duminică, 26 decembrie 2010

De-ale internetului si filmul de animatie... - Partea a 3-a sau Ze Return of ze Geek

Al treilea exemplar de animatie culeasa de pe internet a fost ocazionat de cea de-a doua editie a  festivalului “Machinima” care a avut loc acum zece zile la Paris. Festivalul in sine este un mutant, colectand exemplare din filme de animatie concepute cu ajutorul ustensilelor dedicate creatiei de jocuri video, adica motoare 3D deja folosite in Quake, Unreal, World of Warcraft sau GTA. Se pare ca acest subgen cinematografic activeaza de aproape 20 de ani.

Sursa: HumanAtopicSpace
Nu sunt geekette, imi permit deci sa cred ca ideea, foarte interesanta dealtfel, este menita sa reabiliteze cumva energiile/resursele/potentialul creativ consumate cu atata usuratate de industria game-urilor. Selectia a cuprins anul acesta filmulete care se forteaza sa nu vorbeasca numai obisnuitilor geeks. Am avut rabdare sa le vad in marea lor majoritate, multe dintre ele insa nu mi-au spus nimic. Am remarcat insa pe “Ctrl, Alt,Del”  de Lainy Voom (aka Trace Sanderson) probabil cel mai ambitios si mai coerent dintre scurtmetrajele experimentale. Premiul publicului (geek), “Clear Skies 2”, adica mediumetrajul lui Ian Chisholm nu mi-a spus mare lucru. M-am oprit insa indelung asupra premiului juriului, “The Trashmaster”, un lungmetraj semnat de Mathieu Weschler. Lucru rar si cu totul laudabil, dupa un an si ceva de munca incrancenata autorul si-a pus creatia la dispozitia tuturor aici.



Sincera sa fiu, GTA nu-mi spune nimic, ustensila pare a fi tare rudimentara in ceea ce priveste fluiditatea miscarilor corpului in prim plan si mai ales a expresiilor faciale. Probabil de aceea autorul alege ca procedeu narativ vocea din off. Astfel se compenseaza dialogurile si alternantele champ/contrechamp in secventele dialogate. Gaselnita este binevenita, mai mult filmul se apropie astfel surprinzator de aventurile detectiviste ale anilor 40, jumatate film noir, jumatate thriller politist tesut pe trama confesiunii din off.

Povestea nu este nicidecum o noutate; Nico Bellic, gunoier in divizia LSD (Liberty Sanitation Department, reminescenta GTA) isi foloseste energia, timpul liber si resursele financiare improvizandu-se cand are ocazia in justitiar anonim si neindurator. Am mai vazut chestia asta, veti spune, Batman, Spiderman si toti “-man”ii lui Marvel cu asta se ocupa. Mda, numai ca Nico este in cazul nostru doar tipul cu pubela, frustrat de esecurile succesive la concursurile de recrutare in politie. Omul vrea sa fie SWAT, nu agent de cartier (in paranteza fie spus, mie chiar mi-a placut faptul ca scenariul trece sub tacere posibilele motivatii care il imping pe Nico sa faca dovada unei tandreti neasteptate fata de stripteuzele de la “The Triangle”).



Spuneam ca povestea nu este deloc noua, holdupul de la inceput transpira “Heat”, panoramicele nocturne si urmaririle in camera subiectiva numai ca nu tipa “Michael Mann c’est moi” samd. Ce este interesant aici este abilitatea cu care Mathieu Weschler transforma jocul in cinema: slo-mo, actiune complicata, planuri alternate, secvente rapide montate cu nervozitate, elipse, o voce din off bine dozata (m-a deranjat totdeauna limbutia unidirectionala a jocurilor video). Ici-colo comentarii sagalnice cu subtext sociologic, cu mentiunea ca meditatia pe tema gunoiului urban depaseste tenta “anii 90” pe care o pastreaza actiunea. Sfarsitul este pur si simplu mutant, Mann este depasit, filmul isi gaseste aici tonalitatea proprie: greva gunoierilor, confruntari cu politia, disparitia in neant a eroului, ponderea aproape insesizabila a femeii fatale si lipsa chimiei sexuale care polueaza “Miami Vice”. Pe alocuri am detectat alte trimiteri cinematografice: vezi monologul ”when New York goes to sleep” si nevroticul brancardier din “Bringing  Out the Dead”, ori crucea aflata in centrul prim planului circular si nebunia antieroului abelferrarian. Nici "Taxi Driver" nu este departe.



“The Trashmaster” mai beneficiaza de ceva interesant: poseda o atmosfera. New-Yorkul lui Weschler se hraneste din panoramice deja folosite in alte filme: strazi pustii maturate de vant, zgarie nori luminati, poduri surprinse in unghiuri generoase, metroul si zona underground, numai ca montajul reuseste sa construiasca un ambient citadin inchegat si coerent. Intra in functiune tool-ul, adica editorul video al versiunii GTAIV pentru PC, care-i permite autorului planuri greu de realizat in cinema (camera care insoteste un corp in cadere, ofera zoom-uri turbionare si incearca tot soiul de panoramice circulare). Uneori tonul cinematografic are caderi si decade in monotonia jocului (cascadele de pe autostrada), numai ca montajul alternat salveaza situatia.

Recomand deci cu caldura acest film asezat intre doua luntri, cea a jocului si cea a filmului de animatie, conciliate pret de o ora si ceva de magia actiunii. In paralel, imi notez undeva ca la anul sa nu ratez cea de-a treia editie a “Machinima” si sa ma ingrijesc sa ii urmaresc activitatea acestui geek de Mathieu Weschler.

3 comentarii:

  1. Iti dau credit pentru "The Trashmaster", dar vreau credit pentru Jasper Morello :)

    Legat de GTA4, jocul ofera o lume imensa si pentru a realiza lucrul acesta, producatorul jocului o fost nevoit sa lucreze cu modele si animatii cat mai optime - adika sa arate decent, dar sa ocupe cat mai putin spatiu. Crearea acestor asseturi este o munca imensa iar realizatorul filmului o avut o singura optiune, sa foloseasca doar modele deja incorporate in joc. Cu alte cuvinte, engine-ul ala poate mult mai multe, dar sa creezi modele noi este foarte costisitor.

    Si daca tot suntem pe taramul asta, lasa-ma sa-ti dau niste linkuri:

    http://www.youtube.com/watch?v=HyubR1rknBM

    Heavy Rain - clipul reprezinta un demo tehnic care o avut atata success incat Quantic Dreams o prins un contract cu Sony si au lansat un joc foarte bun. Jocul in sine nu este foarte inovator (quicktime events) dar povestea si modul in care lucra cu camera este foarte "cinematic".

    http://www.youtube.com/watch?v=bnck2oXdxMo

    Asta e un clip cu gameplay din joc. Partea superba din joc este ca fiecare decizie pe care o faci e definitiva si poate avea consecinte mult timp dupa ce ai plecat dintr-o anumita locatie. Genul asta de jocuri este de nisa, dar reprezinta un mod in care filmele si jocurile vor fi merge-uite in viitor.

    Gtg. O sa continui mai tarziu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Daca tot vb de machinima, atunci trebuie neaparat mentionat un film cu totul special si facut cu engine-ul unui joc special: Anachronox

    http://en.wikipedia.org/wiki/Anachronox

    Din motive care imi scapa, filmul este chiar greu de gasit pe net, desi o fost lansat pe DVD.
    Dar se pare ca m-am inshelat:

    http://www.archive.org/details/JakeHughesAnachronoxTheMovie

    Grafica este rudimentara, dar povestea este savuroasa. Iar in toata increngatura aia se afla si un drop de hardcore sf.

    RăspundețiȘtergere
  3. Se pare ca exista free si versiunea de dvd:
    http://blog.machinima.org/2006/09/anachronox-dvds-released.html

    Merita vazut la calitate maxima.

    Din pacate ca ultima adaugire, in mare ai dreptate, majoritate filmelor machinima sunt de proasta calitate. Au subiecte puerile, sunt facute la o calitate execrabila sau se adreseaza mai mult gamerilor.

    Dar mediul permite mult mai mult decat lasa impresia. Tehnologic s-o ajuns intr-un punct in care chiar pe un calculator modest se pot genera imagini foto-realiste in timp real. Dar indiferent cate scuze gasesc, machinima seamana mai mult cu un var retardat al cinema-ului.

    Totushi ash mai mentiona doua filme/jocuri:

    Full Throttle (http://www.filefront.com/6356246/Full-Throttle---The-Video/)

    Grim Fandango (http://www.youtube.com/watch?v=jyyhA8R0E80) (gameplay)

    Grim Fandango merita vazut. Obligatoriu :)
    Povestea este absolut superba.

    RăspundețiȘtergere