Flags of Our Fathers (trecem peste traducerea cel putin
neinspirata din limba romana) este un film despre steaguri si despre
tati. Steagul este in egala masura un obiect material (povestea
ridicarii steagului numarul 2 ridicat de cei sase Marines pe muntele
Suribachi din Iwo Jima si imortalizata fotografic de catre reporterul
AP John Rosenthal) si un simbol (isteria declansata in patrie de
fotografia cu pricina, colecta de fonduri pe care o prilejuieste
periplul celor trei tineri). Steagurile (pentru ca sint doua, primul
ramine in colectia unui colonel din statul major abia coborit pe
insula dupa macelul asaltului) devin astfel obiect de comunicare si
de controlare a maselor (nu uitati stadioanele baseball pline ochi de
un public entuziast cu ocazia showului “refacerii” povestii
steagului pe un munte de carton presat).
Sursa: Wikimedia
Flags of Our Fathers
trateaza deci despre cele doua fronturi exploatate aproape in paralel
(batalia din Pacific si colecta de fonduri pentru razboi) si duce in
spate toate aceste semnificatii fara sa cada in derapaj sau in
partinire. Clint Eastwood a ales o cale narativa complicata, filmul
se dedubleaza, face un du-te vino constant intre cele doua fronturi:
cel adevarat si cel din showbiz, fiecare cu timpul si cu regulile
sale. Doua razboaie deci cu doua steaguri si doua lumi diferite, atit
de diferite incit cei trei protagonisti care leaga toate acestea se
regasesc in final sfisiati.
Batalia de la
Iwo Jima este magistral pusa in scena. Pregatirile, debarcarea,
luptele pentru cucerirea muntelui sint filmate in culori opace de
doliu in ton cu nisipul negru al insulei. Clint are un simt
extraordinar al ritmului, camera este plasata parca undeva la nivelul
genunchilor soldatilor, filmarea fetelor in contrechamp este evitata,
planurile largi alterneaza cu prim planurile, scenele socante si
gratuit violente sint sublimate (vezi secventa in care Doc Bradley
gaseste intr-una din galerii corpul unui Marine presupus torturat de
japonezi - nici o secunda nu este aratat cadavrul, citim insa totul
in lungul plan pe fata infirmierului). Soldatii se misca, striga dupa
ajutor, urla ordine, mor, gem si formeaza prin secventele scurte de
fragmente de corpuri, trupuri sarind in aer sau mutilate, un amestec
care nu trebuie perceput ca o povestire, ci ca o adunatura de
senzatii care trebuiesc suportate. Este razboiul à la Spielberg unde
cei care traiesc sint la fel de anonimi ca si cei care mor.
Sursa: www.flagsofourfathers.net
Celalat razboi
se duce citeva luni mai tirziu in Statele Unite. Cei trei
supravietuitori din fotografia lui Rosenthal deveniti “eroi” se
“bat” cu publicul, cu propaganda subscriptiilor, cu simplificarea
grosolana a adevarului ceruta de oficialitati. Obscenitatea asaltului
pe munti de mucava il copleseste mai ales pe indianul Ira Hayes,
inadaptatul, anti-eroul eastwoodian prin excelenta. Aici intrebarile
se invirt neincetat asupra identitatii soldatilor care au ridicat
steagul si au avut sansa sa fie prinsi de fotografie: cine a fost
acolo, ce rol a avut fiecare, unde este adevarul in urma atitor
”refaceri“ a actului infigerii steagului si asa mai departe.
Adevarul este neincetat pus in discutie, reinterpretat, ascuns cu o
lejeritate stupefianta din pura comoditate. Singur, Ira simte nevoia
sa-l exprime si face sute de kilometri pe jos pentru a spune unui
tata ca intr-adevar in fotografia de la Iwo Jima era printre altii si
fiul sau. In final, destinul celor trei eroi de la Iwo Jima il
intilneste cumva pe cel al mortilor anonimi la ceva timp dupa razboi
cind Rene Gagnon isi da seama ca nu el fusese cel celebrat si curtat
de o armata intreaga de businessmen, ci eroul anonim, omul
momentului, usor de inlocuit ca atare.
Culorile de culoarea carbunelui se transforma aici in variante de brun pal care aduc pe undeva cu uniformele de parada. Planurile sint foarte largi, perspectiva se schimba, devine opresiva, melancolia insa ramine.
Culorile de culoarea carbunelui se transforma aici in variante de brun pal care aduc pe undeva cu uniformele de parada. Planurile sint foarte largi, perspectiva se schimba, devine opresiva, melancolia insa ramine.
Sursa: www.flagsofourfathers.net
Criticii au spus
ca marea finete a lui Clint consta in aceea de a nu fi incercat sa
compare cele doua razboaie/lumi/planuri, de a nu fi ridiculizat
ambianta din America anului 1945, epuizata de razboi, complet secata
din punct de vedere financiar. Aceeasi melancolie trece din Pacific
in State, ba chiar se prelungeste pina in prezent, la 40 de ani dupa
razboi, cind James Bradley incepe documentarea pentru romanul sau.
Si aici ajungem
la centrul de greutate numarul doi al filmului, tatii. Film despre
razboi, despre comunicare si/sau controlare, “Flags…” este si
un film despre filiatie. Povestea sfirsitului de razboi este punctata
ici-colo cu reveniri in actualitate, cind James, fiul lui “Doc”
Bradley incearca sa re(con)stiuie trecutul tatalui sau. Ca multi alti
veterani de razboi intilniti deja de tinarul Clint Eastwood in timpul
studiilor, “Doc” Bradley nu a mai vorbit niciodata despre razboi,
medalii si fapte de eroism. Fiul sau descopera totul tirziu, dupa
moartea sa (iarasi procedeul narativ folosit in “Bridges of Madison County”). Tatal-vedeta, tatal-eroul, tatal-necunoscutul, exista
foarte multe variante paterne in acest film. Eroismul este pina la
urma o afacere de echipa, in care bucuria este in a imparti ceva cu
prietenii tai (revedeti ultima secventa aceea a scaldatului si
comentariul vocii din off pe fond panoramic, de neuitat).
Daca filmul sta
sub semnul dualitatii, sa spunem si ca mizanscena trebuia sa fie
complexa; Clint a fost intotdeauna foarte grijuliu cu precizia
dramatica menita sa arate faptele cit mai neutru cu putinta fara
parti pris. Cu toate acestea, desele flash-backuri pot parea
obositoare publicului obisnuit cu istorii mai lineare. Cele trei
spatii dramatice distincte, amintirile, cosmarurile, vocile din off
care se schimba, mini interviurile veteranilor, parcursurile
rezumative, montajul labirintic - e poate cam mult pentru acest film
admirabil dealtfel.
O ultima remarca, m-am intrebat cum ar fi
sunat filmul daca “Flags…” ar fi fost regizat de Steven
Spielberg care dealtfel a cumparat primul drepturile de adaptare
cinematografica ale cartii si care a coprodus filmul impreuna cu
Clint Eastwood. Ne-am putea juca cu “ce-ar fi fost daca”
interogind “Saving Private Ryan”, dar asta e o alta poveste cu
alte steaguri si cu siguranta cu alti tati.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu