Anul acesta m-am pacalit singura, spunindu-mi ca
scurtmetrajele studentesti nu vor fi la fel de interesante ca cele din
categoria "grea". Ca
urmare, am apucat sa vad un singur calup studentesc care mi s-a parut
suprinzator de interesant; filmele selectionate nu sint temele pentru
acasa cu stingacii si idei furate de ici colo la care ma asteptam. Nu stiu
exact cum a vazut juriul cele de mai jos, eu una am cautat mai ales onestitatea
si bunul simt artistic.
Du jour au lendemain - A.Ottenwaelter ENSAD |
"Du jour au lendemain / Not that fast / De azi pe miine" de
Aurélien Ottenwaelter este un pur produs ENSAD, povestea este insa mai simpla
ca de obicei, cu un simt al monologului foarte aparte si o voce perfect aleasa.
Cineva remarca pe buna dreptate ca dialogul este personajul principal si
animatia (animation volume, final cut) este doar ilustrarea acestuia. Daca
doriti puteti vedea filmul:
◘◘◘◘◘
"Herzog and the Monsters" de Lesley Barnes
face parte dintre scurtmetrajele mele preferate, lista este cam lunga
numai ca povestea despre carti, litere si cuvinte, povesti interzise si
spaimele copilariei m-a convins. Filmul, terminat in
2006, se poate vedea pe
YouTube postat fiind de tinara regizoarea scotiana care a primit pentru el
citeva premii deja. Mi-a
placut mult povestea si mai ales grafica cu totul speciala, mi-a amintit de
cartile in relief. Aici
puteti gasi un interviu cu Lesley Barnes si pasiunile ei: Werner Herzog (puteam
sa jur !), Lotte Reiniger, Terry Gillingham si Saul Bass. Nu stiu ce credeti voi despre muzica special
conceputa de "The Metronomes" cu aceasta ocazie, poate imi spuneti si
mie.
◘◘◘◘◘
"Qub" (regia G.Arvieu, W.Boucher, A.Colchen,
H.Debat-Burkath) este o poveste venita de la ESMA conceputa in aceleasi tehnici
CGI/Maya, Photoshop si digital fusion cu care lucreaza majoritatea studentilor
francezi. Povestea este simpatica si pare inspirata din intrebarile pe care si
le pun copii despre felul in care este lumea (de ce oul e rotund si nu patrat?)
Pai uitati-va aici sa vedeti
ce cred cei trei regizori despre stabilitate. Umorul este usurel, dar destul de
natural.
◘◘◘◘◘
"Rua das tulipas / Tulip Street / Strada
tulipelor"
(Alê Camargo) vine de la OZI, Escola de Audiovisual de Brasilia, si povesteste
despre un inventator cu inima mare si spirit practic care intr-o buna zi se
gindeste si la dorintele lui cele mai mari. Uite-asa se pomenesc unii oameni cu
carti postale din cele mai dubioase locuri din univers. Il puteti vedea aici. Mie imi pare ca acest produs 3D foarte colorat
este mai degraba destinat copiilor care vor sa se faca astronauti, dar mai
stii?
◘◘◘◘◘
"Bibliomania" de Rosalie Osman
se leaga foarte tare de "Herzog and the Monsters" comentat in viteza
ceva mai sus. Iarasi o poveste in cheie foarte ironica despre pasiunea pentru
carti a maniacului de Thomas Phillipps care a existat intr-adevar (nu ma
intrebati cine e, intrati mai bine pe situl regizoarei sau pe Wikipedia). Si animatia o apropie pe Rosalie Osman de
Lesley Barnes, amestecul foarte simplu de 2D si Cel animation imi aduce
iarasi aminte de Lotte Reiniger, redescoperita se pare de tinara generatie.
Sursa: rosalieosman.com |
◘◘◘◘◘
Despre "Lay Down This World / Renunta la lumea asta" (regia Pim Braeckevelt) nu prea am mare
lucru sa spun, daca apreciati umorul belgian merge. Incercati sa vedeti filmuletul aici, pe mine povestea asta cu sinucigasul, ingerul
pazitor, umbrela si gagurile care se desfasoara pe verticala nu m-a convins
foarte tare.
◘◘◘◘◘
"Bertram" de Làra Gardarsdóttir, Michael Hall
Mauritzen si Karen Rohde Johansson este rezultatul unui atelier de creatie din Viborg , Danemarca. Pe situl Animation Workshop puteti vedea pagina lui "Bertram", un
baietel care ar face orice numai sa scape de temele pentru acasa.
◘◘◘◘◘
"American Dream / Vis american" de Jakub Wroński este
un proiect foarte ambitios (2D, desen pe hirtie si cut-out) care mi-a amintit
de tehnica lui Osbert Parker, numai ca in acest caz au fost folosite reclamele
publicitare ale anilor 50. Ritmul
este mai lent, de aceea povestea lui Harry si a lui Scarlet prefera parca sa
ramina in abstract ca un frumos experiment grafic si nu mai mult. Jakub Wroński
vine de la celebra scoala poloneza de film din Łódź si are la activ 4
scurtmetraje, un mediu metraj si citeva spoturi publicitare.
◘◘◘◘◘
"Un message impérial" regizat de Etienne Boguet mi-a displacut. Nu pentru ca ar fi urit sau rau facut, tehnica este
o foarte dichisita mixtura de 3D si Photosphop in alb negru. Ceea ce nu
mi-a placut este tratamentul acordat povestii ,o adaptare dupa o
povestire de Kafka pe care o puteti vedea aici. Mi se pare o incercare cam pretentioasa de a fi
mare si tare si mai ales abstract. Sint sigura ca nu Kafka e de vina, ci pentru
ca "Un message impérial" este tipul de tema pentru acasa placuta de
profesor dar care nu ramine in amintirea spectatorului. Filmul poate fi vazut aici.
◘◘◘◘◘
Din pacate fisa de pe situl Anim'est la "Bloody Merry Christmas" de Jan Cechl este incorecta; filmul
in schimb este pur si simplu adorabil, ar fi mers inscris in categoria grea. Jan
Cechl este student la Filmová akademie Miroslava Ondříčka (FAMO) in Písek, pina
acum a mai conceput un alt scurtmetraj, "Bim & Bim", in afara de
cel pe care poate ca ati avut ocazia sa-l vedeti. "Bloody Merry Christmas" a fost pe buna dreptate
selectat in mai multe festivaluri.
Iata sinopsisul : un ucigas psihopat
al carui modus operandi presupune o costumatie de pom de craciun terorizeaza o
familie cumsecade chiar in noaptea de Ajun. Filmul este
o dulceata de puppet slasher film cu multiple referinte la produsele de
categorie B pina la Z (Texas Chainsaw Massacre, The Shining, Halloween, The
Thing, incluzind toata imageria de film cu monstri). N-am gasit inca la ce
trimite cuptorul in care este copt curcanul si, ulterior, mama.
◘◘◘◘◘
"Like me, only better" este un produs britanic semnat de Martin Pickles inclus si in calupul de
filme de animatie britanica de anul acesta. Dupa subiect simti ca realizatorul
are un punct de vedere mult mai matur de a privi lucrurile (Martin Pickles are
o diploma in Computing in Art and Design din 1995 cind se inscrie in 2005 la
Royal College of Art). Aici puteti vedea scurtmetrajele sale (GM vine de la
Georges Méliès). "Like me, Only Better" este o comedioara despre
nevroze si religii de tot felul, inclusiv cea a Prozacului care manipuleaza
lumea de azi. Desenul este simplu, monologul inteligent si mesajul destul de
incisiv.
◘◘◘◘◘
"Live Life / Traieste viata"( Jonathan Pasternak), este un amestec de muzica buna cu plastilina si papusi. O fabula funebra
care se desfasoara in timpul marii epidemii de ciuma. O poveste despre un
osuar devenit celebru monument religios baroc care aduce cu Tim Burton si alti
maestri gotici. O referinta la multe filme pe care
Jonathan Pasternak, venit de la Bezalel Academy of Art and Design (Ierusalim),
le iubeste. Un fel de a exorciza
spaimele de moarte si de a le accepta. Il puteti vedea aici sau aici:
◘◘◘◘◘
"Tidy Monster / Monstrul curateniei" de Tim Marchant.
Scheletul din dulap (niste probleme cu obsesia curateniei) este frumos ambalat
intr-o ambianta putin cam intunecoasa, pacat insa ca totul se desfasoara in
primul minut cind vocea mintii ne spune cum ar putea sa faca ea curatenie. Si
cam asta este tot. Urmeaza apoi o serie de efecte speciale care distorsioneaza
spatiul si mentin atmosfera psihotica. Citiva spectatori au remarcat deja ca
filmuletul lui Tim Marchant dureaza putin cam prea mult si risca sa produca
efectul contrar, ideea putindu-se sustine usor in 2-3 minute maxim. In rest, o
lucratura ingrijita in 3D, o voce interioara bine aleasa, numai bine pentru un al doilea film, nu?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu