Sursa: www.flixster.com |
In Iran, cinematograful are citeva
"atuuri" importante care i-au creat specificitatea: minimalismul si
lipsa actorilor profesionisti, a mijloacelor tehnice, a distributiei, cenzura
politica si religioasa, lipsa salilor de cinema si a unui real suport din partea
statului, astel incit creatia regizorilor iranieni este mult mai cunoscuta
peste hotare, unde obtine constant premii si recunoastere internationala decit
in tara de origine. Regizorul iranian este obligat sa fie rind pe rind actor,
scenarist, propriul producator, uneori si cameraman si faptul de a fi factotum
il face sa aiba o perceptie aparte. Operele realizatorilor deveniti clasici
precum Mohsen Makhmalbaf, Amir Naderi, Jafar Panahi si mai ales Abbas
Kiarostami sint aclamate pentru suflul proaspat, simplitatea si finetea unor
scenarii care sint decupaje ale vietii de zi cu zi, frumusetea si plasticitatea
cadrelor.
Sursa: www.flixster.com |
Mai tinarul Bahman Ghobadi se evidentiaza prin imbinarea
lirismului imagistic cu elemente de fantastic si in special prin tematica
speciala pe care o trateaza in fiecare din cele patru lungmetraje ale sale.
Bahman este kurd, ca toate personajele filmelor sale, nascut in Kurdistanul iranian,
interesindu-se treptat de arta fotografiei, apoi de cinema. Lovitura vietii lui
a fost momentul in care a reusit sa devina asistentul de regie al lui Abbas
Kiarostami (si unul din actori) in filmul "The Wind Will Carry Us". A
urmat apoi colaborarea cu Samira Makhmalbaf (ca regizor si actor) in "The
Blackboard". De citiva ani, Bahman Ghobadi regizeaza si scrie el insusi
filme. Bineinteles in ele este vorba despre kurzi si despre pamintul lor, care
in prezent e impartit intre trei tari (Turcia, Iran, Irak), iar "povestea
lor, spune Bahman, este cea a exodului insusi. Este povestea unui popor in
continua miscare. Este ceea ce ei au in comun cu cinema-ul care este arta miscarii".
Dupa debutul multipremiat "A Time for Drunken Horses" (2000),
"Marooned in Iraq" si mult mai cunoscutul "Turtles can
Fly", Half Moon (Niwe Mung) este un opus ceva mai special. Realizat in
timp record (doar patru luni) data fiind precaritatea conditiilor, el a fost
realizat pentru festivalul New Crowned Hope, care a celebrat la Viena cea de-a
250a aniversare a lui Mozart.
"Half Moon" este viziunea
personala a lui Ghobadi asupra Requiem-ului mozartian, o viziune cu aer de
Kurdistan in care muzica, magia, resemnarea, fatumul, peisajul lunar si umorul
cu totul special isi lasa amprenta. Personajul principal, Mamo (trebuia sa se numeasca
Mamozart - Mozartul meu in kurda), este un fictional cintaret celebru local,
ajuns la o virsta respectabila si care se bate sa participe la un concert de
muzica organizat in Kurdistanul irakian, impreuna cu cei 10 fii ai sai,
muzicieni cu totii. Aceasta presupune trecerea citorva granite, check-point-uri
si tracasari administrative, acte de identitate, legitimari si umilinte de
neinteles pentru oameni care au aceeasi limba si aceleasi obiceiuri. "Half
Moon" este deci o ilustrare a dramei frontierelor trasate aleatoriu cu
gramezi de pietre si bariere, o ilustrare a frontierelor intre viata si moarte
intre ceea ce este real si fantezie, intre interdictii si ceea ce este permis.
Iar povestea esecului acestei calatorii poate fi citita ca si initiere in moarte.
Sursa: www.flixster.com |
Ceea ce mi s-a parut ciudat la acest
film atit de delicat si de plastic, a fost uimitoarea schimbare de ritm, de
perspectiva si de abordare pe care regizorul o opereaza. Calatoria propriu zisa
incepe in cheie "realista" si capata la sfirsit aura imaginara a
sfirsitului de lume. Comicul inceputului se dizolva in note dramatice. Galeria
personajelor, care mai de care mai pitoresc se restringe si acestea dispar
incetul cu incetul din vedere.
Sursa: www.flixster.com |
Totul porneste de la o prezicere care
spune ca pina la primul patrar ceva nefast urmeaza sa se intimple si calatoria
lui Mamo e destinata esecului. Or Mamo e batrin si isi face din acest come-back
in Kurdistanul Irakian dupa 35 de ani de absenta, o ultima si apriga dorinta.
Interesant este si faptul ca spectatorul il intilneste pe Mamo, personajul
principal, la vreo douazeci de minute dupa inceperea filmului, intr-o secventa
complicata care combina o prima viziune pe care o are batrinul asupra mortii
sale si o prima tradare (fiul care incearca sa dezerteze din grupul de
muzicieni). Ingerul mortii, o femeie tinara, aproape fara chip se opinteste sa
traga un cosciug intr-un ralenti repetitiv. Putin mai incolo, vizita facuta de
Mamo unui batrin intelept este filmata in aceeasi maniera ireala, a fost vis
sau viziune? Al treilea moment important este vizita satului cintaretelor din
Iran, o locatie imaginata de regizor, prilej de a vorbi despre interdictia
femeilor din Iran de a cinta in fata barbatilor si deci de a se reproduce pe o
scena. Satul-ghetou, catarat pe o coasta golasa de munte adaposteste exilul a
1334 de femei si prilejuieste una dintre cele mai poetice si mai plastice
secvente ale filmului. Aici Mamo o cauta si o rapeste pe cea mai buna dintre
ele, pe Hesho (Hedieh Tahrani, actrita si asistent de regie la acest film), si
asta pentru ca muzica lor a barbatilor este incompleta fara vocea perfecta a
unei femei. Intregirea echipei este inceputul sfirsitului, Hesho trece de
punctele de control de la frontiera ascunsa intr-un soi de cosciug, in care
moare putin cite putin. Absenta ei este descoperita, grupul este brutalizat de
politie, instrumentele sint distruse.
Sursa: www.flixster.com |
Odata cu iesirea din Kurdistanul
iranian, situatiile grotesti dramatice sau pur si simplu fantastice se
intetesc: extraordinare sint secventele de la granita cu Irakul, drumul prin
zapada si ceata, restaurantele-iurta aparute de niciunde in mijlocul pustiului
pietros, satele fantomatice, inmormintarea lui Kak Khalil si resurectia lui
parelnica la auzul unui cintec nepaminesc. Disperarea, boala si spaima apropierii
mortii se topesc in ultima cursa contra cronometru pe care grupul epuizat al
muzicienilor o duce pentru a ajunge la timp la concert. Aparitia lui Niwe Mung
(Half Moon) are ceva din magia ambigua a aparitiilor angelice si robustetea
locuitorilor de la granita care stiu sa evite frontierele si paznicii lor. Iar
gestul final al lui Mamo, acela de a se viri singur in cosciugul care il
astepta, este acceptare a sortii dar si speranta unei posibile reinvieri pe
scena din Arbil, acolo unde fii si urmasii sai vor concerta probabil in
compania ciudatei Niwe Mung.
Sursa: www.flixster.com |
Sfirsitul deschis reintilneste secventa initiala (luptele de cocosi in ritm de
muzica orientala si de citate din Kierkegaard despre moarte). Este aici un
condensat de umor kurd care foloseste paradoxul la fel de mult ca si kôan-ul
budist (folosirea laptopului si a internetului intr-una din regiunile cele mai
salbatice din lume, discutiile filosofice si de arta moderna, secventa de la
granita kurda in care oamenii alearga in zig zag si duc baloturi supradimensionate
care sint de fapt cadavre, etc). Peste acesta se suprapune arta povestirii
(Kako nu este numai un manager extrem de diplomat, ci si un creator de noi fire
narative, vezi povestea posibilei evadari a lui Hesho). Ah da, mai este si
muzica. Sa notez ca este un film despre si cu muzica, dar aceasta nu isi face
loc in mod manifest decit in citeva secvente (melopeea obosita a lui Hesho,
cintecul care invie din moarte al lui Niwe Mung si mai ales vizita la batrinul
intelept in care dervisii carunti sint uluitori, cintecul colectiv al celor
1334 de cintarete ritmat de tobele traditionale).
Sursa: www.flixster.com |
Pentru mine cel putin, solul pietros si vintul care ridica praful, camera care
inregistreaza imagini la infinit fara a avea nevoie de caseta, autobuzul
portocaliu si mai ales ochii visatori ai batrinului Mamo privind parca dincolo
de toate acestea, ramin o experienta personala inedita. Nu-mi ramine decit sa
astept cu rabdare ca broastele testoase sa se apuce sa zboare pina la noi cu
ocazia poate a unui alt B-Est.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu