sâmbătă, 10 octombrie 2009

Anim'est 2009 Scurtmetraje competitie 3

Astazi se vor decerna premiile Anim'est, eu tot o sa-mi fac datoria de a continua cu comentariile despre scurtmetrajele din competitie fie ele si nepremiate, ca sa nu mai vorbesc de cele grupate in "Mozaic". Iata ce as putea spune despre calupul "Competitie 3", nu inainte de a nu multumi pentru nesimtire grupului de inteligenti care a preferat sa chicoteasca zgomotos in fundul salii cu ocazia proiectiei si asta atit de tare incit, la un moment dat, criticul Alex Leo Serban care-si facea treaba de membru al juriului in tot acest timp a trebuit sa intervina. Am simtit ca rosesc pe intuneric in locul grupului de inteligenti din spate.


"Malban" este un produs "Les films du Nord" (iarasi Arnaud Demuynck) animat si regizat de Élodie Bouédec. Tehnica este superba: o combinatie de desen, pictura pe sticla si obiecte animate, imbinare de animatie clasica in 2D si grafica pe calculator. Culori profunde si contururi limpezi care incinta ochiul si degaja melancolie.  Se vede ca Elodie Bouédec este in primul si in primul rind ilustratoare de carte (Mango Jeunesse, J'ai lu, Éden...), uneori  scenografa (pentru spectacolul " La Méthode Bourchnikov" de Grégoire Sivan), alteori interesata de videoclip. Lucrarea sa de diploma la ENSAD "De là à là" (2001) a circulat prin festivaluri si a fost difuzata de ARTE. In ceea ce priveste "Malban"(2007) scurtmetraj pe care Elodie il realizeaza singura timp de citiva ani buni, filmul imbina amintirile din copilarie refulate, pasiunea prezenta a eroinei pentru un strain si atmosfera care si mie mi-a adus aminte de Balthus.



Aici o minicronica, aici motivatia juriului de la Reanimacja 2009, unde "Malban" a luat premiu pentru cel mai bun scurtmetraj. Puteti vedea un extras aici. In ceea ce ma priveste, am incercat sa trec dincolo de desenul superb si sa vad ce este cinematografic aici. Amintirile invadeaza prezentul intr-o forma foarte poetica iar misterul a ceea ce s-a intimplat pe insula (jocul cu marul al fetitei in rosu) in paralel cu misterul a ceea ce se intimpla acum (jocul cu privirile dintre Claude si Victor) e atit de bine pazit incit ramine aproape de nedezlegat pina la sfirsit. Cu alte cuvinte povestea ramine poveste si nu este data la o parte de poetica desenului.

"Die schiefe Bahn/ Jaf la calea ferata" de Kathrin Albers si Jim Lacy are un inceput superb pe care il puteti (re)vedea pe pagina dedicata filmului. Sinele de cale ferata si atmosfera sumbra, apoi discursul despre privatizarea DeutscheBahn si vocea din off care rezuma situatia aduc foarte tare cu "Europa" lui Lars von Trier. Pacat ca, ulterior, ideea se pierde pe drum si deriva in consideratii social politice, asta in timp ce ideea de heist se dizolva.
Aici puteti intra pe situl StopTrick studioul specializat in tehnica motion control la care sint afilitati cei doi producatori regizori, iar aici citeva detalii behind the scenes.


"Kurzes Leben / Viata scurta" regizat de Johanna Freise, Daniel Šuljić este o adaptare dupa comics-ul omonim semnat de Johanna Freise, pictorita  si creatoare de benzi desenate necomerciale (zice ea, mie mi se par destul de accesibile), iar Daniel Suljic este un cineast experimentat in filmele de animatie. Din conlucrarea dintre cei doi timp de patru ani cit a durat facerea lui "Kurzes Leben" a iesit ceva de calitate: un desen foarte bun punctat ici colo cu guase surprinzatoare,  o animatie care privilegiaza schimbatile de perspectiva, umbrele care invadeaza spatiul apoi se retrag ritmic, o continua transformare a eroinei care traieste intr- lume aflata in continua scurgere in propriul infern. O critica mult mai interesanta dedicata desenului din "Kurzes Leben" puteti gasi aici  iar aici puteti urmari citeva extrase din film. Zau ca merita.
 
Un alt scurtmetraj care merita sa fie vazut, cunoscut si apreciat este "La flor carnívora / Floarea carnivora" regizat de María Lorenzo care seamana putin cu "Kurzes Leben"  in felul de a trata prin desen un subiect delicat. Se pare ca desenatoarele au un apetit deosebit pentru ideea de feminitate cumva declinanta sau care se grabeste catre propria sa pierdere. Si daca "Kurzes Leben" este primul pas in pactul cu diavolul, "La flor" este episodul doi, concentrat pe imaginea unei mantis la lucru. Din fericire diavolul este eludat aici. Desenul pe hirtie privilegiaza si el morfismele dar intr-un ritm mai putin accelerat. Femeia se plictiseste inabusita in universul domestic fantazind pe cei doi barbati care au foarte multe in comun si devin rapid interschimbabili. Frumoasa floare carnivora este aproape singura  pata de culoare constanta. Contactul fizic dintre barbat si femei se transforma intr-un interesant joc de umbre aproape geometrizate in alb si negru iar dubla crima ar putea face deliciul unei interpretari psihanalitice daca cineva ar avea placerea sa se inhame la asa ceva.

Filmul a fost produs de Neuromedia S.L., pacat insa ca nu am gasit nici un sit al filmului, numai fisa sa pe sitului unui festival. Il puteti vedea aici.


Iata una dintre enigmele calupului 3, "Berbaoc" se cheama si este regizat de Vuk Jevremovic si Xabier Erkizia de la Taller de Animación de Arteleku. Scurtmetrajul foloseste o bucata muzicala semnata Xabier Erkizia si a fost creat după un interviu cu muzicianul Santiago Irigoyen.
Pe Vuk Jevremovic il stiu pasionatii de animatie deja, pentru cele 17 premii si mentiuni recoltate cu prima sa creatie "The Wind Subsides" (1996) si pentru "Panther"(1998), frumoasa adaptare dupa un poem al lui Rilke multipremiata si chiar selectionata la Oscarul filmelor de gen. Xabier Erkizia este muzician, producator si jurnalist, foarte interesat de sunet si acustica, instalatiile individuale si de grup si improvizatiile colective. Aici cite ceva despre felul in care s-a nascut si a crescut "Berbaoc".

O hus / In the air / In aer

"Ō hus / In aer" in regia lui Martinus Klemet (Estonia) ar putea fi citit in cheie SF si nu neaparat numai ca metafora. Iata scurtul sinopsis al filmului: "Telecommunication between the wolf and humans leads to a situation where the law of gravity changes to the unknown." Avem de-a face cu un tip dependent de televiziune, ba nu, de o lume intreaga  fascinata de televiziune si de niste lupi care inverseaza cumva gravitatia si, intr-o foarte frumoasa secventa, lumea oamenilor incepe sa pluteasca. Desenul este ciudat si cam sec, mai ca-mi vine sa-l numesc"industrial" sau, si mai bine "dedicat mesajului". Se pare ca Martinus Klemet este un pic obsedat de notiunea de cucerire a spatiului, el a mai facut si "Furry Flurry" un scurtmetraj de numai 3 minute alcatuit din postere rusesti de propaganda din era expansiunii in spatiu a anilor 60 care a concurat la London International Animation Festival din 2007.


"The Phantom of the Cinema / Fantoma de la cinema" este un film pentru cei foarte interesati de cinema-ul in cinema. Am frisonat detectind zeci de referinte in materie de istorie a unui anumit gen de cinema. Povestea se bazeaza pe un soi de making of al unui film pe care proprietarul unui cinema se chinuie sa il realizeze cu femeia care face curatenie si cu proiectionistul. Ceea ce se intimpla in cele trei incaperi din spatele ecranului luminate diferit rezuma in registru comic drama creatorului pasionat de film very low budget si categorie Z daca vreti. "The Phantom" este episodul doi dintr-o foarte ambitioasa trilogie dedicata animatiei cu umbre care combina cu ingeniozitate tehnicile 2D si 3D. De remarcat, episodul intii, "Vent", a fost deja multipremiat, iar "The Phantom" a reprezentat Olanda in 2008 la Oscar. Aici fisa filmului pe situl producatorului olandez Illuster.

In ceea ce-l priveste pe regizor, Erik van Schaaik face filme de la virsta de 12 ani. Pasionat de universul horror, noir si fantastic si ulterior de filmele de animatie, von Schaaik este in prezent capabil sa asume orice aspect al conceptiei unui film de animatie, de la tehnicile computerizate la compunerea soundtrack-ului si partea de productie.
Aici gasiti foarte utilul site al filmului, care include un trailer si detalii despre making of iar aici doua recenzii ale filmului in olandeza.

Prima senzatie care mi-a sarit in ochi vazind "Trottoir / Trotuar" a fost comparatia cu "Jam". Filmul se joaca cu ideea de acumulare pe aceeasi "pagina" a mai multor straturi narative. Spre deosebire de "Jam" insa "Trottoir" are grija sa inchida bucla deschisa, sa destrame si sa modifice multiplele actiuni si multiplele personaje dedicate lor. Animatia este una 3D care foloseste papusi.
Regizorul filmului, genevezul Mathieu Epiney are un background in infografie 3D si  a lucrat ca graphic designer pentru industria ceasurilor inainte de a se apuca de filmele de animatie. Din creatia autorului se poate cita "Langues et crustacés" vizibil aici care foloseste aceleasi tehnici de animatie. Aici situl producatorului, "Pleine Pomme".


Un al produs semnat Illuster (aflat  la concurenta cu "Les Films du Nord" in materie de numar de filme selectionate in competitie) este "Variété / Varieteu" de Roelof van den Bergh. "Varieteu" este un curriculum vitae comic prezentat sub forma unui numar de echilibristica pe o scena de varieteu. Din filmografia regizorului si artistului multimedia Roelof van den Bergh se mai pot cita scurtmetrajele "Notice" (2004) premiat la festivalul de la Hiroshima si "Hell"( 2003). Ultima ora crediteaza candidatura lui "Variété"  pentru Oscarul celui mai bun scurtmetraj de animatie de anul acesta.


"Inukshuk" in regia animatorului francez Camillelvis Théry a inchis calupul trei al competitiei. Daca va intrebati, asa cum au facut-o si spectatorii la sesiunea de Q&A de dupa proiectie, ce-este-un-Inukshuk, aflati aici. Regizorul a insistat, povestea inuitului si a companionului sau ursul alb si mistocar nu trebuie citita in cheie ecologica. Balena sinistra care rastoarna banchiza poate fi "incalzirea globala" sau pur si simplu spaima de necunoscut. Animatie interesanta si minimalista care porneste de la desen in tus pe hirtie si pictura pe pelicula de film. Aici situl filmuletului.
Camillelvis Théry vine de la scoala de animatie de la Valence, iar proiectul sau de diploma, "The End" a fost  difuzat de canalul de televiziune Arte si selectionat in mai multe festivaluri internationale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu