duminică, 17 octombrie 2010

Anim'est 2010: Competitie scurt metraj - calupul 3

Rip, Drip, Tear – (Noua Zeelanda 2009), regia Janette Goodey

Iata un film pe care nu l-am inteles; am incercat sa-mi imaginez ca “Rip, Drip, Tear” este un joc animat cu hartie si cerneala. Ar fi trebuit sa ma gandesc si la aspectul muzical.

Rip, Drip, Tear
Pe pagina dedicata selectiei oficiale de la Annecy in care filmul a fost inclus anul acesta “Rip....” este prezentat ca fiind “o interpretare a piesei atonale pentru cvartet de coarde “Gnarled” compusa de mezzosoprana si compozitoarea Claire Scholes”.

◘◘◘◘◘

20 años / 20 Years – (Cuba 2009), regia Barbaro Joel Ortiz

Iata o surpriza placuta: un ditamai scurtmetrajul cubanez (aproape 15 minute) foarte classic in felul in care se prezinta, mostra placuta de animatie cu plastilina in stop motion pe tema iubirii care moare, erodata de timp si de plictisul existentei casnice. Multitudinea de detalii realiste (de la oala cu presiune la plosnita si la bigudiurile si unghiile ei) este covarsitoare. Personajul principal insa imi pare a fi aici lumina: lumina chioara de bec, lumina palpainda de teve cu lampi, lumina lampadarului de pe strada, lumina ca reflectie intr-un ochi de geam, lumina ca fundal pentru umbre miscatoare). As acorda o nota aparte montajului lui “20 anos” si muzicii care tine locul dialogului.


◘◘◘◘◘

Afloat at Dawn – (Canada 2009), regia Elise Simard

Sinopsisul acestui filmulet ciudat de nici 5 minute pomeneste ca sursa de inspiratie cateva randuri din versurile pentru copii semnate de catre R.L. Stevenson, pacat insa ca versurile respective nu au fost trimise pe suport scris impreuna cu filmul. Ceva s-a pierdut cu siguranta, pentru ca am senzatia ca experimentul cinematografic era menit sa imbine cuvintele murmurate de vocea din off cu aranjamentul muzical semnat de Marc-André Simard si cu animatia cu iz baroc (un fel de montaj video si film pe 16mm cu animatie 2D in cut-out) de o plasticitate aparte.

Aici un extras din “Afloat at Dawn”.

◘◘◘◘◘

Charlotte – (Noua Zeelanda 2009), regia Parry Jones

“Charlotte” are inscris pe generic "The M. Night Shyamalan Big Twist Movie" si este intr-adevar un film cu twist de final, o glumita amaruie despre gura lumii sloboda si, iarasi, singuratate.


◘◘◘◘◘


Ego Sum Petrus – (Franta 2010), regia Julien Dexant

Doua lucruri m-au frapat in acest film: tehnicile de animatie mixte si faptul ca personajul principal nu este deloc genul empatic: poet ratat si insingurat locuind in subsolul a ceea ce a fost candva “La boutique du poète”. Sfarsitul mi-a lasat senzatia de neterminat.
Aici fisa filmului de pe situl producatorului “Les trois ours“.


◘◘◘◘◘

Artificial Paradise, Inc. – (Belgia 2009), regia Jean-Paul Frenay

Iata un experimental care se lasa destul de usor de citit: amestecul dintre modelarile organice si constructele cu aspect industrial-mecanicist, apoi trecerera la culoare sunt destul de narative. Avem cred de-a face cu un dispozitiv gigantic de stocare a memoriilor individuale care este Artificial Paradise la care te poti conecta si poti cauta ceea ce a fost demult uitat .

Aspectul 3D este cumva previzibil, turnurile care se darama pentru a se reasambla in alte dispozitive cu aspect robotic sunt deja folosite in industria video-game si chiar in filmele cu efecte speciale.


◘◘◘◘◘

Fengshui – (Finlanda 2009), regia Pauliina Punkki

Sursa: festivalul de film de la Tampere
N-as putea spune mare lucru despre scurtmetrajul Pauliinei Punkki si despre inversunarea cu care eroina sa isi face curatenie in viata. Ambianta este minimalista, animatia in 2D pleaca de la un desen cu tenta ironica.

◘◘◘◘◘

Human beings – (Iran 2009), regia Mashaallah Mohammed

Sursa: situl regizorului
Animatia ultraminimalista a lui Mashaallah Mohammadi (un film foarte scurt in 2D fara dialoguri) mi-a lasat la final o multime de semne de intrebare. Am incercat sa gasesc explicatii privitoare la conceptul “Human beings” pe situl realizatorului, dar nu am gasit nimic. Filmul a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj de mai putin de 5 minute la AniFest 2010.

◘◘◘◘◘

Moj put / My Way – (Croatia 2010), regia Veljko Popović

Mai sa fie, regizorul Veljko Popović sa fie acelasi care prezenta la Animest in 2008 abstractul “She Who Measures”? Aflu apoi de pe situl producatorului “Moj put” este de fapt scris si desenat de ilustratorul Svjetlan Junaković, ca o adaptare a cartii omonime pe care el a publicat-o in 2007. Animatia este simpla (desen pe hartie) respectand spiritul cartii din care se inspira, toate frame-urile (personaje, fundaluri si texturi) fiind desenate sau pictate pe hartie. Interesante sunt evitarea inversunata a oricarui efect digital in film, precum si formatul in cinemascop. Ma intreb cum se regaseste Veljko Popović in “Moj put”.
Gasiti mai jos un extras impreuna cu comentariul regizorului.


◘◘◘◘◘

Round – (Marea Britanie 2008), regia Kirk Hendry

La capitolul originalitate,“Round” este unul dintre cele mai impresionante scurtmetraje din competitie; deja ideea de a folosi umbrele chinezesti ca principiu de baza pentru un film de animatie nu este de ici de colo, mai ales ca expertul in producerea umbrelor, El Mago Serpico, a debarcat  in Londra tocmai din Argentina. Or nu-i usor lucru sa creezi un intreg peisaj de jungla si cateva personaje cu o pereche de maini intr-un film care sa dureze 5 minute (din cautarile facute de Hendry, filmele care folosesc umbrele chinezesti nu dureaza mai mult de 30 de secunde).

Pe situl filmului puteti afla o multime de chestii interesante, pe mine m-au interesat influentele (de la Walt Disney la Dr. Seuss si Ben Burtt pentru sound design) si referinte la alte creatii ale acestui artist interesat in egala masura de live action si de animatie.


◘◘◘◘◘

The Guest (Danemarca 2010), regia Henrik Malmgren

Mi-a placut situl dedicat acestui film pe care puteti dealtfel viziona intregul scurtmetraj. Mi-a placut stilul in care motto-ul “Paradise is lost without others” dezvolta o poveste 3D in mare parte in alb-negru. Interesat de muzica si cinema, Henrik Malmgren, profesor de arta grafica si ocazional designer freelance este cel care si-a  realizat singur filmul si si l-a autofinantat, proiectul fiind finalizat gratie cooperarii cu Open Workshop si cu West Danish Film Fund.


◘◘◘◘◘

To Swallow a Toad – (Letonia 2010), regia Jurgis Krasons

Iata un film cu mesaj daca nu politic, cel putin social care priveste relatiile dintre doua comunitati, “patratii” si “rotunzii”. Acestia din urma sunt urmariti in detaliu,de la ciudatele mutilari la care se dedau la curioasa obisnuinta de a inghiti din cand in cand o broasca. Este ceea ce ii face atat de apatici incat sunt in stare sa se lase jefuiti si molestati de catre “patratii” care le invadeaza  viata. “Rotunzii“ se retrag in subteran unde se dedau sportului preferat, inghititul broastelor cu atata sarg incat incetul cu incetul ei isi pierd umanitatea, devin varietati monstruoase ale batracienilor pe care ii consuma si sfarsesc prin a se manca unii pe altii dupa ce “patratii” sunt ucisi. Sfarsitul filmului pe care il puteti vedea mai jos este un fel de varianta a sfarsitului civilizatiei, iar vina principala o poarta fuga de realitate, apatia si sarguinta de a evita adevaratele probleme ale existentei.

De notat ca filmul animat in 2D a fost selectat la festivalul de scurtmetraje de anul acesta de la Cannes.
Puteti viziona un extras aici:



◘◘◘◘◘

Trendfollower – (Austria 2009), regia Didi Bruckmayr

Incercati sa vedeti si voi “Trendfollower“ mai  jos, eu mi-am spart capul sa inteleg de ce acest titlu atat de specific pietelor financiare atunci cand animatia in 3D si pixelarea dau nastere la conglomerate ciudate aflate in continua schimbare. Revazand filmul, am inteles ca aceasta este viziunea de ansamblu a regizorului, foarte abstract personala a crizei economice.


◘◘◘◘◘

Two Steps Behind – (Polonia 2010), regia Paulina Majda

Sfarsitul acestei “impresii muzicale animate”, film ambitios in ceea ce priveste animatia folosita (amestec de 2D in cut-out si de 3D), m-a dezamagit: el suna cam asa “m-am intors? De ce m-oi fi intors, chiar asa? Pai ca sa am de unde pleca”. Secventele campestre cu oamenii redusi la simple umbre intunecate sunt perfect realizate, in schimb viata la oras se vrea baroca, corupatoare si vana (si aici intervine 3D-ul).
Aici studioul coproducator Se-ma-for pune la dispozitie o fisa completa si un trailer al filmului
Aici o scurta prezentare a regizoarei si a carierei sale.

◘◘◘◘◘

White Tape – (Israel/Danemarca 2010), regia Michal and Uri Kranot

Iata un filmulet foarte scurt bazat pe tehnica picturii pe pelicula combinata cu rotoscopia. ”White Tape” este produsul unui atelier de creatie initiat de organizatia pentru drepturilor omului B’Tselem care sa inregistreze pe pelicula momente din viata de zi cu zi a palestinienilor in tetitoriile ocupate. Aici, scutul moment surprins de “camera” se concentreaza pe ideea de separare, de ingradire, de restrictie.
Aici situl casei de productie a sotilor Michal si Uri Kranot, amandoi profesori de animatie la scoala  Bezalel (Israel) si invitati la Animation Workshop (Danemarca).

Aici un articol despre Uri Kranot unde se poate vedea si cel mai cunoscut film al sau “Le coeur d’Amos Klein”:


◘◘◘◘◘

Copia A / “A” Copy –(Argentina 2009), regia Gervasio Rodríguez Traverso, Pablo Alberto Diaz

Cei doi animatori argentinieni, Gervasio Rodríguez Traverso si Pablo Alberto Diaz lucreaza in special cu tehnici de animatie 3D dupa cum se poate afla de pe situl studioului Trexel pe care ei l-au fondat.
“Copia A” a fost selectat anul acesta in mai toate competitiile de film de animatie din lume, incluzand in calatoria sa Annecy, ceea ce inseamna un bun inceput.

Filmul deapana povestea proiectionistului Demodoco care descopera din intamplare ce se poate intampla daca face sa ruleze o copie “A” pe care o gaseste in uriasa lui colectie de role de film. Se pare ca scurtul moment de imponderabilitate este atat de adictiv si de intens incat Demodoco sfarseste prin a-si distruge cabina de proiectie pentru a-l obtine de repetate ori. Poanta nu este pe intelesul tuturor, filmul insa este bine facut.
Despre “Copia A”  puteti afla detalii interesante (inclusiv tehnice) pe blogul dedicat filmuletului

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu