FilmBalaya |
La 13 luni dupa iesirea in salile franceze si la aproape 15
de la proiectiile ocazionate de Festivalul de la Cannes editia 2010 la care a castigat
un formidabil Premiu pentru mizanscena, “Tournée” face in sfarsit o
oprire in salile bucurestene. M-am dus imediat sa il vad, nu sunt multi actorii
cu adevarate veleitati de realizator asa cum este cazul lui Mathieu Amalric. Aflat la al patrulea
lungmetraj in calitate de regizor dupa “Mange ta soupe” (1997), “Le stade de Wimbledon” (2001)
si telefilmul “La chose publique”,
ca sa nu mai pun la socoteala cele cateva scurtmetraje de fictiune si documentare,
Mathieu Amalric este o aparitie surprinzatoare atat in fata cat si in spatele
aparatului de filmat. Actor fiind el se revendica de la Arnaud Desplechin
citire (“C'est Arnaud Desplechin qui m'a
inventé acteur à 30 ans”,) in timp ce profilul de regizor isi recunoaste
filiatia in personaje complicate din mediul cinema-ului foarte independent
(producatorul Paulo Branco in special).
In cazul de fata,”Tournée” pare sa nu fie atat de multe
lucruri, incat am sentimentul ca o semnificatie coerenta a acestui produs
cinematografic ar trebui sa se obtina prin sustrageri si decantari succesive
mai degraba decat prin acumulari.
*****
Fictiunea - cochilie
goala
Motto:
- Vous faites quoi dans la vie ?- On s'en fout.- Et là vous allez où ?- Je vais tuer quelqu'un.- Vous avez de la chance. Ça doit faire du bien.
“Rasfoind” impresiile publicului de aiurea, am concluzionat
cu uimire ca ceea ce ii reproseaza cel mai adesea spectatorul obisnuit acestui
film este lipsa scenariului, Subiectul este firav: fost producator de emisiuni
de teve si autoexilat candva in America, Joachim Zand revine pe continent
insotit de o trupa de dansatoare americane de music-hall ca director de turneu,
rezervand sali si organizand spectacole in cateva orase portuare din provincie.
Turneul este dintotdeauna o activitate exigenta si epuizanta, iar “fetele” lui
Zand nu inceteaza sa se planga de faptul ca nu vad din Franta decat garile,
hotelurile, cabaretele mai mult sau mai putin improvizate. Si apoi unde este
multpromisul Paris?
Pe drum, Zand afla ca reprezentatia pariziana a fost anulata fara consultari
prealabile. Furios si ingrozit in acelasi timp de perspectiva de a da nas in
nas cu trecutul personal (incluzand familia, fostii prieteni si parteneri de
afaceri) Joachim se vede obligat sa suporte un nou esec. Am spus esec?
Scenariul (Telerama.fr) |
Creditele legate de ciudatenia aceasta de scenariu mai
elaborat decat pare sunt numeroase: scenaristul Philippe di Folco, Matthieu
Amalric insusi, Marcelo Novais Teles (“Tiresias”, “La chose publique”, ”De la guerre”), Raphaelle Valbrune
(“Home”) si actorul si
scenaristul Tom Frank. Povestea propune
o suita de
scenete, amestecand fragmente de spectacol, secvente surprinse in culise, in
hoteluri, in tren sau in masina. Scene de grup (mai numeroase), erante
individuale, insulte, ironii, mese luate impreuna, calatorii. Toate acestea
sunt reunite pentru a recrea o dispozitie, o atmosfera cumva pe cale de
disparitie, un feeling prin spatiile caruia se strecoara fire narative
secundare: povestea lui Mimi si a celorlalte “fete”, povestea americana a lui
Joachim, cine este Chapuis alias “le
vieux”, ce-i cu femeia fara sani, unde este mama copiilor lui Joachim, care
sunt presupozitiile biografice care-i fac pe François si Joachim sa se bata in
citate din corespondenta lui Godard cu Truffaut etc. Toate aceste oportunitati
narative neexploatate de scenariu au
enervat pe multi care ar fi vrut un soi de “biografie romantata” inchinata
artistelor new burlesque cu
bucuriile&melancoliile lor, cu motivatiile lor artistice si senzualitatea
lor debordanta.
Scenariul isi tese insa panza pornind de la premiza eternei
prezente a show-ului ca happening. Intr-un
interviu consemnat de Jean-Philippe Tessé in Cahiers du Cinéma (nr 657/iun.2010), cineastul povesteste cum
neavand bani pentru a angaja suficienti figuranti pentru scenele de cabaret,
producatorii si realizatorul au optat pentru solutia cea mai onesta, organizand
spectacole gratuite in care publicul aplauda pe bune, iar artistele se produc
pe scena de-adevaratelea. Happening
deci al spectacolului, happening al
cameramanului Christophe Beaucarne care nu a folosit decat o singura camera
pentru filmarile de show, happening
al scenariului care se foloseste de acest artificiu flamboaiant pentru a obtine
delicatele tuse de free style.
Pe margine, cronicarul
dezvolta slalomul pe care-l face scenariul prin jaloane narative precum arta
autentica (soundtrack-ul show-urilor
vs zgomotul de fond din holurile hotelurilor si baurilor care-l scoate din
sarite pe Joachim), exprimarea personala (care trebuie sa functioneze atat pe
scena, cat si in simpla activitate de scriere a unei carti postale pentru
mama), senzualitatea (debordanta asa cum reiese ea din numerele de striptease,
ori jucausa asa cum o inventeaza draguta de casiera de la statia de benzina,
ori brutal agresiva precum casiera din hypermarket). Corporalitatea care se
exhiba cu voiosie merge mana in mana cu fixatia incapatanata asupra prezentului
(nu exista trecut pentru aceste personaje, iar viitorul este si el daca nu eludat,
si mai degraba lipsit de promisiuni).
Un pas scenaristic in fata sau la dreapta ar fi putut
transforma “Tournée” intr-un revival sentimental cu taceri verboase à la Cassavetes
ori intr-o varianta “de autor” european pe tema marginalitatii culturale
asumate in final. Cronicarul
vede deci foarte bine aceasta plutire la suprafata lucrurilor care ofera
povestii un lustru fluid si decadent, “cochilia goala” de care pomeneste Kitten
folosind expresia frantuzeasca poate fi umpluta cu orice.
Si pentru ca veni vorba de lucrurile care ar fi putut fi
“Tournée”, nu se poate sa nu pomenesc de senzatia contradictorie de staza pe
care o ofera filmul atunci cand isi surprinde personajele mereu pe fuga, pandind
o clipa din spatele unei usi sau dintr-un unghi improbabil intr-un compartiment
de tren, à contrejour sau topite in
umbra electrica a noptii, ascunse dupa draperiile din culise, intr-un joc de-a
nefocalizarea in prea prim plan sau pe foarte fundal. Topografia este bruiata:
ici Le Havre redus la dimensiunile holului unui hotel, colo camera surprinde
fugitiva din portul La Rochelle, despre Bordeaux se vorbeste numai, o placa de
inmatriculare face aluzie la Nantes, un vaporas la insula d’Aix, o plimbare cu
masina prin Gironde ignora imprejurimile, Parisul este redus la dimensiunile
unei cafenele. Una dintre cele mai frumoase secvente le surprinde de departe pe
cele 5 femei imbracate sumar, evadand din cubul gri al discotecii pe la
intrarea din spate unde le asteapta baiatul cu pizza. Lumina este ireala,
departarea este confortabila, cubul de beton ar putea fi amplasat oriunde in
lume.
*****
Gene false...
Magia spectacolului este liantul care leaga aceste fragmente
disparate din viata unei trupe de music hall aflata in turneu. Anuntat inca din
prima secventa, tot numai neoane seventies
si stridente de rock garage,
artificiul miroase a fard, a gene false si a pasties. Unitatea sa de masura este combinatia de malitie,
(auto)ironie si umor parodic care insoteste vodevilul, burlescul, sansoneta,
cupletul, gluma deocheata. Imperativul major
al celor sase membri ai trupei cu nume de scena asonant-exotice este
exprimarea artistica volubila si lipsita de cat mai multe retineri. Asumata,
emfatizata in degradeuri kitsch, lipsa de masura se muleaza pe siluetele XXL
ale celor 5 femei, iar rolurile de pe scena se prelungesc in realitate (artistele
se adreseaza una alteia folosind exclusiv numele de scena, Mimi este incapabila
sa-si traiasca cotidianul fara genele false si machiajul puternic) ca o a doua epiderma.
Kitten, Mimi, Julie & comp. ocupa si organizeaza practic intreg spatiul
filmului dupa cum le place. “Aujourd’hui,
je suis en train de découvrir que la distribution, c’est encore de la mise en
scène” afirma cu umor cineastul intr-un alt interviu,
reconstituind astfel sotto voce situatia personajului Joachim Zand, incapabil
sa-si organizeze spectacolul in vreun fel.
Telerama.fr |
Cateva sunt liniile de fuga imaginare care pot fi urmarite
in acest spatiu al continuei re-prezentari. In primul rand este Colette,
superba creatoare de atmosfera aproape ignorata astazi pe care Mathieu Amalric
o pomeneste ca sursa de inspiratie pentru “Tournée”. Spectatorul atent va gasi pe
situl dedicate filmului urmatorul fragment:
(…) Mais nous fuyons le beau jardin, le silence et la paix, la noble oisiveté, la solitude dont nous sommes indignes. Nous courons vers l’hôtel, vers la loge étouffante et la rampe qui aveugle. Nous courons pressés, bavards, avec des cris de volaille vers l’illusion de vivre très vite, d’avoir chaud, de travailler, de ne penser guère, de n’emporter avec nous ni regret, ni remords, ni souvenir.(Colette, La halte, in L'envers du music-hall).
Extrasul face parte din “L’envers du
music-hall” (1913) suita
de tablouri vivante pe tema spectacolului de turneu concepute in stil
journalistic de scriitoarea care la acea vreme juca in spectacole la
Moulin-Rouge in tinute si atitudini scandaloase. Consider ca “Tournée” este in
asemenea masura legat de Colette, incat nu am ezitat sa vad filmul ca fiind o
adaptare foarte liber-contemporana a acestei culegeri de instantanee, cu mult
mai consistenta si mai colett-iana decat goblenul sic extras de Stephen Frears din
ciclul romanesc “Chéri”.
“Tournée” selecteaza personaje precum baietanul moale si
bun la toate (“un grand garcon mou et
pale qui joue les utilités” adica Ulysse) sau draguta dansatoare
englezoaica a carei idila se desfasoara “ca o mimodrama” (seriile de insulte pe
care Joachim si Mimi le schimba cu voluptate atunci cand se cauta si se gasesc
fata in fata), ori artista “machiata pentru toata viata” (Mimi si eternele ei
gene false). “Tournée” inoata prin situatii incongrue precum pasiunea funesta (Après minuit), intrarea in loja (L’ouvroir), calatoria (Le Voyage) de turneu pentru care “toate
orasele sunt acelasi lucru” si timpul liber dedicat scrierii cartilor postale,
vizitelor turistice grabite si cafelelor degustate in graba (La halte). In “Tournée” artistii nu sunt
famelici, dansatoarele nu sunt obligate sa faca overtime pentru a-si plati remaiatul ciorapilor de matase, mizeria
fizica este eludata.
Exista insa aici ciclicitatea sindromului singuratatii de
care sufera Joachim (Malaise), exista
goliciunea “uscata, insensibila parca” a artistelor in cabina de machiaj sau la
repetitii. Unul dintre textele colett-iene (Matinée)
descrie privirea pierduta, mereu gata sa muste a lui Joachim (“et pourtant les forces mystérieuses de la
discipline, du rythme musical, l’orgueil enfantin et noble de paraître beaux,
de paraître forts, nous soulèvent, nous conduisent...”), altul propune o
Mimi in varianta canina (Lola). Colette
surprinde in psihologia artistelor itinerante “un fel de satisfactie animalica,
o voiosie de captive”, la fel si tanarul Baptiste Zand care, exasperat, o
trateaza pe Mimi de sclava. Portretul de grup din final, in care Joachim se
lasa adoptat de trupa isi gaseste masura intr-o descriere similara propusa de
Colette (“Obtus et gais, privés
d’instinct et de prévoyance, nous ne sentons venir ni le lendemain, ni le
malheur, ni la vieillesse, ni la futilité (...) - On arrive, on répète.”)
Stilistic vorbind, dialogul este o prelungire a frazarii lui
Colette; Joachim in special foloseste fraze lungi alcatuite din inlantuiri de
enumerari adesea incongrue, in care substantivele nu-si permit mai mult decat
un adjectiv in preajma. Asemenea, intreaga structura a filmului urmareste
acelasi mecanism enumerativ pe orizontala a evenimentelor in care
incongruitatea este respectata. Sa ma explic: Joachim la Paris incepe prin a-i
spune lui François ca emisiunea lui este nula, dupa care ii cere bani, dupa
care este dat afara fara menajamente, dupa care cei doi fosti prieteni se
reintalnesc la un pahar in cafenea, dupa care aceiasi impart frateste acelasi
pat peste noapte, dupa care Joachim este aruncat in strada de Chapuis, dupa
care este zgaltait zdravan si de François. Iata de unde vine impresia de
dezlanare care pe multi i-a facut sa considere ca filmul nu are scenariu si ca
mai bine i-ar fi stat ca documentar cumsecade.
*****
... si mustati
improbabile
Tot in categoria
punctelor de fuga poate intra si intreaga teorie mai mult sau mai putin
feminista care constituie background-ul
atitudinii new
burlesque care refoloseste jaloanele entertainmentului
popular de altadata. Imaginea corporala este atipica, meserii demult apuse sunt
reinviate in numere care combina acrobatia, magia, clovneria, jongleria
improvizatia muzicala si pantomima cu striptease-ul si dansul clasic. Totul
este filtrat prin prisma individualizarii, a perspectivei handmade care ofera artistilor new
burlesque libertatea de a se face cunoscuti, de a straluci ca glorii de
nisa, de a-si fabrica numerele, de a-si procura accesoriile de a-si construi
identitati. Narcisismul acesta artistic place ochiului pentru ca se joaca cu
codurile glamour din anii 50, numai
ca, asa cum spune cineastul “showurile sunt politice chiar daca nu se pomeneste
de politica”.
Amalric alege sa alinieze exuberanta carnala a unui spectacol de arta cu a mic pe de o parte si problema independentei mediului artistic pe de alta parte. Ideea din care a germinat “Tournée” este direct legata de situatia cinema-ului “liber”, iar in Joachim Zand se oglindeste in special personalitatea lui Paulo Branco, unul dintre ultimii mari producatori independenti de cinema; cineastul citeaza ca surse de inspiratie si alte prezente flamboaiante din lumea producatorilor precum Jean-François Bizot si Jean-Pierre Rassam (producator al unor cineasti precum Robert Bresson, Jean-Luc Godard, Barbet Schroeder, Roman Polanski), ori Humbert Balsan.
FerdyOnFilms |
Amalric alege sa alinieze exuberanta carnala a unui spectacol de arta cu a mic pe de o parte si problema independentei mediului artistic pe de alta parte. Ideea din care a germinat “Tournée” este direct legata de situatia cinema-ului “liber”, iar in Joachim Zand se oglindeste in special personalitatea lui Paulo Branco, unul dintre ultimii mari producatori independenti de cinema; cineastul citeaza ca surse de inspiratie si alte prezente flamboaiante din lumea producatorilor precum Jean-François Bizot si Jean-Pierre Rassam (producator al unor cineasti precum Robert Bresson, Jean-Luc Godard, Barbet Schroeder, Roman Polanski), ori Humbert Balsan.
*****
Mitologii si fantasme
- o poveste despre cinema
Un al treilea punct de fuga folosit de mecanismul “Tournée” tine
de suportul fantasmatic pe care se realizeaza acest neincetat du-te vino intre
antipozi. Geografia distantelor intre Franta si America se converteste in mitologie
(lumea vazuta de bunul si inocentul salbatic, brave new world si paradisul regasit). Punctul de plecare este
informatia oferita de cineastul insusi in mai multe interviuri privitoare la
intalnirea cu artistele New Burlesque;
aceasta a fost amanata pe cat posibil ( “je
n’ai pas eu envie de rencontrer les filles tout de suite, j’ai préféré
travailler à partir de mes fantasmes” si
“On ne voulait pas les voir trop tôt. Quand je suis allé vers elles, les
personnages étaient écrits.”)
Amalric nu ezita sa considere stranietatea personajelor ca
fiind motorul fantasmatic in trei timpi gratie caruia functioneaza aceasta
poveste foarte simpla despre cinema:
Ce qui est riche dans cette histoire toute simple, c’est qu’il y a deux pays qui se fantasment l’un l’autre. Ça pose une double question: qu’est-ce qu’on fait de notre amour du cinéma américain? Qu’est-ce qu’on fait de notre inconscience de ce qu’il y a d’extraordinaire dans la culture française? Le film est en trois temps:1. Le paradis, l’énergie et un problème.2. L’enfer, Paris, la femme à l’hôpital, les enfants, le vieux copain.3. Un retour paradisiaque, mais il faut pour cela que le personnage passe par ce moment de cinéma français, par Paris.
Cabaretul in stil american isi recunoaste radacinile in
french cancanul sfarsit de secol XIX si imprumuturile din codurile vestimentare
si artistice pariziene de dupa razboi. Decorurile, muzica, coafurile si
costumele exploateaza mitologia americana,
apetitul pentru consistenta, gustul pentru sex appeal-ul fara fasoane si pentru
poantele debitate cu accent, pentru vartejul de muzica, dans, paiete, coafuri
enorme, posturi grotesti si bufone. Spectatolul inghite tot pentru ca Mimi Le
Meaux, Dirty Martini, Evie Lovelle, Julie Atlas Muz, Kitten on the Keys si Roky
Roulette refac istoria unui paradis de care individul torturat si singuratic
din Joachim Zand este fascinat. Mathieu Amalric marturiseste undeva
aroganta aceea europeana invidiind in secret voiosia genuina a bunului salbatic:
À un moment, je me suis dit que ces Américaines, c’était une ruse extraordinaire et que ça allait tout exalter. Mais on pensait plutôt aux Lettres persanes: la vision de notre pays par des étrangères. Elles fantasmaient le Moulin-Rouge, Joséphine Baker et Colette qu’elles connaissaient très bien. Il y avait aussi cette belle idée dans le texte de Colette: quand on tourne, on ne voit rien des lieux où l’on passe. Je trouvais ça drôle qu’elles ne voient rien de la France. Le mélange de langues me plaisait aussi.
*****
Filiatii de culise
Motto:
Tu te comportes comme une merde sur un socle.
(François Truffaut)
Sunt de acord cu cititorul care va stramba din nas citind
titlul acestui subcapitol, e inutil sa contabilizezi aluziile cinematografice
care-ti sar in ochi ici colo de-a lungul filmului. Acestea nu sunt putine, nici
transparente, uneori nu se lasa lecturate cu usurinta. Nu-i suficient sa vezi
umbra lui Ben Gazzara (“The
Killing of a Chinese Bookie”) planand in frumoasa secventa in care Joachim
foloseste statia de amplificare a salii pentru a le vorbi membrilor trupei
despre esuarea spectacolelor pariziene. Nu-i destul sa-ti spui ca dezlanarea scenaristica
este cassavetiana sau se inspira
din Rozier pentru ca mizeaza
pe improvizatie. Nu-i destul ca filmul foloseste modele trupese pentru a-l
trata de fellinian.
Amalric-Cassavetes (DailyGreenCine) |
“Tournée” vorbeste cu subinteles despre o intreaga varsta a
cinema-ului francez, fascinat de America si de variantele sale de indie, inotand prin exigentele
mostenirii propriului cinéma d’auteur,
zgaltait nu atat de presiunea televiziunii, cat a inregimentarii institutiilor
culturale si a penalizarii riscului in materie de productie a unui film (intr-un
foarte interesant interviu consemnat in "Cahiers du Cinéma" din mai 2011, Paulo
Branco spunea ca astazi un film ca “L’hypothèse du tableau volé” ar
fi imposibil de produs). Citatul de mai
sus are cumva legatura cu toata aceasta lume a cinema-ului aflata azi in plina
contractie, este raspunsul lui Truffaut la solicitarea de sprijin financiar pe
care Godard i-o arunca nu inainte de a face praf “La nuit américaine”. Intreaga
incursiune a lui Zand la Paris
este dealtfel inspirata din aceasta complexa legatura de ura-iubire a
productatorului cu lumea spectacolului.
FerdyOnFilms |
A doua filiatie din culisele “Tournée” ar fi, in ceea ce ma
priveste, autofictiunea, filmul captand pur si simplu situatia facerii sale: un
tip (pe numele lui Joachim Zand, ca Nicole Zand, mama cineastului) care vrea sa
convinga niste femei sa joace intr-un spectacol care numai ca nu tipa faptul ca
ele n-au nevoie de nimeni pentru a-si face numerele de scena. Tipul cu pricina
sfarseste prin a se da batut, acceptandu-si iresponsabilitatea ca mod de viata.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu