Regizorul
Apichatpong Weerasethakul are un nume atit de complicat, incit
prefera sa i se spuna "Joe". Si asta de cind, student
fiind, frecventa Institutul de Arta din Chicago. Mai intii arhitect
si artist multimedia, Joe a facut deja patru lung metraje
("Mysterious Object at Noon", "Blissfully Yours",
mult laudatul "Tropical Malady" si nou creatul "Syndroms and a Century") care au rupt gura tirgului. S-a vorbit despre
ele ca fiind expresia unei "constiinte metatextuale a filmului
european" (Michael Koresky) si o dovada a "cosmopolitanismului
transnational" (Brett Farmer) al autorului, un exercitiu viu al
unui fel de proustianism vizual... Joe, mai modest, spune ca isi tine
jurnalul facind filme. Situat de critici in casuta regizorilor
experimentalisti pentru care povestea si twisturile ei au foarte
putin interes, Joe se intilneste pe undeva cu Tsai Ming-liang.
Respectat de Pen-Ek Ratanaruang ("Invisible Waves") si de
Im Sang-soo, Joe este foarte putin cunoscut in patria natala,
Tailanda, unde horror-urile si comediile sint pe primul loc in
topuri. Cinematograful european il apreciaza enorm (Premiul Juriului
la Festivalul de la Cannes 2004 pentru "Tropical Malady"
printre altele) si ii finanteaza ideile.
Syndromes...
Intr-un spital,
un luuung plan fix cu un interviu de angajare intre o doctorita (dr
Toey) si un fost medic militar doritor sa lucreze in mediul civil
(dr. Nohng): intrebari relative la studii si la motivatiile
personale, (hobby-uri, preferinte pentru culori, nuante, forme, etc.)
Ultima intrebare e foarte destabilizanta "ce inseamna DDT ?"
tinarul doctor se gindeste indelung si cu voce dulce raspunde "DDT
- Destroy Dirty Things" si adauga amuzat "sau… Deep Down
To You".
La acestia se adauga: un indragostit ranit profund
de propria-i patima pentru doctorita Toey, povestea acesteia despre
cultivatorul de orhidee, sora cultivatorului cu pricina, legenda unui
lac, doctorita care ascunde alcool intr-un picior de plastic,
coridoare coridoare si iar coridoare, tinarul pacient intoxicat cu
monoxid de carbon, tinarul stomatolog care doreste sa devina cintaret, bonzul care doreste sa devina DJ, bonzul batrin obsedat in vis de
hoarde de pui vindicativi, logodnica doctorului Nohng innebunita dupa
high-tech...
Acestea nu sint personaje, ci mai degraba fragmente
de amintiri care incep sa se miste haotic de indata ce capata ceva
consistenta. Lipsa lor de relief a socat publicul. Asa ca Joe a
trebuit, impotriva vointei sale, sa se explice: cei doi doctori din
inceput pot fi parintii sai, medici amindoi, care s-au intilnit
intr-un spital, iar toate celelalte "personaje" sint
amintirile unui baiat crescut in mediu spitalicesc. Amintirile nu
sint pentru Joe o inseriere de scheciuri gen "Grey’s Anatomy",
ba din contra, sint distilari ale unor situatii si sentimente
transpuse in limbaj vizual, feelingul transformat de experientele
ulterioare ale baiatului devenit intre timp adult. "Syndromes
and a Century" a avut ca titluri provizorii "Intimacy"
si "Intimacy and Turbulences" si care poate exprimau mult
mai bine intentia realizatorului, aceea de a alcatui o harta
interioara si deloc nostalgica a existentei lui de dinainte de
existenta (cei doi doctori nici macar nu se simt atrasi unul de altul
pe durata peliculei).
Sursa: kickthemachine
Eu una, inainte
de a afla teoria "oficiala" a lui Joe, vazusem in acest
balet fantomatic o defilare a semnelor unor "boli" mai mult
sau mai putin ascunse ale unei lumi crepusculare. Fiecare personaj
are un vis ascuns, o durere veche, o hiba undeva (stomatologul
culpabilizeaza pentru moartea de demult a fratelui, bonzul cel tinar
adora muzica moderna, doctorita vorbeste cu nostalgie de dragostea ei
imposibila si asa mai departe). Fiecare personaj are de asemenea
dorinta de a vorbi despre sine insusi, numai ca la un mod foarte
detasat si monocord, nedorind sa imparta melancolia, regretul sau
lipsa cu altcineva. Deambularea continua pe culoarele spitalelor este
viata insasi, pustietatea spatiilor inchise si lumina de neon mereu
prezenta este sinele nostru covirsitor si asurzitor care face ca
orice contact cu celalalt sa fie aleator si lipsit de
importanta.
"Syndromes..." este compus de doua parti,
este o constanta a filmelor lui Joe. In miezul filmului se petrece
ceva misterios (poate eclipsa de soare ?) si dintr-o data ne trezim
in alt loc (spitalul rural devine unul modern amplasat in mediu
urban) asistam la aceeasi secventa de inceput (interviul de angajare)
cu exact aceleasi replici, dar cu perspectiva schimbata. Personajul
prin ochii caruia descoperim alte ambiante este dr Nohng, iar femeia
se eclipseaza aproape complet.
Aceste schimbari destabilizeaza
spectatorul si parca il trag de mineca, spunindu-i: "trezeste-te,
esti intr-o sala de cinema, filmul este o iluzie, incearca sa nu te
identifici cu ceea ce vezi pe ecran, mediteaza asupra senzatiei pe
care o ai privind acest film". Este ceea ce doreste sa faca Joe
prin filmele sale. Revenind la "Syndromes.." tentativa de a
recrea lumea de dinainte de nastera sa este o reconstituire.
Tineretea parintilor e un punct de plecare si nu e, pelicula
amalgameaza amintiri visate sau pe jumatate uitate, reconstituie
povesti si legende, deschizind o mie si una de posibilitati. Camera
fixeaza o orhidee (fanii regizorului stiu ca mama acestuia avea o
pasiune aparte pentru cultivarea orhideelor, Joe insusi e interesat
de plantele carnivore) cu aceeasi detasare cu care trece in revista
usi, coridoare, pacienti, doctori, peisaje urbane, peluze, umbrare
etc. Lipsa de implicare emotionala a regizorului este evidenta: "nu
luati de buna decit propria voastra senzatie."
Sursa: kickthemachine
Ultima
secventa, o spirala de fum aspirata de un tub de reciclare a aerului,
ar putea fi o reprezentare a uitarii, a fragilitatii amintirilor
disparind in neant, in contrast cu tandretea trecutului. Uitarea
sinelui si trezirea sint teme budiste, nimic mai putin surprinzator
cind este vorba de un film tailandez. Ultimul plan (gaura rotunda a
conductei de aerare, inecata de fumul venind de niciunde) lasa
impresia ca, in miscarea sa, camera traseaza lungi arcuri de cerc,
aceleasi pe care le descrie lungul si lentul travelling in jurul
statuii lui Buddha. Cercul este reciclarea, asimilarea memoriei si
ciclul reincarnarii. Oamenii asimileaza ideea reincarnarii cu gratie
si gravitate (tinarul intoxicat cu monoxid de carbon stie ce a fost
intr-o viata anterioara si mai stie si ca in viitor, poate nu in
viata asta, va face lucruri mari).
Reincarnarea
este sansa unei intilniri intre suflete care pot fi barbat-femeie,
barbat-barbat, femeie-femeie, sau chiar om-animal (in "Tropical
Malady", iubitul tinarului soldat devine tigru), iar intilnirea
eschiveaza alegerea, dispretuieste explicatia cauza-efect.
..and a
Century
Este clar ca
"Syndromes..." se situeaza la polul opus filmelor produse
la Hollywood. "Majoritatea filmelor mele, spune Joe, vorbesc
despre faptul de a privi un film. Cind te uiti la un film, esti
constient de faptul ca te uiti la un film. Pe cind, in filmele de la
Hollywood, generalizind, intri in poveste si te uiti pe tine insuti,
esti hipnotizat de poveste" mai spune Joe. Modalitatea sa de a
lega fictiunea cu non fictiunea de zi cu zi este in oarecare masura
inspirata de filme experimentale americane, personale si artistice,
pe care realizatorul le-a descoperit la Chicago. El nu ezita de
exemplu sa vorbeasca admirativ despre "Conversatia" lui
Francis Ford Coppola, "cind il urmaresc, simt frumusetea
asimilarii fictiunii si adevarului. Am acelasi sentiment cind fac un
film" spune Joe. Ca unica exemplificare, in "Syndromes…"
meandrele scenariului instinctiv alatura atmosfera de spital
(adevarul) cu frumusetea fictiunii (stomatologul care se "produce
"pe scena, secventa adorabil dialogata dintre bonz si medic.)
Tehnic vorbind,
reinterpretarea unei scene si filmarea ei in mod diferit a fost
facuta deja de mai multe ori (in "Rashomon" de Akira
Kurosawa de exemplu). Urmarirea unor fire narative divergente plecind
de la o scena identica a fost si ea deja utilizata , in teatru si in
cinema (vezi dipticul "Smoking"/ "No Smoking" al
lui Alain Resnais, dupa o piesa de Alan Ayckbourn). Daca bifurcarea
narativa nu este un procedeu nou, folosirea ei este complet diferita.
Schimbarea locului in care se petrece "actiunea",
functioneaza ca o oglinda deformanta si bruiaza realitatea.
La aceasta se adauga o mizanscena empatica si eleganta care consista in planuri largi statice sau in travelling-uri foarte incete si gratioase, extrem de atente la detalii si care poate induce o stare contemplativa.
La aceasta se adauga o mizanscena empatica si eleganta care consista in planuri largi statice sau in travelling-uri foarte incete si gratioase, extrem de atente la detalii si care poate induce o stare contemplativa.
Despre cit de
mult poate strica o proiectie catastrofica
Din pacate
"Syndromes…" a fost prezentat la festivalul B-EST pe DVD
si nu pe pelicula, ceea ce i-a afectat strasnic calitatea. Nu e de
mirare ca spectatorii au preferat sa paraseasca sala si sa judece in
rau si foarte rau proiectul lui Joe. Pacat, filmele experimentale nu
sint cu duiumul in salile romanesti. Imaginea catastrofica (culorile
supraexpuse si stridente, ecranul taiat, imaginea usor distorsionata)
a anulat eleganta mizanscenei si a distrus gratia contemplativa a
ambiantei. O singura secventa mi-a ramas in minte: tinara doctorita
priveste prin fereastra intredeschisa a cabinetului sau si chipul
tinar se incastreaza parca in reflectia rotunjita a peluzei ca
intr-un vas.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu