Cine a fost recent la
sala Eforie stie de ce cred ca in acest moment te cam trec fiorii daca intri in
cinemateca. Locatia care adapostea altadata o carciuma-cafenea este acum
tacuta, pustie si prost luminata (ghirlanda de beculete care incadreaza etajul
e lugubra), semanand cu o hruba. Partea buna a lucrurilor: nu se mai simte
miros de sos de pizza pana in sala de cinema, nu-ti mai strica muzica cheful de
viata, nu te mai infurii pe chefliii de vizavi urandu-le sa le stea in gat
berea (proasta si scumpa) in timp ce tu chiar vrei sa intelegi ce se spune pe
ecran.
Sursa: sapteseri.ro |
Programul insa
deruleaza cam aceleasi filme, ca in fiecare an. Nu ma plang, filmele “vechi” se
cer vazute pe ecran mare. Filmele “vechi” sunt de cele mai multe ori mai
interesante decat programul de la malluri. Sa luam de exemplu azi, cand mi-am
programat sa vad “Le samourai” de Jean-Pierre Melville si, pentru destindere,
“Le clan des Siciliens“ de Henri Verneuil.
Sursa: lunarcircuitry.net |
Sub alura de poveste
politista cu accente de noir european (daca exista asa ceva) Melville
bressonizeaza de zor: vezi alurile rigide ale tuturor personajelor, fetele ca
de piatra pe care si le ofera unul altuia, tinutele excentrice, mutismul. La
care se adauga slaba apetenta pentru dialog si probabil ciudatenia extravaganta
a situatiei: un tueur à gages solitar si rece ca moartea, cu nume cu
rezonanta “internationala” si cu principii apretate care traieste si moare dupa
codul Bushido. Care cod Bushido? Vezi prima fraza (se pare inventata de catre
realizator) “agatata” peste cea mai frumoasa secventa a filmului poate, cea in
care un barbat singur fumeaza trantit pe pat
in timp ce fraza aia vorbeste despre singuratatea samuraiului ca fiind
similara probabil cu cea a tigrului din jungla. Intr-adevar, luxurianta
chestie, Bushido nu permite comparatii si metafore, filmul lui Melville insa,
da. Cadrul despre care vorbeam este suficient de lung si de cuprinzator pentru
a include camera cu ferestre inalte, mobila putina si lumina gri de afara, o proiectie
a vidului interior in care evolueaza eroul. Am avut senzatia acuta ca Jeff
Costello a impins peste anumite limite tipul acela de brutalitate linistita, taciturna si felina mostenita
cumva din cinema-ul american.
Interesant insa citatul de care vorbeste David Thomson aici, si care explica oarecum aerul decalat intre film si anul in care acesta a fost facut (1967 adica):
“Nu vreau sa-mi situez personajele in timp, nu vreau ca actiunea dintr-un film sa fie recunoscuta ca petrecandu-se in 1968. De aceea in “Le samourai” de exemplu, femeile nu poarta fuste mini, in timp ce barbatii poarta palarii - lucru pe care din pacate nimeni nu o mai face. Nu ma intereseaza realismul. Toate filmele mele se articuleaza in jurul fantasticului. Nu sunt un documentarist, un film este mai intai un vis si este absurd sa copiezi viata cu intentia de a o re-crea cu exactitate. Trecerea de la una la alta este mai mult sau mai putin un reflex in ceea ce ma priveste: plec de la realism si ajung in fantastic fara ca spectatorul sa-si dea seama”.
In ceea ce priveste “codul” lui Costello, nu exista in film
nicio referinta explicita la tehnicile militare extrem orientale, cum a facut
Jarmush mai tarziu in “Ghost Dog: The Way of the Samurai”. Costello este mai
degraba un ronin aflat in permanenta cautare a unui stapan (in cea mai mare
parte a secventelor filmului, camera ii urmareste silueta aflata intr-o
continua miscare), un fel de electron “nebun”, scapat din frau care in
disperare de cauza se agata de corectitudinea in bifarea contractelor
incredintate.
Sursa: DVDBeaver |
Alta secventa memorabila: ”intalnirea” de la stop si scurta
privire pe care Jef o schimba cu necunoscuta din masina alaturata - pret de
cateva secunde figura barbatului dispare progresiv pe masura ce geamul lateral
al masinii este inundat de ploaie, in mod curios, necunoscuta este mult mai vizibila. Amatorii de metafore
ar vedea aici o scurta privire de avanpremiera a unei morti deja anuntate.
Va urma ceva despre “Le clan des Siciliens”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu