Nu, nu am uitat sa anunt festivalul EXPIFF (Festivalul filmului Experimental) aflat la prima editie bucuresteana, numai ca prinsa literalmente cu usa intre Dakino, Expiff, minifestivalul irlandez, cineclubul de miercuri, cinemateca in weekend si documentarul de luni, am cam lasat balta blogul. Si cu asta lista filmelor vazute dar necomentate s-a lungit si mai mult.
EXPIFF merita insa o postare aparte, in primul rand pentru ca dezvolt sentimente aproape materne fata de festivaluri aflate la inceput de drum; imi place sa simt balbele organizarii, sa vad trailere care miros de la o posta a improvizatie ori voluntari nestruniti corespunzator si alergand incolo si incoace fara nici un sens. Imi plac inceputurile de drum cand inca se mai vad insailarile, improvizarile in regim de urgenta. In al doilea rand e interesanta decizia organizatorilor de a organiza proiectii “pentru un public inteligent” dupa spusele lor si in acelasi timp de a lasa toate proiectiile libere. Rezultatul? Un haos aproape voios in foaierul de la cinema Scala, unde se intra/iesea in si din sala ca la turci. Proiectiile de weekend au devenit dificil de urmarit din cauza marelui numar de curiosi interesati nu atat de cinema cat de posibilitatea de a se incalzi pe de-a moaca si de-a viermui pe intuneric.
Cu Expiff am dat prima
oara nas in nas miercuri seara cand am trecut prin dreptul Scalei si mai sa fiu
calcata in picioare de multimea care forta intrarea (pe invitatii si in ultima
instanta libera) la documentarul din 2008 al lui Peter Greenaway “Rembrandt’s J’accuse” Nu este
de mine, mi-am zis si-am pornit mai departe catre cineclubul de la Union care
pregatise pentru vizionare o ciudatenie, un Nicholas Ray din 1960, “The Savage Innocents” intr-o
oribila varianta in care Anthony Quinn si Peter O’Toole sunt dublati in
italiana. Gasiti aici cateva
ceva despre istoria acestui film. La iesirea in sala m-am simtit extravaganta,
in oras erau pe rol trei festivaluri de cinema, eu imi permisesem o fabula uitata
despre relativitatea etnografica a unor notiuni precum justitia si morala
intr-o varianta chinuita (o copie uzata pe pelicula cu multiple taieturi care
face filmul sa para aproape enigmatic).
Mi-am scos parleala in
zilele care au urmat, cand mi-am dat seama ca cele 8 calupuri de scurtmetraje
din competitia Expiff rulau o singura data, la fel si lungmetrajele plasate
seara tarziu, asa ca m-am grabit sa vad si eu ce se putea. Selectia a inclus in
mare parte filme nu atat experimentale cat de festival, in ultima instanta
accesibile oricui. Am apreciat apoi grija organizatorilor de a vorbi mult (in
program am vazut multe seminarii, workshop-uri, masterclass-uri si discutii gen
Q&A) despre filmul de arta, de autor, de festival. Filmele Expiff nu merg
deloc cu urarea aceea aruncata in treacat de cunoscuti cand afla ca mergi la
cinema, “distractie placuta” pentru ca ele nu propun nimic distractiv ori usor
digerabil.
Probabil datorita aceluiasi
sentiment matern fata de filmele altfel, ma gandesc sa vorbesc aici despre
scurtmetraje, ele sunt la urma urmei cenusaresele proiectiilor din salile de
cinema.
◘◘◘◘◘
“Kempinski” (2007) face parte dintr-o instalatie semnata de foarte tanarul artist Neil Beloufa. Pe situl Artslant Andrew
Berardini dialogheaza cu autorul intre altele despre “Kempinski”. Se vorbeste
despre curioasa subspecie a documentarului
etnologic cu tenta SF, in care partea SF este datorata faptului ca personajele
vorbesc despre viitor folosind verbele la indicativ prezent si translatand dezvoltarea
tehnologica (obligatorie de la “Star Wars” incoace) in ceva mult mai onest.
Viitorul are legatura aici cu un fel de viziune magic-animista sustinuta si
vizual si narativ de cativa povestitori anonimi. Mi-au venit in minte
expozitiile de desene din scolile generale pe tema “future of the world”. Or “basnuitorii” malieni vorbesc mai mult de
telepatie, mentalism, fuziune cu lumea animala, calatorii in care tehnologia
este in mod curios aproape ignorata. Cu exceptia masinilor care vorbesc.
Sursa: ArtSlant |
Cronicarul
vede asemanari intre “Kempinski” si filmuletele lui Apichatpong “Joe”
Weerasethakul si cred ca are dreptate.
Nu stiu daca filmul
este voit livrat in stare ”bruta” sau calitatea DVD-ului de proiectie nu era
destul de buna, cert este ca aspectul acesta improvizat este surprinzator de
placut. Ma intreb chiar ce poate da un astfel de film in cadrul unei expozitii,
unde proiectia se face putin mai altfel si cu siguranta si perceptia sa este
diferita.
◘◘◘◘◘
“27,000 Days”
( 2007) este genul acela de film in care autorul, Naveen Singh face aproape totul precum omul orchestra. Nu mi-a
parut deloc un film experimental, subtitlul a
family apocalypse poate fi folosit pe post de pitch. Montajul (semnat de Jeremy Phillips) este personajul
principal in acest film care mixeaza instantanee fotografice intr-o structura
ritmica, deloc lineara, dar foarte lizibila care creste dupa regulile clasice.
Aici un interviu cu
regizorul vorbind despre doua din scurtmetrajele sale, “27,000 Days“ si “Orphans”.
◘◘◘◘◘
Mult mai ciudat a fost
“La Bohème”, scurtmetrajul din 2009
de numai 5 minute semnat de Werner
Herzog , aka “O Suave Fanciulla” dupa numele duetului puccinian care
serveste de soundtrack acestei ciudate
defilari de imagini. Filmul a fost prezentat acum un an la Venetia si face
parte dintr-un proiect in care trei cineasti trebuie sa imbrace in imagini o
secventa muzicala extrasa dintr-o opera. In patru minute, Herzog alege sa
propuna camerei de filmat patru cupluri (filmul a fost filmat in Etiopia) care
se prezinta obiectivului si unui fel de juriu alcatuit din niste indivizi cu
arme automate. Protagonistii fiecarui cuplu privesc nemiscat obiectivul dupa
care se despart luand-o fiecare in directie opusa.
Cronicarul
il considera clip experimental, portret frontal al unei populatii africane cu
aluzii la contextul politic contemporan al locului (suntem aproape de granita
cu Sudanul) si care pune in practica ceea ce aria din “Boema “ povesteste, o
despartire adica. O despartire in patru parti care se consuma identic,
repetitia conferind gesturilor calitatea de primordialitate.
Ceea ce m-a atras pe
mine este tocmai lipsa de emotie si de empatie a portretelor prezentate, se
pozeaza cu rigiditate ca la fotograf, abia permitandu-si sa clipeasca din cand
in cand. Portrete vii ale unei lumi parca de altadata, despre care Herzog insusi
spune “it seems to be so reduced to archetypes of emotions, as if, in
mathematics, you have axioms at the very base of it all. This is not the kind
of Africa you’d normally expect. It’s archetypal.”
◘◘◘◘◘
“Ønskebørn /Out of Love” (2009) in regia danezei Brigitte Staermose ambitioneaza tot un
subgen al documentarului, hai sa-i spunem fictio-documentar sau si mai frumos
privirea pe care o poate arunca un regizor de film de fictiune asupra
realitatii. Este ceea ce afirma realizatatoarea intr-un
interviu pe tema filmului sau. Acesta a facut figura foarte buna anul
acesta la Rotterdam, unde nu atat subiectul (copiii strazii din Pristina) cat mai
degraba modul de abordare (fictio-documentarul) a fost apreciat. N-am sa uit monologul
vanzatorului de tigari, baiat informetat care sfarseste prin a spune “mi-e atat
de foame incat ti-as manca banii”.
Sursa: InfoArkiv Albania |
◘◘◘◘◘
Ce as putea spune
despre “Poste Restante”,
documentarul de 14 minute din 2008 semnat de Marcel Łoziński?
Ca in 2009 a fost recompensat cu “European Film Award for Best Short Film” pentru
amestecul de feeling documentar cu un
filon meditativ cu care regizorul urmareste soarta scrisorilor cu adresant
necunoscut. Ca departe de a fi experimental, filmul are o melancolie desueta in
el. Ca subiectul pe care il trateaza rezoneaza cu sensibilitati dintre cele mai
diverse. Un soi de ciclu (sau de cerc vicios daca preferati) se instaleaza din momentul in care hartia folosita este
reciclata si pana in momentul in care posta se debaraseaza de corespondenta
imposibil de livrat trimitand hartia la topit.
◘◘◘◘◘
“Manifesto for a Free Fall” de André
Schreuders (2009) are alura unui videoclip foarte ingrijit care ironizeaza
gratuitatea consumului cronic de senzatii la care se dedau practicantii
sporturilor indraznete. Doua sunt tarele moderne care conditioneaza existenta
insasi a saltului cu coarda, plictisul si teama de moarte. Joc gratuit datator
de infiorari hormonale practicat in relativ deplina siguranta, bungee jumping-ul este o amarata de jumatate
de masura in comparatie cu caderea pura in gol fara coarda – cam aceasta pare a
fi dihotomia pe care se bazeaza disertatia de 12 minute a lui Schreuders. In
plan vizual, monologul din off este sustinut de un montaj interesant de
secvente documentare cu compozitii mult mai elaborate.
Mi-au placut gagurile
inserate sistematic pe care le-am citit ca fiind nefericite exemplificari a
ceea ce se intampla daca luam de buna si aplicam apoi in propria viata ludicul
spectacular propus de societatea plictisita. Omul care plonjeaza de buna voie
in rau cu bicicleta este grauntele dramatic necesar in tot acest joc eseistic
despre plictis.
◘◘◘◘◘
Intram intr-o cu totul
alta categorie cu “Plot Point” (2007),
filmul belgianului Nicolas Provost, regizor de film
si artist vizual, uneori ilustrator si graphic
designer sau director artistic. Filmul foloseste tehnica cea mai simpla cu
putinta pentru a inventa acest plot,
plecand de la secvente”inocente” (a se citit “felii de viata furate”) filmate
in prealabil in acelasi colt al New York-ului, ulterior deconstruite si
reasamblate altfel gratie montajului si sound design-ului. Acestea din urma
induc spectatorului “n” sugestii de la care se pot construi tot atatea
translatari narative.
Mi-a placut usurinta
cu care filmul se deschide interpretarii si cu care se incheaga tensiunea pe care simti acuta nevoie sa o povestesti
cumva (politai sosind in carduri cu girofaruri si sirene = pericol; trei perechi
de ochi privind in acelasi punct din afara campului privilegiat de camera = acolo
se intampla probabil ceva, recurenta aceleiasi imagini = atentie, element
important samd). Mi-a mai placut si baletul masinilor NYPD din final, ecou al
gratuitatii geometrice a la Bugsy Berkeley, varianta eleganta de “that’s all folks” care-ti lasa intacte
curiozitatile din inceput.
Citez aici o
scurta cronica a filmului, chiar daca se vorbeste abuziv despre emotia degajata
de film.
◘◘◘◘◘
“Metalosis Maligna” (2008) de Floris Kaayk este o glumita isteata care
imprumuta forma documentarului de tip Discovery pentru a aborda o tematica
aproape SF: curioasa vampirizare a tesuturilor vii de catre structura materiei
implanturilor de care ar suferi unii pacienti intr-un viitor care poate avea
loc oricand. Titlul scurtmetrajului merita toti banii, imitarea demonstratiei
medicale televizate asijderea. Despre efectele speciale nu mai vorbesc. Bifurcatia
dintre aparenta si intentie apare pe la mijlocul peliculei cand ne sunt
prezentate primele variante monstruoase ale osmozei carne/metal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu