sâmbătă, 2 aprilie 2011

OneWorld Romania ziua 2: "Ganavim Ba Hok" / "Thieves by law"


Filmul lui Alexandr Gentelev, “Thieves by Law” a fost unul dintre cele mai aplaudate filme din festival. Modern, dotat cu un montaj nervos, mizand pe cumulul informativ, filmul este un antrenant produs din categoria dezvaluiri senzationale. Adica bine facut, bine gandit si in ultima instanta inofensiv… Ambitia acestui proiect este de a fi o descriere exhaustiva a unui fenomen social cu adanci implicatii economice si politice. Tonul interviurilor este destins, amical, uneori putin melancolic cand vine vorba despre ehei, vremurile de altadata. 



Ideea autorului este de a livra publicului o scurta istorie din interior a mafiei ruse din anii care preced perestroika si pana in prezent intr-un ambalaj atractiv, similar filmelor de actiune cu buget semnificativ. ”Marturiile” protagonistilor sunt ordonate pe acest fir cronologic si trec in revista golaniile de cartier, puscaria ca mediu excelent de dezvoltare a retelelor mafiote, grupurile bine organizate capabile sa vanda orice, sa insele pe oricine si sa ucida oricand organizate in structuri “in oglinda” ale societatii. Se diserteaza indelung pe tema ultimului pas pe scara evolutiei banditismului, izbutita asimilare a mafiei ruse in clasa onorabililor oameni de afaceri, bancheri si politicieni care dirijeaza intreaga tara. Mafia inghite tot, inclusiv competitiile sportive, creatia artistica si institutia bisericeasca. Te ia cu frig cand filmul iti radiografiaza scurt o tara in care democratia seamana cu umbrelele din plastic ieftin si semitransparent prin care ceea ce vezi este  varianta deformata a ceea ce este.



Ghizi in aceasta lume tulbure sunt trei personaje cu staif, familii si ambitii artistice, care au reusit sa supravietuiasca si sa prospere: Leonid “Macintosh” Bilunov (genul de leu singuratic si narcisist, crud si perfect amoral sub aparente curtenitoare si cultivate), Alimzhan Tokhtakhunov, alias “taiwanezul” (un uzbek cu mult tupeu si multe cunostinte in lumea sportului si a traficului de orice fel) si nu in ultimul rand Vitali Dyemochka, “Bondar” pentru prieteni (alura de ucigas platit care vorbeste din varful buzelor si adora neconditionat violenta, armele de foc si filmele de actiune).
Ideea de a agrementa crima organizata cu o aura eroica nu este noua. Nici ideea de a transforma “interlopul” in ceva mai mult decat o bruta care da cu pumnul; personajele lui Gentelev au un umor nebun cand se justifica, fac haz de necaz sau misto de ele insele ori ironizeaza structurile statului. Cu toatea acestea, gustul de edulcorant ramane.

Interesanta mi-a parut scurta istorie a vietii interlope rusesti: razboiul intre ganguri de la sfarsitul anilor 90, inflorirea brutala a banditismului de cartier din anii 80 odata cu legitimarea micii economii subterane prin perestroika, anii 2000 si tendinta de legitimare prin implicarea active in afaceri “curate” si in politica, rolul pivotului Israel in toata afacerea asta, spaima Occidentului in fata invaziei mafiei rusesti, metodele brutale de actiune vs afacerile “curate”, neputinta asumata a Interpolului rus. In paralel spectatorului ii este servit un mic manual explicativ intr-ale vietii mafiote, adeseori prea scurta si rareori atat de distractiva pe cat pare ea sa fie aici.

Interesanta mi s-a parut si intrebarea care incheie fiecare dintre cele trei interviuri,“ de ce participi la acest film?” Iesi din sala intrebandu-te, chiar, ce i-o fi motivat pe baietii astia trei imbatraniti in rele sa se dedulceasca cu rolul de vedeta de cinema?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu