luni, 5 octombrie 2009

Anim'est 2009 - Scurtmetraje Mozaic 1

Am sa continui, ca in anii trecuti, sa scotocesc pe ici pe colo si sa adun, pentru satisfacerea curiozitatii celor interesati de animatie, tot soiul de informatii care poate va vor face sa mergeti saptamina aceasta la spectacolele organizate cu ocazia Anim'est. Scurtmetrajele au prioritate in programul meu personal, calupurile "mozaic" si cele de competitie sint cele pe care le voi vedea si comenta aici pe scurt cu predilectie. Iata ce as putea eu spune despre filmuletele din "Mozaicul 1":

Scurtmetrajele de animatie sint pentru animatoarea Signe Baumane "short, intense and leave you wanting more, just like a great love affair". Signe este de origine letona, a lucrat ca desenatoare la studiourile de film de la Riga, ilustratoare de carti pentru copii, designer de papusi si scenograf si mai ales ca artist animator. Din 1996, incepind cu "I Married a Strange Person" a facut parte din echipa de animatori a lui Bill Plympton; in paralel s-a luptat cu proiectele personaje. Preda arta animatiei, incurajeaza animatia fiind curator pentru numeroase showuri de promovare, scrie de la 14 ani si este unul dintre cofondatorii grupului independent "Square Footage Films" care se ocupa cu sprijinirea animatiei independente americane.
Anul trecut ati vazut probabil "Veterinarian",  aici puteti vedea trailerul la "Dentist". Ultima ei creatie, "Birth" (2009), selectionata in competitii de scurtmetraje precum cel de la Berlinala, la Annecy sau Tribeca intra in componenta primului calup de "Mozaic". Naratiunea, o elaborata serie de povesti in poveste despre sarcina nedorita din perspectiva feminina, de la negare la asumare orbeasca a maternitatii poate fi pentru unii destul de provocatoare. Desenul are o simplitate elaborata, guasele sint luminoase, solutiile vizuale sint foarte interesante. Aici gasiti un interviu cu artista animatoare, iar aici un extras din "Birth" ca sa va faceti o idee:



Despre Savio Leite gasiti lucruri interesante pe blogul personal, daca stiti portugheza. Aici pagina dedicata scurtmetrajului "Terra", o suita rapida de desene de toate felurile, de la crochiul frust in stilul Basquiat, la tag si graffiti. Autorul citeaza ca influenta importanta "Bang Bang"de Andréa Tonacci, o mica bijuterie a cinema-ului marginal.

"Terra" face parte dintr-o serie animata care isi propune sa livreze, revizitate, vechi zeitati mitologice.
Creaturi abia schitate in creion se succed cu furie in timp ce din off vocile lui César Pereio si Ezequias Marques, actori brazilieni bine cunoscuti in mediile independente incearca sa-si puna intrebari despre sensul vietii. Textul, conceput de scriitorul Sérgio Fantini are o savoare aparte si datorita ritmului accelerat devine un fel de slam cu accente  de umor negru-absurd. Intr-un interviu Savio Leite, animator si profesor intr-ale animatiei spunea ca dintotdeauna a apreciat filmele cineastilor un pic nebuni, exemplele sale fiind Godard si Glauber Rocha. In ceea ce priveste animatia, am putea lua drept program estetic personal ceea ce el spunea intr-un alt interviu, "consegui um equilíbrio entre o underground e a perfeição." De vazut, de reflectat asupra lui.


"Um degrau pode ser um mundo / A Step Could be a World" este se pare primul scurtmetraj animat  semnat de portughezul Daniel Lima. Filmul este creditat a fi inspirat din romanul "A Engomadeira" semnat de José de Almada Negreiros, un foarte cunoscut artist futurist interesat in egala masura de arta plastica si de literatura. Am preferat sa las la o parte sinopsisul (A woman discovers her sexuality and an artist discovers its vocation) si sa ma las in voia desenului in penita descoperindu-i astfel subtilitatile. De vazut pentru cei interesati de animatia in 2D si de textualitatea suprarealista.


Despre Trevor Hardy scriam cu ocazia editiei festivalului anul trecut, pe vremea aceea "Pushkin" se afla in competitie. Anul acesta "Touché", conceput in aceeasi tehnica stop frame intra in circuitul mozaicat al scurtmetrajelor prezentate. Povestea, o varianta a  gagului pacalitorul-pacalit, a fost deja folosita in desenele animate comerciale (ce se intimpla cind o pisica face misto de un catel inchis intr-o masina), ramine insa de apreciat animatia cu un touch de anii 70 cum spune cronicarul aici. Curiosii pot gasi aici o selectie din scurtmetrajele prolificului Trevor Hardy.


"Bankenkrise/ Financial Crisis" de Till Penzek si Jon Frickey este o satira pe marginea celui mai ardent subiect la ordinea zilei. Totul seamana cu o publicitate. Puteti afla cite ceva despre cei doi animatori din Hamburg specializati in deturnarea mesajului publicitar in astfel de scopuri vizitind situl lor personal. Aici puteti viziona "Keine Angst vorm Atom", alt exemplu de scurtmetraj in acelasi ton si cu acelasi tip de animatie 2D/3D esentializata, iar aici fisa scurtmetrajului "Baader-Meinhof-Komplett", o alta parodie care vizeaza de data aceasta un joc de computer, film selectionat la festivalul de la Ottawa de anul acesta.


"Cheshiresky son/ Cheshire Dream" pare a fi primul scurtmetraj al Ksenyei Ustyuzhaninova, nu am gasit mare lucru despre aceasta cineasta in afara de o scurta filmografie. "Cheshiresky son" prezinta un desen foarte elaborat cu aer de vigneta vintage pe tema reveriei, a lumilor paralele in dulcele stil al lui Lewis Carroll. Gasiti aici zimbetul pisicii din Cheshire, o gramajoara de arici, un tribunal al invatatilor si o fetita care stie sa vorbeasca pe limba tuturor animalelor.


David Lopez Retamero si-a inceput activitatea cu videoclipuri muzicale (aici videoclipul la "Sexy Robot"), a continuat ca ilustrator de carte ("La machina del sueno" de Lola Ribalta), in prezent preda tehnici de animatie. In Mozaic el este prezent cu "Sam's Hot Dog". Povestea lui Sam, omul care are un simt aparte pentru a pregati hot-dog-ii se poate inscrie in seria sociopatilor care-si prefera animalul de companie si cirnatii semenilor sai. Un desen frumos in penita cu accente macabre (secventa cosmarului este foarte bine realizata).



"Gojo si moartea" semnat de artistul moldovean Dmitri Volosin este o glumita in 3D de numai un minut despre cum sa inseli asteptarile doamnei cu coasa atunci cind aceasta vine sa te ia, iar tu te afli pe drum cu un butoias de bautura si foarte foarte mult chef de viata.


In Transit by Reinhold Bidner / Music: Ritornell from Ritornell on Vimeo.

"In Transit", semnat de artistul austriac Reinhold Bidner este o poveste in imagini, un morfism fara sfirsit a unui chip in tot atitea alte expresii din istoria portretului in pictura, de la Bouguereau, la Rubens si Caravaggio la multe alte portrete anonime sau dificil de identificat de ochiul spectatorului-vizitator.Toate virstele de ambele sexe se amesteca, se multiplica si se topesc unele intr-altele intr-o galerie fara sfirsit pe care, daca nu puteti vedea mozaicul, o puteti totusi vedea aici, va garantez insa ca marele ecran este mult mai fascinant. Un voal de bruma (sa fie timpul? sa fie grundul tabloului din prim plan?) impreuna cu zgomotul din fundal (Richard Eigner) si vagile umbre ale vizitatorilor din muzeul care la inceput este Uffizi, ulterior este Luvrul se interpun intre imaginile in miscare si spectatorul vizitator si creeaza o senzatie de ciudata adincime. Filmul are o subtilitate vizuala care se cere atent analizata, aici gasiti o cronica foarte interesanta, iar aici situl dedicat filmului.


"Noteboek/Notebook" este lucrarea de diploma a artistei Evelien Lohbeck, o animatoare freelance aflata la inceput de drum cu, zic eu, destul de multa originalitate in filmuletele ei. In lumea lui Evelien, prin tehnica mixajului realitatii digitale si analogice, o agenda poate deveni rind pe rind in patru minifilmulete un laptop, un prajitor de piine, o oglinda din trusa de machiaj, un scanner si un misterios dulapior in care dintr-o pagina alba poti extrage prin magia desenului un mic dejun copios si foarte olandez.


Despre "Pure Color" in regia lui Zhu Dan nu pot sa spun mai multe decit fisa tehnica de pe situl festivalului. Tehnica 3D este combinata in mod fericit cu o explozie de culoare care incinta ochiul. Aventura baietelului tibetan in templu penduleaza intre visul cu multiple referinte budiste si realitate. M-a uimit calitatea sunetului.


"Flip" este un filmulet in 2D de numai 22 de secunde cu un palmares impresionant semnat de australianul Peter Allen: desen minimalist, referinte comice la "Star Wars" si o poveste  schitata pe un colt de carnet de crochiuri despre violenta care naste violenta sub tagline-ul "Murder, mayhem & stick figures". Curiosii si cei interesati de o astfel de animatie pot accesa aici situl lui Peter Allen.


"Télé-Fakir" semnat de belgianul Victor Balaguer este povestea unui fakir care, de voie de nevoie intra in lumea alternativa pe care teve-ul i-o ofera cu generozitate pentru a hrani bebelusul care ii este lasat in grija, il puteti (re)vedea aici. O glumita desenata in penita produsa de atelierul de productie al scolii La Cambre.


Primul calup al mozaicului se incheie cu "AANAAT", un pur produs Max Hattler, unul dintre putinii animatori abstracti pe care il urmaresc cu placere. Sa fie simtul detaliului si ochiul de colorist? Scurtmetrajul de numai 5 minute are un ritm si o perspectiva aparte, un mix aparte de design vizual si sonor. Fisa filmului vorbeste despre futurism analogic 100%, fara efecte speciale; produsul final este fructul unei colaborari cu muzicianul japonez de electro Jemapur (vedeti aici videoclipul pentru "Maledict Car"). Autorul insusi isi caracterizeaza filmul ca fiind "o abstractie retro-futurista a cotidianului obtinuta prin animare stop-frame analogica a formelor, discurilor si tuburilor. Totul a fost filmat cu o camera plasata intr-un singur unghi. Miscarea izvoraste din schimbarile neincetate ale configuratiilor de oglinzi, culori si lumina."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu