De ce-mi plac mie “Mozaicurile”?
Pentru ca este imposibil sa te plictisesti cu atitea stiluri de animatie
diferite, iar pachetul de scurtmetraje este dintre dintre cele mai diverse si
cam pentru toate gusturile. Luam de exemplu Mozaicul 3 pe care tocmai l-am
vazut; l-as fi pierdut astfel pentru ca pachetul respectiv nu va mai fi
proiectat decit azi la ora 16 in sala Elvira Popescu. Pentru cei care nu sint
in Bucuresti sau nu pot veni la festival, imi permit sa las si linkuri unde
puteti vedea, daca nu scurtmetrajele respective, cel putin trailerele sau
siturile personale ale realizatorilor. Asta bineinteles pentru cei interesati
de animatie.
Dar sa ne intoarcem la mozaicul nostru de azi:
◘◘◘◘◘

"Bärenbraut / Baerenbraut" (Mireasa
ursului) de Derek Roczen este povestea cam ciudata a
unei frumoase blonde solitare traitoare in padure, un fel de Walden
care-si taie lemnele singura, creste albine si se imbaiaza in iaz.
Necunoscuta are ca fidel animal de companie mai intii si mai tirziu ca
pretendent gelos, un urs. Desenul este superb (un alb negru numai curbe si
cirlionti) si povestea cu vechi reminescente mitologice reuseste sa pastreze un
echilibru elegant si sa nu scandalizeze pe nimeni.
◘◘◘◘◘
◘◘◘◘◘
"Golem" vine din Israel si este un proiect de
diploma al unor tineri cineasti incepatori intr-ale animatiei, Alon Boroda si Ron Nadel. Filmuletul exploateaza si el un
intreg background mitologic cu greutate, numai ca aici omul din lut
devine prieten de-o dupa amiaza cu o fetita foarte trista care astfel
vede cum este sa “zbori”, cum este sa rizi si sa ai incredere in cele mai
ciudate creaturi. Scurtmetrajul are un aer jucaus si trist in acelasi timp, mai
rar asa ceva in filmele de incepatori. Animatia in 3D este placuta ochiului.
◘◘◘◘◘
"Homo volans" este un scurt metraj croat
produs in acest an. Nu am putut gasi mare lucru despre Darko Bakliža,
conferentiar la Academia de arte din Zagreb, si, se pare, si scriitor, pictor
si compozitor de muzica, interesat de asemenea de decorul de teatru (asta se
vede in filmulet). Daca sinteti curiosi, pe Wikipedia puteti citi mai mult
despre motorul acestei meditatii poetice (cu un sound superb) si un
amestec de 2D si 3D foarte stilizat), viata si creatia lui Faust Vrančić. Mie mi-a placut, pacat
ca nu l-am regasit nicaieri.
◘◘◘◘◘
"Mirage" (regia Youngwoong Jang din SUA) a intrat in
lista cu preferintele mele de la primele secvente. Iubitorii de cyberpunk
ar fi incintati de conceptia foarte elaborata a personajului unic, un android
cu fata de madona sau de copil (un Giger foarte luminos) care nu poate trai
fara apa. O poveste care spune mult in numai 9 minute. Filmuletul are un site
foarte frumos, aici puteti gasi fotografii explicatii si tot ce mai
trebuie ca sa-l iubiti, si un trailer aici. Tagline-ul ar fi un citat
budist “Calea nu este in ceruri, ci in inima”.
◘◘◘◘◘
L-am apreciat pe
"Morana" pentru intensa concentratie de
storytelling pe minut. Mi-aduc aminte de un alt scurt al regizorului croat
Simon Bogojević-Narath vazut anul trecut (impresionantul “Leviathan”). Aceeasi
casa de productie ”Kenges” care a colaborat la acest
film de anul acesta cu “Autour de minuit“ (Paris) a produs anul trecut
“Soldat“; vazut tot la Anim’Est, iubit mult.
Tot cu aceasta
ocazie m-am convins ca trend-ul anului este mitologia: in slava veche,
Morana era zeita mortii intunericului, lumii subterane, iernii etc etc iar
radacina “mora” inseamna “cosmar”. In acest context, un rustic vinator
dintr-o lume paralela viseaza apocalipsa unei lumi in care moare un necunoscut
in costum. Vinatorul isi traieste visul cocotat intr-un adapost de o noapte,
necunoscutul isi termina agonia in intunericul unui subsol. Sincera sa fiu,
lumea aceea care-si traia ultimele clipe este superb realizata, atmosfera fiind
mult mai stranie, mai inspaimintatoare si mai ce vreti voi decit impresia
lasata de un lungmetraj de gen. Merita vazut si revazut.
◘◘◘◘◘
Pun pariu
ca "Office Noise" (de Mads Johansen, Torben
Søttrup, Karsten Madsen si Lærke Enemark) a luat cele mai bune note din partea
publicului. O comicarie simpatica despre ambianta de la servici si o reglare de
conturi intre un elefant nesimtit probabil hipotiroidian si un cocos
hiperstresat probabil hipertiroidian.
◘◘◘◘◘
Sincera
sa fiu n-am inteles mare lucru din "Shimmer Box Drive". Am cautat
si iata m-am luminat, nu era nimic de inteles. Probabil ca scurtmetrajul
acesta chiar ii va interesa pe asii nostri in domeniu. Realizatorul, Steven Woloshen lucreaza
de ceva timp in cinema (a facut parte dintre echipa care a coordonat filmarile
la “Heist” 2001 si “The Human Stain” 2003) si regizeaza filme muzicale (mai
precis suite de imagini miscatoare pe banda de sunet). Woloshen are un modus
operandi destul de curios si anume animatia fara camera, cam ce facea Norman McLaren altadata. Woloshen
nu filmeaza, ci lucreaza direct pe
pelicula :
“By dispensing with the camera as a primary means to the production of the image, cameraless animation puts the emphasis on elements fundamental to cinema: rhythm and speed of change; graphic composition; colour (when it’s a colour film); and image-sound relations (when it’s a film with sound)."
Creatiile lui ar fi deci un soi de
"Animated shapes, drawn directly onto the film's emulsion, opens the door into the abstract world and the audience is propelled into a pure widescreen experience. Liberated from plotlines, language and recognizable forms, a democratic and universal film experience emerges. Suitable for all ages and audiences."
Filmul se poate vedea aici.
◘◘◘◘◘
"Trace" de Orit Shimon. Iarasi un film
israelian, o povestioara despre ce vor femeile de fapt de la viata. O
acuarela combinata cu desen in creion agreabila (culori pastelate si frumoase)
numai ca tipul acesta de desen, foarte vioi dealtfel, nu ma atrage enorm. Nici
povestea. Numai ca merita vazut pentru ca noi stim foarte putin despre scoli de
animatie atit de indepartate si atit de vivace totusi.
◘◘◘◘◘
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu