duminică, 14 noiembrie 2010

Scurta escala in lumea exotica a kitsch-ului


Nici pana in ziua de azi nu prea stiu cum sa-mi definesc mie insami apetitul pentru filmele de categoria Z, chestiile alea care au nevoie de vreo 20 de ani de gestatie prin arhivele cinematecilor si cinema-urilor de arta pentru a reveni in forta pe ecrane cu eticheta “atentie produse cult” (vezi “Machete” care ruleaza la noi inca prin cinematografe, ori “Grindhouse-ul” tarantinesc). Ia sa ne gandim la ”Plan 9 From Outer Space”, la westernul spaghetti sau a thrillerul giallo, la seriile de Mothra ori Gujira in variante mecanizate, la Russ Meyer& comp. De la inceputul cinematografului si pana acum, seria Z evolueaza in paralel cu filmul de arta, blockbusterul sau pelicula experimentala, ca un soi de doppelganger in care se reflecta, in variante (uneori voit) strambate mode, gusturi, apetituri, pofte, variante comerciale, optiuni estetice si limitari tehnice ale unei epoci.


Faceti ca mine deci, luati-o pe aici ca sa va faceti o idee despre varietatea de care da dovada filmul “de duzina”. Este cred situl cel mai convingator si mai interesant al celui mai de nisa cinema, cel de rangul Z. Z adica usa din dos a cinematografului, pivnita plina cu parascovenii fantasmagorice, naivitati cu duiumul, batai de tot felul si cu carul, cascadorii cusute cu ata alba, replici uneori fortate si neintentionat comice. Nanarland se dedica in totalitate si cu tandrete si umor acestui fel de a face cinema. Nu este de mirare ca un blog “serios” de cinema  cum este cel de la “Le Monde” se apuca sa semnaleze  cu entuziasm cronica pe care Fabien Gordon (initiatorul Nanarlandului) o dedica de exemplu celui mai improbabil razboi al stelelor.

Interesata am fost de “panoul de onoare” care contine cei mai cunoscuti dintre actorii specializati in anumite tipologii si roluri din filmele Z, de unii nici macar nu am auzit pana in prezent. Insa de Dolf Lundgren, Chuck Norris, Schwarzy, Joe Lara, Steven Seagal, Van Damme si Stallone cine nu a auzit? Mi-am amintit instantaneu de perioada aceea atat de scurta in care au inflorit salile de cinema improvizate care mergeau pe baza de casete video traduse prost si pe furis si multiplicate hoteste.
Mi-a placut si analiza kitschului asa cum apare ea  la raionul de analiza de film, care ar putea servi ca lectie de toleranta si oricarui critic ca sa nu zic comentator de cinema.
Bonus celor care au parcurs cu succes intregul articol o cronica foarte serioasa si documentata dedicata actorului Cüneyt Arkin, un soi de Alain Delon turc. Il puteti compara cu adevaratul Alain Delon.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu