duminică, 29 aprilie 2007

Invisible Waves de Pen-ek Ratanaruang

Ultimul film al tinarului regizor tailandez a facut destule valuri pro si contra in salile de cinema. Deja foarte apreciat mai ales pentru "Last Life in the Universe" din 2003, Pen-ek Ratanaruang face parte din grupul celor care folosesc intensiv amestecul (de genuri, de actori de diferite nationalitati, de limbi vorbite, de destinatii), ambiguitatea (referindu-ma strict la "Invisible Waves" nu mi-este inca foarte clar daca eroul cauta razbunare sau rascumpararea propriilor pacate), sentimentul iminentei unui rau confuz care poate veni de oriunde. Or aceasta mixitate care vrea sa ramina ambigua pina la sfirsit poate fi cu dus-intors, sint multi cei care considera ca filmul este prea lent, cu o poveste prea simplista, nici manifest poetica, nici realista, nici thriller, nici comedie. Cei mai inraiti l-au vazut pe Pen-ek indragostit de lipsa de noima a universului sau si de frumusetea imaginilor filmate de Christopher Doyle (directorul de fotografie de origine australiana este considerat de unii ca fiind personal responsabil de distrugerea cinematografului asiatic), mizanscena prea jucausa si detasata de gravitatea sumbra a subiectului. 



Sint de acord cu inversunatii, universul lui Pen-ek, cel putin in "Invisible Waves" este lipsit de noima. Dar nu vad nimic rau in asta, dimpotriva, este aici mai mult "realism" decit in universul unui thriller obisnuit din Hong Kong de exemplu, unde orice element al filmului trebuie sa participe oarecum la drama care se va intimpla la un moment dat. In realitate, nici un fapt de viata nu este trait in conformitate cu o schema narativa predominanta. Lipsa unui gen unificator lasa parca personajele mai in largul lor.


Dar sa revin: secventa de inceput este uciderea prin otravire a unei femei. Kyoji (Asano Tanadobu), un tinar bucatar japonez traieste ca expatriat in Macau, lucreaza in Hong Kong in restaurantul unui gangster si are o aventura cu nevasta acestuia. Seful sau gangsterul il obliga sa ucida femeia infidela care oricum ii incurca planurile, apoi il trimite la Phuket in Tailanda la bordul unui pachebot ca sa i se piarda urma. Kyoji nu intirzie sa descopere ca el insusi a devenit indezirabil.

Kyoji nu este deloc un ucigas obisnuit. Calmul cu care ciopirteste femeia otravita nu pare a se datora obisnuintei de a scapa de corpurile fara viata, pare mai mult un fel de-a fi al sau, putin lenes, putin abulic, foarte obosit, miscindu-se desarticulat. Lipsa de apetenta pentru viata este poate semnul unei boli misterioase pe care personajul o treneaza. Kyoji pare mai interesat de mousse au chocolat decit de metresa lui, in timpul calatoriei pina la Phuket nu face altceva decit sa vomite int-un colt, singura bautura pe care o accepta este laptele, ca si cum otravirea amantei ar fi fost intructiva contagioasa. Existenta fantomatica si dintru inceput golita de sens, Kyoji nu ezita sa se defineasca in termeni negativi ("nu sint un om bun") si din aceasta perspectiva finalul este previzibil.

  Sursa: PalmPictures

Ceea ce mi-a placut in "Invisible …" a fost faptul ca Pen-ek nu foloseste antinomia bun/rau. Lumea este suficient de dezarticulata pentru ca fiecare personaj sa fie oarecum suspect de o tara : metresa ucisa are in ea o vulgaritate stridenta, Noi (actrita coreeana Gang Hye Jung- "Old Boy") ascunde si ea ceva in trecutul sau, killerul Lizard (excelentul Ken Mitsuishi) are o buna doza de nebunie clownesca, calugarul –traficant (hong konghezul Eric Tsang- "Infernal Affairs") ispaseste si el o ciudata  karma care il face sa fie tot timpul bandajat. Vagul acesta in care inoata toate personajele m-au facut sa vad in "Invisible …" mai putin decit un thriller si mai mult poate ca o istorie a unei morti asteptate.

O istorie evident povestita pe jumatate, nici pina in ziua de azi nu–mi dau seama daca Kyoji este un gangster, obisnuit sa omoare, sau pur si simplu un "chef" care a nimerit rau si care se simte obligat sa arda cadavrul victimei sale. Un alt cadavru apare sporadic in film, presupun ca este vorba de unul din bodyguarzii boss-ului, si pe care tinara "inocenta" Noi nu pare sa-l observe de vreme ce discuta atit de linistit despre timbre cu Kyoji. Ca si cum Noi ar fi oarba sau, mai rau, lipsita de sensibilitate.



Alaturi de cadavre si de acel yakuza fan de karaoke si de camasi hawaiene, argumentul pro thriller ar fi ambianta intunecata, exterioarele gri-cetoase, interioarele claustrofobe cu neoane care se sting si se aprind cu usi care se deschid numai cind vor ele si cusetele care se pot incuia pe dinafara. Pachebotul este fara indoiala locul cel mai nelinistitor din film in care toate i se intimpla numai lui Kyoji. Spectatorul a avut timp sa stie ca cineva il urmareste, numai ca acel cineva ramine undeva pasiv in umbra. Deambularea aceea fara rost, pe culoare  cu iz de hotel Overlook care par sa-si schimbe directia la fiecare pas, jovialitatea amenintatoare a "colegului" de scoala i-a dus pe multi cu gindul la senzatia de gol in stomac pe care o provoaca interioarele din "Barton Fink". Pina si partea comica (gagurile din cabina de bord) este foarte departe de burlescul lui Buster Keaton sau al lui Jacques Tati despre care au vorbit criticii; eu una m-am gindit la comedia sinistra si deliranta à la fratii Coen. Nu am ris vazindu-l pe Kyoji ud pina la piele din cauza unui dus buclucas, balabanindu-se datorita patului rebel, trezindu-se incuiat pe dinafara si incercind sa poarte un dialog aproape ionescian cu angajatii pachebotului, dimpotriva, asteptam ca ceva sa se intimple. Si poate ca aceasta aminare mentine suspansul, iar detaliile "mici" deschid noi posibilitati interpretative: usa ale carei hublouri dau direct in acvariu, de parca vasul ar fi deja scufundat, secventa din bar si discutia cu barmanul concentrata pe trecut si pe rascumpararea pacatelor duce cu gindul la limburi si se completeaza cu coborirea in infernul din Phuket (Redrum si camera psihedelica, jaful, bataia, reintilnirea cu Lizard, prima ucidere a lui Kyoji).

 Sursa: PalmPictures

Neindoielnic, Pen-ek este un creator de atmosfera, si asta nu neaparat datorita filtrelor intunecate folosite de Christopher Doyle. Ma gindesc mai mult la faptul ca, pe pachebotul despre care vorbeam, in ciuda asteptarilor, nu se intimpla nimic. In afara poate de intilnirea dintre Kyoji si Noi. Contrar filmelor care fac reteta, intre el si ea nu se intimpla iarasi nimic, nici o scinteie mai speciala care sa lumineze pentru o clipa numai existenta eroului. Iarasi Pen-ek inseala asteptarile spectatorului dopat cu "a fost odata, un baiat si-o fata".

Marturisesc, revenirea lui Kyoji in Macau dupa ce-l vedem cazind in ocean la Phuket m-a lasat cam indiferenta. Este poate singurul lucru pe care l-as reprosa realizatorului, sfirsitul cam greoi si filozofic in care se discuta mai mult decit oricind. Pina si Lizard devine melodramatic in melancolia sa. Pentru mine filmul se opreste in Phuket.

Filmul poate fi deci citit in cheie subiectiva (totul inclusiv meteorologia se raporteaza  la acel mal-être al lui Kyoji care nu inceteaza sa se agraveze), poate fi considerat si un thriller mai special cu un tempo foarte lent, ba chiar si o comedie sinistra  in traditia fratilor Coen daca eliminam finalul. Sint doar citeva din perspectivele destul de numeroase pe care le deschise "Invisible Waves". Si in fiecare din aceste perspective, gasesc justificata folosirea limbii engleze ca instrument de ne-intelegere intre personaje. Sint critici care au considerat ca toti eroii lui Pen-ek stapinesc cu dificultate dialogul in engleza si aceasta elimina foarte mult nuantarea psihologica. Eu una as zice ca dialogul  monocord intr-o limba pocita de mai multe accente este o modalitate de a distorsiona citirea filmului in cheie "film-politist-made-in-Thailand–welcome–to–Phuket".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu