duminică, 5 octombrie 2008

Anim'est 2008: Scurtmetraje Mozaic 3


De ce-mi plac mie “Mozaicurile”? Pentru ca este imposibil sa te plictisesti cu atitea stiluri de animatie diferite, iar pachetul de scurtmetraje este dintre dintre cele mai diverse si cam pentru toate gusturile. Luam de exemplu Mozaicul 3 pe care tocmai l-am vazut; l-as fi pierdut astfel pentru ca pachetul respectiv nu va mai fi proiectat decit azi la ora 16 in sala Elvira Popescu. Pentru cei care nu sint in Bucuresti sau nu pot veni la festival, imi permit sa las si linkuri unde puteti vedea, daca nu scurtmetrajele respective, cel putin trailerele sau siturile personale ale realizatorilor. Asta bineinteles pentru cei interesati de animatie.
Dar sa ne intoarcem la mozaicul nostru de azi:

◘◘◘◘◘


"Bärenbraut / Baerenbraut" (Mireasa ursului) de Derek Roczen este povestea cam ciudata a unei frumoase blonde solitare traitoare in padure, un fel de Walden care-si  taie lemnele singura, creste albine si se imbaiaza in iaz. Necunoscuta are ca fidel animal de companie mai intii si mai tirziu ca pretendent gelos, un urs. Desenul este superb (un alb negru numai curbe si cirlionti) si povestea cu vechi reminescente mitologice reuseste sa pastreze un echilibru elegant si sa nu scandalizeze pe nimeni.



◘◘◘◘◘

Oh "Dans la peau / Under the Skin" de Zoltán Horváth a fost una dintre febletile mele.  Mi-a placut aliajul acesta elvetian de animatie 2D si 3D , imagini reale filmate si efecte speciale. Pe situl oficial al producatorului se vorbeste despre un “obiect filmic neidentificat“ destul de oniric si erotic. Desenul si culorile sint superbe pur si simplu si reusesc sa captiveze atentia; povestea este aceea a unui simplu flirt de-o noapte pe o plaja intre doi necunoscuti. Pasiunea lor antreneaza ciudate mutatii in tatuajele pe care fiecare le are incrustate in piele. Pacat, nu l-am gasit nicaieri, va puteti delecta doar cu teaser-ul.


◘◘◘◘◘

"Golem" vine din Israel si este un proiect de diploma al unor tineri cineasti incepatori intr-ale animatiei, Alon Boroda si Ron Nadel. Filmuletul exploateaza si el un intreg background mitologic cu greutate, numai ca aici omul din lut devine  prieten de-o dupa amiaza cu o fetita foarte trista care astfel vede cum este sa  “zbori”, cum este sa rizi si sa ai incredere in cele mai ciudate creaturi. Scurtmetrajul are un aer jucaus si trist in acelasi timp, mai rar asa ceva in filmele de incepatori. Animatia in 3D este placuta ochiului.



◘◘◘◘◘

"Homo volans" este un scurt metraj croat produs in acest an. Nu am putut gasi mare lucru despre Darko Bakliža, conferentiar la Academia de arte din Zagreb, si, se pare, si scriitor, pictor si compozitor de muzica, interesat de asemenea de decorul de teatru (asta se vede in filmulet). Daca sinteti curiosi, pe Wikipedia puteti citi mai mult despre motorul acestei meditatii poetice (cu un sound superb) si un amestec de 2D si 3D foarte stilizat), viata si creatia lui Faust Vrančić.  Mie mi-a placut, pacat ca nu l-am regasit nicaieri.

◘◘◘◘◘

"Mirage" (regia Youngwoong Jang din SUA) a intrat in lista cu preferintele mele de la primele secvente. Iubitorii de cyberpunk ar fi incintati de conceptia foarte elaborata a personajului unic, un android cu fata de madona sau de copil (un Giger foarte luminos) care nu poate trai fara apa. O poveste care spune mult in numai 9 minute. Filmuletul are un site foarte frumos, aici puteti gasi fotografii explicatii si tot ce mai trebuie ca sa-l iubiti, si un trailer aici. Tagline-ul ar fi un citat budist “Calea nu este in ceruri, ci in inima”.



◘◘◘◘◘



L-am apreciat pe "Morana" pentru intensa concentratie de storytelling pe minut. Mi-aduc aminte de un alt scurt al regizorului croat Simon Bogojević-Narath vazut anul trecut (impresionantul “Leviathan”). Aceeasi casa de productie ”Kenges” care a colaborat la acest film de anul acesta cu “Autour de minuit“ (Paris) a  produs anul trecut “Soldat“; vazut tot la Anim’Est, iubit mult.

Tot cu aceasta ocazie m-am convins ca trend-ul anului este mitologia: in slava veche, Morana era zeita mortii intunericului, lumii subterane, iernii etc etc iar radacina “mora” inseamna “cosmar”. In acest context, un rustic vinator  dintr-o lume paralela viseaza apocalipsa unei lumi in care moare un necunoscut in costum. Vinatorul isi traieste visul cocotat intr-un adapost de o noapte, necunoscutul isi termina agonia in intunericul unui subsol. Sincera sa fiu, lumea aceea care-si traia ultimele clipe este superb realizata, atmosfera fiind mult mai stranie, mai inspaimintatoare si mai ce vreti voi decit impresia lasata de un lungmetraj de gen. Merita vazut si revazut.

◘◘◘◘◘


Pun pariu ca "Office Noise" (de Mads Johansen, Torben Søttrup, Karsten Madsen si Lærke Enemark) a luat cele mai bune note din partea publicului. O comicarie simpatica despre ambianta de la servici si o reglare de conturi intre un elefant nesimtit probabil hipotiroidian si un cocos hiperstresat probabil hipertiroidian.

◘◘◘◘◘

Sincera sa fiu n-am inteles mare lucru din "Shimmer Box Drive".  Am cautat si iata  m-am luminat, nu era nimic de inteles. Probabil ca scurtmetrajul acesta chiar ii va interesa pe asii nostri in domeniu. Realizatorul, Steven Woloshen lucreaza de ceva timp in cinema (a facut parte dintre echipa care a coordonat filmarile la “Heist” 2001 si “The Human Stain” 2003) si regizeaza filme muzicale (mai precis suite de imagini miscatoare pe banda de sunet). Woloshen are un modus operandi destul de curios si anume animatia fara camera, cam ce facea Norman McLaren altadata. Woloshen nu filmeaza, ci lucreaza direct pe pelicula
By dispensing with the camera as a primary means to the production of the image, cameraless animation puts the emphasis on elements fundamental to cinema: rhythm and speed of change; graphic composition; colour (when it’s a colour film); and image-sound relations (when it’s a film with sound)."
Creatiile lui ar fi deci un soi de 
"Animated shapes, drawn directly onto the film's emulsion, opens the door into the abstract world and the audience is propelled into a pure widescreen experience. Liberated from plotlines, language and recognizable forms, a democratic and universal film experience emerges. Suitable for all ages and audiences."

Filmul se poate vedea aici.

◘◘◘◘◘


"Trace" de Orit Shimon. Iarasi un film israelian, o povestioara despre ce vor femeile de fapt de la viata.  O acuarela combinata cu desen in creion agreabila (culori pastelate si frumoase) numai ca tipul acesta de desen, foarte vioi dealtfel, nu ma atrage enorm. Nici povestea. Numai ca merita vazut pentru ca noi stim foarte putin despre scoli de animatie atit de indepartate si atit de vivace totusi.

◘◘◘◘◘

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu