Animest.ro |
Spectatorul-pasionat-de-Anim’est
isi rezerva un loc aparte in agenda de festival pentru competitia de lungmetraj:
pasiuni mai stabile se nasc in jurul unui numar mai mic de filme care sunt considerate mai consistente decat scurtmetrajele
din competitia de vizavi (si ele in numar de 54). In plus, cu lungmetrajele iti
poti exersa abilitatile premonitorii (eu una nu am fost niciodata in faza cu
juriile la capitolul lungmetraj), intr-un an stiu ca s-a improvizat chiar o
mica bursa de pariuri cu cote si tot tacamul. Sa treci prin filmele din
competitie este o placere, in primul rand datorita abilitatii organizatorului
de a propune o multime de stiluri diferite.
M-am gandit sa
pun deja la dispozitia spectatorului-pasionat-de-Anim’est cateva informatii
privitoare la concursul (destul de strans se pare) de anul acesta.
In primul rand
ar fi “Hottarake no Shima:
Haruka to Maho no Kagami / Oblivion Island: Haruka and the Magic Mirror” (2009)
semnat de regizorul, scenaristul si designerul de jocuri video Shinosuke Sato si produs de Production I.G (“Patlabor”, “Jin-Roh”,
“Ghost in the Shell”, ”The Sky Crawlers”), fiind de fapt primul lungmetraj
realizat numai in CGI din portofoliul acestuia.
Povestea este o
destul de clasica imersiune a fantasticului in cotidianul unei fetite care
doreste sa-si recupereze amintirile legate de mama sa. O explorare colorata in
care aventura si fantasticul sunt personajele principale si care ascunde
propriile umbre. Sa zicem ca ne putem gandi la Chihiro/Sen. Lumea aceasta
fantastica in care Haruka intra fara sa vrea are particularitatea de a fi
populata de creaturi care aduc mai mult sau mai putin cu Inari (zeul vulpe din
traditia Shinto) si care folosesc obiectele uitate si abandonate de oameni
pentru a-si mobila propria lume (ati spus “Paprika”?) Filmul a fost laudat
pentru lucratura tehnica, atentia acordata detaliilor si un mix de stiluri care
condimenteaza clasicismul povestii.
De vazut, zic
eu. Si nu
numai eu.
Filmul a fost nominalizat
in 2010 la Asia Pacific Screen pentru Cel mai Bun Lungmetraj de animatie,
precum si la Premiile Academiei Japoneze de Film, categoria Cel mai Bun Film de
Animatie.
“Fimfárum do
třetice všeho dobrého / Fimfárum - the Third Time Lucky” (2011) este episodul 3 din una dintre cele mai
frumoase trilogii animate, episoadele precedente fiind prezentate de Anim’est
in editiile anterioare. Filmul este o miniculegere de trei scurtmetraje in care
sunt implicati niscai capcauni, printi si porcari. Regia este semnata de Kristina
Dufkova, Vlasta Pospíšilová si David Súkup. Tehnic vorbind, cel mai scump
episod Fimfárum combina traditionala animatie de papusi cu animatia pe computer,
fiind produs in tehnologie 3D.
Filmul este
produs de Maurfilm.
Filmul a fost
selectionat (sectiunea World Panorama) din Festivalul Animafest de la Zagreb
2011
“Jeż Jerzy / George the Hedgehog” (2011) in regia
lui Wojtek Wawszczyk, Jakub Tarkowski si Tomasz Leśniak, are la baza o banda
desenata cu o curioasa evolutie (destinata initial copiilor si povestind
aventurile unui arici intr-o lume fermecata, povestea este adaptata pentru
adulti, capata un ton satiric, isi sapa galerii si canale prin subcultura underground si incepe sa semene cu “South Park”). In adaptarea
cinematografica cu aer comico-politist, ariciul amator de skateboard, bere si
femei este urmarit fara incetare de-un savant nebun, niste gogomani pretinsi
skinheads care-i vor pielea si nu in ultimul rand de propria sa clona imperfecta.
Jerzy m-a facut sa imi aduc aminte de Seymour Duckstein (“Queer Duck: The Movie”) cu
relativ aceeasi evolutie si aceeasi tonalitate dar anuland de tot tematica queer.
Filmul a fost
selectionat in competitia East of the West a Festivalului International de Film
de la Karlovy Vary 2011 si a fost prezent la Festivalul de Film South by Southwest
2011 din Austin, Texas, sectiunea SXFantastic.
Sunt in mod
special interesata de “Piercing I”
(2009) semnat de Liu Jian, care si-a vandut casa si s-a indatorat pana
peste urechi pentru a scrie, desena, monta, produce in cele din urma “primul
film de animatie absolut independent din China”. Povestea este ancorata in
realitatea sociala (efectele perverse ale crizei economice in China
continentala asa cum se reflecta ele in viata lui Zhang Xiaojun un tip linistit
dar nenorocos), desenul este minimal (intregul film a fost desenat timp de trei
ani pe o tableta Wacom), atmosfera este aspra, dar filmul curge si surprinde in
mod placut.
Aici
o serie de articole dedicate acestui film fenomen care se prezinta ca fiind
primul episode dintr-o posibila trilogie.
Prezent in programele
tuturor festivalurilor de animatie din lume (Annecy 2009, Stuttgart 2009,
Bruxelles 2010), filmul a fost recompensat cu Premiul Asia Pacific Screen 2010
pentru Cel mai bun Lungmetraj de Animatie.
“Gadkiy utyonok / The Ugly
Duckling” (2010) este povestea lui Hans Christian Andersen in versiunea
satiric-politica propusa de animatorul rus Garri Bardin. Pasaretul lui Bardin locuieste
intr-un cotet modelat la propriu din plastilina, iar la figurat in conformitate
cu comportamentul societatii comuniste de acum nu foarte multi ani. Basmul
devine astfel fabula sociala, iar scenariul si animatia amintesc foarte mult de
“Chicken Run” si de
feeling-ul Aardman.
Filmul a fost recompensat deja cu Premiul pentru
Cel mai Bun Film de Animatie la Premiile Nika-Rusia 2011, fiind selectionat la
Festivalul de Film de la Locarno 2010 – sectiunea Piazza Grande si la Festivalul
International de Film de la Vancouver 2010.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu