Resimt o jena
explicabila atunci cand incerc sa ma apuc acum sa scriu despre “Ma Nuit chez Maud”, unul dintre filmele selectate de revista “Film Menu” pentru weekendul
acesta luminos de noiembrie. Cea de-a de-a treia din cele sase povesti morale
semnate de Eric Rohmer degaja o putere de atractie
aparte, aproape senzuala desi filmul este facut in mare parte din cuvinte, referinte
la filozofie, jansenism, iezuitism, credinta vs scepticism filozofic ori marxism,
Pascal, teoria probabilitatilor matematice. In mare parte, povestile morale
reiau aproape acelasi vechi context narativ al tentatiei (erotice, morale, intelectuale)
la care este supus naivul erou rohmerian de catre atotputernica ironie a
destinului sau hazardului, depinde de cat de determinist esti. Si in cazul lui
“Ma nuit chez Maud” mai nimic nu se intampla in cursul noptii pe care Jean
Louis o petrece impreuna cu Maud, povestea trece in revista o intalnire ratata,
o serie de confesiuni despre care nu stim cat de sincere sunt, un duel aproape
comic intre o femeie care se simte singura si un barbat care nu vrea sa-i
cedeze din principiu, desi tare ar vrea. A actiona sau a nu actiona, asta este
problema lui Jean-Louis. Sau mai degraba a actiona cu jumatate de masura in
calitate de donjuan si de crestin.
Sursa: fouducinema |
La inceput are
loc intalnirea eroului cu tanara blonda necunoscuta cu ocazia mesei de
duminica. Barbatul fixeaza femeia si o localizeaza in multimea din biserica,
apoi o urmareste cu masina in pe strazile orasului pentru a o pierde pe drum. Nu
avem constiinta faptului ca aceasta este o intalnire extraordinara decat doua
secvente mai incolo in momentul in care vocea eroului anunta din off: “In ziua
aceea de luni, 21 decembrie, mi-a fost dintr-o data foarte clar ca Françoise
urma sa fie sotia mea.” Imediat dupa aceea are loc intalnirea la fel de extraordinara (a se citi
“improbabila”) a lui Jean-Louis cu fostul lui coleg Vidal. Care Vidal ii va face cunostinta cu seducatoarea
Maud. Iata un sir de experiente prin care Jean-Louis trece cu seninatatea cu
care va declara mai tarziu “cer doar gratiei (divine-n.n.) sa ma lase sa
intrevad posibilitatea de a fi”.
Pelicula
alb-negru merge foarte bine cu raceala peisajului, cu meteorologia si in
special cu discretia sentimentala a personajelor. Eroii rohmerieni sunt prin
excelenta cerebrali, iar dragostea trebuie sa fie produsul vointei, al alegerii
morale, chiar daca acestea duc la un rezultat mediocru. Seductia tine de
atractia contrariilor (Maud atee, liberala si se pare francmasoana, Jean-Louis crestin
in modul “traitor in lume”) si a perspectivelor filozofico morale diferite (vezi
discutia intre Françoise si Jean-Louis despre sacrificiul despartirii).
Degringolada
sentimentelor este filtrata prin cuvinte
(Jean-Louis i se plange lui Maud de nevoia neincetata de a vorbi pe care o
resimte de parca ar avea nevoie sa-si deschida preaplinul inimii; “insoara-te”
ii replica imediat femeia). Eroii rohmerieni adora lectura, de unde desele
incursiuni in librarii, inspectarea grabita a rafturilor de carti ale gazdei,
frunzarirea vreunui tom pe care camera nu se jeneaza sa ni-l plaseze in prim
plan. Eroii rohmerieni adora morala si decorticarea cotidianului din
perspectiva acesteia si lungile discutii in champ/contrechamp pe tema pietatii
janseniste si a pariului pascalian. Eleganta discutiilor si inlantuirea
argumentelor mi-au adus aminte de acele “juxtes” care tin in egala masura de
amorul curtenesc (vezi “Perceval le Gallois”) si de dialogul filosofic in
versiune iluminista (vezi cele patru ”contes” legate de anotimpuri mai ales).
Interesant este
insa virajul pe care il face filmul in final: intalnirea dintre Maud pe e o
parte si Jean-Louis si Françoise pe de alta parte undeva pe tarmul marii. Maud
este acolo pentru a provoca revelatia lui Jean-Louis care ajunge sa ii spuna
celei care intr-adevar i-a devenit sotie: “Stii cand te-am intalnit eu de la ea
ieseam”. Vocea din off continua:
Tocmai voiam sa spun ca nu se intamplase nimic intre noi cand, dintr-o data, am inteles ca tulburarea lui Françoise nu venea din ceea ce afla ea despre mine in acel moment ci din ceea ce ghicea ca aflam eu despre ea in acel moment si doar in acel moment, asa ca am spus exact opusul: ”da, a fost ultima mea aventura”.
Vocea din off din
inceput si final emfatizeaza inocenta eroului care abia la sfarsit intelege
pierderea pe care a suferit-o demult, in noaptea petrecuta cu Maud. In acest context,
cat de cruda si ironic-consensuala este replica Françoise-ei “E caraghios. Oricum
toate astea s-au petrecut demult si am stabilit sa nu mai vorbim despre ele” la
care Jean-Louis consimte cu usurare “Adevarat , toate astea nu conteaza”.
In final,
metafizica providentei (sunt norocos numai in cand este vorba de o fapta
laudabila, spune la un moment dat Jean-Louis, ma indoiesc ca as mai avea
acelasi noroc daca as comite o crima) incearca sa infrumuseteze banalitatea
cotidianului dupa acelasi mecanism prin care in cursul mesei preotul anunta
transsubstantierea painii si vinului iar filozoful insusi (cel crestin si cel
marxist) propune pariul (adica alegerea) ca modalitate de salvare personala.
Aici
un interesant articol despre cinema-ul lui Rohmer, iar aici un comentariu
mult mai consistent dedicat acestui film.
Aici
se vorbeste intre altele si de aspectul documentar de “felie de viata” pe care
il are filmul (felie care mie mi-a cam scapat printre degete).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu