2006 a fost un an foarte bun pentru noul val al
cinematografului mexican, reprezentat cu brio de cei trei cineasti amigos, Alfonso Cuaron, Alejandro Gonzales Inarritu si Guillermo del Toro. Ce e curios,
cu totii au dat la iveala filme legate strins de copilarie (Children of Men, Babel si
El Laberinto del Fauno).
Sursa: www.flixster.com |
Copii din viitor, prezent si trecut
care sufera o transformare (nastere, initierea la responsabilitatea vietii
adulte si pierderea inocentei, moartea). Si dintre cele trei exemple, filmul
lui del Toro este unul dintre marii perdanti ai Oscarurilor in ciuda
complexitatii sale si a marii frumuseti imagistice. Cit despre realizator,
acesta afirma intr-un interviu ca "in ceea ce ma priveste, genul fantastic
imi permite sa fac filmele pe care le vreau, si poate ca nu voi avea niciodata
elogiile si recompensele pe care le-as fi primit daca as fi facut un cinema mai
acceptabil din punct de vedere social". Vîna gotic-fantastica ar fi deci o
posibilitate de a iesi din circuitul Hollywood destul de deceptionant (vezi
Hellboy, Blade II, Mimic) si de a crea filme de suflet cu buget relativ mic.
In ceea ce priveste Labirintul lui
Pan, vocile sint aproape unanime, filmul este o reusita. Reteta este foarte
simpla: intr-un imens si unic flashback se tese o structura narativa dubla
alternanta (razboiul civil din Spania - lumea subpaminteana si atemporala) iar
legatura este ambigua, nu stim daca cele doua lumi coexista sau se secreta una
pe alta. Trecerea de la fantastic la real este realizata de Ofelia-printesa
Moana, fetita de 12 ani care poate trai in prezent si in atemporal, nu fara
suferinta. Ambiguitatea este pastrata, cu toata sinceritatea, pina la sfirsit,
povestile in poveste se tes si apar la un moment dat ca semne (istoria
trandafirului nemuririi de exemplu rimeaza cu finalul mortii Ofeliei care
capata nemurirea intr-o alta lume prin curajul de a fi infruntat durerea ).
Filmul poate fi citit in mai multe
chei (happy end sau catastrofa) in egala masura. Partea de fantastic este
foarte bine realizata, monstruosul este baroc si decadent, cu certe inspiratii
livresti. S-a vorbit despre "vina" lui Lewis Carroll cu a sa
"Alice in Tara Minunilor", dar regizorul insusi contrazice aceasta
parere: nu, Ofelia lui nu este Alice si nu, lumea subpaminteana nu are
perversiunea de joc alegoric si matematic a la Lewis Caroll. Fantasia lui Del
Toro este mult mai viscerala si a-logica iar Ofelia se apropie prin final de
"Fetita cu chibriturile", de Dorothy din Vrajitorul din Oz si de
toate celelalte fetite chinuite din basme. Cohorta de entitati silvestre si
faunul insusi (zinele-insecte, copacii care se deplaseaza, pietrele care se
"rup" in labirint, broscoii, locurile "sacre" ingropate in
padure si functionind ca portaluri catre o alta lume) isi au sursa in acelasi
filon feeric condimentat cu aplecarea lui del Toro pentru teoriile
fantastic-pagine din literatura victoriana (cu Arthur Machen, Algernon
Blackwood si Lord Dunsany, cu grupul "The Golden Bough") si pentru
teoriile spiritualiste si mistice (Agartha, madam Blavatsky, hermetismul).
Vizual vorbind, creaturile fantastice sint tot atitea clin d'oeil-uri la universuri
fantastice picturale relativ putin cunoscute (picioarele faunului vin din
pinzele lui Rackham, Monstrul fara ochi decapitind zinele vine din Arnold
Bocklin si Carlos Schwabe, ba poate si din stampele lui Goya si pinzele lui
Francis Bacon). Insusi Del Toro nu ezita sa citeze o multime de influente
manifeste care i-au fasonat fantezia.
Sursa: www.flixster.com |
Multimea de detalii cu valente
mitologice (obiectele culese de catre Ofelia in timpul celor trei incercari,
cele trei usi, functia simbolica a ochilor- de la ochiul de piatra pe care
Ofelia il reaseaza pe menhir si pina la ochii din palmele monstrului, ceasul
spart al capitanului Vidal, moara-garnizoana al carei interior pare a fi un
mecanism versus timpul intrerupt din anticamera monstrului fara ochi, timpul ca
durata din povestea printesei Moana incastrata in film si certificata de virsta
matusalemica a faunului, dubla paternitate si maternitate a Ofeliei) este
covirsitoare. Pe de o parte aceasta alcatuieste tot atitea piste de lectura a
functiei lumii fantastice. Pe de alta parte detaliile sint cele care par sa
"umfle" fantezia si sa ii dea consistenta, asta daca tinem cont ca
aparitiile fantastice sint foarte parcimonios incluse in film. Nu putini
spectatori s-au plins de acest lucru, trailerele si afisele de lansare si promovare
ale filmului au apasat puternic pedala "film poetic si oniric" ceea
ce nu prea are legatura cu substanta filmului.
Spuneam ca firul narativ este dublu, ei bine partea care tine de razboi ocupa
mult mai mult in economia peliculei decit lumea imaginara si imaginata a
Ofeliei. Del Toro nu a vrut sa faca o Narnie pentru adulti si nici un fantasy
pentru adolescenti. Intrebat de ce a ales Spania razboiului civil din 1944, Del
Toro a explicat ca opozitia gherila republicana/armata franchista i s-a parut a
corespunde cel mai bine opozitiei rau/inocenta din planul fantastic. Sa nu
uitam ca Labirintul lui Pan face pereche cu "The Devil's Backbone",
ambele au ca fundal dictatura lui Franco si propun fascismul ca rau absolut, in
contraparte cu o lume diferita in care poti gasi ali(e)nare.
Sursa: www.flixster.com |
Ceea ce am gasit eu una interesant in Labirint, este in primul rind
inceputul-sfirsitul povestii. Moartea prin impuscare a Ofeliei definitiveaza
bucla deschisa de rasuflarea taiata care-ti invadeaza urechile inca din prima
secventa. Vezi un chip de copil si singele siroind care se resoarbe, pentru a
da povestii dreptul de a se naste. In final , aceeasi hipertrofie acustica
(cintecul de leagan inginat de Mercedes invadeaza totul) si singele picurind
incet in put. Moartea Ofeliei este singura solutie viabila pentru final (triumful acesteia in sala de banchet din lumea de dincolo).
Ceea ce mi-a mai placut a fost
alegerea lui Sergi Lopez pentru rolul capitanului Vidal. Del Toro explica
ulterior tot intr-un interviu ca l-a preferat pe Lopez pentru ca personajul
trebuia sa aiba un sarm anume, o atractie virila dublata de inteligenta, precum
doctrina fascista care a atras inca de la inceput numerosi aderenti.
Au fost voci care au spus ca acest capitan Vidal este exagerat de rau si ca
acest lucru il face neverosimil. Cum multe lucruri din Labirint sint
neverosimile, cred ca cea mai buna "lectura" a filmului ar fi cea de
tip fabula. Intr-o fabula, antagonismul inocenta absoluta/raul perfect nu
socheaza, iar Ofelia si Vidal reprezinta intocmai polii antagonici ai fabulei.
Iar subiectul acesteia nu ar fi neaparat moartea, ci necesitatea de a face o
alegere cu un maxim de onestitate la un moment dat si de a o urma pina la
capat. Teme secundare precum obedienta/ neascultarea, cuvintele /experienta
nemijlocita, alegerea/destinul personal, alegerea Binelui sint intim legate de
aceasta.
Sursa: www.flixster.com |
Interesanta mi s-a parut si semnalara
la nivelul imaginii a alternantei feeric-real. Lumea alternativa este deseori
tratata in culori calde (vezi cuibul Capcaunului, vezi scena banchetului care
termina filmul), iar cea reala in culori reci cu filtre albastre si griuri
friguroase. Guillermo Navarro, directorul de imagine povesteste (intr-un
interviu acordat la festivalul de film de la Amiens) ca a preferat folosirea
din plin a luminii naturale si a noptii americane pentru secventele nocturne,
solutii simple care sa creeze ambianta fantasca necesara. Racordurile intre
sevente sint simple, eu una am avut impresia ca rasfoiesc paginile unei carti.
S-a vorbit mult despre aspectul horror
al filmului datorita secventelor de violenta si tortura din film. Cotat cu
"R" in Statele unite si cu "acord parental pentru minus 15 ani" in Romania, Labirintul este dupa mine tot atit de agresiv cit sint si
basmele fratilor Grimm in varianta necenzurata. Departe de a fi un horror,
filmul este violent din necesitate. Razboiul este violent, dictatura impune
violenta, pina si lumea alternativa este violenta daca pornesti de la premiza ca
zinele ingurgitate de capcaun sint vii si ca autodafe-ul bietei mandragore pe
altarul lipsei de credinta in lumea magica nu este o parabola. Violenta este
prin urmare o dovada ca ceea ce se intimpla pe pelicula"e pe bune",
iar scenele de tortura nu sint aratate in detaliu asa cum s-ar fi intimplat
intr-un horror obisnuit.
Si daca la un moment dat unul dintre
personaje striga "magia nu exista. Nu exista pentru tine si nu exista
pentru mine", pot spune ca Labirintul lui Pan este proba contrara.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu