duminică, 12 octombrie 2008

Anim'est 2008: Scurtmetraje Competitie 4

Este ultimul calup de scurtmetraje de competitie, am sa incerc sa-l comentez aici un pic ca sa va faceti o idee despre calitatea filmelor prezentate.

"EKIP 54 / CREW 54 / ECHIPA 54"  de Nedelcho Bogdanov.
Este o poveste-amintire in care batrinelul de azi retraieste momente dificile din tineretea  marcata de razboi si durerea pierderii camarazilor de echipa intr-un atac surpriza inamic. Inca n-am inteles foarte bine daca batrinelul este visul tinarului militar, sau daca tinarul militar este reamintirea batrinelului - amindoua ipotezele cred ca sint valabile. Desenul este foarte simplu, in 2D. Puteti vedea trailerul aici iar aici puteti afla ca "Ekip54" a cistigat premiul pentru cel mai bun film bulgaresc la Festivalul de la Balcic din iulie anul acesta precum si o mentiune speciala a juriului. Autorul, Nedelcho Bogdanov provine dintre cunoscuta familie de artisti si se ocupa de mult timp de benzi desenate. Alte doua scurt metraje ale sale au fost deja remarcate: "Monsters" (2006, 3 min.) si "If Only We Had Women" (2007, 2 min. 20 sec.)

 



◘◘◘◘◘

Hoo, "Sticky Feet" (regia Udo Prinsen) a placut mult publicului dat fiind numarul mare de intrebari care i-au fost puse cineastului, prezent la festival. Boala lui Humbert este foarte rara, asa ca bietul om incearca in zadar multe remedii, printre care si o internare in spital care-l deprima groaznic si-l convinge ca trebuie sa faca din picioarele sale lipicioase un atu. Filmuletul se poate vedea aici, curiosii pot intra si pe situl studioului  condus de Udo Prinsen, mie personal mi-au placut culorile foarte tonice.



◘◘◘◘◘

"Labyrinth" de Omid Khoshnazar este un artefact realizat in 3D, o poveste foarte epurata si labirintica despre suferintele unui soldat trimis in necunoscut in misiune si conditionat  sa asculte ordinele superiorilor. Despre spaimele soldatilor aflati in misiune vorbesc multe jocuri video si multe alte scurtmetraje, inclusiv un alt filmulet realizat de insusi Omid Khoshnazar pe care-l puteti vedea pe Youtube, Sefr Darajeh / Zero Degree si care seamana foarte tare cu "Labyrinth". E practic vorba de folosirea aceluiasi personaj plantat in aproape acelasi decor, probabil ca este vorba de o tema care -l intereseaza tare mult pe cineast. Khoshnazar a inceput sa faca cinema cu scurtmetrajul "A Piece of Paradise" (2000). Primul scurt metraj animat este un videoclip publicitar din 2001."Sefr Darajeh" este considerat cel mai bun film al sau de pina acum.



◘◘◘◘◘

Yann Jouette este deja cunoscut in lumea filmelor de animatie. "Berni's Doll", un 3D foarte interesant in culori sumbre, este deja multipremiat. Nici colaborarea sa cu Geoffroy de Crécy, producatorului lui "Berni's Doll" (Dummy Productions, Paris) nu este noua.  Yann Jouette se ocupa de grafica, design, conceptie grafica de jocuri video si a facut pina acum patru scurtmetraje de animatie. Filmul prezentat zilele acestea a interesat pe multi spectatori: este vorba de povestea lui Berni, angajat intr-o imensa fabrica de procesat mincare pentru pisici care isi alina singuratatea comandind o papusa -robotizata de undva dintr-o tara din lumea a treia. Ceea ce mi-a placut mie a fost in special realizarea atmosferei cind sinistra cind sordida, felul in care este reprezentata munca la banda, universul daca nu kafkaian cel putin datator de fiori si doza de umor rece cam rara in filmele frantuzesti de gen. Ceea ce-l intereseaza pe Jouette este felul in care sint  manipulati si robotizati oamenii: "People are treated like machines. They are built to consume and to mass-produce. Money is becoming more important than life, whereas at the beginning money was invented to help people."


◘◘◘◘◘


"Cães, marinheiros / Sailors, Dogs" de Joana Toste este un amestec de desen, pictura si  animatie 2D care pleaca de la povestea omonima a poetului Herberto Helder. Pe scurt, bietul marinar a devenit animal de companie pentru uzul particular al unui cuplu de ciini. Departarea de mare, nostalgia vietii de altadata pot avea in acest caz consecinte ingrozitoare... Desenul mi s-a parut ciudat, povestea interesanta, destul de sinistra ca sa fie pe gustul meu si lipsita de patosul standard obisnuit. Acuma caut "O Guisado De Galinha" care a fost considerat cel mai bun film animat portughez anul acesta.



◘◘◘◘◘

Inca un film croat, de data asta foarte scurt, este vorba de "Vae Soli (Woe to the One Who Is Alone)" de Neva Ivanec si Filip Rožić. Am constatat ca este greu sa gasesti ceva mai consistent despre cei doi cineasti, asta pentru ca "Vae Soli" este primul lor scurtmetraj.
Neva Ivanec a realizat storyboard-ul, fundalul, animatia, montajul si a regizat filmuletul. Subiectul aduce in discutie o planeta distrusa probabil de mine si alte arme, presarata cu fluturi carbonizati si flori reduse la cenusa, peste care domneste un soi de ginditor solitar si indurerat.


◘◘◘◘◘
"Transoptik / Transoptic" de Branko Farac mi-a pus mari probleme: desenul lui Farac m-a interesat atit de mult incit am pus mina pe pagina in croata de pe Wikipedia care ii este dedicata si am reusit sa inteleg ca omul s-a ocupat cu istoria si filozofia artei inainte de a deveni pictor. "Transoptik" este un frumos desen pe hirtie combinat cu 2D produs de "Ars Animata Studio" din Zagreb. Pasarile lui Farac chiar aduc pe undeva cu corbii aceia din "The Birds".
"A Sunny Day" (regia Gil Alkabetz) este o poveste despre cit de greu este sa fii soare in plina vara. Copiii ar adora acest filmulet. Pe situl filmului gasiti detalii despre tehnica folosita (desen pe hirtie plus post productie pe calculator.)

◘◘◘◘◘

"Voilà" este  cuvintul de ordine al personajului din scurtmetrajul "Die Seilbahn / The Cable Car" de Claudius Gentinetta si Frank Braun, un amestec 2D cu 3D despre  aventura unui batrinel care se gindeste sa mearga in munti cu funicularul. Problema este ca stranuturile mosuletului sint pur si simplu distrugatoare, noroc cu rola de scotch din buzunar. Daca doriti sa vizitati situl filmului intrati aici.



◘◘◘◘◘

Spuneam pe undeva ca francezii au de multe ori tehnicieni buni, subiecte mediocre si putine filme care sa suscite entuziasmul, iata unul dintre ele: "L'homme est le seul oiseau qui porte sa cage / Man is the Only Bird That Carries His Own Cage" de Claude Weiss. Mi-au placut ca de obicei imaginea foarte ingrijita, culorile superbe si apetitul pentru ambianta SF. M-a cam lasat rece metafora insasi, foarte mult exploatata. Gata gata sa pun pariu ca Claude Weiss este de formatie pictor (as !), pacat ca situl regizorului este inca in constructie si cel al producatorului nu spune mare lucru, in afara poate doar de sinopsis, ca sa va faceti o idee: "Un monde froid. Des individus, dont la tête est remplacée par une cage renfermant un ballon de baudruche, se croisent dans les rues d'une immense cité. Tous ces individus se ressemblent et vivent de manière standardisée. Certains par accès de folie ou de lucidité tentent de faire s'envoler leur ballon, mais chaque tentative est systématiquement vouée à l'échec... Un individu va tout de même trouver le moyen de s'évader." Filmul se poate vedea aici

◘◘◘◘◘

Il asteptam pe "Cabaret Kadne" (regia Marc Riba si Anna Solanas), inca nu am uitat aventurile pescaritei Violeta de anul trecut ("Violeta, la pescadora del mar negro") si eram curioasa sa vad ce-a mai iesit din imaginatia celor doi cineasti. Povestea de anul asta imi pare mult mai putin complicata, atmosfera aceea sumbra a ramas insa. Daca "Violeta" era parca teleportata direct din cosmarurile fratilor Grimm,"Cabaretul" pare a fi mai degraba o meditatie pe fond apocaliptic, reusita zic eu dar parca neterminata. Lumea din sala nu prea a inteles-o, ma intreb daca nu cumva ar fi trebuit traduse si cuvintele cintecului interpretat de frumoasa Lola inainte de a-si da duhul in bratele lui Otto. Marionetele sint ca de obicei fermecatoare in hidosenia lor. Gasiti pe Twitch un prim semnal privitor la acest scurt metraj. Cit despre nostalgicii Violetei, intrati va rog pe http://www.violeta.tv/


Pe blogul acesta, pentru cei interesati de papusi si plastilina, am gasit un interviu cu Marc Riba si Anna Solanas.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu