Se pare ca
scurtmetrajele din ultimul calup vazut de mine, cel de sambata seara adica, au
fost cele mai “cu mot”. Zic asta pentru ca nu putine dintre ele au fost
nominalizate in palmares. In faza in care se gaseste noul nostru festival,
“palmares” este un cuvant cam umflat, hai sa-i zicem atunci dialog intre
recomandarile celor mai interesante festivaluri considerate experimentale (din
acest punct de vedere eu una voi vota mereu cu Rotterdam).
“Wunderkammer” (2009), creatia lui Andrea Pallaoro este o pura mostra de ceea ce as putea numi cinema
gotic, amestec de realism crunt cu inflorituri imagistice splendide. E ca si
cand autorul ar fi vrut sa faca game in jurul ideii de codependenta afectiva,
sa brodeze elegii si nelinisti pe tema relatiei dintre mama si fiu. Ce a
rezultat? O lume aparte, exclusiv interioara (nu-mi amintesc sa fi vazut
ferestre in acest film), putin claustrofobica pentru ca spatiul este plin pana
la refuz de mobile de tot soiul, pasari vii si impaiate, colivii si tot felul
de obiecte pe jumatate inecate in umbra. Camera doreste un spatiu ingust si
plin, asa incat filmeaza de exemplu bucataria si baia din niste unghiuri
imposibile. Aici
se vorbeste despre “interioritate exclusiva” (un fel de paradox face ca
imobilitatea neviului sa emfatizeze conditia viului). Imaginea mi-a luat
glasul, primplanurile fiului aduc cu pictura olandeza. La fel, interioarele probabil
voit picturale, naturi moarte, claustrale in care intr-adevar viata straluceste
intr-un fel de halo absent.
Nu am vazut nimic
vulgar ori imoral in faptul ca mama se se imbaiaza si doarme impreuna cu fiul;
mi-am tinut doar respiratia la aceste secvente mai rau decat la cel mai
incitant film de actiune anticipand reactia vecinilor mei de scaun.
◘◘◘◘◘
“The Apology Line” (2007) se hraneste dintr-un proiect conceput de
artistul american Allan Bridge. Regizorul
si producatorul debutant James
Lees a realizat impreuna cu William
Bridges o versiune britanica un telverde functionand “pe bune” cu un tagline de marketing care suna asa “Feel guilty? Get it off your chest”.
“The Apology Line” s-a lasat apoi cu un filmulet cu tenta experimentala.
Extrase din monologurile inregistrate de diversi necunoscuti la aceasta linie
telefonica se combina cu imagini exclusiv nocturne si urbane de o frumusete
aparte (de retinut numele DOP Mattias Nyberg). Mi-a placut optiunea de a “taia”
imaginea in secventele jucate de actori pentru a sugera anonimatul (la urma
urmei, oricine poate fi penibil ca un Toffee apple sau invizibil celorlalti
ca un little potato). Mi-a placut patchwork-ul de accente, varste, atitudini
care alcatuieste suportul audio al filmului.
Imaginea sobra
salveaza filmul de doza aceea de interes putin gretos cu care lumea accepta de
obicei marturisirile mai mult sau mai putin murdare ale celorlalti.
Aici un
interviu cu regizorul.
◘◘◘◘◘
Motto:
”Une société civilisée n’est pas nécessairement une société qui comporte une moindre proportion d’individus criminels et pervers (celle-ci est probablement à peu près constante dans tous les groupements humains)-simplement, elle leur donne moins l’occasion de manifester et d’assouvir leurs penchants.” - Simon Leys
Intre toate filmele
vazute, favoritul meu este, fara umbra de indoiala filmul lui Jean-Gabriel Périot “Eût-elle été criminelle.../Even she had been a Criminal”. Auzisem de
scurtmetrajul lui dedicat sadismului politienesc, “L’art délicat de la
matraque” selectionat la Tribeca in 2009, conceput in acelasi stil: montaj dupa
pelicula filmata pe viu care vorbeste despre oroare fara niciun comentariu din
off sau subtitrat, aflata la jumatatea drumului intre documentar si video
experimental.
Curiozitatea m-a
impins dupa ce am vazut “Eût-elle été criminelle...” sa scotocesc dupa
referinte la filmografia lui Périot si, iata, am gasit aici
un fel de compilatie dupa scurtmetrajele acestui artist care a ajuns sa faca
filme din intamplare. Mi-a placut diversitatea formala pe care si-o permite
Périot atunci cand incearca sa abordeze teme hai sa zicem filosofic-sociale:
zona queer & autofictiunea ca subiect de inspiratie, revolta sociala si
miturile societatii fericite, (aparenta) integrarea in comunitate, urbanismul,
extremismul, populismul si manipularea in politica.
“Eût-elle été
criminelle...” (2006), eseu exclusiv vizual pe tema barbariei civilizate, este
din punct de vedere formal un colaj din imagini de arhiva avand ca banda-sunet
“La Marseillaise”. Instantaneele sunt “furate” in vara lui 1944, cand Franta
eliberata le pedepseste public pe femeile care au acceptat sa colaboreze cu
inamicul sub o forma sau alta. Spectacolul grotesc al justitiei populare este
cu atat mai deprimant cu cat este evident ca imaginile de arhiva folosite sunt
“adevarate”. Intre “V”-ul victoriei si crucea nazista diferentele se sterg
gratie montajului care alterneaza si repeta aceleasi instantanee.
Morala lui Périot?
Patriotismul “alor nostri” seamana tulburator in manifestarile sale cu
nationalismul “railor”. Incercati ca si mine, clicati pe fotografia de pe
aceasta pagina pentru a vedea in efect de lupa fetele celor prezenti
intr-una dintre fotogramele filmului.
Aici
lunga lista a festivalurilor la care acest film a fost selectionat.
◘◘◘◘◘
Ciudatele povesti
antimorale ale lui Gabriel Abrantes
si-au gasit locul in acest calup, este vorba de dipticul “Olympia” (2008) realizat impreuna cu Katie Widloski si de mult mai
cunoscutul “A History of Mutual respect”
(2010) coregizat impreuna cu Daniel Schmidt. Interesanta optiunea juriului
Expiff de a le premia la pachet, ca facand parte din aceeasi unica intentie
artistica a autorului (autorilor).
Abrantes este in
primul rand un artist polivalent, in largul lui atat printre tablourile,
fotografiile si instalatiile din galeriile de arta, cat si in festivalurile de
cinema independent si experimental (“A History...” a castigat anul acesta
Leopardul de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj din competitia internationala
la Locarno). Scurtmetrajele realizate pana in prezent fac parte din ceea ce
comentatorii numesc “cinema impur”
si care se incadreaza intr-un fel de continuum artistic cu toate celelalte
manifestari de tipul pictura, sculptura, fotografie si de ce nu actorie.
”A History....” incepe cu
imaginea grandioasa a cascadei Iguazu avand pe fundal vocea Ninei Simone. Doi
prieteni calatoresc in jungla in cautarea “curateniei” originare. “Bunul
salbatic” intruchipat aici de o foarte proaspata indigena, trece testul
curateniei la care o supune blondul Cookie (cu C de la Candide) si se acupleaza
cu acesta. Amicitia se sparge in bucati atunci cand amazoana este capturata de
prietenul neglijat, floarea silvestra este transplantata in civilizatie unde
are deja un rol de indeplinit dupa spusele mamei soacre. Cookie ramane sa
protesteze fara convingere alaturi de indieni pentru drepturile minoritatilor. ”A
History of Mutual Respect” este un film despre utopiile
iluminist-(neo)colonialiste si despre iluziile civilizatiei.
”Olympia I & II”, “tablou vivant” bicefal realizat de Gabriel Abrantes impreuna cu Katie Widloski in 2008 deconstruieste in cheie ironica tabloul lui Monet si ii ofera doua posibile interpretari derizorii, plecand de la aceeasi unica postura artistica. “Olympia 1” este prostituata cu gura mare care se ia la cearta cu fratiorul gay intr-o juxta verbala de o ametitoare acumulare de insulte. Femeia se autohipnotizeaza parca proferand serii interminabile de “fuck you” iar postura si mimica voit languroase capata rigiditatea unei uniforme. Delirul continua cu “Olympia 2”- in aceeasi uniforma posturala intra insa un travestit, un texan de familie buna dealtfel, care-si asteapta clientii band Coca Light si ascultand Gorecki. Servitoarea de culoare este aici “capsunica cu ciocolata” in travesti de carnaval, mai degraba complice, confidenta si la nevoie iubita. Lectura ironica a tabloului include aceleasi referinte la tabuurile rasiste si sexuale ale omului alb pe care autorul le va presara si in “A History”.
◘◘◘◘◘
”Olympia I & II”, “tablou vivant” bicefal realizat de Gabriel Abrantes impreuna cu Katie Widloski in 2008 deconstruieste in cheie ironica tabloul lui Monet si ii ofera doua posibile interpretari derizorii, plecand de la aceeasi unica postura artistica. “Olympia 1” este prostituata cu gura mare care se ia la cearta cu fratiorul gay intr-o juxta verbala de o ametitoare acumulare de insulte. Femeia se autohipnotizeaza parca proferand serii interminabile de “fuck you” iar postura si mimica voit languroase capata rigiditatea unei uniforme. Delirul continua cu “Olympia 2”- in aceeasi uniforma posturala intra insa un travestit, un texan de familie buna dealtfel, care-si asteapta clientii band Coca Light si ascultand Gorecki. Servitoarea de culoare este aici “capsunica cu ciocolata” in travesti de carnaval, mai degraba complice, confidenta si la nevoie iubita. Lectura ironica a tabloului include aceleasi referinte la tabuurile rasiste si sexuale ale omului alb pe care autorul le va presara si in “A History”.
Aici o scurta
secventa din ultimul scurtmetraj “Visionary Iraq” regizat de Gabriel Abrantes
in colaborare cu Benjamin Cotty.
◘◘◘◘◘
Vazand “Carne” (2006) in regia Mirunei
Boruzescu, m-am trezit cu nedumeriri rumegate indelung ulterior. Am
sfarsit prin am spune ca, in final,”Carne” nu sufera de genul acela de
teribilism de incepator si se fereste sa atace “felia de viata asa cum este ea”
din majoritatea scurtmetrajelor de debut. “Carne” nu este nici poetic, nici glamour, nici nu nutreste ambitii
filozofice. Senzatia instantanee pe care am avut-o in urma proiectiei a fost de
impenetrabilitate, asa cum de multe ori este imaginea intalnita pe o pagina
lucioasa de revista serioasa.
Sursa: EXPIFF |
PS: Nu m-am gandit
nicio clipa sa interpretez acest film nu neaparat crud cat glacial ca fiind o
metafora politica, asa a facut autoarea cu ocazia prezentarii filmului la New York
din cate imi aduc minte. Eu m-am marginit sa degust detasarea cu care camera
inregistreaza procesul de autodistrugere la care se livreaza, cu zel nu-i
vorba, anonimul personaj al Mirunei Boruzescu.
Verdict: de vazut
neaparat.
◘◘◘◘◘
“Lens” (2006), filmul lui Djie Han Thung dezgroapa povestea unui
cameraman antropolog din anii 20 vampirizat de propria sa camera de filmat.
Aparatul supravietuieste proprietarului sau si cumva devine parte dintr-un ciudat ritual in care artistul
este jertfit de indigenii pe care ii urmareste si inregistreaza pe pelicula.
Sursa: situl regizorului |
Imaginea semnata de
Rutger Storm este foarte interesanta, atat de interesanta incat m-am intrebat
daca nu cumva toata constructia narativa in jurul camerei nu a fost decat pretext
pentru virtuozitatea vizuala.
◘◘◘◘◘
Sursa: situl regizorului |
Ultimul scurt metraj din calup a fost “Clean Up” pe
care regizorul Sebastian Mez l-a
conceput aproape in maniera documentara, reflectie post festum asupra pedepsei cu moartea asa cum se practica ea in
inchisorile americane. Interesant decalajul dintre comentariul din off (care aduce
cu relatarile jurnalistice “la cald“ ale evenimentelor de acest fel) si timpul
in care se petrece actiunea (personajul intra in scena dupa consumarea
sentintei prin injectie letala). Decalajul acesta ajunge cumva sa armonizeze
evenimentul si rememorarea acestuia prin intermediul acelorasi elemente.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu