Sa spun inca de la inceput ca "Indigènes" (am preferat sa uit titlul american,
care rateaza magistral semnificatia titlului impus de regizor) este in egala
masura in un film de razboi si un film de ambianta social-politica. Cu alte
cuvinte, Rachid Bouchareb a ales sa
vorbeasca despre discriminarea rasiala, facind apel la o poveste care are loc
in cel de-al doilea razboi mondial, mai precis intre 1943 si 1945.
Sursa: www.flixster.com |
Titlul original se refera la
locuitorii bastinasi din tari nord africane, Algeria, Maroc, Tunisia, Senegal,
colonizate de Franta cu ceva timp inainte. In 1943, inainte de deschiderea
frontului vestic impotriva Germaniei naziste, coloniile franceze din Africa de
Nord, trecute pe partea generalului de Gaulle si a Aliatilor, furnizeaza
soldati pentru armata Frantei Libere. Acestia, magrebini (arabi sau berberi) si
senegalezi din Africa Centrala se inroleaza in armata din cauza saraciei
crunte, sperind intr-o intoarcere glorioasa la sfarsitul razboiului. Filmul se
concentreaza pe soarta unui pluton de soldati algerieni, scopul evident este de
a descrie discriminarea rasiala careia acestia ii cad victime in sinul armatei,
folosirea lor ca simpla carne de tun pe front, discursurile patriotarde ale
ofiterilor francezi fata de "indigenii" musulmani care trebuie
"tinuti din scurt", tratament care li se aplica dealtfel si in tarile
de origine ("Ce v-ati face fara noi?" intreaba retoric unul dintre
ofiteri).
Acest proiect de
denuntare/stigmatizare a rasismului colonial francez, cu rezonanta foarte
contemporana, s-ar fi putut ingloda in capcanele obisnuite ale filmelor
teziste. Luarea de pozitie in favoarea unei cauze si acea political
correctness duc in mod normal la scene lacrimogene sau la dramatism
artificios. Trebuie sa recunoastem ca “Indigènes” nu evita pe de-a intregul
aceste luari de pozitie unilaterale, mai ales in prima parte a peliculei.
Sursa: www.flixster.com |
Ne sunt prezentate personajele principale, care corespund anumitor tipuri usor
cliseizate: tinarul analfabet simplut, curajos si loial (un Jamel Debbouze de
zile mari), cei doi frati "afaceristi" inseparabili si cu "inima
mare"(in sfirsit un rol in care Samy Naceri da masura talentului sau),
lunetistul chipes, sergentul “sever, dar drept” care-si ascunde cu grija
originile "rusinoase", caporalul magrebin educat si generos
(impresionantul Sami Bouajila). Cliseul se instaleaza in momentul in care toti
acesti viitori eroi sint descrisi in contraparte cu francezii "pur
singe" din armata, tratati la gramada, cu atitudini nediferentiate si care
sint destinati mai degraba sa reprezinte o institutie decit sa creeze personaje
individualizate. Gasesc deci ca, in primele 60 de minute, story-ul apasa prea
tare pe pedala denuntarii unei atitudini universal ostile fata de toti soldatii
de provenienta nord-africana. Scenele de rasism si de mini-revolta sint usor
fortate, parca prea demonstrative. Bucla se inchide cu ultima secventa a
filmului, revenirea in contemporaneitate, cu toate ca evita vocea din off sau
dialogul, ramine la fel de putin subtila in ceea ce priveste semnificatia ei.
Sursa: www.flixster.com |
In ciuda caracterului usor
demonstrativ al ambiantei, prima parte a peliculei se dovedeste destul de
alerta (inrolarea, pregatirea insuficienta a soldatilor, discursurile
patriotarde ale ofiterilor, botezul focului). In prima scena de razboi,
perspectivele ofiterilor francezi si alte soldatilor magrebini sint filmate
diferit: daca soldatii avanseaza si sint observati cu imagini luate " la
firul ierbii" sau mai degraba al gropilor obuzelor, in planul indepartat,
ofiteri francezi, adapostiti pe o culme muntoasa, au parte de o superba imagine
panoramica, iar soldatii trimisi la asaltul pozitiilor germane par niste umbre
aplatizate. Alternanta celor doua tipuri de planuri este de mare efect
cinematic.
Scenele de grup descriu cu minutie
specificitatile culturale ale arabilor musulmani (practicile funerare,
rugaciunile zilnice, ablutiunile ritualice pastrate cu rigurozitate pe cimpul
de lupta, invocarea divinitatii in momentele cele mai critice).
Sursa: www.flixster.com |
Este bine evidentiata si pozitia
ambigua a francezilor "pieds noirs" (descendentii colonistilor
francezi nascuti si crescuti in Maghreb in aceleasi traditii ca si localnicii),
ca de exemplu rolul ingrat de mediator jucat de sergentul Martinez, intre
magrebinii aflati in subordine si ceilalti soldati francezi care il trateaza cu
acelasi rasism condescendent. Scenariul realizea un decupaj delicat al
diferitelor atitudini ale "indigenilor" fata de “ocupantul” colonial
francez. Este partea de ambianta sociala care nuanteaza ostilitatea controlata
(Yassir, Larbi), pasivitatea (Said), agresivitatea manifesta (Abdelkader),
inchiderea intr-un grup format pe principii de provenienta geografica, dorinta
de integrare prin afirmare personala (iarasi Abdelkader). Sint reluate in
filigran tot atitea atitudini care vor izbucni cu mai multa forta in timpul
razboiului de independenta al Algeriei (1954-62). Feed- back-ul francezilor
continentali este si el foarte nuantat (reactia femeilor din Marsilia fata de
tinerii abia sositi de pe frontul din Italia, cenzura relatiilor interetnice
considerate tabu, dezgustul tinerei alsaciene care nu doreste sa fie atinsa de
un "bougnoule", promisiunile desarte ale ofiterilor francezi,
"oameni de cuvint" dealtfel, spectacolul de balet). Este zic eu
marele merit al regizorului, acela de a apara o cauza prin intermediul filmului
si de a ramine foarte nuantat in expresie. Problema rasiala, deloc simplista,
este proiectata dinauntru, dar cu destula finete.
Filmul ia intr-adevar amplitudine
epica in a doua parte a sa. Caracterele sint mai bine conturate, iar actiunea
isi accelereaza tempoul, culminind cu misiunea de comando din satul alsacian.
Amatorii de filme de razboi isi vor aminti de o situatie asemanatoare din
“Saving Private Ryan”, si pe buna dreptate. As spune ca, dupa mine, asemanarile
cu filmul lui Spielberg sint voite. Comandoul decimat, unicul supravietuitor
din final, readucerea in actualitate (vizita batrinului veteran in cimitirul
alsacian in cautarea numelor prietenilor ucisi cu 50 de ani in urma), toate
acestea sint trimiteri directe la filmul lui Spielberg dar si la mai recentul
“Scrisori din Iwo Jima” al lui Clint Eastwood. Sa spunem ca, analizind aceste
comparatii de atitudini, cadraje si situatii, Bouchareb depaseste cu siguranta
ambianta familist sentimentala si eroismul à l'américaine din "Saving
Private Ryan". Abdelkader nu resimte nicidecum mindria de a fi luptat si
de a se fi jertfit pentru patria-mama vitrega. Iar prim planurile pe steagul
francez au conotatii critic-ironice (ele apar in contraparte la discursurile
patriotarde ale ofiterilor francezi).
Secventele de lupta sint destul de
bine realizate. Regizorul prefera sa evite efectele speciale gore si se
concentreaza pe efectul ororilor razboiului asa cum sint traite ele de niste
oameni simpli. Or acestea pot fi resimtite si in afara atacurilor si
contraatacurilor, si in timpul permisiilor rare, si la cantina sau in momentele
de odihna din timpul misiunilor. Montajul este clasic si mizeaza pe
eficacitatea simplitatii. Muzica este o bomba cu efect intirziat in crearea
atmosferei de care am vorbit mai sus; Armand Amar adapteaza muzica traditional
magrebina, iar interpretarea lui Khaled da anumitor secvente mai delicate un
aer nostalgic tinguitor, o tonalitate funebra retinuta.
Ce este interesant de remarcat in final, poate faptul
ca, lansarea filmului a prilejuit intr-adevar o luare de pozitie oficiala, care
a dus la revalorizare prin decret prezidential a pensiilor veteranilor
tiraliori magrebini din cel del-al doilea razboi mondial. Incurajat de acest
prim succes, Bouchareb i-a adresat o scrisoare publica premierului britanic
Tony Blair, cerindu-i sa revalorizeze pensiile veteranilor Gurkhas, nepalezi
combatanti in armata britanica inca din 1817. Sa contam, poate, pe un alt
viitor subiect de film?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu