marți, 14 octombrie 2008

Anim'est 2008: "De Profundis" de Miguelanxo Prado


De Profundis" (2007) este un experiment care combina acrilicul, desenul in creion, tehnicile digitale pentru asa zisa animatie si muzica. Un experiment care a plictisit pe cei care au aterizat la proiectii putin cam din intimplare. Mai intii e prea lung se pare (peste  80 de minute in care nu se intimpla mare lucru). Apoi nu este animatia "aia" din seriile anime-urilor de la teve sau cea facuta de Disney. In al treilea  rind, lipsa dialogurilor inseamna pentru multi lipsa unei povesti. Cum sa stai sa privesti imagini care nu spun clar ce vor sa spuna? Pentru cei care au aterizat in cunostinta de cauza la proiectiile din cadrul Anim'est, nedumerirea a venit de la reputatia lui Miguelanxo Prado, artistul fiind cunoscut si apreciat pentru comicsurile sale specializate in absurdul vietii de zi cu zi. "De Profundis" s-ar plasa deci la mare departare de "Chroniques absurdes" sau de "Chienne de vie".

Sursa: Body-Pixel.com


Dupa mine, Prado sufera de soarta rezervata oricarui artist care-si gaseste recunoasterea intr-un domeniu anume. Cei care stiu ca el a fost pictor inainte de a face benzi desenate, cei care cunosc ilustratiile lui pentru "The Sandman: Endless Nights -Dream: The Heart of a Star" de Neil Gaiman si mai ales cei care au rasfoit "Trazo de Tiza/ Trait de craie" (1992) au inteles interesul lui Prado pentru raportul vis/realitate si pentru povestile  "imposibile". Sau pasiunea lui pentru ambianta marina. Putinele cronici au reluat sinopsisul "A trip to the depths of the sea. A dream come true. A love story. A poem in motion..." pe care-l puteti gasi pe situl filmului. Avem de-a face cu lumea lui "a fost odata" in care o casa plantata pe-o improbabila insulita se dovedeste a fi resedinta unui cuplu de artisti: ea cinta la violoncel, el adora pictura. Camera exploreaza pe indelete locuinta si fixeaza indelung tablourile numeroase al caror unic subiect este profunzimea oceanului. O sirena se invecineaza cu pesti de tot felul, meduze si stele de mare in predominante de albastru turcoaz si rosu singeriu. Visul devine realitate atunci cind  furtuna rastoarna ambarcatiunea pescareasca pe care el obisnuieste sa deseneze pesti inexistenti. Pictorul se trezeste la viata in strafunduri unde, ghidat de o sirena, face turul lumii submarine, descopera abisuri intunecate, epave inamolite, orase scufundate. Visul acesta cuprinde de fapt trezirea la viata a tuturor tablourilor deja pictate, a vasului aflat in proiect, a fanteziilor personale mereu legate de ocean.


Imi dau seama ca liniile de dialog ar fi daunat unui astfel de proiect care poate fi citit in toate sensurile. Eu am vazut "De Profundis" ca fiind visul femeii cu violoncel careia ii place sa creada ca pictorul a scapat cu bine si ca intr-o zi el se va intoarce in preajma ei, fie si sub forma unui rechin curcubeu. M-am gindit ca nu degeaba intreaga calatorie submarina este de fapt o lunga suita de tablouri care capata subit viata. In vis (sau in reverie) totul este posibil, inclusiv existenta  elementelor de miraculos. Iau ca exemplu partida de pescuit de la suprafata, cind momeala aducatoare de pesti seamana cu un fel de ectoplasma pufoasa si alba pe care baiatul pescarului o secreta. Pe fundal, muzica propune in solo o voce umana (este, cred, singurul moment in care o voce umana se manifesta), sa fie vocea copilului care atrage pestii? Sa fie deci vocea copilului care aduce ghinionul prin prezenta murenei pescuita din greseala?

Sursa: Body-Pixel.com

Miraculoasa este intreaga calatorie submarina desi pictorul nu intilneste nimic extraordinar, imaginea se face descriptiva desi are grija sa varieze culorile si reliefurile. Pescuitul-vinatoare de anghile este destul de spectaculos, imersiunea in abisul submarin si grupul pestilor unditari sint bine facute, numai ca animatia prea sacadata deceptioneaza. Acrilicul cerea mai multa fluiditate in miscari, mediul acvatic ar fi avut nevoie de mai putina claritate si de o lucratura mai fina, zic eu. Tot animatia ii face pe cei care au recenzat filmul sa vorbeasca despre grimase ciudate pe post de expresii faciale. Pacat ca realizatorul a insistat atit de mult pe prim planuri, probabil pentru a compensa dialogul inexistent. Pentru mine, acesta a fost inlocuit cu succes de muzica lui Nani Garcia care impleste acordurile simfonice cu vocea umana, sunete marine adevarate, tipete de pescarusi sau tinguiri de delfini si cintec de balene.

Muzica este cea care configureaza intr-adevar peisajul; secventa in care pictorul si sirena inoata peste un soi de prerie submarina presarata cu stinci care aduc cumva a Monument Valley este sustinuta de un fundal muzical parca scos din creatiile lui Max Steiner. Muzica privilegiaza tonurile grave, infundate atunci cind pictorul coboara in abis si devine visatoare cind sirena il face sa descopere orasul scufundat sau melancolica atunci cind femeia cu violoncelul primeste blocul de desen al pictorului. Tot muzica sustine montajul alternat al celor doua tipuri de realitati, capata tonuri sumbre odata cu aparitia flotilei de rechini sau sfirseste intr-un soi de tonalitate visatoare la sfirsit, cind femeia recunoaste fostul amant in saltul spectaculos al rechinului curcubeu. Motivul grav si adinc al violoncelului este astfel sinonim cu sentimentele femeii (dragostea in care se amesteca laolalta teama, durerea pierderii si speranta).

Sursa: Body-Pixel.com

Citeva secvente mi s-au parut cu adevarat demne de remarcat: marele val din timpul furtunii, negurile care se lasa peste ape, orasul scufundat, filamentele meduzelor si cimpul de stele de mare. Pacat, iarasi pacat ca luminile si umbrele sint folosite in scopuri descriptive, ca elementele submarine sint strict decorative, ca tritonul este doar un scurt episod si ca ascensiunea vaporului si transformarea lui in animal marin se prelungeste prea mult.

Sursa: Body-Pixel.com

Inclin sa cred ca reactia retinuta a publicului izvoraste din nerecunoasterea intentiilor artistului. Filmele lipsite de cuvinte si explicatii sint privite cu suspiciune (nu exista cuvinte, deci nu este nimic de povestit, povestea este "ilogica" de aceea soporifica), iar animatia mai putin fluida este vazuta fie ca un rateu, fie ca o dorinta de reintoarcere la principile de baza ale acesteia. Mie mi-a facut placere experimentul acesta foarte vizual al unui tip ca Miguelanxo Prado care stie sa se delimiteze pe de-a intregul de ceea ce face el de obicei, virtejul de culori care se potriveste perfect cu muzica (aici va puteti face o idee de ceea ce a iesit dupa inregistrarea cu Orchestra simfonica din Galicia) si ambiguitatea povestii care lasa loc celor mai fantastice interpretari.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu