Flixster |
Acest lungmetraj de animatie realizat in 1997
de Hayao Miyazaki nu numara printre
personajele sale nici o printesa, ba personajul principal este un print. Iar mononoke
nu este citusi de putin un patronim, ci mai degraba un adjectiv care penduleaza
intre spaima si reverenta, sentimente pe care un uman le-ar putea simti
amestecate ca atare in prezenta unei manifestari bruste a sacrului. Amestecul
acesta intre monstruos-sacral si uman il pasiona de la inceputul anilor 80 pe
Miyazaki cind imaginase deja o poveste despre o adevarata printesa obligata de
tatal sau sa ia in casatorie un mononoke, un spirit-monstru. Zece ani mai
tirziu, regizorul si-a putut pune in aplicare proiectul dupa ce a operat niste
schimbari: casatoria incongrua s-a transformat in filiatie (San este fiica
adoptiva a lui Moro care este o mononoke), au aparut noi personaje, centrul
interesului s-a deplasat catre nou venitul personaj Ashitaka. Curios insa,
titlul s-a pastrat ca atare, iar filmul a devenit celebru pretutindeni,
propulsind in lume fantasticul legendelor si miturilor animiste si interesul
pentru un stil de animatie fluid si foarte vizual.
Asadar avem de-a face cu un print
blestemat de contractul impur cu un zeu al padurii devenit demon. Mai avem si o
fata ciudata, jumatate om jumatate animal, care locuieste in padurea magica si
lupta impotriva oamenilor. Avem mai multe clanuri de zei sau de oameni aflate
in permanent conflict. Aflam ca si zeii pot muri, ba mai rau ca si zeii se pot
damna. Aflam ca in Tatara Ba, cetatea fierului, in plin secol al XV-lea, femeile
sint egale cu barbatii si ca pentru membrii clanului
Emishi a pleca inseamna a muri. Toate acestea se petrec intr-o perioada in care
rasa oamenilor devine tot mai nevolnica, rasa zeilor este si ea muribunda, iar
marele spirit al padurii, Shishi Gami, este vinat de haitasii imparatului
pentru capul sau datator de nemurire. Este apusul unui timp si din aceasta
perspectiva filmul lui Miyazaki este mai degraba o reprezentare a unui mit
decit o melodrama, o poveste eroica despre oameni care ucid zei si declanseaza
un soi de apocalipsa. Si, de ce nu, ca nota de subsol, apocalipsa aceasta poate
fi interpretata ca fiind sfirsitul virstei eroice si nemasurate a animismului
care cedeaza in fata cumpatarii budiste.
Flixster |
Iar batalia care se da intre zei si
oameni, adica intre traditie si progres, anunta inceputul unei ere noi
industriale. Ne-am obisnuit sa judecam un astfel de conflict din perspectiva
Bine vs Rau, numai ca aici filonul mitologic shinto transforma aceasta
confruntare in ceva mult mai delicat si mai putin dualist. Zeii, cum spuneam,
sint cruzi, duplicitari, stapiniti de pasiuni mai putini glorioase, muritori.
Lord Nago are probleme cu spaima de moarte, Okkotonushi, zeul mistret nu-si
poate controla furia. Pina si spiritul absolut al padurii, Shishi Gami, renaste
si moare in functie de fazele lumii. Iar Tatari Gami sau zeul blestemului nu
figureaza ca specie separata, ci exista in potenta in fiecare zeu al padurii,
activindu-se ca un virus autodistrugator de indata ce teama, furia, durerea
devin de nesuportat.
Flixster |
Oamenii din clanul fierarilor nu sint niste brute fara suflet, la urma urmelor
cetatea lor primeste cu draga inima vagabonzii, leprosii, rascumpara
prostituatele si alcatuieste un soi de falanster sub comanda temutei Eboshi,
amazoana obsedata de vinatoare, asemeni samurailor din vechime, si deopotriva
de progresul tehnic.
In toata aceasta lume crepusculara in
continua transformare, singurul punct stabil este Ashitaka. El este cel care
are stiinta infuza a sacrului (recunoaste primul uciderea unui zeu, ii accepta
fara rezerve pe micutii Kodama, simte ca blestemul pe care il poarta in singe
este legat de cantitatea de sentimente negativa pe care un om sau un zeu le
arunca in lume). El este in egala masura atras de activitatea oamenilor (care
vad in progres o necesitate vitala), dar este si marcat profund de magia
padurii (atit prin pecetea blestemului cit si prin dragostea imposibila pentru
San). Din acest punct de vedere, San si Ashitaka se aseamana foarte mult,
amindoi sint fiinte scindate intre ceea ce sint si ceea ce doresc sa fie, iar
duplicitatea aceasta le atrage numai necazuri si desconsiderare: San este fiica
zeitei lupoaice numai ca umanitatea ei displace celorlalti zei, Ashitaka vrea
sa fie om pe deplin numai ca blestemul il transforma pe alocuri intr-un demon.
Flixster |
El ar trebui sa fie punctul de echilibru in lupta dintre Orasul fierului si
zeii din padurea magica asa cum a jurat la plecarea de acasa, numai ca
inilnirea cu San este cruciala: o fetita fragila imbracata intr-o blana alba,
cu o masca ciudata, scuturindu-si cerceii si uitindu-se la el cu gura minjita
de singe. Privirea aceasta atit de “mononoke” il face sa se indragosteasca de
ea in momentul in care ea ii porunceste sa plece si ii tintuieste lui Ashitaka
bratul contaminat pe garda sabiei, gata sa o scoata din teaca. Pasiunea
amoroasa actioneaza la fel ca si furia, spaima sau durerea, activind in egala
masura infectia demonica din corpul sau.
Flixster |
Ulterior, Miyazaki se va amuza sa
intoarca situatia pe dos: San se indragosteste de tinarul print si se
ridica impotriva spiritului padurii, indiferent la distrugerile cauzate
de oameni; Shishi Gami se transforma dintr-o entitate superioara care
imparte viata si moartea cu justete, intr-o creatura gigantica si translucida
care-si pierde literalmente capul si ucide tot ce-i iese in cale.
Flixster |
Sfirsitul nu este deloc un happy end, ci ilustreaza mai degraba ideea lui Miyazake; omul este iremediabil facut sa modeleze natura, sa ucida spiritul acesteia datator de viata si de moarte si, ca specie, sa supravietuiasca cu orice pret. De aceea, San si Ashitaka se pot iubi dar nu isi pot acorda dorintele si fiintele, de aceea ei vor trai separat in cele din urma.
Flixster |
Povestea foarte nuantata, multiplele conflicte in care toata lumea este
impotriva tuturor, sursele de inspiratie animiste atit de ciudate pentru
tinarul public occidental obisnuit cu un dualism fantastic mult mai
confortabil, toate acestea fac ca “Printesa Mononoke” sa nu fie tocmai un film
pentru cei foarte tineri. In plus, zece ani dupa ce a fost creat, filmul mai
atrage inca prin acuratetea desenului si prin frumusetea culorilor. Norii sau
brumele lui Miyazaki impresioneaza, lacul din padurea magica si cel din dreptul
orasului fierului, apele lavalnice de munte sint desenate cu minutie. Miyazaki
este un maestru al transparentelor (vezi corpul eteric al lui Shishi Gami,
luminozitatea blinda a micutilor Kodama, secventele nocturne ca cea din salasul
lui Moro) si al detaliilor, astfel incit ochiul nu stie pe ce sa se puna mai
degraba, pe fundal sau pe elementele aflate in miscare in prim planul
secventelor. Se spune ca desenatorii de la studiourile Ghibli au petrecut mult
timp in paduri seculare tocmai pentru a prinde cite ceva din spiritul unei
naturi vii in continua miscare.
Flixster |
Din pacate insa, “Printesa Mononoke” a fost (prost)
distribuit de catre studiourile Miramax-Disney care au preferat sa dubleze
dialogul cu vocile unor cunoscuti actori americani (Billy Crudup - Ashitaka,
Claire Danes - San, Minnie Driver – Eboshi, Gillian Anderson - Moro etc) ba,
mai mult, au cerut cunoscutului autor de romane fantastice Neil Gaiman sa
adapteze textul original. Miyazaki s-a opus ferm eliminarii unor “scene de
cruzime” care pentru Disney au insemnat un rating PG-13. Eu una ma tem de
cuvintul “adaptare” care de cele mai multe ori inseamna mai ales saracirea si
uniformizarea continutului. Incercati dara sa va procurati versiunea in DVD cu
versiune subtitrata, este mult mai fair play.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu