In imageria populara a eroilor de film, spionul ocupa un loc aparte. Sarmul atletic, eleganta si usurinta de a fi in largul sau in orice situatie se combina obligat fortat cu accesoriile (generatiile de Aston Martin, valiza diplomatica, armele sofisticate) si cu destinatiile luxuriante. Seriile succesive de James Bonzi si cei citiva Jason Bourne au propus kilometri intregi de pelicula cu urmariri in masina, elicopter, avion, cu explozii si rasturnari de situatii limita in care muschii si anduranta fizica a eroului isi spun cuvintul.
Iata insa ca Robert de Niro reuseste (cu greu, dupa 12 ani de tatonari,
multumita schimbarilor politice din America de azi) sa creeze un altfel de
spion mult mai sters, mai putin sportiv si care nu are nimic din festivismul
voios al lui James Bond.
Este Ian Fleming versus Eric Roth (sau John le Carré daca doriti), pirotehnie
versus paranoia secretomana, violenta si morti la kilogram versus cirtite si
agenti dubli silentiosi. Este Matt Damon versus Matt Damon, caci printr-o
potriveala a hazardului Jason Bourne devine in "The Good Shepherd"
Edward Wilson. Si cum publicul de film este capricios, Jason Bourne a fost
iubit, Edward Wilson ba (prea rece, prea urit, prea oarecare). Regizorul de
Niro insista, este un film despre inceputurile Razboiului Rece, despre un joc
al mintilor care converteste violenta intr-o "chestiune intre
gentlemeni". Personajele trebuie sa fie oameni obisnuiti, fiecare cu
viciile, slabiciunile si imoralitatea lui. Subiectul este foarte alunecos,
demitizarea CIA si in acelasi timp reabilitarea ei prin prisma inceputurilor
"de aur" in care reprezentanti de marca ai modelului East Coast WASP precum Dean
Acheson, George Kennan, John J. McCloy, isi spuneau ei insisi paznici ai
natiunii americane. Edward Wilson face parte din acest model, el este unul
dintre bunii pastori care, parte prin convingerile patriotice, parte prin
motivatii intime mai putin glorioase, isi asuma jertfa propriei vieti pe
altarul Statelor Unite ale Americii.
Sa spunem foarte clar, patriotismul nu este aici un sentiment inaltator, ci
doar dorinta arzatoare de a apartine (unui grup, unui loc) nascuta poate din
trauma sinuciderii tatalui. Din acest punct de vedere, patriotismul lui Edward
Wilson se confunda cu fidelitatea sa fata de fratia
"Skull&Bones", iar propria sa tara
este vazuta in termeni de proprietate: "We have the United States of America ,and
the rest of you are just visiting" si de apartenenta la un anumit grup
rasial exclusiv. Si tot din acest punct de vedere, dezastrul vieii personale
(casatoria cu Clover, care ii este indiferenta, abandonul poeziei si poate a
carierei de om de cultura, relatia complicata cu fiul sau, abandonarea iubirii
pentru Laura, posibila comanditare a uciderii viitoarei nore) cu tot ceea ce
implica ea (frica de gura lumii, rusinea, lasitatea, culpabilitatea,
compromisul) se converteste prin magia patriotismului in jertfa.
Edward Wilson este un tip impenetrabil care alege sa-si epureze
personalitatea si sa-si elimine toate slabiciunile/pasiunile din teama de a nu
fi "citit" de inamic. Singurul sau hobby este solitar. Sexul este o
catastrofa in viata lui si a femeilor care il inconjoara, si asta pentru ca el
poate deveni sursa de santaj. Mutismul si lipsa umorului sint pervertirea voita
a sensibilitatii poetice si a gustului pentru ambiguitatea cuvintului care si
ele pot trada. Wilson
isi fasoneaza aparenta exterioara dupa tiparul cel mai anodin cu putinta al
functionarului, ascunzatoarea cea mai eficace pentru spionii cu dimensiune
realista. Si aceasta dimensiune voluntara a transformarii omului intr-o unealta
cit mai adaptata scopului sau ne scuteste pe noi, spectatorii sa ne intrebam la
final daca personajul Edward Wilson este o victima sau un erou. De aceea, mi
s-a parut ciudata reactia publicului care a gasit raceala si insensibilitatea
personajului foarte iritante. Mie mi se par justificate de flashbackurile care
ii retraseaza in paralel parcursul profesional si transformarea psihologica.
Ati observat poate, Wilson
suride de trei-patru ori in film si asta mai ales in episoadele legate de
legatura cu Laura. Surisul se atenueaza (in confesiunea publica a sinuciderii
tatalui, in momentul in care, aflat in plin Blitzkrieg la Londra vorbeste cu
Clover la telefon si o intreaba ce culoare au ochii copilului) pe masura ce
personalitatea eroului se stinge, astfel incit, in momentul in care el reia
legatura cu Laura, surisul lui nu mai este decit o umbra. Nu insensibilitatea
lui Wilson
socheaza spectatorul ci lipsa manifestarii ei.
Publicul a avut dealtfel aceeasi reactie si fata de rolul Angelinei Jolie.
Sa nu uitam, Clover-Margaret nu este nici Mrs Smith, nici Lara Croft si cu atit
mai putin Franckie (Sky Captain and the World of Tomorrow). Ea este in economia
familiei sale o "posesiune" utilizabila in vederea unei noi aliante,
de unde si reactia ei de a pastra conventiile si distantele sociale si de a
ramine doamna Edward Wilson in ciuda mariajului pustiit. Iar lipsa de
stralucire din final, privirea de femeie ranita si obosita,
"uritenia" si ridurile sint intrutotul verosimile . Margaret isi
voaleaza fata cu aceeasi intentie manifesta de a-si ascunde secretele si cu
aceeasi acceptare resemnata a compromisului. De aceea, in opinia mea, reactiile
de genul "cuplul Jolie-Damon este ingrozitor de neindeminatic" si
"Angelina nu este credibila in rolul Margaret-Clover pentru ca se stie ca
in viata de toate zilele actrita nu este genul care sa astepte un barbat"
sint rizibile.
Am preferat sa insist pe cele doua personaje de mai sus pentru a explicita
oarecum motivatiile psihologice care tin laolalta aceasta lume mai mult sau mai
putin legata. Lumea lui "Good Shepherd" fosgaie de caractere si
atitudini sii asta datorita scenariului excelent scris de Eric Roth, pasionat
cunoscator al istoriei sociale a CIA. Practic, toate caracterele sint
construite dupa acelasi model, contopirea a cel putin doua
"personalitati"care au trait cindva: Edward Wilson este o combinatie
intre James Jesus Angleton (paranoia, interesul pentru activitatile KGB si
amicitia cu dublul spion britanic Phillby - Arch Cummings in film -, numele de
cod "Mother", studiile facute la Yale si gustul pentru poezie) si
Richard Bissel (expert CIA, artizanul planului de invazie al Cubei, care a
activat mai mult in tarile din America de Sud). In jurul lui Wilson se ordoneaza si structura temporala a
filmului. In 1961, dupa dezastrul de la Bay of Pigs, Wilson insusi este suspectat ca ar fi tradat
planurile de debarcare. O caseta audio si o fotografie care ii parvin in mod
misterios fac obiectul cercetarilor intense ale specialistilor CIA. In paralel
cu procedura stiintifica de decodare a suporturilor audio si foto, se
desfasoara flash-backurile care "decodeaza " spectatorului
personalitatea agentului CIA.
Fiecare intoarcere in timp este un moment esential din viata si explica
motivatia unui gest ulterior. Studentul Wilson accepta sa colaboreze cu FBI-ul
nu neaparat din motive patriotice, ci pentru ca se simte tradat de profesorul
plagiator. Acelasi motiv al tradarii motiveaza si uciderea Hannei in Germania de dupa razboi, si moartea profesorului Fredericks la Londra,
precum si sinuciderea tatalui.
Un alt motiv important este "darul" si economia schimburilor pe care
le antreneaza acesta: aparatul auditiv al Hannei, inelarul din cutia de cafea,
cartile, informatiile secrete, biletul de un dolar numerotat, banda audio si
fotografia. Intre agentii CIA si cei KGB se stabileste o coniventa care "
sprijina" razboaiele mici si dezamorseaza crizele mari. Uneori darurile
isi gresesc tinta (fotografiile care probeaza adulterul), alteori ele ajuta
ambele parti (uciderea dublei spioane, intelegerea intre Ulysses si Mother care
duce la salvarea lui Wilson Jr ) sau manipuleaza (trimiterea cirtitei Valentin
Mironov).
Se poate deci spune ca montajul este in perfecta concordanta cu caracterele
personajelor. Intr-adevar absenta manifesta a unui fir narativ unic, brustele
schimbari temporale, comprimarea a 20 de ani de istorie foarte densa (si acum
cam uitata) il pot face pe spectator sa nu se simta confortabil. Imagistic
vorbind, "The Good Shepherd" este de o frumusete desigur rece si
rezervata.
Culorile estompate si amestecate ale prezentului se impletesc cu ambianta
calda a flash-backurilor si fluidizeaza reconstituirea diacronica. Exactitatea
sumbra a ansamblului este data la iveala intr-una dintre cele mai sugestive
imagini ale filmului: plecarea lui Wilson
la servici. Silueta anonima in impermeabilul gri inainteaza pe alee pina la
locul unde alte siluete, aproape asemanator imbracate, ducindu-si aceleasi
serviete, asteapta autobuzul fara sa se priveasca, complet lipsiti de expresie.
Oameni in maro si gri inghesuindu-se in masina, coborind ici colo si intrind cu
pasi masurati in cladirile administrative, cu acelasi aer absent si aceeasi
privire goala. Repetarea parcursului cotidian la munca m-a facut sa ma gindesc
la titlul original al peliculei: cine este pastorul in cazul acesta si cine
este oaia care se lasa dominata si readusa la turma ?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu