Vineri seara
"Waltz with Bashir"/ "Vals cu Bashir" de Ari Folman a deschis
editia a treia a festivalului Anim'est care de la an la an este tot mai plin. Organizatorii
au ales aceasta pelicula foarte speciala pentru marea nedreptate cu care ea s-a
confruntat la Cannes in acest an unde publicul a iubit "Vals
cu Bashir" iar
juriul l-a ignorat, probabil din ratiuni politice.
Voi incerca sa ma concentrez nu atit pe mesajul politic
(implicarea armatei israeliene in masacrele de la Sabra si Shatila din 1982) si
moral (distanta dintre responsabilitatea individuala a soldatilor care au
asistat in primele rinduri la uciderea a peste 800 de civili si complicitatea
politica a guvernului Menahem Begin in care Ariel
Sharon era pe vremea aceea ministrul apararii este ingrozitor de mica) al
filmului care vorbeste de un episod din istoria contemporana "de
demult". De altfel Europa nu-si mai aminteste mare lucru despre anii de
razboi generalizat din Liban; am intilnit pe Internet comentarii timpite de
genul "ca sa intelegi filmul lui Folman trebuie sa ai doctoratul in
istoria Libanului."
Am sa plec de la faptul ca
"Vals cu Bashir" este in egala masura un film-experiment despre
amintire si memorie, o combinatie de documentar si fictiune de razboi conceputa
intr-un amestec de tehnici de animatie (flash, 3D si 2D), o relatare-amintire
din perspectiva autobiografica a unui razboi devenit repede foarte nepopular in
Israel, o lenta revarsare de vise si cosmaruri si o calatorie psihanalitica cu
aer de ancheta si rechizitoriu totodata. Am sa ma opresc asupra felului
in care prezentul reconstruieste razboiul din marturisiri, confesiuni, confuzii
si amnezii. Si asupra felului in care memoria, in opinia tuturor personajelor
lui Folman, incepind cu el insusi (Ari), este mai mult o fictiune. Si ca
demersul initial (cinematograful ca demers terapeutic) este in final o iluzie
care nu duce prea departe in ceea ce priveste morala povestii.
Razboi
cu parfum de paciuli
Teama mea cea mai mare, atunci
cind vad un film cu mesaj, este sa nu cad peste un punct de vedere prea
pedagogic, care sa arate cu degetul dezastrul pe care oamenii il pot crea prin
lipsa de curaj, indoctrinare politica sau religioasa. Personajele lui Folman sint niste supravietuitori,
participanti si in acelasi timp victime ale razboiului. Ari, Carmi, Boaz,
Frenkel, Roni au toti intre 18 si 20 de ani cind incep ostilitatile si fiecare
invata sa supravietuiasca dupa o prima experienta traumatizanta. Pentru
Frenkel, paciuli nu este doar parfumul gretos cu care-si stropeste din belsug
hainele, ci un mod de a se lasa usor detectat de catre camarazi in raidurile de
noapte. Carmi, care-si face botezul focului pe un "Love Boat"
improvizat, intra intr-o stare de catatonie halucinatorie atunci cind ii e
frica. Ari functioneaza ca un robot cu ochii goi cind face du-te vino cu
tancheta pentru a recupera cadavre si raniti. Roni, anti-eroul, se lasa ghidat
de instinct si paraseste frontul incercind sa inoate inapoi acasa. Dror,
militar din tata-n fiu, executa orbeste ordinele fara sa-si puna intrebari.
Moartea pindeste de oriunde: convoaiele tancurilor in
"excursie" printre bananieri pe ritmuri de rock "Good Morning
Lebanon", secventa din livada si jocul mortal de-a v-ati ascunselea cu
pustiul care stie sa foloseasca o racheta anti tanc, repaosul soldatilor la
plaja pe fond de "I bombed Sidon/Beirut today..." sau gherila urbana
care se sfirseste cu faimosul vals al lui Frenkel.
Moartea pindeste pe
oricine: abatorul seamana cu un castel gotic inconjurat de sobolani amatori de
cadavre, hipodromul adaposteste pur singe arabi murind, strazile pot ascunde in
ambuscada soldati tineri si isterizati de frica, fundaturile pot cuprinde
mormane de cadavre de adolescenti, darimaturile pot lasa sa se vada doar cirlionti
si miini de copil.
"Vals
cu Bashir" nu este cu siguranta un reportaj de razboi la modul foarte
clasic. Ari, plecat in cautarea memoriei pierdute, culege de ici de colo
marturii care ar trebui sa-l aiba pe el personaj principal (Am fost eu un
livada ? intreaba uimit Ari cind primeste un raspuns pozitiv, Ma recunosti in
fotografia asta ? Eu nu - constata el discutind cu Roni). Intr-un reportaj de
razboi venit din interior, obiectivitatea nu exista pentru ca ea poate ucide
(vezi comentariul psihanalistei care explica teoria mecanismelor de
aparare in fata unor traume extreme). Si tocmai pentru ca nu este
obiectiv, razboiul lui Ari si al fostilor sai camarazi include o mitologie a
sa, pe care realizatorul are buna idee de a o prezenta in imagini, fara nici un
comentariu suplimentar.
Masina
rosie de exemplu, pe care o vedem in mai multe secvente, ba urmarita si
bombardata de un elicopter, ba luata in vizor de un lunetist, ba asteptata la
un baraj militar pentru ca ea contine totdeauna "un terorist". Sau
ciudata femeie in alb care se prezinta exact in momentul in care echipa lui Ari
este anuntata ca presedintele Bashir a fost asasinat. Femeia aceea in alb
mergind in urma unei ambulante care circula linistit fara sirena, ca un fel de
premonitie a macelului. Sau ciudata legatura dintre
comentariile dezabuzate din off ale lui Carmi despre zelul fanatic-erotic al
falangistilor crestini pentru comandant si secventa aceea de porno
cheap privita in fast forward de-un ofiter israelit aflat la
limita dementei.
Eyes Wide Shut
Aflat in cautarea
memoriei pierdute, Ari culege intr-o prima faza visele si cosmarurile semenilor
sai.
Filmul incepe cu redarea
cosmarului lui Boaz, personalitatea cea mai fragilizata de experienta din prima
tinerete. Cineva observa ca
cei 26 de cinii cu ochi galbeni si blana cernelie care seamana o spaima rece pe
strazile pustii aflate intr-o atmosfera de amurg perpetuu sint de fapt cei 26
de ani care s-au scurs de la razboi. Sau cele 26 de victime ale baiatului cu
ochelari de atunci si ale obsedatului de cifre de azi, victime pe care le-a
privit bine prin luneta armei inainte de a le elimina. Boaz spune, cu vaga
autoironie "nu puteam omori oameni, asa ca m-au trecut la impuscat
de ciini" dupa care paseaza intrebarea catre Ari "tu nu-ti aduci
aminte de nimic din Liban?" Acesta din urma are revelatia propriului vis
in momentul in care demareaza ancheta, de parca intrebarile puse altora ar
destupa supape in propria intimitate. Visul lui Ari in auriu si negru, in
care trei nuduri tinere ies din apa pe fundalul unui cer brazdat de trasoare
luminoase, isi imbraca uniformele si se deplaseaza prin orasul pustiit in
acelasi ritm, usor rigid, usor leganat. Unul dintre ei nu inceteaza sa poarte o
arma. Visul lui Ari revine de trei ori, lentoarea sa este marcata de sound-ul
grav sacadat al suitei "The Haunted Ocean" din banda de sunet
originala, creatie a lui Max Richter. De parca visul acesta ar fi un ritual.
Sau o dezvelire. Sau o chemare. Spuneti-i cum vreti.
Visul cel mai ciudat este cel al lui Carmi: creatura cu trasaturi orientale
si carnatie albastra care se deplaseaza inotind intr-un ritm lent ca bataile de
inima si raspunde cu gesturi matern-protectoare spaimelor lui Carmi. Sirena
este atit de mare incit tinarul menit sa fie intr-o zi un celebru fizician si
ajuns sa faca pe eroul se poate cuibari pe pintecul ei, scapind astfel de cruda
soarta a celor inecati sau arsi.
Prelungirile
oniric-fantastice condimenteaza nu numai spaimele si reactiile post traumatice,
ci si realitatea de dupa. Ari traieste intr-o capsula care deformeaza
dimensiunile peisajului si ale oamenilor (vezi superbul episod inzapezit din
apropierea casei lui Carmi din Olanda), proiecteaza trecutul in prezent
(reflexele trecutului pe portiera taxi-ului) si ofera viziuni restaurate ale
unui prezent din alta dimensiune. Aici se inscrise secventa din aeroport pe
care cineva o compara cu alta secventa de antologie din
"La
Jetée",
creatie a unui alt documentarist al unei istorii interioare (Chris Marker).
Senzatia acuta de a fi "in
acelasi timp prezent si absent" ii confera lui Ari putinta de a vedea in
simultan, prin transparenta aceleasi bule protectoare, cele doua realitati
(avioanele de pe pista si multiplele destinatii gata sa fie alese si carcasele
calcinate, culoarele pustii ale terminalelor si impuscaturile in ecou).
Memoria este un lucru tare ciudat
in perspectiva lui Ari. Inca de la inceput, lectia de psihologie a lui Ori ne
pune in fata rezultatului deceptionant, experimentul psihologic cu imaginile
din copilarie este o dovada ca amintirea nu este decit un puzzle refacut asa
cum ne convine. Ca dovada, personajele contrafacute ale prietenilor sau
fostilor colegi de armata care prefera sa se ascunda. Ca dovada ciudatele pusee
amnezice, umplute mai degraba cu amintirile altora. Realizatorul a vrut astfel
sa asume complet faptul ca nu poti reconstitui trecutul personal fara sa nu-l
voalezi prin fictiune. Ceea ce ar putea explica lipsa de "datare" a
subiectivitatii la nivel grafic a imaginilor din razboi: intre 1982 si prezent
nu exista diferenta de temperaturi sau de nuante.
"Photograph this, bear witness!"
Titlul acestui
subcapitol este traducerea aproximativa a strigatului femeii care-si plinge
mortii in fata camerei de filmat. Ultima secventa, cea preluata direct din
arhive, filmata probabil a doua zi dupa masacru (genericul crediteaza filmul
din final ca provenind din arhiva BBC) vine parca sa intareasca adevarul celor
povestite de Ron Ben-Yishai, jurnalistul care printre altii a consemnat
masacrul la televiziunea israeliana. Ciudat insa, imaginea nu poarta nici o mentionare a provenientei, datare
sau alte elemente obisnuite filmarilor de acest fel. Inregistrarea este la fel
de "imprecisa" ca si amintirile.
Imaginea de arhiva suprapusa brusc peste secventele animate care incheie
filmul a ridicat pentru multi semne de intrebare. Sa fie extrasul respectiv
reflectarea intentiei de a reapropia filmul de cruzimea realitatii? Realizatorul
a afirmat apoi, in mai multe interviuri, ca animatia a fost optiunea formala si
estetica ideala pina si din punct de vedere documentar de vreme ce filmul
propune imagini, locuri, persoane, momente pentru care nu exista arhive. Sa
simta deci cineastul nevoia de a completa fetele interlocutorilor sai recompuse
cu aparatul de filmat?
Sint spectatori care s-au gindit ca "Vals cu Bashir"
poate fi interpretat precum acele materiale jurnalistice foarte contemporane
care simt nevoia sa completeze fotografiile luate in conditii de reportaj cu
planse de desene si povestiri la persoana intii, exemplul dat fiind cartea lui
Ted Rall "Passage afghan" (Antony, La Boîte à bulles, 2004)
sau banda desenata de Guibert, Lefèvre si Lemercier intitulata "Le
Photographe" (Paris, Dupuis, 3 vol., 2003-2006). In acest caz, obiectivitatea
fotografiei are nevoie de interventia creionului sau a stiloului care o
contextualizeaza, o explica, ii povestesc geneza si creaza astfel o memorie mai
complexa care poate functiona ca marturie. Sa nu uitam procedeul aplicat de Ari
Folman; in "Vals cu Bashir" baza este facuta tot de imaginea de
documentar, interviurile chiar au existat si au fost filmate pe pelicula video,
iar grafica a fost conceputa pornind de la acestea.
Pentru
unii spectatori imaginea de la sfirsit a fost mai putin realista decit lumea
reconstruita de memoria cuprinzatoare a lui Ari. Demersul acestuia seamana cu
gestul lui Roni de a se reculege pe furis la mormintele camarazilor
ucisi, pe cind imaginile filmate de-adevaratelea, desi mult mai violente sint
simtite ca fiind mult mai reci prin obiectivitatea lor. Este aici vorba si de
avantajul tehnicii animatiei folosite care confera scenelor o tonalitate
emotionala speciala, o viziune mult mai inchisa cu preponderenta nocturna si
uneori onirica.
Pentru altii, socul a venit
necesarmente abia la sfirsit, de parca intregul "Vals" nu fusese
decit o lunga acordare dramatica si vizuala pe care doar imaginea filmata o
putea justifica. Acestia vorbesc dealtel despre
necesitatea resensibilizarii publicului (suprasaturat de reportaje TV facute
"la fata locului" si intoxicat de imaginile atrocitatilor de tot
felul de la stiri) la realismul crud si emotia bruta a faptului in sine.
Pentru altii, a fost o exagerare care a stricat oarecum
rotunjimii si atmosferei filmului, un fel de dovada in plus a ceea ce a fost si
a generat razboiul in Liban, pe care filmul animat o contine deja.
Cinematograful terapeutic
Este cinematograful un demers cinematografic tot asa cum se pretinde el a fi o ustensila psihanalitica, un fel de caro diario a unui amnezic? Ori, regizorul si prietenul de-o viata al lui Ari, improvizat in confident si uneori in psihanalist ad hoc ar spune ca "da". Dror, tinarul militar acuzat de toate relele din lume si dat ulterior afara din armata, ar spune ca nu; oricum, astea nu ajung sa schimbe ceva din ceea ce s-a petrecut cu mult timp in urma. Boaz o fi visind si acum cei 26 de ciini care-l asediaza si-i cer capul. Roni este unul dintre putinii care a asteptat ca filmul sa existe, pentru a-si marturisi culpabilitatea care i-a uritit viata. Ron Ben-Yishai, jurnalistul de legenda, este singurul care raspunde neclintit intrebarilor, in maniera unui reporter de pe front. Dar Ari? Cred ca filmul lui este marturia neputintei de a raspunde la intrebarea: este vinovat soldatul care aprindea trasoare in timpul masacrului, sau nu?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu