miercuri, 4 aprilie 2007

Ultimul Radio Show - A Prairie Home Companion

Flixster


Ar fi atit de multe de spus despre ultimul film al lui Altman, incit nu prea stiu cu ce sa incep. Poate cu ideea un pic fantezista de a relua intr-un lung metraj povestea unui ultim show al unui program de radio din Midwest, care isi traieste cu melancolie ultimele momente inainte ca localul din Saint Paul Minnesota sa devina o parcare moderna, iar postul de radio sa revina noului proprietar, o multinationala texana.


Show-ul cu pricina exista de-adevaratelea. "The Prairie Home Companion" (literal "manualul caminului din prerie") este o pastisa a programelor difuzate de posturile de radio rurale in timpul si dupa Marea Depresie. Acest soi de almanah de la tara transmis pe unde radiofonice combina reflectii rustice, programe religioase, pastise de muzica traditionala country si bluegrass, cu gospeluri reintinerite, publicitati pentru produse imaginare, ba tine cronica unui ipotetic oras din Minnesota numit Lake Wobegon. Garrison Keillor este cel care scrie si interpreteaza muzica si scheciurile in direct, impreuna cu trupa sa de actori si muzicieni, dintre care unii apar si in film. Si asta de vreo 30 de ani.

Am incercat sa sondez terenul si sa vad reactiile celor care au vazut filmul, ei bine acestia se impart in trei tabere serioase: pe de o parte publicul american mai mult sau mai putin din Midwest, care a vazut in ultimul show al lui Altman o melancolica Old America, din ce in ce mai indepartata, aceea a oraselelor agricole prospere in care nu se intimpla mare lucru. Acestia sint cei care asculta frecvent postul de radio W.L.T, stiu zeci de bancuri precum cel cu "pinguinul", sint intim conectati ca sa zic asa cultural la ambianta filmului.

Pe de alta parte restul lumii: tinerii prea plictisiti de aerul naiv-de la tara al continutului spectacolului, precum si publicul non american care nu are uzanta unui astfel de tip de spectacol radiofonic. Multi dintre acestia din urma nu l-au inteles, l-au considerat lung, plictisitor, ba chiar un pic pueril datorita acelei personaje un pic mai speciale, Asfodel-Femeia Periculoasa. Altman a fost scuzat, era batrin, bolnav, simtea ca are sa moara si uite-asa mai toti fanii Altman au recuzat calitatea filmului pe motiv ca "nu are intriga", ca "nu se intimpla nimic in timpul filmului". Din aceasta perspectiva filmul a fost catalogat drept intilnire intre prieteni care nu fac decit sa depene amintiri de demult, de unde si aerul de familiaritate si de lejeritate care pe unii i-a exasperat. Este adevarat, show-ul functioneaza si se autointretine neincetat, invadeaza lojele actorilor, culisele. Publicul este complet lasat deoparte, ca si cum actorii nu ar mai avea nevoie de aplauze pentru a se produce pe scena.



Eu una as zice ca intriga exista, exista si mister, o vaga ambianta sumbra pe care nu stii daca sa o iei in serios sau nu (dupa prima fraza a vocii din off "A dark night in a city that knows how to keep its secrets..." te astepti la tot ce e mai rau), doar este un film in care totul vorbeste despre moarte. Altman procedeaza ca de obicei, pune accentul pe caractere. Eroii sai intretin unii cu altii tot felul de legaturi, potentate de amintiri adevarate sau inventate, de esecuri, de relatii amicale sau amoroase demult apuse, de aventuri care timp de 30 de ani i-au tinut laolalta in acelasi show. Toate discutiile din culise intretes intriga, trebuie numai ca spectatorul sa fie atent la tot ce-si spun oamenii astia in timp ce se imbraca, se machiaza, se confeseaza unul altuia sau doar oglinzii.
A treia perspectiva interesanta e asigurata de critici care au vorbit de film coral (multele personaje) si postmodern (amestecul de fantastic si de realism prin medierea realizata de femeia-inger sau demon, nu se stie exact). "A Home..." ar fi antiteza lui "Nashville", ar inchide cercul cu o viziune melancolica si crepusculara a unei virste de aur a familiei americane, in care Garrison Keillor este rege absolut.

Trecutul este cel care pune pe roate prezentul (vezi povestile incredibile ale lui Garrison care nu asteapta decit un pretext pentru a le deversa, a le amesteca si rindui in ordine cronologica dupa bunul sau plac). Garrison este principiul ordonator al acestei lumi cam marginale in care gospelul si amintirea parintilor stau laolalta cu glumele deocheate ale duo-ului infernal Lefty si Rusty. Cei tineri (Lindsay Lohan in sfirsit intr-un rol bun de adolescenta suicidara, special creat pentru ea) isi afla astfel povestea parintilor, mortii (ingerul demon) isi retraiesc ultimele momente cu detasare.

GK isi joaca propriul rol in acest film. El este prezentatorul, maestrul de ceremonii, artistul multi talent, improvizatorul si nu in ultimul timp scriitorul acestei lumi fictive si totusi tipice din Midwest. Si asta pentru ca el este cel care a scris si rescris scenariul filmului, excelent prilej de "a se da in spectacol". Alaturi de el, Meryl Streep si Lily Tomlin, un John C. Reilly si un Woody Harrelson cu totul naucitori, un Kevin Klein in mare verva. Inceputul si sfirsitul sint iarasi show (cuplul Guy Noir si Femeia periculoasa sint Sam Spade si Femeia fatala din filmul noir clasic iar aparitia ingerului din final aduce pe undeva cu Moartea din " A saptea pecete"). Altman a marturisit untr-unul dintre ultimele interviuri ca in acest ultim film el nu a facut decit sa filmeze, sa monteze imaginile si... sa asiste ca spectator.

Flixster


In paralel cu repovestirea si reinventarea trecutului, GK foloseste in scenariu un fir narativ foarte "postmodern". Altman povesteste in acelasi interviu ca femeia-inger-demon este o inventie a lui GK, la origine o fana inraita a showului si a maestrului de ceremonii, transformata apoi in Asfodel, o entitate care bintuie locurile intr-un fantastic trench alb, intrucitva o victima involuntara a umorului sec al acestui maestru de ceremonii. Guy Noir o descrie foarte poetic si senzual numind-o "Dangerous Woman". Misiunea ei este legata foarte strins de una dintre replicile filmului ("moartea unui batrin nu este o tragedie"), ea se arata celor pe care moartea va veni sa ii ia (Chuck, Calaul, etc ) sau celor de care ea este inca legata afectiv (GK). Ca un inger ce se respecta, Asfodel priveste fix si vorbeste sibilin, vegheaza impreuna cu Guy la capatiiul showului muribund. Cind totul se termina, asistam la o ultima enigmatica aparitie in micul snack-bar de peste drum, acolo unde patru perechi de ochi o vad pe Asfodel. M-am tot intrebat ce-o fi vrut sa spuna Altman si Keillor cu asta; voi ce parere aveti?

Flixster

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu