Mi-este
cum nu se poate mai clar de ce prefer filmele vazute in sala de
cinema. Nu este (numai) o fixatie personala, proiectia in sala inseamna
jumatate din forta de persuasiune a peliculei cu care ma intalnesc.
Orice film vazut acasa, la teve sau gratie lectorului DVD de pe laptop
este aproape un esec. De aceea DVD-ul, Dailymotion, Vimeo sau Youtube
sunt ustensile la care nu fac apel decat cand nu am incotro.
In ultima vreme insa, internetul mi-a oferit trei surprize placute. Toate sunt filme de animatie.
A fost in primul rand MUBI si invitatia de a viziona “moca” timp de o saptamana “The Meaning of Life” un filmulet mai vechi de-al lui Don Hertzfeldt.
Daca exista un dumnezeu al iubitorilor de cinema, l-as ruga pe aceasta
cale sa dea cat mai multe idei similare celor de la MUBI, nu ma gandesc
neaparat la vizionarile gratis pe durata limitata cat la ideea de a
dezgropa filmulete care altfel s-ar prafui ignorate, acrite si uitate in
coltul lor. Nu este cazul lui Hertzfeldt, unul dintre cei mai activi si
prolifici animatori independenti americani din cati s-au vazut. Cu Don
Hertzfeldt am facut cunostinta acum 3 ani cu ocazia unui Animest care a ocazionat proiectia lui “Everything Will Be OK”
(2006), un surprinzator delir tragicomic pe tema vietii, mortii, bolii
si traumelor care se lasa cu tulburari psihice. Mi-a placut animatia
foarte novatoare la capitolul tehnica si minimalista la capitolul desen,
mi-a placut vocea din off, dura, rea, trista, depresiva, dezmembrata
si foarte filosofica in fond. ”The Meaning of Life” este un pic mai
tanar (2005) si un pic mai concis (doar 12 minute) decat mult mai
premiatul sau confrate, dar mult mai ambitios in materie de storytelling.
Sursa: bitterfilms.com |
S-a apucat deci Don Hertzfeldt sa treaca in revista prin sute de desene handmade animate in dulcele stil clasic (fara computer adica) “n” manifestari desenabile ale vietii in Univers si sa extraga apoi o semnificatie cuprinzatoare, un fel de definitie tradusa prin acelasi tip de desen minimalist. Ca si in “Everything...” viata este nu atat epica si aglomerata insiruire de forme vii, cat variante atmosferice de culoare, superpozitii de forme (secretul acelei linii tulburate pe care animatorul a folosit-o ulterior cu mult mai multa consecventa) si combinatii pseudo-fotografice. Totul invelit intr-un sound divers care foloseste vocea umana, piuitul jucariilor de plastic, concertul numarul 1 pentru pian de Ceaikovski sau una dintre ariile cele mai insiropate din “Spargatorul de nuci”. “The Meaning...” este conceput ca un scurt tratat pe tema destinului umanitatii, din preistorie si pana azi, la care se adauga in extenso speculatii legate de viata extraterestra. Finalul propune ca sinteza o superba perspectiva stelara asupra caii (cailor?) lactee (nu, aceasta nu este suprapunere fotografica, panoramicul este realizat in intregime prin tehnicile animatiei).
Sursa: bitterfilms.com |
Interesanta
este perceptia omeniriii ca multime de conflicte mai degraba binare si
ciclice; mi-am inchipuit instantaneu doi indivizi obligati sa imparta
aceeasi ghiulea si acelasi lant, am inmultit apoi cu “n” si mi-a dat
umanitatea depresiva a lui Hertzfeldt. Bruiajul este magnific realizat,
urechea prinde franturi de fraza, strigate de ajutor, insulte, plansete
incastrate intr-un continuu sonor cacofonic.
Cand Hertzfeldt trece la recapitularea altor forme de viata din Univers, situatia se schimba, siluetele se rarefiaza, sa fie viata mai armonioasa altundeva? Este intr-adevar un tur de forta sa propui un bestiar convingator realizat cu mijloace minimaliste. Probabil de aceea desenul este mult mai condimentat cu efecte de culoare, cu superpozitii si forme in blur.
Sursa: bitterfilms.com |
Cand Hertzfeldt trece la recapitularea altor forme de viata din Univers, situatia se schimba, siluetele se rarefiaza, sa fie viata mai armonioasa altundeva? Este intr-adevar un tur de forta sa propui un bestiar convingator realizat cu mijloace minimaliste. Probabil de aceea desenul este mult mai condimentat cu efecte de culoare, cu superpozitii si forme in blur.
Interesanta de asemenea este insotirea acestui desen depresiv cu un soundtrack
mai degraba optimist si cum nu se poate mai pamantean (nu mi l-am
inchipuit pana acuma pe Ceaikovski acompaniind un eseu animat pe tema
vietii cu V mare). Am intalnit aceeasi miscare in finalul lui
“Everything...”: o concluzie sfasietoare cu gust de depresie acceptata,
iar in fundal “Vltava” lui Smetana.
Aici un making of foarte
ingrijit, cu multe detalii inclusiv grafice privitoare la uriasa
desfasurare de forte condensate in cele 12 minute de film. Tare mi-ar
place sa vad candva, la vreun festival, un program special ori un
masterclass prezentat de catre Don Hertzfeldt in persoana.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu