duminică, 26 octombrie 2008

Anim'est 2008: Peur(s) du noir - Temeri de intuneric

Sursa: PrimaLinea

"Peur(s) du noir" este rezultatul colaborarii dintre casa de productie "Prima Linea" si sase capete mari de afis mai ales in domeniul benzilor desenate. Film de scheciuri in alb si negru, mixaj inteligent din sase scurtmetraje al caror unic subiect este in primul rind spaima, artefact misterios care combina, imbina si adapteaza toate tehnicile folosite in desenul de animatie, "Peur(s) du noir" a iesit in februarie 2008 in cinematografele franceze dupa ce a facut turul festivalurilor de filme de animatie si independente. Dupa spusele producatorului, Christophe Jankovic, succesul a fost moderat, in ciuda asteptarilor unui feedback entuziast din partea iubitorilor de benzi desenate. Pentru publicul romanesc ocazia nesperata a unei proiectii cu acest film a venit odata cu Anim'est care a programat "Peur(s) du noir" ca film de inchidere a festivalului.



Pe mine una proiectul m-a impresionat profund. Nu pentru ca cele sase filmulete m-ar fi facut sa ma bitii nervoasa pe scaun, am admirat insa mostra de mestesug de animatie semnata de desenatori precum Blutch, Marie Caillou, Charles Burns, Lorenzo Mattotti, Richard McGuire, Pierre di Sciullo si nu in ultimul rind de efortul depus de directorul artistic Etienne Robial, responsabil cu armonizarea atitor gusturi si atitudini diferite intr-un singur film. Proiectia dureaza 85 de minute, munca insa a adunat eforturile a mai multor echipe (Paris, Angoulême, Bruxelles, Shanghai) care au incercat tot ce se putea in materie de animatie, de la tehnicile in flash (Pierre di Sciullo si Marie Caillou), 3D cu aspect de 2D (Charles Burns), animatie traditionala (episoadele semnate de Blutch si Mattotti), mixaj de desen si alte tehnici grafice si Flash si background in 3D (Richard McGuire).




Sursa: PrimaLinea
Unul dintre lucrurile care mi-a atras atentia a fost afirmatia lui Charles Burns cu ocazia unui interviu cum ca banda desenata nu este similara cu filmul: cind introduci timpul in linearitatea casetelor insirate pe hirtie, povestea nu mai tine, storyboard-ul intra in degringolada. Bine bine, atunci cum se face ca proiectul "Peur(s) du noir" se incapatineaza sa mizeze pe creatiile unor desenatori in primul rind? Si asta pornind de la dificilul si exclusivistul tandem alb si negru care pune atitea probleme la capitolul acuratete tehnica? Parerea mea este ca intentia a producatorului a fost aceea de a alia paradoxal forta primara a desenului, ca arta de la care s-a plecat in filmul de animatie, cu rafinamentul tehnicii secolului XXI care privilegiaza nostalgic minimalismul si aspectul formal aparent brut. E un fel de hai sa ne intoarcem spre ceea ce a fost, fara sa lasam la o parte tehnicile de azi. Si pentru ca tot am vorbit de Charles Burns (celebru pentru romanul grafic "Black Hole"), sa spun deja ca fragmentul lui, un love story cu fobii dismorfice si tensiuni sexuale, beneficiaza de o realizare in 3D aplatizata ulterior in 2D. Desenul ramine astfel liniar si aparent simplu, numai ca umbrele "in pieptene" capata in sfirsit profunzime. Subtilitatea mutatiei tehnice suferite de fragmentul lui Burns scapa ochiului la o prima vedere, la fel cum semnatura scenaristului-desenator Michel Pirus se face foarte discreta.


 
Sursa: PrimaLinea
Novicii in materie de comics, eu adica, au admirat texturile cremoase ale desenului lui Mattotti (designer de afise de felul lui) care prefera sa imbrace in serii infinite de brunuri si variante sepia scenariul amicului sau Jerry Kramski: o poveste despre copilaria care moare sau dispare pentru totdeauna, o data cu vinatoarea monstrului din mlastina. Segmentul nostalgic-oniric este povestit pe soptite de Arthur H - excelenta alegere a sonoritatii si a inflexiunilor unei voci la fel de moale ca pasta minei de plumb folosita de  catre desenator. Excelenta si ideea de a converti aceasta poveste folclorica in hainele animatiei traditionale, in care volumele sint date de densitatea umbrelor (povestea este amestec de nocturna si de brume lacustre) si nicidecum de platitudinea spatiului locuit.


Sursa: PrimaLinea
Tot novicii de mai sus au devenit instantaneu sensibili la desenul nervos al lui Blutch care a ales sa exploateze spaimele de monstri si oroarea in fata violentei gratuite a placerii sfisierii. Negrul lui Blutch este pur si simplu carnasier, peisajul se aduna in linii de fuga care inchipuie cind copaci strimbi si goi, cind roci colturoase, cind zidurile unei curti interioare din care nu ai scapare. Miile de micro-hasuri creeaza un desen ale carui spasme sint intretinute inteligent de montaj; povestea lui Blutch a fost defragmentata si plasata strategic in punctele de sutura ale proiectului, astfel incit totul incepe si se sfirseste cu violenta sadica a marchizului. Animatia traditionala putin cam sincopata merge in acest caz cel mai bine cu desenul care nu are nevoie de efecte speciale si nici de fluiditate. Pentru mine acesta a fost fragmentul care a corespuns cel mai bine titulaturii generale care priveste frica de intuneric.




Sursa: PrimaLinea
A trebuit sa reflectez indelung si sa citesc citeva din interviurile lui Richard McGuire ca sa-mi dau seama ca scurt metrajul conceput de el este o bijuterie a aliajului dintre film si desen, un mister care se opereaza literalmente in si prin intuneric. Cunoscut deja ca designer si ilustrator (de carti pentru copii, de pagini ale publicatiei "The New Yorker") McGuire este un cineast pur singe, spaimele lui merg mina in mina cu analiza atenta a atmosferei din filmele horror de toate calibrele. Sunetul si ceea ce nu vezi de fapt te fac sa sari de pe scaun, spune el, de unde probabil optiunea de a decupa imaginea prin smecherii precum flacara focului, a lampii, a unei crapaturi in zid, reflexia unei raze de lumina pe eticheta alba a unei sticle rostogolindu-se pe podea. La asta se mai adauga si joaca cu suprapunerea umbrelor si a diferitelor tipuri de negru, joaca mult uzitata de Félix Vallotton in grafica sa. McGuire amesteca animatia cea mai "primitiva", pornind de la desenul de mina, cu Flash-ul care-l ajuta sa obtina un negru profund si uneori cu 3D-ul care da profunzime layout-urilor. Fragmentul lui McGuire este unul dintre cele mai cinematografice exercitii de contrast care culmineaza cu innegrirea totala si pe muteste a ecranului, moment in care si cei mai naravasi spectatori isi tin rasuflarea. Intr-adevar ceea ce nu vezi produce spaime si incremeniri mai mari decit dozele cele mai violente de actiune. Mi-am dat seama cu intirziere ca Richard McGuire a reusit sa faca o poveste despre cum spatiul a inceput sa spuna povesti prin folosirea camerei de filmat care panoteaza sau face travelling.

Sursa: PrimaLinea




Sursa: PrimaLinea
Negrul stie sa devina grisaille, sa se degradeze in tonuri subtile fara neaparat sa-si piarda intensitatea sumbra a conotatiilor. Unul dintre cele mai simpatice scurtmetraje ii apartine grafistei Marie Caillou, care a preferat sa-si ambaleze spaimele intr-o atmosfera japonizanta putin cam atipica (horror-ul extrem asiatic, care a fost una din sursele de inspiratie a acestui filmulet exploateaza spaimele in umbre, mohoriri nocturne, spatii inchise in care lumina este filtrata cu zgircenie). Aici dimpotriva, degradeurile de gri sint uimitor de luminoase. Fragmentul cu grafica foarte manga aduna laolalta fantome, citiva yokai monstruosi si o eleva in uniforma cu ochii aceia mari si kawaii posedata de ura xenofoba a unui samurai. 

Povestea lui Sumako nu este monocroma, grafismul numeric o ajuta pe desenatoare sa exploateze sutele de variante de gri cu vagi tonuri verzui. Este si singurul fragment care-si permite sa afiseze la un moment dat o mare pata de singe care invadeaza ecranul pret de o secunda si sa mizeze pe teroarea albului de spital si a palorii mortilor. Colaborarea grafistei cu artistul multivalent Romain Slocombe pe post de scenarist nu este deloc intimplatoare, cei doi iubesc in mod deosebit cultura extrem orientala, au stiut sa-si acorde temperamentul cu atmosfera artistica japoneza. Sumako aduce cu fotografiile lui Slocombe pasionat de tinere mumificate in bandaje sau ghips medical. Povestirea marcheaza delicate flashback-uri si vise recurente in care retrairea  cosmarului si incursiunea copilei in padure sint totuna. Finalul stie sa ramina nelinistitor  ca un vis urit sau ca o fetita inarmata cu un cutit in mina.




Sursa: PrimaLinea
Sint in acord cu cei care au vazut in fragmentul oferit de graficianul-tipograf Pierre di Sciullo o incongruenta, nu atit prin desenul prea abstract, cit mai degraba pentru monologul care listeaza spaimele molatice ale lumii adulte de centru-stinga. Ai zice ca femeia aceea necunoscuta se pisiceste pe vocea actritei Nicole Garcia ("J'ai peur des des monstres /J'ai peur des cauchemars/ J'ai peur des chiens/ J'ai peur des animaux féroces/J'ai peur des cimetières/ J'ai peur des corbeaux etc etc etc.) si lista aceasta hipnotizanta de "bube" care se intinde pina la domeniul atitudinii politic-sociale continua la nesfirsit. Nu este nicidecum vorba un proces de constiinta. E drept ca, fara cuvinte, pattern-ul geometrizant al lui di Sciullo nu percuteaza aproape deloc spectatorul obisnuit, e drept ca montajul alternat plaseaza bucati aleatorii din monologul lui di Sciullo ici-colo, lipite de alte scheciurii cu alte voci si dezvoltind povesti mult mai concentrate si mai putin enumerative. Este, cred, singura slabiciune pe care am gasit-o filmului si pe care as fi dorit-o mai putin incapatinat abstracta si ilustrativa.



Sursa: PrimaLinea
Si aici ajung la un alt lucru care mi-a atras atentia in criticile celorlalti. Cineva spunea ca "Peur(s) du noir" este "frumos ca un Rorschach", or Rorschach este un experiment grafic-psihologic menit sa exploateze partea aceea animala din noi, amarata pentru totdeauna de copilarie si de fricile ei (disparitii, metamorfoze, cresteri, pierderi). Frica de intuneric este cea mai informa dintre acestea, pentru ca nu are un obiect propriu-zis. Intunericul poate ascunde orice, precum infranegrul ales de fragmentul lui Richard McGuire. Am facut-o special alegind pe post de exemplu fragmentul cel mai stilizat si in acelasi timp cel mai aproape de senzatia de gol in stomac pe care un claustrofob o poate foarte bine avea in fotoliul lui de spectator (afirmatie testata). Ciudate deci intentiile astea rorschach-iene care par emotii brute doar datorita unei foarte lucrate cautari a formei si plasticitatii. Cu toatea astea, prim planul pe ochii exorbitati ai sadicului marchiz te pot face sa te bitii putin cam jenat pe scaun. 

Sursa: PrimaLinea
De "Rorschach" tin deci subiectele alese pentru cele sase filmulete care vad in noir o defilare polisemica: "neagra" este sexualitatea intrusiva sau abuziva a celuilalt, fie el insecta sau demon (Marie Caillou si Charles Burns), "neagra" este nebunia necunoscutului si albumul cu pozele mutilate de-un gest necugetat (Richard McGuire), tot "neagra" este absenta ochilor pe chipul copilului care refuza sa-si vada moartea (Blutch), la fel de negre si acorporale sint si fantomele care transporta de dincolo de mormint cutite imense (McGuire) sau amesteca ipoteze SF in folclorul mlastinilor (Mattotti).


Sursa: PrimaLinea
Am notat toate acestea pentru a trece in revista parcursul unui film care, ca multe altele (luati un simplu exemplu,"Waltz with Bashir"care a deschis festivalul anul acesta) de acest gen arata ca animatia nu este in intregime dedicata copiilor si amuzamentului popcorn, mai exista si bucati dedicate cinematografului de arta. In mediile luminate ale Animatiei, zicea undeva Etienne Robial, se poate spune ca exista un inainte si un dupa "Peur(s) du noir" care poate fi considerat fara rezerve "un curs magistral" si colectiv de arta animata, concept care inca-si asteapta publicul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu