Slavoj ŽIŽEK- Zabovind in negativ - Kant, Hegel si critica ideologiei- ed ALL, 2001, traducere Irina-Marta Costea
Am gasit cartea cu pricina intr-un raft de hypermarket, printre brosuri
despre cultura plantelor de apartament si exemplare nevindute din romanele
Rodicai Ojog Brasoveanu. Este o recomandare foarte serioasa pentru cei care au
chef sa imbine filozofia, psihanaliza si nu in ultimul timp cinema-ul.
Mai intai insa cine este domnul Slavoj Žižek?
O combinatie de filozof marxist si psihanalist lacanian in virsta de 57
de ani, originar din Slovenia, ale carui carti au fost traduse in 20 de
limbi si care trateaza subiecte extrem de diverse de la critica ideologiilor,
Lenin, Marx, la Hitchcock, Lynch, atacurile din 11 septembrie si gusturile
americane pentru filmele apocaliptice, de exemplu.
Žižek combina critica marxista a capitalismului cu "demascarea" pe
principii psihanalitice a modurilor in care capitalismul lucreaza asupra
imaginarului public. Tipul de argumentatie preferat este paradoxul, iar modul
in care el il livreaza este discursul public punctat de afirmatii deliberat
exagerate. Žižek este un foarte serios intelectual de stinga, dar si un comediant
in arta contrapunctica a argumentarii. In acest sens, pentru a-l intelege,
citatele din Groucho Marx sint tot atit de utile ca si cele din operele lui
Karl Marx, de vreme ce orice afirmatie zizekiana despre politica ar trebui
luata nu numai ca atare ci si ca un soi de joc actoricesc.
Asta la propriu si la figurat. O dovedesc cele doua documentare, "Žižek!" (2005) realizat de Astra Taylor si "The Pervert's Guide to Cinema" (2006) regizat de Sophie
Fiennes. One man show-ul are de fiecare data ca scop explorarea structurilor
fictionale care sustin propria noastra experienta a realitatii,
domesticirea pulsiunilor de moarte si dorinta gratie limbajului vizual
cinematografic. Daca lumea este o "realitate neterminata", atunci
experienta subiectiva are aceeasi structura cu filmul (taieri,montaj si elipse)
iar realitatea acestuia este dincolo de "poveste", ca dovada
intensitatea sentimentului cinematic. Credem intim in cinema asa cum
credem in alte sisteme ideologice, religioase sau paternale, iar filmele sint
"cea mai directa si semnificativa dramatizare a fanteziilor sociale".
De aceea, abordarea Žižek nu cauta diferite chei de interpretare a filmelor, ci
militeaza pentru viziunea filmelor ca participanti directi la realitatea
politica.
In ceea ce priveste "Zabovind in negativ"
(1993), Žižek are ca punct de plecare posibila mutatie suferita de genul de
film "noir" clasic din anii 50 in reabordarile anilor 80. Intrebarea
"este noir-ul un gen de sine statator sau un fel de distorsiune
anamorfotica ce afecteaza diferite genuri?" deschide balul unei recentrari
profunde a subiectului (ego) din perspectiva lacaniana.
Ulterior, incrincenarea sa din cimpul criticii ideologiei se va reduce in profitul abordarii altor teme contemporane dintre care si "Gaze and Voice as Love Objects" (1996), un parcurs tentant in domeniul sonoritatii in relatie cu privirea, a carui baza de exemplificare este evident filmul.
Si, tot pentru uzul celor interesati de noile orientari in studiile legate de cinema, nu pot sa nu semnalez cea mai reeditata si tradusa carte a lui Žižek, antologia ""Tout ce que vous avez voulu savoir sur Lacan, sans oser demander à Hitchcock" (Paris
1988).
Ulterior, incrincenarea sa din cimpul criticii ideologiei se va reduce in profitul abordarii altor teme contemporane dintre care si "Gaze and Voice as Love Objects" (1996), un parcurs tentant in domeniul sonoritatii in relatie cu privirea, a carui baza de exemplificare este evident filmul.
Si, tot pentru uzul celor interesati de noile orientari in studiile legate de cinema, nu pot sa nu semnalez cea mai reeditata si tradusa carte a lui Žižek, antologia ""Tout ce que vous avez voulu savoir sur Lacan, sans oser demander à Hitchcock" (
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu