In seara aceasta se deschide
festivalul cu un film “pe invitatie”, gestul cel mai anticultural cu
putinta din partea organizatorilor unui festival, corvoada sociala de speriat pentru spectatorul ingrozit de parazitarea salii de perechi de ochi indiferente la ce se intampla pe ecran.
E ca un cocktail de vernisaj, numai ca se da cinema in loc de piscoturi. Este
stiut, pe invitatie intra numai cei care sunt destul de bine plasati sa mearga
moca la un film si carora in fond putin le pasa de cinema. Ca dovada, astia devin
invizibili in zilele in care se intra “pe bilet”.
In seria “Portret Romain Duris” sunt adunate cateva filme
interesante:
“Persécution” de Patrice Chéreau cu
Romain Duris, Charlotte Gainsbourg si Jean-Hugues Anglade - ma tenteaza ; in
primul rand imi place Chéreau (“Son frère”, “Intimacy”, “Gabrielle”), in ald
doilea rand imi place premiza acestui film care eludeaza interactiunea fizica a
personajelor in profitul celei verbale; un film despre cuvinte, adica pentru mine.
”Paris” de Cédric Klapisch cu Juliette Binoche, Romain Duris si Fabrice Luchini
- filmul lui Klapisch a traversat programul salilor de cinema ca un fulger acum un an si ceva, poate doi; mi-a placut felul in care regizorul a stiut sa manuiasca personaje cu evolutii
tangente si sa piloteze cu eleganta in apele unui subiect usor de digerat, dar, o,
cat de complicat si de bine asamblat.
“Exils” de Tony Gatlif de Romain Duris si Lubna Azabal - cui ii place stilul
degajat al lui Gatlif in general ii va place si “Exils”, o poveste despre
emigrantii care se intorc la sursa intr-un fel de artificiala recuperare a
propriei identitati; subiect arhicunoscut veti spune, probabil regizorul va
reusi sa ii dea un ton aparte.
“Le péril jeune” de Cédric Klapisch cu Vincent Elbaz, Romain Duris si Hélène de
Fougerolles - este un
Klapisch-dinainte-de-“L’auberge espagnole” devenit intre timp un clasic film de
“gasca”. Adica ani de liceu revizuiti de-a-ndaratelea printr-o prisma comic-dramatica. Morala: este
greu, daca nu tragic sa cresti mare. De vazut pentru referintele culturale la
sfarsitul anilor 70 si pentru Klapisch&Duris.
“De battre mon cœur s'est arrêté” de Jacques Audiard cu Romain Duris, Aure
Atika si Niels Arestrup - am fost printre cei care au iubit instantaneu lungmetrajul
lui Jacques Audiard,. "De battre...", produs masculin, nervos, degajand o exasperanta si
binevenita senzatie de preaplin, in care personajul Tom ii vine lui Duris ca o
manusa.
“Molière” de Laurent Tirard cu Romain Duris, Édouard Baer si Ludivine Sagnier -
cand “Molière” a iesit pe ecranele noastre, am preferat sa il ignor.Mi-aduc aminte graba cu care l-am asimilat
biopicurilor vulgarizatoare de la teve, exasperata fiind de, hai sa-i spunem "neantitudinea" proiectului. Sa-mi spuneti daca m-am inselat.
- Seara speciala
“Rubber” de Quentin Dupieux cu Roxane Mesquida si Stephen Spinella – in felul lui ,"Rubber" este un film special si marginal, pana acum singurul dedicat furiei ucigase care poate anima un obiect atat de lipsit de asperitati. Cauciucul lui Dupieux este un killer solitar care bantuie desertul si invata sa traiasca (pardon sa se rostogoleasca) iarasi in voie. Trebuie neaparat sa il vad.Fantasma lui ma bantuie si pe mine, iar dintre criticile care ii sunt dedicate( nu putine) cele pe care am apucat sa le citesc m-au facut mai mult decat curioasa.
“Le père noël est une ordure” de
Jean-Marie Poiré cu Anémone, Marie-Anne Chazel si Thierry Lhermitte - un clasic
din categoria burlesc al anilor 75-80 iesit din teatru si convertit accidental la cinema. Felix aka nenorocitul de Mos Craciun si impresionanta Anémone in rolul Thérèsei
sunt piese de antologie, AOC-uri ale umorului nevricos frantuzesc dintr-un alt timp.
“Crime d'amour” cu Ludivine Sagnier,
Kristin Scott Thomas si Patrick Mille- ultimul film al lui Alain Corneau este
in egala masura thriller si studiu psihologic plecand de la adancimile lpana la care
pot plonja umilinta si razbunarea, rivalitatea si aspra concurenta in numele
carierei. Cine zicea ca Dumnezeu accepta inegalitatea dar nu si nedreptatea?
“Dikkenek” de Olivier Van Hoofstadt cu
Marion Cotillard, François Damiens si Florence Foresti - n-as putea gusta
umorul gros care, cu sabotii lui mari, cocoseaza personajele si situatiile din "Dikkenek" sub
un munte de ridicol.
- Secţiunea “Première Fois” : Primele filme ale regizorilor
“L'esquive” de Abdellatif Kechiche cu
Osman Elkharraz si Sara Forestier – frumoasa
ideea organizatorilor de a propune in acelasi festival alaturari precum “Vénus noire” si “L’Esquive”(2004), al doilea film realizat de
Kechiche dupa “La faute à Voltaire”.”L’Esquive” sau Marivaux in suburbie face
ce face si imbina didacticismul moralei cu un sens al replicii incantator. De vazut, de revazut, de (re)auzit.
\
“Mauvaise foi” de Roschdy Zem cu
Cécile De France, Pascal Elbé si Jean-Pierre Cassel - comedie romantica
folosind eternul quiproquo (el/ea nu este ce pare a fi) ca punct fix. Schepsisul consta se pare in
faptul ca subiectul principal este religia si mai ales traditia pe care aceasta
o impune. Stiu si eu? Il prefer pe actorul Roschdy Zem.
“Le petit lieutenant” de Xavier Beauvois cu Nathalie Baye, Jalil Lespert si
Roschdy Zem - iata un film care se joaca cu focul: subiect de telefilm,
tratament delicat al scenariului . Nu se raporteaza lungimi nici vascozitati emotionale.Rezultatul este un debut regizoral sobru imbracat in costumul derutant al filmului de actiune De vazut.
- Documentare
“Mine, de fil en aiguille” de Valérie
Minetto - realizatoarea rimeaza pentru multi spectatori cu “Oublier Cheyenne”;
festivalul a preferat sa selecteze"Mine, de fil en aiguille", adica portretul in cheie
documentara al creatorului de costume Mine Barral Vergez.
“Deux de la vague” d’Emmanuel Laurent - de la TIFF la Dakino si apoi la FFF,
iata un documentar care calatoreste, nu gluma. Pentru cei interesati de
“Nouvelle Vague”& Comp.
“Cleveland contre Wall Street” de Jean-Stéphane Bron - se stie deja, acest film
este punerea in scena a unui proces care ar fi trebuit sa aiba loc; in boxa
acuzatilor ar fi trebuit sa stea gasca de pe Wall Street responsabila de criza
imobiliara americana. Procedeul nu este deloc nou, ("Bamako" mi s-a parut mult mai novator, daca este sa vorbim despre procedeul ca atare), judecata este, vai,
simbolica, marturiile sunt realiste.
“Moi, la finance et le développement durable” de Jocelyne Lemaire Darnaud -
inca un titlu din seria “critica societatii de azi aflata in deriva” (citatul
din Keynes care joaca rol de incipit este revelator); in ciuda titlului cam
pretentios, filmul ar trebui vazut de cei pasionati de documentar&
reflectii social-pedagogice.
Vizionari cat mai interesante.
Vizionari cat mai interesante.
"gabrielle" al lui ch. e un film deosebit. nu are cine ştie ce plot savuros, dar se vede clar că regizorul s-a bazat pe isabelle huppert care, nu ştiu cum o fi pentru alţii, dar pentru mine face rolul carierei (mă rog, nu am văzut filmul lui claire denis, încă).
RăspundețiȘtergerepe rubber, şi eu îl aştept. în plus, eu am savurat dikkenek (un fel de dirty pleasure)
Rubber!?
RăspundețiȘtergereDe la tipul care o facut asta:
http://www.youtube.com/watch?v=Kv6Ewqx3PMs
"Rubber" a fost surpriza festivalului in ceea ce ma priveste (dap, Toro, soundtrack-ul si filmul sunt semnate de DJ Oizo aka Quentin Dupieux). Am senzatia ca acest Dupieux nu trebuie scapat din ochi, filmul mi-a facut pur si simplu placere, ma simt aproape obligata sa-l semnalez printr-o minicronica.
RăspundețiȘtergereA doua surpriza? "Le péril jeune" a fost inlocuit din program cu "Boy meets girl". Excelenta idee, Carax este acum exclusiv subiect de festival sau de cineclub ( pe cand o proiectie cu "Mauvais sang" sau, mai rau, cu"Pola X"?. Nu stiu prin ce miracol organizatorul a introdus in program un film atat de ambitios, de teribil(ist), de palavragiu si de delicat, sunt sigura insa ca "Le péril...", mult mai consensual, ar fi facut mai mare placere publicului.
Filmul lui Chéreau a fost ... un Chéreau veritabil,o idee mai agitat decat "Intimacy", insa victima a unei traduceri catastrofice: intre versiunea in RO si cea in FR diferentele erau atat de mari incat am avut senzatia unui happpening cu doua randuri de replici care improvizau de fapt doua filme diferite.
Am comparat apoi in gand "Crime d'amour" si "Persécution", in special datorita reactiei publicului ( care fie n-a inteles mare lucru din Chéreau, fie a fost deranjat de dictia mestecata a lui Duris, fie a preferat storytelling-ul clasic al lui Corneau realismului psihologic sec al lui Chéreau).Verdict? Feelingul meu a optat de departe pentru "Persécution".
Intre timp, de cand voi ati lasat comentarii pe aici, festivalul s-a incheiat, au venit sarbatorile si la cinema nu poti vedea decat filmele pentru pusti.In cateva sali si-a facut aparitia, cu timiditate, "Partir".