl
Trick Studio, adica studioul de animatie condus de catre Mathias Bruhn unde
puteti vedea imagini extrase din toate creatiile de pana acum.
Ce este pana la urma
“Ente, Tod und Tulpe?” Deja este vorba de o adaptare dupa o carte ilustrata de succes
scrisa de Wolf Erlbruch. Filmul a dorit
sa pastreze exact acelasi stil al desenului din carte si si-a propus o animatie
nespectaculoasa si echilibrata. Discutia filozofica dintre ratoi si moarte
este totusi putin cam prea orientata catre varste scolare pentru gusturile
mele.
◘◘◘◘◘
A Family Portrait – (Marea Britanie 2009), regia. Joseph Pierce
Cu Joseph Pierce am
facut cunostinta la un program “British Animation”acum un an, cand filmul sau
“Stand Up” (de revazut pe situl regizorului) a fost selectionat in program. A fost unul dintre cele mai crude
filme, un text incredibil de taios construit in jurul aceluiasi tip de animatie
ca si in “A Family Portrait”, rotoscopia adica. Desenul este operat pe hartie,
nu pe calculator, de unde senzatia ca personajele care trebuie sa stea cuminti
la poza sunt stapanite de o bataiala stranie, de parca poza de happy family le-ar da mancarimi. Iata
rand pe rand paranoica mama, infidelul tata, fetita rautacioasa si baiatul
imbufnat chinuindu-se sa para ca sunt impreuna. Textul este la fel de crud,
numai ca acum imaginea a devenit mult mai sugestiva in grotescul ei: nasul,
limba, ochii sunt piese extensibile si scapa ocazional de sub controlul
ratiunii.
Aici pagina dedicata filmului pe situl producatorului Fiftynine Productions, iar aici un interviu cu autorul a carui pagina de internet o puteti gasi aici.
Ultimul update: ”A
Family Portrait” a fost recompensat cu o mentiune speciala a juriului pentru
scurt metraj.
◘◘◘◘◘
Big Bang Big Boom – (Italia 2010), regia Blu
Cei care au urmarit
“Animest” de anul acesta stiu ca trofeul festivalului a fost atribuit filmului
prezentat in competitie de street artist-ul Blu. “BBBB” se vrea “o scurta
poveste nestiintifica despre evolutie si consecintele ei”, iar trailerul pe
care il puteti vedea aici este o mica demonstratie de ceea ce este de fapt acest film. Ideea nu are nimic
original, povestea despre evolutie a lui Blu se tine strans de evolutia
speciilor asa cum se invata ea in scoala. Doar la capitolul “hominizi” isi mai
permite artistul niste divagatii poetic vizuale pe tema apetitului razboinic si
(atot)distrugator al acestei rase.
Ceea ce este
interesant in “BBBB” este realizarea: sa faci wall painted animation (specialitatea lui Blu) si sa lucrezi
absolut singur este munca de Sisif care se cere recompensata. Animatia este
admirabila, detaliile sunt privilegiate, iar viata, asa cum este ea imaginata
de catre ochiul artistului, “curge” dintr-un ev intr-altul in imbinari de
forme, obiecte si culori. As acorda o nota maxima si montajului.
Notati-va undeva
numele lui Andrea Martignoni, responsabilul cu soundtrack-ul.
PS: ar fi bine sa
(re)vedeti si “Muto” semnat de acelasi artist, proiectat anul trecut la
Animest.
◘◘◘◘◘
Please, call back
later – (Belarus 2010), regia
Yulia Ruditskaya
Sursa: festival Tindirindis |
◘◘◘◘◘
Mortale – (Italia 2009), regia Paolo Bonfiglio
Autodidact si
multitalentat, Paolo Bonfiglio este genul curios. Interesat de scenografie,
de limbajul cinematografic, design, filmele de arta, muzica electro, Bonfiglio
isi incepe ambitiosul proiect (un triptic animat de scurtmetraj) cu “Mater” pe
care il puteti vedea aici,
daca nu l-ati vazut deja la Animest 2008 (eu mi-am
amintit reactia din sala la proiectia acestui film).
"Mortale" este al doilea
scurt metraj animat din acest proiect, numai ca desenul in penita este mai
sobru, iar monocromia mai pronuntata. Muzica (aceluiasi) Mick Harris este
perfect adaptata atmosferei inghetate in care se invarte anonima silueta,
probabil ultimul individ de pe pamant in viziunea lui Bonfiglio. Filmul este
produsul unui montaj ca de videoclip, ramai insa cu senzatia ca exista o
poveste in spatele primplanurilor cu cap de mort, gari pustii, urme de pasi in
zapada si randuri de copaci dezvoliti. Ultima secventa este tulburatoare.
◘◘◘◘◘
Chienne d’histoire / Barking island, (Franta 2010), regia Serge Avédikian
“Chienne d’histoire” (titlul
acesta ironico-metaforic mi-a dat dureri serioase de cap la traducere) dureaza
15 minute, fiind scris si regizat de catre Serge Avédikian, folosind picturile
lui Thomas Azuélos, animatia
lui Jimmy Audoin si muzica lui Michel Karsky. Studioul care l-a produs este
Sacrebleu Productions. Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj
de la Cannes l-a facut celebru (nu pe studio, care oricum este celebru, ci pe
filmul care altfel ar fi fost vazut la festival doar de cei cativa interesati
si entuziasti).
Povestea se
inspira din istoria adevarata si urmareste trista soarta a cainilor fara stapan
din Constantinopolele inceputului de secol XX cand guvernul decide nu
exterminarea lor dupa mijloace “curate” occidentale, ci eradicarea animalelor
prin exilarea lor pe o insula pustie din largul marii Marmara.
Cine are ochi de
vazut, bineinteles ca va vedea in spatele acestei istorii “cainesti” o fabula
politica despre ambitiile Turciei de a fi (si a nu fi) tara europeana, despre
raporturile culturale si sociale dintre orient si occident si despre profundele
diferente de mentalitate care nu inceteaza sa socheze ambele parti. Undeva in
filigran se tese si povestea armeneasca - in ultima secventa Enver si Talat
Pasa incearca sa scape de latraturile sinistre care se aud de pe insula
inchizand ferestrele pentru a putea cina linistiti, ei sunt cei care cativa ani
mai tarziu vor concepe exterminarea armenilor.
Am simtit
scenariul acesta mai degraba politic si in mintea mea l-am asociat mai usor cu
Hamelin si al sau cantaret din flaut decat cu L’île aux chiens de
Georges Goursat (aka Sem) si mai ales cu Catherine Pinguet (Chiens
d’Istanbul) asa cum se sugereaza aici.
Ceea ce mi-a
placut in ”Caineasca poveste” este lipsa dialogului, folosirea acuarelei in
tenta expresionista si implicit a notiunii de fondu pentru racordurile de montaj. Desi toata lumea lauda soundtrack-ul lui Michel Karsky (fasonat
in aceeasi cheie expresionista) mie mi-a ramas in minte mai degraba rumoarea de fundal pe care am gasit-o condimentata din belsug cu aluziile
sonore a ceea ce trebuie sa fi fost atunci Constantinopolele.
Aici un interviu decontractat cu Serge Avédikian, relatiile sale cu filmul
politic, cu animatia si filmul de scurt metraj.
◘◘◘◘◘
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu