duminică, 12 octombrie 2008

Anim'est 2008: Scurtmetraje Studentesti 3


Anul acesta m-am pacalit singura, spunindu-mi ca scurtmetrajele studentesti nu vor fi la fel de interesante ca cele din categoria "grea". Ca urmare, am apucat sa vad un singur calup studentesc care mi s-a parut suprinzator de interesant; filmele selectionate nu sint  temele pentru acasa cu stingacii si idei furate de ici colo la care ma asteptam. Nu stiu exact cum a vazut juriul cele de mai jos, eu una am cautat mai ales onestitatea si bunul simt artistic.

Du jour au lendemain - A.Ottenwaelter ENSAD



"Du jour au lendemain / Not that fast / De azi pe miine" de Aurélien Ottenwaelter este un pur produs ENSAD, povestea este insa mai simpla ca de obicei, cu un simt al monologului foarte aparte si o voce perfect aleasa. Cineva remarca pe buna dreptate ca dialogul este personajul principal si animatia (animation volume, final cut)  este doar ilustrarea acestuia. Daca doriti puteti vedea filmul:

 


◘◘◘◘◘


"Herzog and the Monsters" de Lesley Barnes  face parte dintre scurtmetrajele mele preferate, lista este cam lunga numai ca povestea despre carti, litere si cuvinte, povesti interzise si spaimele copilariei m-a convins. Filmul, terminat in 2006, se poate vedea pe YouTube postat fiind de tinara regizoarea scotiana care a primit pentru el citeva premii deja. Mi-a placut mult povestea si mai ales grafica cu totul speciala, mi-a amintit de cartile in relief. Aici puteti gasi un interviu cu Lesley Barnes si pasiunile ei: Werner Herzog (puteam sa jur !), Lotte Reiniger, Terry Gillingham si Saul Bass. Nu stiu ce credeti voi despre muzica special conceputa de "The Metronomes" cu aceasta ocazie, poate imi spuneti si mie.



◘◘◘◘◘

"Qub" (regia G.Arvieu, W.Boucher, A.Colchen, H.Debat-Burkath) este o poveste venita de la ESMA conceputa in aceleasi tehnici CGI/Maya, Photoshop si digital fusion cu care lucreaza majoritatea studentilor francezi. Povestea este simpatica si pare inspirata din intrebarile pe care si le pun copii despre felul in care este lumea (de ce oul e rotund si nu patrat?) Pai uitati-va aici sa vedeti ce cred cei trei regizori despre stabilitate. Umorul este usurel, dar destul de natural.



◘◘◘◘◘

"Rua das tulipas / Tulip Street / Strada tulipelor" (Alê Camargo) vine de la OZI, Escola de Audiovisual de Brasilia, si povesteste despre un inventator cu inima mare si spirit practic care intr-o buna zi se gindeste si la dorintele lui cele mai mari. Uite-asa se pomenesc unii oameni cu carti postale din cele mai dubioase locuri din univers. Il puteti vedea aici. Mie imi pare ca acest produs 3D foarte colorat este mai degraba destinat copiilor care vor sa se faca astronauti, dar mai stii?

 


◘◘◘◘◘

"Bibliomania" de Rosalie Osman se leaga foarte tare de "Herzog and the Monsters" comentat in viteza ceva mai sus. Iarasi o poveste in cheie foarte ironica despre pasiunea pentru carti a maniacului de Thomas Phillipps care a existat intr-adevar (nu ma intrebati cine e, intrati mai bine pe situl regizoarei sau pe Wikipedia). Si animatia o apropie pe Rosalie Osman de Lesley Barnes,  amestecul foarte simplu de 2D si Cel animation imi aduce iarasi aminte de Lotte Reiniger, redescoperita se pare de tinara generatie.

Sursa: rosalieosman.com


◘◘◘◘◘


Despre "Lay Down This World / Renunta la lumea asta" (regia Pim Braeckevelt) nu prea am mare lucru sa spun, daca apreciati umorul belgian merge. Incercati sa vedeti  filmuletul aici, pe mine povestea asta cu sinucigasul, ingerul pazitor, umbrela si gagurile care se desfasoara pe verticala nu m-a convins foarte tare.

◘◘◘◘◘

"Bertram" de Làra Gardarsdóttir, Michael Hall Mauritzen si Karen Rohde Johansson este  rezultatul unui atelier de creatie din Viborg , Danemarca. Pe situl Animation Workshop puteti vedea pagina lui "Bertram", un baietel care ar face orice numai sa scape de temele pentru acasa.

◘◘◘◘◘

"American Dream / Vis american" de Jakub Wroński  este un proiect foarte ambitios (2D, desen pe hirtie si cut-out) care mi-a amintit de tehnica lui Osbert Parker, numai ca in acest caz au fost folosite reclamele publicitare ale anilor 50. Ritmul este mai lent, de aceea povestea lui Harry si a lui Scarlet prefera parca sa ramina in abstract ca un frumos experiment grafic si nu mai mult. Jakub Wroński vine de la celebra scoala poloneza de film din Łódź si are la activ 4 scurtmetraje, un mediu metraj si citeva spoturi publicitare.

◘◘◘◘◘

"Un message impérial" regizat de Etienne Boguet mi-a displacut. Nu pentru ca ar fi urit sau rau facut,  tehnica este o foarte dichisita mixtura de 3D si Photosphop in alb negru. Ceea ce nu mi-a  placut este tratamentul acordat povestii ,o adaptare dupa o povestire de Kafka pe care o puteti vedea aici. Mi se pare o incercare cam pretentioasa de a fi mare si tare si mai ales abstract. Sint sigura ca nu Kafka e de vina, ci pentru ca "Un message impérial" este tipul de tema pentru acasa placuta de profesor dar care nu ramine in amintirea spectatorului. Filmul poate fi vazut aici.

◘◘◘◘◘

Din pacate fisa de pe situl  Anim'est la "Bloody Merry Christmas" de Jan Cechl este incorecta; filmul in schimb este pur si simplu adorabil, ar fi mers inscris in categoria grea. Jan Cechl este student la Filmová akademie Miroslava Ondříčka (FAMO) in Písek, pina acum a mai conceput un alt scurtmetraj, "Bim & Bim", in afara de cel pe care poate ca ati  avut ocazia sa-l vedeti. "Bloody Merry Christmas" a fost  pe buna dreptate selectat in mai multe festivaluri.

Iata sinopsisul : un ucigas psihopat al carui modus operandi presupune o costumatie de pom de craciun terorizeaza o familie cumsecade chiar in noaptea de Ajun. Filmul este o dulceata de puppet slasher film cu multiple referinte la produsele de categorie B pina la Z (Texas Chainsaw Massacre, The Shining, Halloween, The Thing, incluzind toata imageria de film cu monstri). N-am gasit inca la ce trimite cuptorul in care este copt curcanul si, ulterior, mama. 


◘◘◘◘◘

"Like me, only better" este un produs britanic semnat de Martin Pickles inclus si in calupul de filme de animatie britanica de anul acesta. Dupa subiect simti ca realizatorul are un punct de vedere mult mai matur de a privi lucrurile (Martin Pickles are o diploma in Computing in Art and Design din 1995 cind se inscrie in 2005 la Royal College of Art). Aici puteti vedea scurtmetrajele sale (GM vine de la Georges Méliès). "Like me, Only Better" este o comedioara despre nevroze si religii de tot felul, inclusiv cea a Prozacului care manipuleaza lumea de azi. Desenul este simplu, monologul inteligent si mesajul destul de incisiv.


◘◘◘◘◘

"Live Life / Traieste viata"( Jonathan Pasternak), este un amestec de muzica buna cu plastilina si papusi. O fabula funebra care se desfasoara in timpul marii epidemii de ciuma. O poveste  despre un osuar devenit celebru monument religios baroc care aduce cu Tim Burton si alti maestri gotici. O referinta la multe filme pe care Jonathan Pasternak, venit de la Bezalel Academy of Art and Design (Ierusalim), le iubeste. Un fel de a exorciza spaimele de moarte si de a le accepta. Il puteti vedea aici sau aici:


◘◘◘◘◘

"Tidy Monster / Monstrul curateniei" de Tim Marchant. Scheletul din dulap (niste probleme cu obsesia curateniei) este frumos ambalat intr-o ambianta putin cam intunecoasa, pacat insa ca totul se desfasoara in primul minut cind vocea mintii ne spune cum ar putea sa faca ea curatenie. Si cam asta este tot. Urmeaza apoi o serie de efecte speciale care distorsioneaza spatiul si mentin atmosfera psihotica. Citiva spectatori au remarcat deja ca filmuletul lui Tim Marchant dureaza putin cam prea mult si risca sa produca efectul contrar, ideea putindu-se sustine usor in 2-3 minute maxim. In rest, o lucratura ingrijita in 3D, o voce interioara bine aleasa, numai bine pentru un al doilea film, nu?

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu