duminică, 17 aprilie 2011

De-ale filmului de animatie: subspecia documentarului animat sub lupa


Chiar daca evenimentul pe care vreau sa-l semnalez, “Le documentaire animé: vrai ou faux?”, a avut  loc acum aproximativ acum o luna la Forum des images din Paris, ideea si programul ocazionat de ea merita studiate indeaproape. Genul mai degraba difuz al documentarului de animatie a fost cu aceasta ocazie definit, cantarit, impartit in subspecii ilustrate generos cu programe de scurtmetraje. De la subspecia “portret, jurnal”cu variatii care merg pana la autofictiune, perspectiva a migrat spre reprezentari de tip marturie sau descriere a unui eveniment istoric, punctul culminant fiind deja discutatul “Waltz with Bashir” de Ari Folman.

Sursa: Forum des Images


La intrebarea “este documentarul animat un fals documentar?” s-au luat in discutie “Animated Conversations” de Peter Lord si David Sproxton, doua filme de animatie produse in 1978 de  catre BBC construite in jurul conversatiilor inregistrate la studiourile Aardman pe tema documentarului cu caracter social.


Interesante sunt variantele narative adoptate de entuziastii acestui gen:  intervierviul radiofonic (Caché de Hanna Heilborn, Mats Johansson, David Aronowitsch), comentariul stiintific (An eyeful of sound de Samantha Moore), reproducerea cvasijurnalistica a unui fapt extras din realitate (L'ami y’a bon de Rachid Bouchareb).


Daca filtrul sentimentului personal aplicate deja amintirilor “reale” este deja abordarea cea mai folosita pana in prezent (Jamais comme la première fois de Jonas Odell), exista documentare animate care indraznesc folosirea unui “eu” alternativ sau oscilant (Journal de Sébastien Laudenbach). Animatia se dovedeste de multe ori o optiune mult mai creativa (Un peu de place pour demain de Raaya Karas, “imbraca” vizual lectura unei scrisori datand din 1942), care poate prelungi sau completa evenimentul ca atare (Dites adieu à tous vos péchés de Cathal Gaffney pleaca de la casete inregistrate in anii 60 de niste copii anonimi si adresate invatatoarei lor, inregistrari gasite la gunoi). Animatia poate filtra violenta faptului brut (Newsround on knives, de Layla Atkinson, marturii ale unor copii, autori sau victime ale unor agresiuni cu arme albe).  Tot aici intra si categoria “reglare de conturi cu o copilarie si adolescenta dificile” exemplificata prin The Moon and the Son de John Canemaker.

Interesanta mi s-a parut si analiza unui exemplu periferic, neterminat inca, in care conceptia tehnica si stilul documentar sunt definitorii, dar care nu s-ar putea lipsi de animatie; este vorba de “Approved for adoption” autobiografie-adaptare a unei benzi desenate care amesteca animatia cu secventa filmata, semnata de Laurent Boileau si Jung. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu